Тема. Юрій Тимонович Литвин. Із полум'я забуття.
Мета. Oзнайомити учнів із творчістю нашого земляка, поета, публіциста, борця, активного діяча правозахисного руху в Україні 70-80-х років ; розкрити любов до рідної Батьківщини, віру в справедливість, мрію поета ;
виразне читання поезії Ю. Литвина.
Запис на дошці Невідомі імена
Незабуті імена
Епіграф Мої вірші – не примхи долі…
Хід уроку
У ч и т е л ь – Сьогодні ми ближче познайомимося з людиною, яка все своє життя залишалася Особистістю, була противником будь-якого насильства, жила одним: відстоюванням справедливості.
Урок ми присвячуємо Юрію Тимоновичу Литвину. Сьогодні він більш відомий як один із грона активних діячів правозахисного руху в Україні 70-80-х років. Це не перше наше знайомство з ним. Про Юрія Литвина, Олексу Тихого ми говорили при вивченні творчості В. Стуса. Бачите, як все пов’язано у житті. Три різні поети за ступенем обдарування і характером творчої діяльності, але рівні й єдині духовним поривом, відданістю Україні й майбутньому рідному народу, на вівтар визволення якого поклали своє життя. Невідомі імена. Незабуті імена.
А народився наш Юрій Тимонович 26 листопада 1934 р. у с. Ксаверівка, але ріднішими йому стало с. Барахти . Батьки Юрія були вчителями. Батько загинув на війні. З 12 років хлопець ріс у дядька поза Україною. У голодному 47-му році він поїхав з ним на Кавказ. Там трапилося найперше з ним нещастя – обгорів під час аварії. Рік пролежав у лікарні, біль переносив мужньо, як дорослий.
Наступні нещастя його чекали попереду: 21-річне ув’язнення.
Щоб краще зрозуміти і відчути душу борця, почнемо із листів з далекого заслання.
У ч е н ь – Юрко – так називали його близькі друзі,був надміру чуйний і співчутливий, ніжний і люблячий син.
«Моя дорогенька мамо!» - так починався кожен лист Юрія із в’язниці до матері, Надії Антонівни Парубченко.
«Моя дорога, моя бідна мамо! Знову я завинив перед тобою. (Далі речення викреслене тюремною цензурою. Надія Антонівна пояснила,що йдеться про відмову адміністрації табору надати синові побачення з нею.) Мене аж жах бере, коли усвідомлюю, скільки ти намучилась, нанервувалась, скільки пролила сліз… Прости мене, мамо, за все. Тільки ти одна можеш зрозуміти мене повністю і простити. Мамо, мамо! Невже найбільша моя вина в тім , що й досі вірю в людей, в їх доброту, чесність, людяність? Ось за це й терплю. Та хоч би вже один, а то й ти зі мною. А це вже дуже болить…»
У ч е н ь – Читаючи рядки листа, стає зрозуміло, що попри усіх друзів та однодумців, не було у Юрія більшого друга за маму.
«Дякую тобі за все, моя хороша, моя добра, моя мила мамо. Немає в світі жодної людини, яка б так безмежно багато зробила для Литвина. І коли він ще й сьогодні живе, мислить, то це в основному завдяки тобі. Ми ж найближчі, найрідніші з тобою і не тільки по крові, а й по тих муках, які нам доводиться нести.»
У ч е н ь – В останньому листі до матері Юрій пписав: «А у нас, напевне, вже розтанув сніг. Пам’ятаю весну 79-го. Як було гарно біля хати! А як буйно цвіли наші яблуні й бузок! Чи побачу ще цю рідну красу? Мені так часто сниться наша хата, город, яблуні. Власне, я все ж продовжую вірити в краще і надіюсь, що ми ще будемо разом у нашій хаті садити квіти, смажити насіння… Чи рясно цієї весни цвіли наші дерева?»
У ч е н ь – Та в своїх листах Юрій приховує найголовніше, що хвилює матір, - стан свого здоро’я.
«Не хвилюйся, мамо, зі мною все гаразд, почуваю себе краще, навіть апетит з’явився». «Майже нічого не пишу (за рік написав декілька віршів), от і вся творчість».
У ч е н ь – А в цей час він гаснув, як свічка. Це був серпень місяць.
У ч и т е л ь – Повернемося до листа Василя Стуса, датованого 1984р., який він написав, звертаючись до уряду: «23 серпня ц.р., не витримавши нелюдських умов у концтаборі ВС-389/36, український політв’язень Юрій Литвин зробив спробу самогубства: він відкрив собі лезом живіт, висипавши нутрощі в закривавлену постіль. Забрано його в непритомному стані. Можливо, він уже помер. Перед цим Ю. Литвина, видатного українського правозахисника, регулярно позбавляли побачень. Спочатку за те, що вдарив кримінального злочинця-провокатора (!), вдруге - за те, що його вигляд не сподобався тутешній владі.
Литвин тяжко хворий, але медичної допомоги йому практично не подавали. Так, він 9 місяців чекав протезування зубів, проходивши з обпилиними зубами (практично весь цей час він нічого не міг їсти). Литвин – майже зовсім сліпий, а харчують його так,що можна дійти до дистрофії. І Литвина довели до дистрофії: він важив 46-48 кг – 50-річний мужчина. Саме ці умови нелюдського знущання привели до смерті іншого правозахисника з України – Олекси Тихого, якого фактично замордували – холодом, голодом і нелікуванням - 3,5 місяці тому. Знайте: ми – під опікою пам’яті народу. Ми. А не ви. Щоб нагадати: окрім нині, буде ще й завтрашній день. Схаменіться, людове!»
У ч и т е л ь – Цей лист вміщено у книзі О.Орача « Не відлюбив свою тривогу ранню», до якої ми неодноразово зверталися, вивчаючи творчість В.Стуса.
У ч и т е л ь – 17-19 листопада 1989р. прах В.Стуса, Ю.Литвина та О.Тихого перевезено друзями та рідними за великої допомоги пермського поета Ю. Бєлікова до Києва і віддано землі Байкового цвинтаря після заходу сонця. 30-тисячна скорботна колона з корогвами, національними прапорами, свічками провела їх через увесь Київ.
У ч и т е л ь – Невже людина, яка так любила життя, могла заподіяти собі смерть?
У ч е н ь – Гадаю, що ні. Зі спогадів Надії Антонівни про сина стає зрозуміло, що вони жили заради одне одного. Мати не повірила, що син міг заподіяти собі смерть. Юрко дуже любив життя. Там, у концтаборі, перед похоронами сина, один із ув’язнених, що знав Юрія, встиг їй сказати: “ Мамо, не вірте нікому – що хотіли зробити з ним, те й зробили.»
У ч и т е л ь – Постає питання: за що Юрій Литвин був ув’язнений?
У ч е н ь – Прослідкуємо один факт із біографії . Із розповіді Надії Антонівни: «Після закінчення школи Юрій хотів вступати до інституту. А довідок із села тоді, як відомо, не давали. Юрій разом з хлопцями хотіли добитися правди. Сховали на полі колгоспну телицю, сказавши, що віддадуть в обмін на довідки. Таке хлоп’яче зухвальство обернулося на 12 років тюрми. На суді Юрій сказав: «Якщо так будете судити – то я довіку з тюрми не вийду». Ніби передбачив свою долю.
У ч и т е л ь – Давайте спробуємо дати відповідь на питання: хто винен у смерті Юрія Литвина?
У ч е н и ц я – Я вважаю, що система. Надія Антонівна згадувала, що після заслання Юрій став замисленішим і уважнішим. Подумала, що це вік, але згодом зрозуміла – світогляд. Скаржачись йому на їхню недолю, вона вперше почула страшне слово – «система». Так, система його вбила.
У ч и т е л ь – Я з вами погоджуюся. Він у своїх творах і на суді насмілився заявити про штучне створення голодомору в Україні з метою геноциду. Не міг мовчати, коли ображали слабшого, не міг не втрутитися , коли чинилася наруга.
- Які ще є відомості про Ю.Литвина – правозахисника?
У ч е н ь – У 1953-1955 р.р. відбував перше ув’язнення на будівництві Куйбишевської гідроелектростанції. У 1955р. його судили за створення в неволі «Групи Визволення Україні» і засуджений до 10 років позбавлення волі. Покарання відбував у таборах Мединь і Вихорівка (Іркутська область) і мордовських таборах для політв’язнів. Після звільнення в червні 1965р. був змушений через переслідування переїхати до Красноярська. 14 листопада 1974 року його зновзаарештували і засудили за статтею 187-1 («Наклепницькі вигадки, що ганьблять радянську державу і суспільний лад»). У листопаді 1977 року Литвин, тільки звільнившись з ув’язення, став членом Української Громадської Групи сприяння виконанню Гелсінських угод і продовжив боротьбу проти тоталітарного режиму в Україні. У квітні 1979 року завершив статтю «Правозахисний рух в Україні. Його засади і перспективи», в якій виробив політичну програму українського правозахисного руху.
5 липня 1979 року важко хворого Литвина заарештовують знову, звинувачують у веденні «антирадянської агітації і пропаганди» та засуджують до 10-річного ув’язнення і 5 років заслання. З травня 1982 року відбував покарання у табарах суворого режиму ( селах Кучино, Половинка, Всесвятське Пермської області), де перебувала більшість учасників українського правозахисного руху.
У ч и т е л ь – Система, про яку ми згадували, безжалісно обійшлася і з матір’ю поета. З роботи її постійно звільняли, бо мати дисидента не мала права вчити радянських дітей. Без засобів на існування боролася із злиднями, жила його листами, підтримувала морально, шукала в собі сили жити заради сина, мріючи про зустріч з ним, в яку вірилося дедалі менше. І ще: Юрій мріяв збудувати нову хату. Не судилося.
У ч и т е л ь – Юрія Литвина називають «ліриком в одежі трагічного слова».
- Коли ж почалося його захоплення поезією?
- Що нам відомо про вірші пермського періоду?
- Перегорнемо ще одну сторінку - ліричну.
У ч е н ь – Надія Антонівна згадувала, що й сама не могла визначити напевне, коли саме її син «перейшов від літератури до політики». Правдиве слово на той час було вже «політикою». Юрій став писати більше прозою. Повернувшись з Москви, з канадського посольства, де намагався добитися захисту прав українців, сказав матері, що писав твори, переховував і поширював літературу, за яку його неминуче чекає арешт.
Не все віднайдено з поезії молодого Юрія 1984 року. Вірші при обшуках забиралися і в нього, і вдрузів, знайомих. Спалювалися і закопувалися в землю, щоб не потрапити в органи держбезпеки. Зберігся російськомовний цикл «Трагическая галлерея», написаний на початку 60-х років. Він становить промовистий обвинувальний висновок поета антилюдяному режимові суспільного терору.
У ч е н и ц я – Прикро, що з україномовної поезії оприлюднено лишепоодинокі твори.
У ч и т е л ь – Який вірш можна назвати програмою усієї творчості поета?
У ч е н ь – Я вважаю, що це прекрасний вірш «Девіз». Він як орієнтир і завдання поета, яке він ставить перед собою – невпинна боротьба.
(Учень читає та аналізує вірш)
Девіз
Мої вірші – не примхи долі,
Не завивання мідної труби,
Не вечір таємниче голубий,
Що засинає під акорди кволі.
Мій вірш – відрубаний шматок руди,
З лавини, почорнілої від крові,
І в мороці тягучої неволі
Завзяттям викуваний молодим.
Громами буду слова гартувати,
Промінням вигострю, - не треба сліз,
Адже сльозами не розмочиш грати.
На прапорі своєму написати,
Ні, мушу викресати життя девіз:
«Дерзать! До безконечності – «Дерзати!»
У ч и т е л ь – У кожному рядку звучить позиція поета-громадянина, Людини, слово якої вимучене власним болем, пронизане рішучістю дерзати.
Майже все, що написав Юрій Литвин донині зберігається в сейфах КДБ:
Повісті «Безумец» та «Рабочее дело», «Поема о подснежниках», велике есе про життя в таборах «Якщо Бога нема – все дозволено». Написав низку публіцистичних статей, які були оприлюднені від імені правозахисної Української Гельсінської групи. Закордоном виходила книжка українських віршів Литвина. В останній рік життя у неволі писав повість українською мовою «Ялинка». Її конфіскували.
У ч е н ь – Червоною стрічкою завдання поета-митця прослідковуємо і у вірші «Не осуди…».
(Учень читає та аналізує поезію)
Не осуди…
Не осуди, коли мої вірші
Трояндами не пахнуть,
Не в золотій оправі, –
Я ж викорчовую сучасності корчі
І сію волі у неволі.
До біса славу!
Мені не треба лавровий вінок,
Не манять лімузині, панни,дачі…
Хай пісня буде вільна і дзвінка!
Хай людство стане ясночоло-зряче, -
Пусте,що терном вкрилося чоло!
У ч е н ь – І як продовження вірша «Не осуди…», я обрав для коментування поезію «І терном засвітилося чоло…», в якому ми бачемо ніжного , чутливого лірика.
( Учень читає та аналізує поезію)
І терном засвітилося чоло…
Холодним павутинням вкрилося чуття,
Лягають на чоло в’язничні роки,
Суворим буднем стежка простяглась,
Іду по ній, розгублюючи кроки.
Лише у сні буваю зніженим до сліз,
Тремтячими вустами рук твоїх шукаю
І мовлю у подушку стільки теплих слів
Тобі,кохана, і тобі, мій краю.
Я знову відчуваю лоскіт пишних кіс,
Вбираю промені твого кохання,
Ти серце віддала, і я його поніс,
Як запоруку перемог в змаганні.
У ч и т е л ь – Прочитайте та прокоментуйте поезію, яку ви обрали.
( Учні читають та аналізують поезію)
Фантазіє, де ти?
Фантазіє, де ти ?
Куди піти і де тебе шукать?
Здається, мозок груднем крижаніє
І холодом дрижить моя рука.
А вечір бірюзить, душа міліє,
Повзе, мов старість, із ріки туман.
Упала зірка, наче згасла мрія,
І ніч прийшла холодна і німа.
* * * * * * * * *
Пазурі зневір’я мозок роздирають,
Скрізь химери галиччям гніздяться,
Навіть уві сні мене не покидають,
І не знаю, де від них сховаться.
Чом же сил в душі не вистачає
Кинути у темряву прокляту
Голосом, що небо потрясає,
Іскрою видющою підняться?
О, якби-то спалахнуть багаттям
В ореолі трепетного маю
І розлитись по планеті щастям –
Щастям всіх знедолених осяять!
Я б тоді розцілував розп’яття
І згорів у передвір’ї раю.
У ч и т е л ь – Ностальгічно звучать наступні рядки поезії за рідним краєм. Коментарі зайві. Читаємо поезію.
(Учні читають та аналізують поезію)
* * * * * * * * *
Здрастуй, друже !
Здрастуй, теплий вітре!
Поцілуй мене в чоло і груди
Ти ж літав степами України,
Обнімав Дніпра живучі води.
З листям шепотів старих каштанів,
Слухав співи лагідні дівочі.
Може, стрів ти там блакитні очі,
Очі, затуманені сльозами?
Так скажи ж, нащо тобі таїти.
Що приніс ти з рідної країни,
Душу чим порадувати можеш?
Бачиш,вітре, гніт важкий лягає,
Наче прес отой багатотонний,
Тисне на чуття і нищить розум,
Давить так постійно й методично,
І кінця моїм страждань немає.
Дай же силу, щоб в борні стояти!
Дай любов і мужність ту велику,
Щоб стоять, мов скеля непорушно,
Щоб не стати тріскою у морі.
* * * * * * * * *
Стоїть як смерть сибірський ліс,
Сріблом лиш небо ледь порошить,
Та місяць око біле косить
Із-за туману сивих кіс.
Сніг фосфорить, панує тиша,
Здається, вмерло все живе.
І все ж цей ліс мене зове,
Зове і чимсь таємним дише.
Не можу розпізнати, чим
Притягує містична сила,
І холодом своїм сумним
Глядить, мов вічності могила.
У ч и т е л ь - Сонячним промінчиком у «мороці тягучої неволі» для поета було світле почуття – кохання.
(Учитель читає поезію)
Люблю, кохаю до безтями,
Очей твоїх шукаю кожну мить.
Щоб загорітися весняними піснями
І сум в щасливому вогні спалить.
Так дай же пить і пить з твоїх очей кохання,
Твою любов я понесу в далеку синь,
Туди, де піднімається світанок
Нової істини і нової краси.
* * * * * * * * *
Я іду в день,
Я іду в ніч,
Іду без мрії,
Без пісні.
Серцю сумно,
Серцю пісно.
Я іду в день
Чорною хмарою.
Я іду в ніч,
Наче сіра мряка.
Іду без неба,
Без тебе,
Мов примара,
І мовчу.
Щоб не плакать.
У ч и т е л ь – Особливою любов’ю пронизаний вірш «До матері».
До матері (Дорогій неньці)
Чуєш, як курличуть журавлі в блакиті?
Це до тебе мовлять сірі птахи,
Знаю, їхні сумовиті крики
Принесуть мій біль, кохана мати.
Птахів стрів я осіннім ранком,
Ключ проводив заздрісно очима
І молив юнацьке серце взяти,
Вимите гарячими сльозами.
Полетіли ген на теплий захід
Журавлі, а клич такий журливий!
Вчуєш на світанку, рідна мати,
Сум і мій у крику журавлинім.
У ч и т е л ь – Лірик, ідеаліст, оптиміст, світлий розум мріяв про вільну Україну. За неї він поклав життя. Невідомі імена. Незабуті імена.
- Указом Президента України № 937/ 2006 від 8 листопада 2006 року
«Про відзначення державними нагородами України засновників та активістів Української Громадської Групи сприяння виконанню Гельсинських угод», за громадянську мужність, самовідданість у боротьбі за утвердження ідеалів свободи і демократії та з нагоди 30-ї річниці створення Української Громадської Групи сприяння виконанню Гельсинських угод Юрія Литвина нагороджено орденом «За мужність» I ступеня (посмертно).