Матеріал дає можливість продовжити знайомити учнів з поезіями Лесі Українки, а саме «Як дитиною бувало…» , учити аналізувати художній текст, будувати ритмічну схему вірша; розвивати вміння виразно читати поезії, навички монологічного мовлення, творчу уяву , мислення; виховувати естетичні смаки, любов до поетичного слова.
Конспект уроку
Тема. Леся Українка. «Як дитиною, бувало...». Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява.
Мета : продовжити знайомити учнів з поезіями Лесі Українки, а саме «Як дитиною бувало…» , учити аналізувати художній текст, будувати ритмічну схему вірша; розвивати вміння виразно читати поезії, навички монологічного мовлення, творчу уяву , мислення; виховувати естетичні смаки, любов до поетичного слова.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань
Обладнання: виставка творів поетеси, портрет Лесі Українки, учнівські малюнки за творами Лесі Українки, інтерактивна дошка.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя. Учитель говорить про те, що у житті кожної людини бувають ситуації, коли її ображають, завдають фізичного або душевного болю. У такі хвилини кожен з нас поводить себе по- різному. Хтось плаче, хтось лютує, хтось дає відсіч кривднику, хтось сміється , намагаючись за сміхом приховати біль. Сьогодні ми побачимо, як такі хвилини переживала Леся Українка. Кажуть, що поезія просвітлює душу. На уроці ми повинні зрозуміти, який куточок душі, освітить нам вірш «Як дитиною бувало». У кінці ж уроку дамо відповідь на запитання: «Як людина повинна себе поводити, коли їй завдають фізичного або душевного болю?»
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перегляд відеоролика « Наша Леся»
2. Перевірка домашнього завдання.( Домашнє завдання давалося на вибір учнів: частина учнів малювали малюнки за творами Лесі, частина – складали акровірш або сенкан, частина – готували театралізований монолог).
3.Інтерактивна гра «Закінчи або доповни речення»
12. Підручник, який Леся створила для сестри називався…
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1.Створення асоціативного куща «Поезія Лесі Українки».
1.Учитель та учні читають поезію.
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
«Що, болить?» – мене питали,
Але я не признавалась –
Я була малою горда, –
Щоб не плакать, я сміялась.
А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться драма
І от-от зірватись має
Гостра, злобна епіграма, –
Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
2.02.1897
3. Аналіз поезії.
1.На скільки умовних частин можна поділити поезію «Як дитиною бувало»?
а) 2; б) 3; в) 4.
2. Вислів «в серце біль доходив»
а) епітет; б) метафора; в) гіпербола.
3. У першій частині поезії лірична героїня постає
а) злою, безсердечною; б) ніжною, щирою; в) мужньою, сильною духом;
4. Вислів « зброя сміху»
а) епітет; б) метафора; в) гіпербола.
5.Леся Українка вважає, що краще зверхності байдужості є
а) розсудливість; б) щедрість; в) слабкість.
6. Які взаємини постають у поезії «Як дитиною бувало…»?
а) людина – природа ; б) людина – людина; в) людина – Всесвіт.
ІV. Підсумок уроку( рефлексія). Складання букета вдячності для Лесі.
V. Домашнє завдання.
Вивчити вірш напам’ять.