Конспект уроку "Леся Українка. «Як дитиною, бувало...». Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява"

Про матеріал

Матеріал дає можливість продовжити знайомити учнів з поезіями Лесі Українки, а саме «Як дитиною бувало…» , учити аналізувати художній текст, будувати ритмічну схему вірша; розвивати вміння виразно читати поезії, навички монологічного мовлення, творчу уяву , мислення; виховувати естетичні смаки, любов до поетичного слова.

Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема. Леся Українка. «Як дитиною, бувало...». Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява.

 

Мета : продовжити знайомити учнів з поезіями Лесі Українки, а саме «Як дитиною бувало…» , учити аналізувати художній текст, будувати ритмічну схему вірша; розвивати вміння виразно читати поезії,  навички монологічного мовлення, творчу уяву , мислення; виховувати естетичні смаки, любов до поетичного слова.

 

Тип уроку : урок засвоєння нових знань

 

Обладнання: виставка творів поетеси, портрет Лесі Українки,  учнівські малюнки за творами Лесі Українки, інтерактивна дошка.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя. Учитель говорить про те, що у житті кожної людини бувають ситуації, коли її ображають, завдають фізичного або душевного болю. У такі хвилини кожен з нас поводить себе по- різному. Хтось плаче, хтось лютує, хтось  дає відсіч кривднику, хтось сміється , намагаючись за сміхом приховати біль. Сьогодні ми побачимо, як такі хвилини переживала Леся Українка. Кажуть, що поезія просвітлює душу. На уроці ми повинні зрозуміти, який куточок душі, освітить нам вірш «Як дитиною бувало». У кінці ж уроку дамо відповідь на запитання: «Як людина повинна себе поводити, коли їй завдають фізичного або душевного болю?»

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Перегляд відеоролика « Наша Леся»

2. Перевірка домашнього завдання.( Домашнє завдання давалося на вибір учнів: частина учнів малювали малюнки за творами  Лесі, частина – складали акровірш або сенкан, частина – готували театралізований монолог).

3.Інтерактивна гра «Закінчи або доповни  речення»

  1. Леся Українка народилася в….році
  2. Рідним містом поетеси був….
  3. Мама Лесі Українки –  відома дитяча поетеса……
  4. У сім’ї Косачів було…. дітей
  5. Найближчим другом для Лесі в родині був брат….
  6. Крім написання віршів ,Леся ще мала талант до….
  7. Улюбленим музичним інструментом Лесі було….
  8. Усе життя поетеси було боротьбою з …..
  9. Леся почала друкуватися в….
  10. Перший вірш Лесі Українки має назву….
  11. Перший вірш був написаний, коли поетесі було.….років.

12. Підручник, який Леся створила для сестри називався…

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

1.Створення асоціативного куща «Поезія Лесі Українки».

 

1.Учитель та учні читають поезію.

 

Як дитиною, бувало,

Упаду собі на лихо,

То хоч в серце біль доходив,

Я собі вставала тихо.

«Що, болить?» – мене питали,

Але я не признавалась –

Я була малою горда, –

Щоб не плакать, я сміялась.

А тепер, коли для мене

Жартом злим кінчиться драма

І от-от зірватись має

Гостра, злобна епіграма, –

Безпощадній зброї сміху

Я боюся піддаватись,

І, забувши давню гордість,

Плачу я, щоб не сміятись.

2.02.1897

 

3. Аналіз поезії.

 

  • Словникова робота ясування значення слів «епіграма», «драма»). Епіграма (грец. epigramma — напис) — жанр сатиричної поезії дотепного, дошкульного змісту з несподіваною, градаційно завершеною кінцівкою (пуантом). Драма (греческий δρμα — дія) — важкі події, переживання,  що приносять душевні страждання. Драма   літературний твір, побудований у формі діалогу без авторської мови й призначений для сценічного виконання.
  • Визначення ритмічної схеми поезії, римування.
  • Поділ поезії на умовні частини, розуміння змісту, визначення засобів образної виразності.  1частина:спогади ліричного героя про дитинство( мужність, сильний, дух,  життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість; метафорою «в серце біль доходив» поетеса характеризує фізичний біль),  2 частина:  переживання дорослої людини ( краще показати свою слабкість, ніж зверхність і бездушність; розуміння епітетів «злий жарт», «безпощадна зброя сміху», метафори «зброя сміху», «епіграма має зірватись».
  • Тестування за ідейно-художнім аналізом поезії «Як дитиною бувало…»

1.На скільки умовних частин можна поділити поезію «Як дитиною бувало»?

а) 2;          б) 3;          в) 4.

2. Вислів «в серце біль доходив»

а) епітет; б) метафора; в) гіпербола.

3. У першій частині поезії лірична героїня постає

а) злою, безсердечною; б) ніжною, щирою; в) мужньою, сильною духом;

4. Вислів « зброя сміху»

а) епітет; б) метафора; в) гіпербола.

5.Леся Українка вважає, що краще зверхності  байдужості є

а) розсудливість; б) щедрість; в) слабкість.

6. Які взаємини  постають у поезії «Як дитиною бувало…»?

а) людина –  природа ; б) людина – людина; в) людина – Всесвіт.

  • Даємо відповідь на проблемне запитання ( інтерактивна технологія «Дерево рішень») . Як людина повинна себе поводити, коли їй завдають фізичного або душевного болю ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Підсумок уроку( рефлексія). Складання букета вдячності для Лесі.

  • Перша квітка складеться в букет, якщо ми скажемо, що сьогодні на уроці повторили.
  • Друга квітка складеться в букет, якщо ми скажемо, чому сьогодні навчилися.
  • Третя квітка складеться в букет, якщо ми скажемо, що ми сьогодні зрозуміли.

V. Домашнє завдання.

Вивчити вірш напамять.

 

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
12731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку