Урок "Леся Українка. Загальна характеристика частин мови"

Про матеріал

Інтегрований урок української мови та літератури у формі гри для 6 класу.


Перегляд файлу

Інтегрований урок української мови та літератури

 

ТЕМА: Леся Українка (Лариса Петрівна Косач ).  Дитинство поетеси. Загальна характеристика частин мови.

 

МЕТА : познайомити учнів з біографією письменниці та цікавими фактами її біографії; поглибити знання про частини мови; розвивати вміння і навички розпізнавати самостійні й службові частини мови; розвивати вміння і навички виразного читання, культуру зв’язного мовлення, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; розвивати інтерес до наслідків власної праці; вміння узагальнювати, систематизувати, робити висновки;  виховувати стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість).

Формування ключових компетентностей:

Спілкування державною мовою.

Уміння вчитися впродовж життя.

Соціальна та громадянська компетентності.

Обізнаність та здатність до самовираження у сфері культури.

Математична компетентність.

Тип уроку: засвоєння нових знань (урок-гра)

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, відеофільм, портрет Лесі Українки.

Перебіг  уроку

І. Організація класу

Посміхнулись, підморгнули, настрій гарний одягнули (слайд 1).

ІІ.  Оголошення теми, мети уроку.

Вчитель: Ми сьогодні розпочинаємо подорож країною Мовознавства, а допоможе нам познайомитись з цією країною Леся Українка. Отож розгорнемо зошити і запишемо тему уроку (слайд 2).

Вчитель :  А чого  ви очікуєте від уроку?

Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Протягом життя людина постійно постає перед вибором: з ким товаришувати, яку професію обрати, де працювати, допомогти чи проігнорувати, радіти життю чи бути постійно незадоволеним. Леся Українка теж змушена була зробити вибір між повноцінним насиченим життям (незважаючи на хворобу)  чи існуванням.

Епіграфом до нашого уроку будуть слова Джордж Еліот :

                  “ Рости вгору буде тільки той, хто не боїться робити вибір”.(слайд 3).

- Чи відповідає епіграф нашому уроку, ви скажете в кінці уроку.

- А який вибір сьогодні зробите ви: здобувати знання, розвиваючи свій інтелект,   чи змарнувати час?

 ІІІ Сприйняття нового матеріалу

1. Перегляд відео про Лесю Українку.

2. “Мозковий штурм”

- Що ви дізнались про Лесю Українку?

- Що вас вразило в її біографії?

- У чому її геніальність?

3.1 Робота в парах.  Проаналізувати опорну схему “Частини мови” (додаток 1), знайти відоме і нове (слайд 4).

- Що ви дізнались про частини мови?

- Скільки частин мови? Скільки службових? Скільки самостійних?

- Як називається особлива частина мови, що не є ні самостійною, ні службовою? (Вигук)

- Запишіть відоме про частини мови математичним виразом.

3.2  Дослідження-аналіз.

 Завдання: записати речення, розібрати за членами речення, визначити частини мови, зʼясувати роль службових частин мови та лексичне значення самостійних частин мови)

 У сімʼї панували любов, підтримка та взаєморозуміння.

Евристична бесіда:

- Чому ми ці частини мови називаємо самостійними? Чим вони характеризуються? Чи мають вони лексичне значення?

- Яка роль службових частин мови?

    - Чи правильно ми визначили різницю між самостійними та службовими частинами мови ? (слайд 5)

 

 

3.4. “Мозковий штурм”

Вчитель: Ми сьогодні вивчаємо біографію Лесі Українки, використавши частку не я стверджую, що  Леся не Українка. Чому? (Справжнє імʼя Лариса Косач) (слайд 6).

4. Гра “Ліс рук” (за аналогією до однойменної телевізійної гри)

   Учні, поділені на 3 групи , отримують предмети і визначають , як вони асоціюються з Лесею Українкою ( учні висловлююють колективну версію, а також можуть і свої власні, вчитель доповнює відповіді учнів) та виконують завдання щодо визначення частин мови (учні обирають собі завдання із запропонованих):

(слайд 7) 1 група отримує корзину з фруктами, овочами та (обовʼязково) кукурудзою.

Вчитель: У вас зараз популярно брати собі нікнейми, і у Лесі він теж був. Як називала Лесю її мама? Чому ви так вважаєте? Нікнейм походить від назви рослини, яка є серед запропонованих. ( Відповідь: Зея — сорт кукурудзи (слайд 8) .

- Яка це частина мови?

“Асоціативний кущ” “Леся” — хто? (використовуючи тільки іменники).

 2 група отримує гаманець з грішми (обов’язково має бути 200 гривень)

 Завдання: Визначте, як гроші повʼязані з Лесею? (Відповідь(слайд 9) : 200гр — зображено Лесю Українку, родина була заможною, батько, працюючи статським радником отримував 2500 рублів на рік (500 000 тис. гр.), тому 5 дітей отримали вищу освіту, а Леся приватну. На зворотній стороні купюри зображено Луцький замок і дуб, під яким маленька Леся і написала свій перший вірш).

- Про яку частину мови щойно йшла мова? Які ще числівники з життя Лесі ви можете назвати? (слайд 10)

  •  у 4 роки навчилась читати;
  • 5 — грала на роялі;
  • 6 — майстерно вишивала;
  • 9 — написала перший вірш “Надія”
  • 13 — вперше опублікувала свої поезії під псевдонімом Леся Українка
  • 14 — видала першу поему “Русалка”
  • 19 -  написала підручник “Стародавня історія східних народів”
  • 22 — видає першу збірку поезій “ На крилах пісень”

 

Завдання: Скласти 1 речення з будь-яким числівником (повʼязаним з біографією) і записати, визначити інші частини мови.

 

3 група отримує уривки віршів Лесі Українки ( “Як дитиною бувало...”, “Надія”, “Так, я буду крізь сльози сміятись, серед лиха співати пісні....)

Завдання: Виразно прочитати вірші та визначити який з них був першим віршем Лесі? Аргументувати відповідь.

5  Лінгвістичний експеримент.

5.1. Завдання: Прочитайте уривок, назвіть слова, що вказують на Лесю Українку, не називаючи її. Яка це частина мови? Які ви ще знаєте займенники, наведіть приклади.

(слайд 11) “Я собі вставала тихо.

Що, болить?» – мене  питали,

Але я  не признавалась –

Я була малою горда, –

Щоб не плакать, я сміялась.”

5.2. Проблемне питання, повʼязане з життєвим досвідом учнів.

- А як ви поводитесь у скрутній ситуації? (побудувати речення , використовуючи займенники.

6. Гра “Розпізнай особистість”. На магнітній дошці прикріплені аркуші, на яких написано слова і цифри:  10, промінь і напровесні, картина, 2616 Леся, рояль, сова, підручник з історії, квітка, Водохреща і т.д. Аркуші прикріплено зворотньою стороною. Учні по черзі їх беруть і пояснюють про що йдеться ( написи можна замінити фото).

1–10 (знала 10 мов)

2 — Промінь та Напровесні (придумала ці слова)(частина мови НАПРОВЕСНІ, назвіть ще прислівники , повʼязані з письменницею: взимку — народилась, старанно-вчилась).

3 — картина “Мати і дитина над пташиним гніздом” ( єдина картина Лесі Українки)(слайд 12)

4-  2616Леся ( назва астероїд на честь Лесі Українки )(слайд 15)

5 — рояль (слайд 13)

6 — слова “Справжній українець” ( так підписувала свої статті)

7 — фото Сови ( була совою працювала вночі)(слайд 14)

8- підручник історії (написала підручник з історії східних народів для своїх сестер)(слайд 16)

9 — лілія (любила квіти, казка “Лілея”)(слайд 17)

10 - Водохреща

7. Лінгвістичний експеримент.

Завдання: опишіть життя Лесі Українки, використовуючи тільки дієслова.

8. Гра “Розкодуй імʼя”.  Розкодуйте імʼя Лесі Українки, використовуючи тільки прикметники.(слайд 18).

IV Узагальнення і систематизація вивченого.

1 Гра “Намисто”(слайд 19). Леся Українка любила носити намисто, і ми зробимо намисто з частин мови, бо як писав Д. Білоус у своїй поезії “Злитки золоті”: “Як намистини, диво калинове –

Частини мови!”

Завдання: Викласти намисто з самостійних частин мови  (службові знімаємо, самостійні залишаємо). На кольорових паперових намистинках написано  слова: Україна, мрія, у, мужня, боролась, над, і, неперевершено, девʼятнадцять, перша, щаслива, гордо, перемагати, агов, мудра, музикант, що, взимку, сильна, геній.

- Чому ж вони самостійні?

2. Робота з епіграфом (слайд 20).

- Чи відповідає епіграф нашому уроку?

- Яким був ваш вибір сьогодні?

V Рефлексія (слайд 21).

VІ Оцінювання і самооцінювання. Оцініть, будь ласка, свою роботу на уроці, відзначте, які сходинки ви подолали (картка самооцінювання) (додаток 2).

VIІ Домашнє завдання. Скласти сенкан Леся Українка або написати

есе “Чого навчила мене Леся Українка” (завдання на вибір), та виконати інтерактивну вправу за поданим посиланням (слайд 22).

 

                                                                Вчитель української мови та літератури

                                                                      Ліцею №3 м. Могилева-Подільського

                                                                       Швець Тетяна Петрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                 Додаток 1

                                                                                                 Додаток 2

 

 

docx
Додано
7 грудня 2022
Переглядів
690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку