Урок "Ліна Костенко. "Чайка на крижині","Крила". Ідея глибокого духовного наповнення людини - її "крилатості", що проявляється в індивідуальності"

Про матеріал

Тема: «Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється в індивідуальності»

Мета:

поглибити знання учнів про життя і творчість Ліни Костенко, допомогти усвідомити ідейно-художню значимість, неповторність її поезії;

дослідити різницю між матеріальним і духовним, розкрити духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально;

розвивати вміння виразно читати вірші;

грамотно висловлювати думки, почуття, логічне мислення;

виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прагнення духовно збагачуватись.

Перегляд файлу

Українська література. 7 клас

 

Тема: «Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється в індивідуальності»

Мета:

  • поглибити знання учнів про життя і творчість Ліни Костенко, допомогти усвідомити ідейно-художню значимість, неповторність її поезії;
  • дослідити різницю між матеріальним і духовним, розкрити духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально;
  • розвивати вміння виразно читати вірші;
  • грамотно висловлювати думки, почуття, логічне мислення;
  • виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прагнення духовно збагачуватись.

 

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • детальніше знати матеріал про життя і творчість Ліни Костенко;
  • вдумливо і виразно читати поезії поетеси;
  • визначати провідні мотиви поезій;
  • коментувати метафоричний підтекст поезій «Чайка на крижині», «Крила»
  • висловлювати власні міркування про духовну наповненість людини;
  • дискутувати про необхідність бути духовно розвиненим і багатим.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Навчально-методичне забезпечення:

  1. Бібліотечка «Дивослова», №11, 2006.
  2. Українська література: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. /

          Авраменко О. М. – К.: Грамота, 2015.

          3.Українська література:плани-конспекти уроків / Паращич В. В. – Х.: Веста,    

          2010.

 

Обладнання: презентація, відеовірш «Крила», мелодія до вірша «Чайка на крижині», матеріал для створення крил, портрет поетеси.

Проблемне питання:               « А що ж людина?

Живе на землі.

Сама не літає.

А крила має.

А крила має?»

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня, учні, я рада вас бачити. Для того, щоб перевірити вашу готовність до уроку, я пропоную вам виконати вправу «Світлофор» (Слайд1). На ваших партах лежать картки 3-х кольорів. Оберіть той колір, який ви вважаєте виражає вашу готовність до уроку. Якщо ви обрали червоний колір – не готові до уроку, жовтий – не зовсім упевнені, зелений – готові до активної роботи.

- Дякую, сподіваюсь, що учні, які обрали червоний або жовтий кольори, змінять свої думки до кінця уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й цілей уроку

- Учні, а ви любите ставити запитання? Чому? А відповідати на них? А чи завжди легкою вам видається відповідь на запитання? Дійсно, є такі запитання, що викликають суперечки. До таких питань належить і думка про те, що в житті людини найважливіше (звісно, життя і здоров’я поза суперечкою). Ліна Костенко (Слайд2) вважає, що людина повинна прагнути до розвитку і духовного збагачення своєї особистості, людина без мрії, «крилатості» - бідна й нещасна, навіть якщо має великі статки. А чи всі погоджуються з думкою поетеси – дізнаємось на уроці. Відомий літературознавець, професор Григорій Клочек сказав: « Кожне спілкування з поезією Ліни Костенко – завжди важливий урок, на якому навчаються речам простим і мудрим». Саме такої мудрості ми будемо навчатися, опрацьовуючи поезії «Чайка на крижині» та «Крила». Запишіть число та тему нашого уроку. Визначмо цілі нашого уроку? (Учні відповідають).

- Отже, сьогодні на уроці ми: (Слайд3)

  • дізнаємося більше про письменницю;
  • спробуємо зануритись у світ її образів, думок;
  • з’ясуємо основні проблеми поезій Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила»;
  • закріплюватимемо вміння висловлювати свої думки та аргументувати їх;
  • вчитимемося любити і берегти природу.

- У одній із поезій Ліни Василівни є такі рядки:

А що ж людина?

Живе на землі.

Сама не літає.

А крила має.

А крила має!

- Але я собі дозволю дещо змінити в цих рядках (витираю !, ставлю ?).

- Ви звернули увагу на те, як змінився зміст останнього речення. Знову ж зачитаймо цей уривок. Що змінилось? Сьогодні впродовж уроку ми намагатимемося дати відповідь на це запитання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Метод «Доміно»

- А зараз пригадаймо, хто ж така Ліна Костенко і охарактеризуймо її за допомогою І в. – прикметника, ІІ в. – іменника.

Ліна Костенко – талановита – людина, гідна – українка…

- Ліна Василівна – найвизначніша сучасна українська поетеса, творчість якої нікого не залишає байдужим. І найкраще про неї сказав Микола Жулинський:  «Ліна Костенко – це позиція. Національна. Горда».

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

- Поезії, які ми сьогодні опрацьовуватимемо «Чайка на крижині» та «Крила» мають певну передісторію, з якою нас ознайомить … А в цей час ви уважно слухаєте для того, щоб потім гарно відповідати на запитання, які будуть запропоновані.

1. Історія написання поеми «Чайка на крижині» ( Слайд4).  (Виступ учениці)

Поема «Чайка на крижині» створена 1958 року і ввійшла до збірки «Мандри серця». Твір складається з п’яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт» , «Усміх» кожна з яких має свій зміст та закінчену думку, але в той же час пов’язані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема у порту міста Щецін. У цей час вирішувалося наболіле питання для Ліни Василівни: переїжджати до Польщі разом зі своїм коханим Єжи Пахльовським чи залишитися в Україні. Підростала їхня донечка Оксана, в серці жило справжнє кохання, але й було відчуття неможливості розриву з рідною землею. Вони розійшлися. Залишилися щемливі рядки поезій, у яких відтворено зболені роздуми поетеси, її переживання і сумніви.

- Що найбільше запам’яталось з розповіді?

2. Робота над віршем «Чайка на крижині» с.201

- Пропоную вашій увазі поезію «Чайка на крижині», а цей час ви уважно слухайте і олівцем позначайте незрозумілі вам слова.

2.1. Читання поезії вчителем під мелодію (Слайд5)

2.2. Словникова робота:

Свита – старовинний довгий верхній одяг, пошитий з цупкої тканини.

Рядно – вид покривала.

Ожеледиця – тонкий шар льоду.

Сумяття -  безладний рух, метушня.

Одра – річка в Західній Європі.

Протока – вузький водний простір, що розділяє суходіл і поєднує моря або озера.

2.3. Повторне самостійне читання

- Зараз прочитайте поезію самостійно, а під час читання: І ряд міркує про те, чи змінюється настрій піж час читання поезії, ІІ ряд – уявляє картину, яка постала перед очима під час читання, ІІІ ряд – які кольори переважають в поезії.

(Відповіді учнів після повторного читання)

2.4. Бесіда:

- Визначмо композицію твору? (Експозиція – зима намагалась увійти в свої права, зав’язка – «на Одрі лід потемнів», почала приходити весна, кульмінація – переживання ліричної героїні стосовно безпеки самотньої чайки на тонкій крижині, розв’язка – «Я ж маю крила. Нащо крилатим грунт під ногами?)

- Що привернуло увагу героїні ліричного твору?

- Чому чайка не боїться перешкод, від яких її застерігають?

- Чому героїня звернула увагу на цю самотню чайку? Чи було щось спільне між чайкою та героїнею ліричного твору?

- Яка ж тема та ідея поезії? (Тема: розповідь про чайку, яка, незважаючи на небезпеку пливе окремо. Ідея: заклик бути мужнім та мати свою думку)

- Як би ви продовжили події в поезії?

3. Робота над поезією «Крила»

- Цей випадок з чайкою, який справді відбувся з поетесою, наштовхнув її до роздумів: « А як же людина? А що ж людина?». І письменниця написала поезію «Крила». Зараз ви прослухаєте її у виконанні народного артиста України Богдана Ступки. Невеличке повідомлення про нього нам підготував…

3.1. Повідомлення учня про Богдана Ступку (Слайди 6,7,8)

Богдан Сильвестрович Ступка – відомий український актор народився на Львівщині 1941 року. До сцени його привчили родичі: батько та тітка, які працювали в Львівському оперному театрі. Закінчив Київський театральний інститут імені Карпенка-Карого. Популярним став актор після ролі у фільмі «Білий птах із чорною ознакою». У 1980 році отримав звання Народного артиста України. На рахунку актора більше сотні ролей у театрі та близько сотні в кіно. За свої ролі отримував багато різних нагород. У 1999 році очолив Міністерство культури України, але пропрацював на посаді всього 2 роки, тому що не міг жити без сцени. У 2011 році отримав звання Герой України. Помер на 71 році життя від серцевого нападу.

- А сина та онук Cтупки наслідують свого батька та дідуся і теж займаються акторською діяльністю (Слайд9).

- Отже, вірш «Крила»

3.2. Відеовірш «Крила» у виконанні Богдана Ступки

- Чи сподобалась поезія? (Слайд10)

- Хто хоче ще раз виразно зачитати нам цю поезію?

3.3. Повторне читання поезії ученицею

3.4. Бесіда:

- На думку поетеси, чи може людина мати крила?

- Поміркуйте, що ж роботи її крилатою?

                                     уміння мріяти       вічне поривання

                                                                                              правда

                         щирість                 Людські крила

                                                                                                довіра

                             вірність у коханні            чесність

- Чи погоджуєтесь ви з думкою поетеси?

- А чи всі люди можуть бути крилатими? (Ні)

- Як би ви назвали таких людей, які не мають «крил» і не хочуть їх мати? (Бездуховними, примітивними)

- Яка тема та ідея поезії? (Тема: розповідь про духовно багату людину. Ідея: уславлення духовних прагнень людини)

- Читаючи поезію Л. Костенко, кожен із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим більшими стають її крила. Для чого вони потрібні? (В-ді учнів) Чи вона літає? Так! Літає не тільки уві сні. Крила є тим духовним наповненням, що проявляється індивідуально. Кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у житті, а в цьому їй допоможуть крила.

4. Літературознавчий словник

- На сьогоднішньому році ми з вами поглибимо наші знання з теорії літератури. Ви відчули, що вірші «Чайка на крижині» та «крила» пов’язані між собою? Як саме? (У другому вірші йдеться про людські крила…)

Об’єднані однією темою та ідеєю два поетичні твори називаються диптИхом (Слайд11). (Учні записують визначення до зошита)

- Це поняття стосується не лише літератури, а й художнього мистецтва (Слайд12). Окрім диптИхів є і триптИхи, поліптИхи (Слайди13,14). Особливою популярністю користуються під час оформлення інтер’єрів.

5. Бесіда:

- Яке ж загальне враження у вас склалося від цих 2 поезій?

- Які проблеми поетеса порушує у віршах?

  • добро і зло,
  • ставлення до природи,
  • дружба і зрада.

- Які людські якості, на думку Ліни Василівни, є найціннішими, найпотрібнішими?

- Варто дослухатись нам до роздумів поетеси і не ламати власних крил песимізмом, нещирістю та байдужістю.

V. Закріплення  ЗУН

1. Робота в групах (Слайд15)

- А зараз попрацюймо в групах. Вашим завданням буде встановити відповідність між художніми засобами та прикладами з поезій. Після виконання позначити відповіді на дошці. Спочатку визначаємо тропи в першій поезії. На виконання завдання 1-2хв. Не забуваймо про правила роботи в групах.

«Чайка на крижині»

Епітети

«Дивна людино!»

Метафори

«білої свити», «по Одрі темній, широкій», «на останній крижині», «самотня чайка», «вода весняна», «крижина тонка»

Звертання

«крига буйно ломилась у відкриті двері протоки»

Риторичні запитання

«по Одрі – темній, широкій», «піде вода», «підмиє вода весняна», «крижина тонка»

Гіпербола

«зима не вдягала білої свити», «проснулись дерева», «зима лютувала, стелила рядно ожеледиць», «зима несла сум’яття вітрів»

Інверсія

«Що ж робити?», «Чи бува не до самого моря?», «Нащо крилатим грунт під ногами?»

«Крила»

Риторичні оклики

«вічного поривання», «правда пташина»

Рефрен

«А крила має!»

Епітети

«А крила має.

А крила має!»

Риторичні запитання

«А як же людина?

 А що ж людина?»

- Молодці, гарно справились із завданням!

2. Робота з проблемним питанням:

- А зараз повернімося до нашого проблемного питання. Чи дали ми відповідь на нього, працюючи на уроці? (Я витираю?, ставлю !) Отже, ми стверджуємо, що кожна людина повинна мати крила.

VI. Підсумок

1. Творча робота

- У творах Ліни Василівни, з якими ми ознайомились, йшлося про «крилатість» людини. А які ж крила має кожен з вас? На ваших партах є пір’їнки, на яких ви вказуєте, які ж «крила» маєте ви. Зробивши це, зачитайте вголос та прикріпіть їх до дошки (Слайд16).

2. Оцінювання роботи на уроці:

- Найактивнішими сьогодні були:….. Вони отримують по … балів. Менш активними були:… Їхня оцінка … балів.

3. Домашнє завдання

Вивчити 1 поезію напам’ять.

4. Заключне слово вчителя:

- Ну хто ж сказав, що люди крил не мають?

Адже вони, як птахи, теж літають.

Одні підносяться до неба в своїх снах.

Інші – у добрих, праведних ділах!

Людина на землі лиш та крилата,

Яка на щирість і добро багата.

Нехай ваші крила міцнішають з кожним днем, а душі наповнюються любов’ю та величчю.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Оліферчук Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
24291
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку