Cьогоднішня виховна година приурочена до Дня слов'янської писемності та культури, який святкується 24 травня.
Ви помандруєте у світ слов'янської писемності та культури: ознайомитесь із відомостями про слов'янських просвітителей Кирила та Мефодія; про те як взагалі виникла книга, як виникла наша рідна українська мова, бо вона є однією із слов'янських мов
Тема. Мандрівка стежками слов’янської писемності та культури
Мета: ознайомити учнів з слов’янськими просвітителями Кирилом та Мефодієм;
формувати уміння і навички зв’язного усного мовлення;
розвивати мислення;
виховувати в учнів пошану до людей, які багато зробили для розвитку слов’янської писемності і культури;
Обладнання: комп’ютер, книжкова виставка « Мова моя калинова»,
ілюстративний матеріал
Учитель. Діти, наша сьогоднішня виховна година приурочена до Дня слов’янської писемності та культури, який святкується 24 травня.
Ви помандруєте у світ слов’янської писемності та культури: ознайомитесь із відомостями про слов’янських просвітителей Кирила та Мефодія; про те як взагалі виникла книга, як виникла наша рідна українська
мова, бо вона є однією із слов’янських мов. У вас буде можливість також позмагатися в знаннях з рідної мови.
Кирило ( близько 827 - 869 рр. ) та Мефодій ( близько 815 – 885 рр. ) – брати з Солуні ( Салоніки ). Це відомі проповідники віри християнської, слов’янські просвітителі, які створили слов’янську абетку. У 863 році братів було запрошено з Візантії князем Ростиславом до Великоморавської держави. Мета – ведення богослужіння слов’янською мовою. Ці освітні та релігійні діячі здійснили переклад з грецької мови старославянською основних богослужебних книг.
Для кожного народу дорога його мова, а для нас найближча – українська, яку ми повинні любити і шанувати. « Рідна мова дорога людині, як саме життя», - говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Мова – це один із найдивовижніших карбів, які людина створила за свою історію.
Скоцюрбилась від холоду й страху, щільніше натягає на голі плечі якусь шкуру, сторожко оглядається. Такими були наші пращури колись, такими б надовго вони залишались, якби не зробили геніального відкриття: винайшли
мову.
Учениця 1. Мова первісних людей була дуже бідною. Вона складалася з небагатьох слів. Значення кожного такого слова були нечіткі, їх супрово-джували рухами,які допомагали людям порозумітися. Рухами вказували:
« Піди туди!», « Візьми оце!», « Допоможи підняти!» Та минали століття, зміцнювалися люди, вдосконалювалися й мови. Не одразу мови різних народів стали такими, якими вони є сьогодні. Зміцнювалися уявлення людей про навколишній світ, змінювались й слова у мовах різних народів.
( Презентація вчителем слайдів на тему: « Міфологія» )
Учениця 1. А далі сталася подія величезної ваги: люди винайшли письмо.
( Презентація ученицею слайдів на тему: « Історія книги» )
( Презентація ученицею слайдів на тему: « Кирило і Мефодій» )
Учениця 2. Весь час азбука змінювалась і вдосконалювалась. Багато людей доклали своїх зусиль, щоб сьогодні ми з вам могли читати й писати.
Наша українська мова належить до високорозвинених мов світу. За милозвучністю вона визнана вченими другою серед європейських мов ( після італійської ).
Учитель. А тепер послухайте казочку про те, як народилася українська мова, одна із слов’янських мов.
Учениця 3. Було то у давні часи - предавні часи. Їх уже ніхто не пам’ятає. Бо тих, хто тоді жив, уже немає. Їхав на коні через невідому країну чоловік, звали його Усім Голова. Це незвичайне ім’я дали йому, бо любив він усе вирішувати сам. Їхав він, їхав, та заїхав у страшний чорний ліс. Раптом, пролетіло над його головою якесь створіння і голосно прокричало: «У–кр –р –р –р -аї–н –н!»
Усім Голова дуже перелякався, але вирішив їхати далі. Ліс закінчився. І ось, чоловік побачив, як перед його очима встала райська країна.
Там росли кущі, на яких висіли червоні ягідки – то була калина.. Далі він побачив дуже багато пахучих квітів, зелені дерева, маленьке джерельце з кришталевою водою, яке мужньо пробивалось крізь землю. Ще Усім Голова побачив багато птахів, але дві він запам’ятав на все своє життя. Ті дивні птахи були - жайворонок та соловейко. Вони співали так, начебто співала гарна дівчина. Жайворонок був у небі, а соловейко у гаю, але їхній спів злився золотими трелями.
І вирішив Усім Голова там зостатися та заснував він велику і могутню державу, яку назвав Україною. А людям, які будуть тут жити, наказав
промовляти лише такі слова, які були б схожі на спів тих дивних пташок. Звідтіль і зародилася українська мова – співуча, барвиста, лагідна.
( Учениці читають поезії )
Поетичний вернісаж
Мова – немов криниця
Буква. За нею склад,
Далі – до слова слово,
Ось вже і мовний ряд,
І зазвучала мова.
Ма – ма. Ро – ди – на. Шко – ла.
( Тато сюди привів ).
Ширше і ширше коло
Нових цікавих слів.
Плейєр. Комп’ютер. Принтер.
Дивні важкі слова.
Різноманітність світу
З мовою ожива.
Мова – немов криниця,
Слів невичерпність в ній.
Кожне тобі згодиться,
Тільки читати вмій:
Казку, словник, підручник.
Мовити будеш влучно!
( Віолетта Дворецька )
Рідна мова
Мово моя, як барвінок духмяна,
Пахнеш м’ятою влітку і хлібом землі.
Срібно й легко іскришся своїми піснями,
Ти вогниста і щира, як мрії мої.
Ллється, як річка, то тиха, то бистра,
Слово чисте й прозоре, як ранком роса.
Створена Богом мова для нашої пісні.
Мово! Гордість моя, моя вічна краса.
В пісні чарівній сміюся і плачу,
Бо вирує життя в ній, немов водограй.
В своїй мові я чую, в словах її бачу
І поля, і криниці, і рідний мій край.
( Марія Бойко )
Учениця 2. А тепер послухайте українську пісню « Мамина сорочка»
( Презентація учнем виставки книжок з усної народно творчості та творчості українських поетів та письменників ).
Гра « Хто правильно закінчить прислів’я?»
Поясніть значення українських народних висловів.
Складіть швидко слово з перших складів інших слів.
Підберіть антоніми
Дорогий ( дешевий )
Порожній ( повний )
Черствий ( свіжий )
Веселий ( сумний)
Гра « Утвори слово»
Замість пропущених букв поставте відповідні займенник і утворіть нові слова.
…рина, …кола, … мофій, …рій.
( Ярина, Микола, Тимофій, вирій )
Вікторина « Хто найрозумніший?»
( Івана Купала )
Рефлексія
Продовжіть речення.
-