УРОК "Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив»"

Про матеріал
Мета: Навчальна: формувати предметні компетентності: комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки з приводу проблем, порушених у поезії; власне читацьку – сприяти розвитку вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з поезії на підтвердження власних думок; усвідомити головну ідею; інтелектуальну – ознайомити з основними фактами біографії письменниці, її поезіями; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезії, її красу; ціннісно-світоглядну – формувати вміння й навички, визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного; аналізувати та робити висновки; з’ясовувати різні погляди на одну проблему; творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; формувати асоціативне та логічне мислення, пізнавальну активність учнів; особистісну – формувати вміння виявляти творчу самостійність, організовувати власну діяльність, дотримуватися правил етики, співробітництва. Розвивальна: розвивати ключові компетентності: соціальну – розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, коментування, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки; інформаційно-пізнавальну – удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати роботу в умовах пошуку, дослідження; розвивати активність пізнавальних процесів учнів; самоосвіти та саморозвитку – сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації; здоров'язберігаючу– формувати навички збереження здоров'я; Виховна: виховувати почуття пошани до творчості Л. Костенко, поетичні смаки, доброту, любов до природи, прищеплювати високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватись.
Перегляд файлу

Тема: Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив»

Мета:

Навчальна:

формувати предметні компетентності:

комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки з приводу проблем, порушених у поезії;

власне читацьку – сприяти розвитку вмінь  давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з поезії на підтвердження власних думок; усвідомити головну ідею;

інтелектуальну – ознайомити з основними фактами біографії письменниці, її поезіями; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезії, її красу;

ціннісно-світоглядну – формувати вміння й навички, визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного; аналізувати та робити висновки; з’ясовувати різні погляди на одну проблему;

творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; формувати асоціативне та логічне мислення,  пізнавальну активність учнів;

особистісну – формувати вміння виявляти  творчу самостійність, організовувати власну діяльність, дотримуватися правил етики, співробітництва.

Розвивальна:

розвивати ключові компетентності:

соціальну – розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, коментування, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки;

інформаційно-пізнавальну – удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати роботу в умовах пошуку, дослідження; розвивати активність пізнавальних процесів учнів;

самоосвіти та саморозвитку – сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації;

здоров'язберігаючу– формувати навички збереження здоров'я;

Виховна:

виховувати почуття пошани до творчості Л. Костенко, поетичні смаки, доброту, любов до природи, прищеплювати високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватись.

Обладнання: мультимедійна презентація життя і творчості Ліни Костенко, портрет письменниці, підручник, картки самооцінювання, роздавальний матеріал (хмаринки дощу).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь.

Хід уроку

Епіграф:

«Душа летить в дитинство, як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там…»

Ліна Костенко

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування учнів

Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»

Слово вчителя. Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе нам веселка, яка має сім кольорів.

Оберіть колір, що подобається вам саме зараз.

     Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв'язання серйозних задач та проблем.

     Якщо ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення».

     Якщо ваш вибір впав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати.

     Вибір жовтого та оранжевого кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи.

Я не випадково обрала веселку символом настрою, адже вона кольорова, як ваші дитячі мрії. А сьогодні під час уроку ви зможете відкрити для себе справжню поезію. Поезію неповторну, яка нікого не залишить байдужим.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бліцопитування

     Що таке поезія?

     З якими жанрами поезії ви вже знайомі?

     Яка буває лірика?

     Що таке пейзаж?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

(використання методу «Мозковий штурм»)

     Що таке дитинство?

     Якими кольорами воно спливає у вашій уяві?

     А про що мрієте ви, діти 21 століття?

Сьогодні на уроці в нас буде дивовижна можливість поринути у світ поезії Ліни Костенко.

ІІІ. Опрацювання життєвого та творчого шляху поетеси

Слово вчителя. Звичайна людина бачить усе навколо очима, а поет дивиться на світ передусім серцем. Він бачить у повсякденному те, чого не може осягнути проста земна істота. Тому в його світі оживають образи природи: «голуб плаче», «яблуні дихають», а корови схожі на «квасольки». Тільки та людина, яка любить природу, вміє спостерігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може написати справжні поетичні твори. Такою людиною є Ліна Костенко. Для неї – «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».

Зараз ми з вами коротко познайомимося з творчістю неперевершеної відомої української поетеси, яка поклала на вівтар України все своє життя, живою легендою, неповторною письменницею – Ліною Василівною Костенко та її чудовим віршем «Дощ полив».

Розповідь вчителя та демонстрація мультимедійної презентації про життя і творчість Ліни Василівни Костенко

Слово вчителя. Ось така вона Ліна Костенко – поетеса виняткового таланту, яка в найтяжчих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишилася стійкою у своїх переконаннях, яка свого часу стала легендою. Нам з вами випала честь жити в одну епоху з Ліною Костенко, бо саме такі люди «держать небо на плечах. Тому і є висота».

ІV. Робота над усвідомленням ідейно-художнього змісту поезії

Слово вчителя. Ліна Костенко дуже любить природу рідного краю. Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вікном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена… чим?

Ліну Костенко називають «королевою української поезії» двадцятого століття, яка вміє бачити красу світу, адже тільки творча, надзвичайна людина могла створити такий твір який допоможе нам зрозуміти, що природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати. Тож давайте і ми увійдемо в це царство з дрімучими заростями лопухів і кропиви, вслухаємося у мелодію дощу, спробуємо побачити «полив'яний» день, « визбирати» переливи діамантів у траві…

Виразне читання вчителем поезії «Дощ полив...»

Бесіда за прослуханим віршем

     Яке враження на вас справила поезія?

     Які почуття у вас виникли під час слухання поезії ?

     Що схвилювало вас?

     Яким настроєм пройнята поезія?

     Які емоції викликає у вас природа в поезії?

     Який настрій у вас під час дощової погоди?

Мовчазне читання учнями поезії «Дощ полив»

Бесіда після мовчазного читання

     Що ви відчували під час читання?

     Кого і що ви уявили під час читання?

Обмін враженнями про прочитане

     Чи змінився ваш настрій після самостійного прочитання поезії?

     Який настрій ліричного героя?

     Які слова передають цей настрій? Визначте у поезії рядки, в яких говориться про уявне, фантастичне, реальне. Яка мета їх використання?

Робота за змістом поезії

Евристична бесіда

     Для чого потрібен дощ?

     Які рослини в поезії поетеса зображує живими? Чому?

     Чому поетеса порівняла череду корів в далечини з розсипаною квасолею?

     Як змінюється все довкола після дощу?

     Чому, на вашу думку, після дощу люди , як нові?

Словесне малювання

     Як зображено дощ? Як собі його уявив автор?

     Як би ви образно описали дощ?

     Скажіть з чим у вас асоціюється дощ?

     Створіть образний портрет дощу.

     Відтворіть вигляд довкілля після дощу.

Вправа «Чи уважний ти читач?»

     Що означає вираз «полив’яний день»?

     Що то за «дідок старесенький, кропив'яний», який «блискавки визбирує в траві»?

     На чому ґрунтується схожість саду і парасольки?

Фізкультхвилинка

Слово вчителя. Прошу вас закрити очі і уявити себе на зеленому-зеленому ґанку, уявіть легенький літній дощик, який крапає на ваше обличчя, шелестить на листах дерев, а пташки своїм щебетанням продовжують цю дощову симфонію. Давайте потягнемося вгору до хмар, до сонечка, до блакитного безкрайнього неба. А тепер давайте торкнемося роси на траві, тепер розкриємо обійми назустріч легкому вітру. Відпочили? Продовжуємо працювати.

Щоб краще зрозуміти думку автора, ідею про те, що духовне багатство – найбільший скарб, необхідно не тільки знати зміст, а й виразно читати, передаючи почуття, переживання поета. Крім того, виразне читання дає змогу усвідомити й естетичні принади поезії.

Конкурс виразного читання поезії

Художній аналіз поезії

Робота в групах

     I група – визначає тему поезії;

     II група – визначає ідею поезії;

     ІІІ група – визначає основну думку поезії.

(представлення результатів групової роботи)

Літературознавчий практикум

Вправа « Шукачі скарбів»

Дослідити художні особливості поезії, образи, заповнивши таблицю

Епітети

Порівняння

Метафори

Образи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творче завдання

Слово вчителя. Зважаючи на власний досвід, якими рядками ви б доповнили цю поезію?

Словникова робота

     Що таке пейзажна лірика?

     Чи можна сказати, що твір «Дощ полив» тяжіє до такого роду?

Цікавинка

Слово вчителя. Чи знаєте ви, що у Бразильському місті Пара дощі впродовж дня часто йдуть в один і той самий час. Тому мешканці, домовляючись про зустріч, кажуть: «перед першим ранковим дощем» або «після другого пообіднього дощу».

Скарбничка «Усна народна творчість»

Слово вчителя. Учні, згадайте народні приказки, прислів'я та повір'я, в яких згадується це природне явище – дощ.

(відповіді учнів)

Пам’ятайте, природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати.

V. Закріплення вивченого матеріалу

«Мозковий штурм»

     Складіть словесний портрет Ліни Костенко.

Вправа «Сенкан»

Учні, на хмаринках із дощем складіть сенкан на тему «Дощ».

 

«Поміркуймо!»

     Як ви гадаєте, чи кожна людина вміє бачити красу світу?

     Що, на вашу думку, означає вислів «краса душі»?

     Що значить бути поетом у житті?

VІ. Підсумок уроку. Коментоване оцінювання

Слово вчителя. І справді, стільки незвичайного і несподіваного дарує нам кожна мить життя, а найголовніше, що у цій буденній метушні ми знаходимо перлинки приємних мрій, перетворених на дійсність. Ми – часточка природи, яку потрібно берегти і шанувати, бо вона – наче книга, що відкриває нам потаємні сторінки своєї душі.

«Незакінчене речення»

     Сьогодні на уроці я запам'ятав...

     Сьогодні на уроці я навчився...

     Сьогодні на уроці я зрозумів...

     Цікавим для мене було...

     Важким для мене було...

VІI. Домашнє завдання

     Прочитати біографію Ліни Костенко;

     Навчитися виразно читати, аналізувати вірш Ліни Костенко «Дощ полив…»;

     Намалювати ілюстрацію до вірша.

 

docx
Додано
16 лютого
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку