Урок фізики для 11 класу за темою:
«Лінзи. Формула тонкої лінзи. Побудова зображень, які дає тонка лінза.»
Мета: Узагальнення та систематизація знань учнів про лінзи та їхні фізичні властивості, продовження формування навичок і умінь учнів розв'язувати типові фізичні задачі, застосовуючи набуті знання.
Тип уроку: Урок застосування знань, умінь, навичок.
План – схема уроку
Етапи уроку |
Час, хв |
Методи і форми робот з класом |
1. Організаційний етап. |
1 |
|
2. Перевірка домашнього завдання. |
4 |
Фронтальне опитування за опорною карткою, виконання завдань якої передбачалося дома. |
3. Повідомлення теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності |
3 |
Пояснення вчителя, виступ учениці. |
4. Застосування набутих знань. |
32 |
Розв'язування завдань з коментарем біля дошки, запис в опорні конспекти учнів, самостійне виконання учнями експериментальних задач. |
5. Підбиття підсумків уроку та повідомлення творчого домашнього завдання. |
5 |
Пояснення, коментар учителя. Демонстрація вчителем експерименту. |
Хід уроку:
1. Організаційний етап.
2. Перевірка домашнього завдання
3. Повідомлення теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Учитель повідомляє тему уроку та характеризує типи задач, які будуть розв’язані на уроці.Учні самостійно формулюють мету уроку, вчитель при необхідності вносить корективи у їх відповіді.
Мотивація навчальної діяльності подається у вигляді вірша, який прочитає учениця:
А що є світ на цьому світі?
Дає знанням нам володіти
Він має чарівні закони
Які для нас давно знайомі
Ось є прозорі речовини
Заломлять промінь, що вних лине
Такий закон, що ми вивчаємо
Його прояву поважаємо
І в лінзах є його проява –
Важливий прилад не забава
Кіно і фото, лупа, телескоп, а
Також мікроскоп – ці прилади
Всі лінзи мають і на екрані
Зображають по різному предмети всі.
Зображення ось наша ціль.
Де ж нам предмет розташувати,
Щоб що і якось збудувати
4. Застосування набутих знань.
Робота з опорним конспектом, який запропонований для роботи кожному учню.
Завдання № 1.
Вибери правильну відповідь.
1. Укажіть формулу тонкої лінзи: а) б) ; в); г) .
2. Відстань до зображення потрібно брати зі значком «плюс», якщо зображення:
а) дійсне; б) уявне; в) збільшене; г) зменшене.
3. Укажіть, де знаходиться зображення предмета в збиральній лінзі, якщо воно однакове за розміром із предметом:
а) у фокусі; б) між фокусом і лінзою; в) у подвійному фокусі; г) за подвійним фокусом.
4. Яким буде зображення предмета в збиральній лінзі, якщо він знаходиться між фокусом і подвійним фокусом лінзи?
а) дійсним, зменшеним, оберненим, за лінзою; б) дійсним, рівним, оберненим, за лінзою; в) дійсним, збільшеним, оберненим, за лінзою; г) уявним, збільшеним, прямим, перед лінзою.
5. Фокусна відстань збиральної лінзи – 25 см. Визначте оптичну силу лінзи:
а) - 4 дптр; б) 25 дптр; в) 2,5 дптр; г) 4 дптр.
6. Фокусна відстань увігнутої лінзи 20 см. Визначте оптичну силу лінзи.
а) - 5 дптр; б) - 0,2 дптр; в) - 0,05 дптр; г) 5 дптр.
7. Оптична сила лінзи: 2.5 дптр. Визначте, чи є ця лінза збиральною і якою є її фокусна відстань: а) так, 25 см; б) так, 40 см; в) так, 0,5 м; г) ні, 25 см.
8. Оптична сила лінзи: - 2,5 дптр. Визначте, чи є ця лінза розсіювальною і якою є її фокусна відстань: а) так, 25 см; б) так, 40 см; в) так, 0,5 см; г) ні, 25 см.
9. Довжина предмета перед лінзою дорівнює - 4мм, а його зображення - 80 мм. Яке збільшення дає лінза: а) 32; б) 320; в) 20; г) 200.
10. Яким буде зображення предмета в збиральній лінзі, якщо його розташовано на фокусній відстані від лінзи: а) безліч; б) не існує; в) дійсне, збільшене, обернене, за лінзою; г) уявне, збільшене, пряме, перед лінзою.
11. Розсіювальна лінза завжди дає зображення: уявне, …:
а) збільшене, пряме, перед лінзою між фокусом та оптичним центром;
б) зменшене, пряме, перед лінзою між фокусом та оптичним центром;
в) збільшене, обернене, за лінзою; г) зменшене, пряме, за лінзою.
12. Яким буде зображення предмета в збиральній лінзі, якщо він знаходиться між фокусом та оптичним центром лінзи?
а) дійсним, зменшеним, оберненим, за лінзою; б) дійсним, рівним, оберненим, за лінзою;
в) дійсним, збільшеним, оберненим, за лінзою;
г) уявним, збільшеним, прямим, перед лінзою;
Завдання № 2. Експериментальне завдання
Кожному учню видано комплект до складу якого входить: збиральна лінза на підставці, розсіювальна лінза на підставці, екран,свічка, сірники і картка з алгоритмом виконання експериментального завдання.
Алгоритм виконання експериментального завдання.
Учні зіштовхнулись з проблемою, що в їхньому експеременті система зображення не дала і вчителем запропоновано розв'язання задачі на систему лінз.
Завдання № 3
Тонка збиральна лінза з оптичною силою D1= 3 дптр складена щільно з тонкою розсіювальною лінзою з оптичною силою D2=-1 дптр так, що їх головні оптичні вісі співпадають. Відстань від предмета до системи цих лінз d= 80 см. Знайти висоту зображення H, якщо висота предмета h= 10 см.
Учень за власним бажанням розв'язує задачу біля дошки з детальним коментуванням.
На учбовому столі вчитель проводить демонстраційний експеримент для всього классу. Мета цього експерименту підтвердити розв'язання попередньої задачі.
Необхідне обладнання: збиральна лінза на підставці, розсіювальна лінза на підставці, екран, сірники.
Необхідно отримати зображення свічки за допомогою системи лінз. Для цього взяти систему лінз і не переміщюючи збиральну лінзу а рухаючи тільки екран отримати збільшене зображення полум’я свічки та виміряти відстань від лінзи до зображення. Дати відповідь на питання: «Чому експеримент на учнівському столі не вийшов, а при демонстрації його вчителем на екрані було отримано чітке зображення полум'я свічки»?
Завдання №4 (випереджальне домашнє завдання)
Система лінза і плоске дзеркало. (виконує один учень з поясненням за бажанням).
Учнями зроблен висновок: в системі лінза-плоске дзеркало отримаються три зображення. Якими вони будуть дійсними чи уявними і де будуть розташовані, залежить від того, яка це лінза; збиральна або розсіювальна і де розтошовані джерело світла і плоске дзеркало по відношенню до фокуса лінзи.
Завдання № 5. (ЗНО 2011)
Предмет розташовано на відстані 1 м від збиральної лінзи з оптичною силою 2 дптр. Визначте відстань між лінзою та зображенням предмета.
А |
Б |
В |
Г |
1м |
2м |
4м |
0,5м |
Завдання № 6. (ЗНО 2010 )
Об’єктив проекційного апарату має оптичну силу 5,25 дптр. Екран розміщений на відстані 4м від об’єктива. Визначить найменшу висоту екрана, на якому повинно розміститися зображення предмета. Висота предмета дорівнює 6 см. Відповідь наддайте в метрах.
Завдання № 7. (ЗНО 2012)
Запалена свічка розташована перед лінзою на відстані 40 см від неї. Лінза дає дійсне зображення полум’я, висота якого дорівнює висоті полум’я. Визначте оптичну силу лінзи.
А |
Б |
В |
Г |
0,4 дптр |
0,5 дптр |
4 дптр |
5 дптр |
Творче домашнє завдання
Вчитель демонструє експеримент, який буде творчим домашнім завданням. Для проведення експерименту в наявності є лампа розжарювання, збиральна лінза та екран.Учням необхідно описати побачений експеримент, надати самостійні контрольні запитання та зробити висновок. При необхідності зробити необхідні розрахунки (у якості доведення).
Підсумок уроку. (проводиться у вигляді мікрофону)
Заключне слово вчителя:
Ось і продзвенів дзвінок.
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі щиро дякую вам друзі.