Тема: Лірика збірки І. Франка «З вершин і низин». Концепція поступу людства й незламний оптимізм у вірші «Гімн»
Мета:
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання та наочність: портрет І. Франка, ілюстрації до його творів, аудіозаписи поезій.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Учитель: Посміхнулися, на такій доброзичливій ноті гостинності ми розпочинаємо працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель: Як завжди таблиця множення від 1 до 5.
Пам’ятка «Десять секретів творчого успіху»
Учитель: І мені хотілося б, щоб кожному з вас уроки літератури давали можливість досягати творчих успіхів. Література – це творчість, це життя.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Учитель: Отже, сьогодні ми маємо можливість познайомитися із лірикою патріотичного спрямування.
Епіграфом до уроку будуть рядки:
Бажав я для скованих волі,
Для скривджених кращої долі
І рівного права для всіх:
Це весь і єдиний мій гріх.
Учитель: Як ви розумієте ці рядки?
Учитель: Крім того, працюючи на уроці, виявляючи своє ставлення, досліджуючи збірку, спробуйте дати відповідь на проблемне питання: «Чи переплітається ідейне спрямування збірки з життєвим і творчим кредом Франка?»
Мій проект
Повідомлення «Літературознавців»
Віддаючи належне всім граням Франкового таланту, можна зазначити: як митець він у першу чергу – поет. Поезіями розпочав свою творчість, ними й закінчив її. Саме в поезії Франко найяскравіше самовиразився як художник, мислитель, учений, трибун і людська особистість, якій властива повна гама почуттів: і надія, і зневіра, і любов, і ненависть.
Лірика Франка вражає тематичним і жанровим розмаїттям – громадсько-політична, філософська, інтимна, національно-патріотична. Це окраса української поезії, що належить до найвищих її досягнень у другій половині XIX ст.
Зверніть увагу на прижиттєві збірки Франка.
Поезія Франка – це сміливість думки, мужність і відвага в обстоюванні інтересів народу. У своїй поезії він різнобічно й багатогранно змалював життя, почуття, думки, сподівання різних верств населення.
Давайте нагадаємо вивчені твори: повість «Захар Беркут», «Іван Вишенський», казка «Фарбований лис», поезія «Каменярі» – патріотичне спрямування у боротьбі за кращу долю: «Лупайте цю скалу! Нехай ні жар, ні холод не спинить вас!». (Пов’язуємо з сучасною ситуацією, згадуємо подвиги воїнів АТО)
Важливим етапом у розвитку української поезії був вихід у 1887 році збірки «З вершин і низин». Вона є зразком громадянської лірики. Ідеєю збірки є голос гніву, болю, заклик до боротьби.
Учитель: Розгорніть підручник на сторінці 106.
Збірка відкривається віршем «Гімн», в якому створено високохудожній образ «вічного революціонера»; могутній голос закликає на боротьбу за свободу.
Франко – це прообраз нової, духовно, інтелектуально й політично незалежної України. Його поезії актуальні для нашого сьогодення. Україна наполегливою, розумною й доцільною працею утверджує свою самобутність, щоденно зміцнює свій добробут та захищає свою гідність та свободу. А ми є її помічниками (учасниками шкільних акцій). Якщо ми створимо Україну – могутню, щасливу – то це буде найкращий пам’ятник Франкові.
Поетична хвилинка
Математики, давайте згадаємо, а у нас у класі є учні, які пишуть поезії. (М. Дубовик є призером обласних конкурсів, а також О. Коляда. Учениці декламують свої вірші.)
На карті України з’являться яскраві зірочки із Білої Церкви.
Що найбільше вразило вас у поезії «Гріє сонечко»?
Чи можна вважати поетичним кредом поезію «Земле, моя всеродющая мати»?
Проблемне питання (відповіді учнів)
Ліричний герой громадянської лірики Іван Франко – це безмежна енергія, що, втілившись у поезіях, віддає себе народові для подальшого його поступу. Наче заповіт наступним поколінням звучать слова Франка «Лиш боротись значить жить».
IV. Домашнє завдання. Сенека вчив: «Ми навчаємося не для школи, а для життя». (Підручник, стор. 106-144, стор.114 творча робота, поезія «Гімн» напам’ять)
VIІ. Підсумок уроку
Рефлексія. Закінчіть речення: