Урок "Лірика збірки І. Франка «З вершин і низин». Концепція поступу людства й незламний оптимізм у вірші «Гімн»"

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів із поетичною спадщиною І. Франка; розкрити багатопроблемність мотивів його патріотичної лірики; розвивати навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів; виховувати патріотичні почуття.
Перегляд файлу

Тема: Лірика збірки І. Франка «З вершин і низин». Концепція поступу людства й незламний оптимізм у вірші «Гімн»

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із поетичною спадщиною І. Франка; розкрити багатопроблемність мотивів його патріотичної лірики; 
  • розвивальна: розвивати навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів; 
  • виховна: виховувати патріотичні почуття.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання та наочність: портрет І. Франка, ілюстрації до його творів, аудіозаписи поезій.

Хід уроку

І. Організаційна частина

  • привітання
  • перевірка присутніх
  • перевірка готовності учнів до уроку

Учитель: Посміхнулися, на такій доброзичливій ноті гостинності ми розпочинаємо працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель: Як завжди таблиця множення від 1 до 5.

  1. Користуєтеся рубрикою «Скарбничка моїх знань»
    Нечуй-Левицький – Левицький
    визначний майстер реалістичної прози
    соціально-побутова «Кайдашева сім’я»
    Панас Мирний – Панас Якович Рудченко
    перший симфоніст української прози
    соціально-психологічний роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
    Іван Карпенко-Карий – Іван Карпович Тобілевич
    батько української комедії
    п’єса «Мартин Боруля», трагікомедія
    Михайло Старицький став директором першої професійної української трупи, зачинатель жанру історично-пригодницьких романів
    історична повість «Оборона Буші»
    (підзаголовок «Історична повість з часів Хмельниччини»)
    Іван Франко – Великий Каменяр
    найвидатніший світоч гуманізму
  2. Тестування за біографією Івана Франка проводимо, користуючись програмою Test-W2. (5 хв, окремі учні 3 хв)
  3. Готуючись до уроку, потрібно було поміркувати. Які роздуми у вас викликає життєвий і творчий шлях Івана Франка
    (Слайди)
  4. Метод «Мікрофон». Продовжте речення:
    • Франко для мене постав як (легендарний Данко, геній, академія наук, поет-титан, справжній українсьий selfmade man, людина, яка зробила себе сама, Франко «пролог, не епілог», український Мойсей, талант серед талантів, невтомний Каменяр, співець свободи, світанок нашої незалежної держави)
    • Що означає для нас, українців, пізнавати Франка? (пізнавати себе, своє минуле, своє майбутнє, його колосальна спадщина – не архів і не музей, а відкритий простір інтелектуального пошуку та національного самоствердження.)
    • У чому ж таємниця Франкової унікальної особистості?

Пам’ятка «Десять секретів творчого успіху»

  1. Природна допитливість та відкритість до всього нового
  2. Феноменальна пам’ять та еврестичність мислення
  3. Систематична самоосвіта
  4. Фантастична працьовитість
  5. Розвинута інтуїція
  6. Інтердисциплінарність
  7. Мультилінгвізм і поліглосія
  8. Органічна інтегрованість
  9. Національна свідомість
  10. Свобода думки

Учитель: І мені хотілося б, щоб кожному з вас уроки літератури давали можливість досягати творчих успіхів. Література – це творчість, це життя.

ІІІ. Повідомлення теми уроку

Учитель: Отже, сьогодні ми маємо можливість познайомитися із лірикою патріотичного спрямування.

Епіграфом до уроку будуть рядки:

Бажав я для скованих волі,

Для скривджених кращої долі

І рівного права для всіх:

Це весь і єдиний мій гріх.

Учитель: Як ви розумієте ці рядки?

Учитель: Крім того, працюючи на уроці, виявляючи своє ставлення, досліджуючи збірку, спробуйте дати відповідь на проблемне питання: «Чи переплітається ідейне спрямування збірки з життєвим і творчим кредом Франка?»

Мій проект

  • Я вмію
  • Я знаю
  • Я навчуся

Повідомлення «Літературознавців»

Віддаючи належне всім граням Франкового таланту, можна зазначити: як митець він у першу чергу – поет. Поезіями розпочав свою творчість, ними й закінчив її. Саме в поезії Франко найяскравіше самовиразився як художник, мислитель, учений, трибун і людська особистість, якій властива повна гама почуттів: і надія, і зневіра, і любов, і ненависть.

Лірика Франка вражає тематичним і жанровим розмаїттям – громадсько-політична, філософська, інтимна, національно-патріотична. Це окраса української поезії, що належить до найвищих її досягнень у другій половині XIX ст.

Зверніть увагу на прижиттєві збірки Франка.

Поезія Франка – це сміливість думки, мужність і відвага в обстоюванні інтересів народу. У своїй поезії він різнобічно й багатогранно змалював життя, почуття, думки, сподівання різних верств населення.

Давайте нагадаємо вивчені твори: повість «Захар Беркут», «Іван Вишенський», казка «Фарбований лис», поезія «Каменярі» – патріотичне спрямування у боротьбі за кращу долю: «Лупайте цю скалу! Нехай ні жар, ні холод не спинить вас!». (Пов’язуємо з сучасною ситуацією, згадуємо подвиги воїнів АТО)

Важливим етапом у розвитку української поезії був вихід у 1887 році збірки «З вершин і низин». Вона є зразком громадянської лірики. Ідеєю збірки є голос гніву, болю, заклик до боротьби.

Учитель: Розгорніть підручник на сторінці 106.

Збірка відкривається віршем «Гімн», в якому створено високохудожній образ «вічного революціонера»; могутній голос закликає на боротьбу за свободу.

  • Прослухаємо аудіозапис (слідкуємо за текстом, вчимося виразному читанню)
  • Ідейно-художній аналіз події. Слухаємо, слідкуємо, доповнюємо (домашнє завдання групи літературних критиків).
  • Виразне читання поезії «Гримить»
    • Основна думка твору – заклик до боротьби
    • Основний композиційний прийом – паралелізм
    • Основні художні прийоми – анафора, епіфора, алітерація

Франко – це прообраз нової, духовно, інтелектуально й політично незалежної України. Його поезії актуальні для нашого сьогодення. Україна наполегливою, розумною й доцільною працею утверджує свою самобутність, щоденно зміцнює свій добробут та захищає свою гідність та свободу. А ми є її помічниками (учасниками шкільних акцій). Якщо ми створимо Україну – могутню, щасливу – то це буде найкращий пам’ятник Франкові.

Поетична хвилинка

Математики, давайте згадаємо, а у нас у класі є учні, які пишуть поезії. (М. Дубовик є призером обласних конкурсів, а також О. Коляда. Учениці декламують свої вірші.)

На карті України з’являться яскраві зірочки із Білої Церкви.

Що найбільше вразило вас у поезії «Гріє сонечко»?

Чи можна вважати поетичним кредом поезію  «Земле, моя всеродющая мати»?

Проблемне питання (відповіді учнів) 

Ліричний герой громадянської лірики Іван Франко – це безмежна енергія, що, втілившись у поезіях, віддає себе народові для подальшого його поступу. Наче заповіт наступним поколінням звучать слова Франка «Лиш боротись значить жить».

IV. Домашнє завдання. Сенека вчив: «Ми навчаємося не для школи, а для життя». (Підручник, стор. 106-144, стор.114 творча робота, поезія «Гімн» напам’ять)

VIІ. Підсумок уроку

Рефлексія. Закінчіть речення:

  • Я навчився…
  • Я дізнався…
  • Я вмію…

 

 

docx
Додано
22 листопада 2019
Переглядів
1585
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку