Мета:
Освітня. Розширити знання учнів про різноманітність організмів на планеті: ознайомити із симбіотичними організмами – лишайниками; дати їм коротку характеристику; розкрити їх значення серед рослинності планети.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності рослин, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати уміння спостерігати, аналізувати.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, лишайників, до рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Урок 6 клас
Біологія
Тема: Лишайники
Мета:
Освітня. Розширити знання учнів про різноманітність організмів на планеті: ознайомити із симбіотичними організмами – лишайниками; дати їм коротку характеристику; розкрити їх значення серед рослинності планети.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності рослин, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати уміння спостерігати, аналізувати.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, лишайників, до рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Організм рослини є надзвичайно сприятливим середовищем для розвитку грибів: вакуолі рослин містять багато води з розчиненими в ній цукрами; клітинні оболонки та хлоропласти є джерелом складних вуглеводів — целюлози та крохмалю. Продихи забезпечують доступ необхідного для дихання кисню, а міжклітинний простір — це добре захищений від несприятливих зовнішніх умов притулок для міцелію.
У природі в дорослих рослинах живуть паразитичні гриби, що уповільнюють ріст (рослини виділяють особливі речовини, що пригнічують розвиток гриба, навколо вражених ділянок утворюють зону з власних мертвих клітин, які не містять ані води, ані поживних речовин, ізолюють уражену грибом частину рослини від здорових клітин).
Мікроскопічні гриби, що викликають хвороби рослин, призводять не лише до втрат урожаю, продукти харчування, виготовлені з рослин, уражених такими грибами, можуть бути небезпечними для здоров'я людини.
Фузарій рожевий - збудники хвороби рослин «п'яний хліб» виділяє токсини, які у людини розвивають отруєння, тяжкі ураження нервової системи, психічних захворювань та малокрів'я.
Гриб клавіцепс – збудник хвороби рослин «ріжки» утворює токсини, що спричинюють суху гангрену кінцівок та конвульсійні скорочення м'язів, при спазмі дихальних м'язів людина помирає від задухи (симптоми отруєння починають проявлятися тоді, коли маса розмелених ріжків складає 0,1-0,5% від маси борошна, токсини гриба нестійкі, розкладаються після 2-3 років зберігання зерна).
На колосках рослин, уражених збудником «п'яного хліба», помітні знебарвлені луски, вкриті рожевим нальотом; на окремих зернівках , уражених збудником хвороби «ріжки», добре помітних видозмін міцелію, які виглядають як чорно-фіолетові ріжки.
Використання препаратів для визначеного збудника, підбір для вирощування стійких сортів рослин, збір та подальше компостування решток рослин перед початком нового сезону, своєчасне підживлення рослин та запобігання тривалому перезволоженню ґрунту, при зараженні повністю позбуватися збудника.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Послухаємо казку «Історія гриба і водорості»:
Якось Гриб побіг до берега річки, де в товщі води плавала Водорість.
Водорість замислилася.
З того часу гриб і водорість живуть разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати один без одного. Допомагаючи водорості, гриб витягає з-під землі воду і мінеральні солі. Водорість, у свою чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і водорість, уклавши союз, так потоваришували, що їх навіть стали називати на одне ім’я - Лишайник. Саме із цим незвичайним організмом ми сьогодні і ознайомимося.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Лишайники - це особливі симбіотичні комплекси грибів (відомо близько 20 тис. видів грибів) з водоростями (переважно зеленими) або ціанобактеріями (відомо понад 150 видів, які можуть входити до складу лишайників) .
Внутрішня будова.
У зрізі видно, що переплетені гіфи гриба утворюють верхній коровий шар (може бути яскраво забарвлений в різні кольори завдяки пігментам, що містяться в гіфах та водоростях), а часто й нижній коровий шари. Усередині лишайнику гіфи переплетені не так щільно й утворюють його серцевину, де розташовані клітини водорості або ціанобактерії. Від нижнього корового шару можуть відходити окремі гіфи, що виконують роль ризоїдів - слугують для прикріплення до поверхонь.
Листуватий лишайник золотянка нагадує яскраво-жовту прирослу до кори дерева пластинку з розсіченими округлими лопатями та дрібними помаранчевими, схожими на блюдця, дисками на поверхні. Пластинка — це вегетативне тіло лишайнику, а диски — це його плодові тіла. Під мікроскопом можна зазвичай розрізнити верхній та нижній шари називаються корові, вони утворені щільно притиснутими гіфами. Під верхнім коровим шаром добре помітно водоростевий шар, який складається з округлих клітин зеленої водорості, що переплетені безбарвними гіфами. Між водоростевим шаром та нижнім коровим шаром знаходиться серцевина, де гіфи розміщуються пухко. Від серцевини та нижнього корового шару відходять пучки безбарвних гіф, за допомогою яких тіло лишайнику прикріплюється до «деревної кори».
За особливостями зовнішньої будови тіла лишайники ділять на три групи:
А) накипні лишайники нагадують щільну кірку чи наріст, щільно приростає до стовбурів дерев, каменів, невибагливі та найпоширеніші серед лишайників (лецидея, лека нора, калопоака, аспіцілія);
Б) листуваті лишайники нагадують листкові пластинки з розсіченими чи лопатевими краями, до поверхонь кріпляться своєю звуженою частиною.
В) кущисті нагадують прямостоячі або звислі розгалужені чи нерозгалужені кущики (бородач).
Ростуть лишайники дуже повільно, за рік вони збільшуються лише на декілька міліметрів, листуваті та кущисті лишайники ростуть швидше, ніж накипні. Живуть лишайники довго - десятки та сотні років.
Цетрарія ісландська здебільшого зростає на ґрунтах соснових лісів або на болотах серед мохів, пармелія борозенчаста та ксанторія (настінна золотянка) надають перевагу стовбурам дерев, лецидея заглиблена оселяється на камінні, дерматокарпон річковий живе у воді, не зростається з ґрунтом і може поширюватись вітром з одного місця на інше аспіцилія їстівна.
Необхідними умовами життя є світло і хоча б інколи — атмосферна волога.
Деякі лишайники занесені до Червоної книги України. Найбільша їх кількість — це лишайники, які зустрічаються у степах на ґрунті та на корі старих дерев у Карпатах та Криму. Основні заходи щодо охорони цих видів — недопущення розорювання осередків степів, які залишилися на схилах балок, та повна заборона вирубання лісів.
Вегетативне розмноження відбувається ділянками тіла:
- з'являються різноманітні за формою вирости верхнього корового шару - спеціальні утвори (клітини водоростей, які оточені гіфами), сильний вітер, рясний дощ або тварини обламують і поширюють їх;
- у серцевинній частині формуються мікроскопічні кульки, які складаються з однієї чи декількох клітин водорості, оточених гіфами гриба, після дозрівання вони розривають коровий шар лишайнику і виходять назовні у вигляді порошкоподібного нальоту.
Статеве розмноження лишайників забезпечується формуванням особливих спор (гриб може розмножуватися без участі водорості — за допомогою спор в мікроскопічних плодових тілах), у сприятливі умовах у спорі проростає гіфа, гіфи ростуть в усіх напрямках, доки не знайдуть потрібний вид водорості чи ціанобактерії, обплутують водорість чи ціанобактерію та утворюють тіло лишайника.
Значення у природі:
- сприяють формуванню первісних ґрунтів для оселення вищих рослин;
- є їжею для багатьох видів тварин: комах, копитних (північні олені живляться кладонією, її називають ягель або «оленячий мох»);
- у пустелях лишайники закріплюють піски, гальмуючи або зовсім припиняючи наступ дюн на родючі землі
Значення у житті людей:
- з кущистих лишайників у деяких північних країнах виготовляють борошно і випікають хлібці;
- є засобами народної медицини при лікуванні застуди та кашлю;
- лишайникову кислоту використовують для виробництва деяких лікарських препаратів, у тому числі й антибіотиків;
- у північних країнах промислово заготовлюють дубовий мох, його хімічні речовини використовуються в парфумерії як закріплювачі ароматів;
- використовують для визначення віку гірських порід або кам'яних споруд;
- визначають ступінь забруднення повітря (при слабкому атмосферному забрудненні зникають кущисті лишайники, при середньому — листуваті, а при сильному — накипні);
- цетрарію ісландську та аспіцилію їстівну людина вживає в їжу;
- отримують барвники у парфумерній та медичній промисловості;
- лишайники можуть знищувати хвороботворні мікроорганізми та гальмувати розвиток ракових пухлин.
V. Узагальнення та систематизація знань
Задача 1. З кормів, що їх з'їдає один полярний олень за рік, 2/з припадає на лишайники. Яку масу лишайників споживає один олень упродовж року, якщо щодоби він з'їдає 34 кг корму?
Розв’язання:
34 • 365 = 12410 (кг) з’їдає корму за рік.
12410 : 3 • 2 = 0,8273,333 ≈ 0,8274 (кг) припадає на лишайники.
Відповідь: 0,8274 кг
Задача 2. Характерна особливість лишайників — дуже повільний ріст. Виміри засвідчили, що накипний лишайник, який росте на скелі, щороку збільшується в діаметрі на 0,25 мм. Визнач вік лишайника, якщо його діаметр досягає 8,5 см.
Розв’язання:
Оскільки 8,5 см = 85 мм, тоді
85 : 0,25 = 340 (р.) вік лишайника.
Відповідь: 340 років.
VІ. Підведення підсумків уроку
Обговорення та виставлення оцінок
ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.