Урок "Надходження речовин у клітину"

Про матеріал

Мета:

Освітня.Розширити знання учнів про будову та життєдіяльність клітини, розкрити хімічний склад клітини, особливу увагу звернувши на процес надходження речовин.

Розвиваюча.Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси між собою на прикладі надходження речовин у клітину та робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна.Виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у вивченні клітинної будови організмів та мікроскопічних досягнень.

Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

Урок 6 клас

Біологія

 

Тема: Надходження речовин у клітину.

 

Мета:

Освітня. Розширити знання учнів про будову та життєдіяльність клітини, розкрити хімічний склад клітини, особливу увагу звернувши на процес надходження речовин.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси між собою на прикладі надходження речовин у клітину та робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна. Виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у вивченні клітинної будови організмів та мікроскопічних досягнень. 

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

1. Біологічний диктант «так» - «ні».

1.Кожна клітина вкрита плазматичною мембраною.

2.Цитоплазма як внутрішнє середовище об’єднує в єдине ціле всі клітинні структури.

3.Рослинна і тваринна клітини нічим не відрізняються.

4.Внутрішній вміст клітини називається целюлозою.

5.Процеси перетворення енергії в клітині властиві к. Гольджі.

6.У хлоропластах наявний хлорофіл.

7.Хромопласти зеленого забарвлення.

8.У лейкопластах запасаються поживні речовини.

9.У клітинах наявний клітинний скелет.

10.Не всі структури клітини є постійними, є також непостійні. 

 

2. Визначте, чи правильно це висловлювання («так» або «ні»): 

1. Органоїди - це постійні утворення клітини. 
2. ЕПС завжди вкрита рибосомами. 
3. Рибосоми містяться в ядрі. 

4. Функція усіх пластид - фотосинтез. 
5. У хромопластах відбувається фотосинтез. 
6. Лейкопласти – безбарвні.
7. Мітохондрії беруть участь у розмноженні.  пластиди.

8. Комплекс Гольджі бере участь у транспорті речовин по клітині.

9. Мітохондрії відіграють роль «енергостанцій» в клітині.

10. Гладкою і шорсткою буває вакуоля.

11. Вакуолі присутні у клітинах всіх організмів.

12. Вакуолі забезпечують збереження форми клітини, запасають поживні речовини.

 

3. Вправа «Знайди помилку»:

1.Щоб знайти загальну кратність збільшення мікроскопа, необхідно додати показники збільшення об’єктива й окуляра.

2. Основна речовина, яку містить вакуоля, - це сіль.

3. При фотосинтезі рослинна клітина поглинає кисень..

4. Лейкопласти  надають  рослинним  клітинам зеленого кольору.

5. Органели клітин належать до непостійних структур клітини.

6. Мітохондрії накопичують в собі вуглеводи, білки, жири.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Клітини всіх живих організмів мають більш-менш подібний хімічний склад.

2.   Надходження речовин у клітину

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, які процеси життєдіяльності характерні для клітини як для живої системи?

Очікувані відповіді учнів:

Для клітини характерні такі процеси життєдіяльності, як живлення, дихання, ріст, розвиток, розмноження та подразливість.

— Які структури клітини забезпечують обмін речовин між клітиною та навколишнім середовищем?

Очікувана відповідь учнів:

Обмін речовин між клітиною та навколишнім середовищем забезпечують клітинна оболонка і цитоплазма.

Розповідь учителя

 Дійсно, поживні речовини надходять до клітини через клітинну оболонку разом з водою з навколишнього середовища або із сусідньої клітини. З клітини в клітину речовини можуть також транспортуватися через тяжі цитоплазми, які їх сполучають. Ці тонкі цитоплазматичні канали називають плазмодесмами.

http://sekretitkanei.files.wordpress.com/2011/12/159.jpg

1 — плазмодесми

 

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, яким шляхом до клітини потрапляє кисень?

Очікувана відповідь учнів:

 Кисень у клітину надходить через клітинну оболонку. Цей самий шлях, але у зворотному напрямку, проходить вуглекислий газ, що утворюється при диханні.

Постановка проблемного питання

А що відбувається далі з речовинами, які потрапили в клітину? Як поживні речовини переміщуються по клітині?

Учитель вислуховує відповіді учнів і пропонує провести лабораторне дослідження.

Розповідь учителя

 Рух цитоплазми — поширене й цікаве явище, яке легко виявити в життєдіяльних клітинах.

Запитання до учнів:

— Яке біологічне значення цього явища?

Очікувана відповідь учнів:

 Біологічне значення цього явища полягає в тому, що здійснюється перенесення речовин з однієї частини клітини до іншої, забезпечується їх поглинання й виділення, відбувається внутрішньоклітинне переміщення органел тощо.

Доповнення вчителя

При цьому топографія органел і їх просторове положення у клітинах, яке зумовлене рухом цитоплазми, визначають і створюють найоптимальніші умови їхнього функціонування.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, від яких чинників залежить швидкість руху цитоплазми?

Очікувана відповідь учнів:

Швидкість та характер руху цитоплазми залежать від:

 температури навколишнього середовища;

 вмісту води в цитоплазмі (від в’язкості цитоплазми);

 освітлення.

Формулювання висновку:

Клітини всіх одноклітинних та багатоклітинних організмів подібні за своєю будовою, хімічним складом, основними проявами життєдіяльності та обміном речовин. Це свідчить про спільне походження всіх живих організмів на Землі.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

1. Інтерактивна гра «Швидка допомога».

Учням пропонується швидко поставити вчителю запитання з тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими.

2. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну або декілька правильних відповідей.

1. Солодкий присмак плодам рослин надають:

А білки   В вуглеводи

Б ліпіди   Г нуклеїнові кислоти

2. Забезпечують зберігання спадкової інформації та її передачу нащадкам:

А білки   В вуглеводи

Б ліпіди   Г нуклеїнові кислоти

3. До неорганічних сполук, які входять до складу клітин, належать:

А вода   В жири

Б солі   Г цукри

4. До органічних сполук, які входять до складу живих клітин, належать:

А вуглеводи  В білки

Б нуклеїнові кислоти Г ліпіди

5. Сполуки, що входять до складу різноманітних структур клітини,— це:

А білки   В вуглеводи

Б нуклеїнові кислоти Г ліпіди

6. Основною неорганічною сполукою клітини є:

А вода   В мінеральні кислоти

Б вуглеводи  Г солі

Відповіді: 1 — В; 2 — Г; 3 — А, Б; 4 — А, Б, В, Г; 5 — А; 6 — А.

3. «Поміркуйте».

— Які органічні речовини рослин використовує людина?

4. Бесіда.

1. Про що свідчить наявність руху цитоплазми в клітинах?

2. У яких об’єктах найкраще спостерігати рух цитоплазми?

3. Від чого залежить швидкість руху цитоплазми?

 

VІ. Підведення підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

 

ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мельник Дарина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 липня 2018
Переглядів
13031
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку