Урок "Лишайники – приклад симбіотичних організмів."

Про матеріал

Розробка даного уроку може бути використана при вивченні теми "Лишайники", а також під час проведення екскурсії з метою визначення лишайників своєї місцевості.

Перегляд файлу

Тема: Лишайники – приклад симбіотичних організмів.

Мета:

  • сформувати в учнів поняття про лишайники як особливий симбіотичний комплекс,
  • з’ясувати  його морфологічну характеристику,
  • ознайомитись із   поняттям екологічна індикація;
  • показати практичне значення лишайників у природі та житті людини.
  • ознайомити з основними галузями використання лишайників;
  • розвивати уміння самостійно складати характеристику, удосконалювати     
  • навички роботи з різноманітними джерелами інформації;
  • розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та  порівнювати, робити висновки і узагальнення;
  • вміння плідно співпрацювати в групі для досягнення мети;
  • виховувати бережливе ставлення до рослин своєї місцевості та планети;
  • розвивати в учнів почуття прекрасного, уміння пізнавати і створювати красиве.

Обладнання: малюнки, довідковий матеріал, відео, презентація до уроку.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І.Організаційний етап.

ІІ.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Більше ста років тому лишайники були великою загадкою для вчених, а відкриття в 1867 році їх суті оцінювалось як одне з найбільш унікальних відкриттів того часу. Але в народі давно знали про ці організми й використовували їх для отримання красильних речовин. Тільки називали ці організми «хаосом природи» та «убогою бідністю рослин». Хто ж насправді ці організми? Яку будову вони мають? Чим корисні? Розглянемо сьогодні на уроці.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Розповідь учителя супроводжується  презентацією.

Загальна характеристика. Будова лишайників.

   Лишайники – це особливі симбіотичні організми . Вони складаються з грибів та водоростей або ціанобактерій . Водорості , які містяться в лишайниках , можуть жити самостійно , а гриби – тільки в симбіозі з водоростями. Зверху лишайник вкритий шаром щільно переплетених видозмінених гіфів. Цей шар сухий , його називають кірковим . У середині слань складається з нещільно переплетених гіфів, між якими розташовуються окремі клітини або колонії водоростей . Гриби та водорості в лишайнику тісно взаємопов’язані. Гриби поглинають з навколишнього середовища воду та мінеральні речовини , забезпечуючи ними водорості . до того ж гриби захищають водорості від висихання. Зелені клітини водоростей або ціанобактерій забезпечують гриби органічними речовинами .

   Гриби та водорості в лишайнику так тісно взаємопов’язані і взаємодіють , що являються своєрідним цілісним організмом. Лишайники часто утворюють речовини які ніде більше в природі не зустрічаються , наприклад  , лишайникові кислоти , ароматичні речовини.

   Розмножуються лишайники шматочками слані , а також окремими клітинами,  або групами клітин обплетених гіфами . Відірвавшись від цілого, шматочки лишайника розносяться по світу за допомогою тварин або вітру. І там, куди частинка рослини потрапить, виростає ще один лишайник.

Лишайники дуже широко розселилися на Землі .Вони живуть у найрізноманітніших кліматичних зонах – від арктичних снігів до пустель .

Особливо багато лишайників у тундрі , де вони становлять основну масу ґрунтового покриву . Тіло лишайника називають сланню.

 

Різноманітність лишайників.

 За зовнішнім виглядом слані їх поділяють на три групи : накипні , листуваті та кущисті.

 

   Накипні мають слань у вигляді тонкої скориночки , яка зростається з поверхнею стовбура , каменя . Відокремити їх від поверхні майже не можливо.

    Слань листуватих лишайників складається з лусок або пластинок і прикріплюється до поверхні пучками гіфів . Такі лишайники легко відокремити від поверхні , не ушкоджуючи слані.

   Кущисті лишайники на вигляд подібні до кущиків . Вони прикріплюються до поверхні пучками гіфів і ростуть в гору або звисають у низ .

     Крім того, що лишайників налічують найбільше підвидів, так вони ще і є найвитривалішими рослинами на планеті. Довговічність — унікальність лишайника. Вони можуть існувати кілька десятків років, а то і сотень, повільно ростуть собі, орієнтовно один міліметр на рік, сім міліметрів на рік — це вже найшвидше. За розмірами слані вчені визначають вік лишайників . Вік деяких з них сягає 5 тисяч років.

 

Математичний практикум. Задача.

   Відомо що, Ксанто́рія настінна або настінна золотя́нка   особливо часто зустрічається  на корі дерева осики. За рік лишайник виростає в середньому на 2 мм. Що можна сказати про вік дерева, якщо розмір ксан­торії, що виросла на корі  осики , становить 3 см?

 

    А ще лишайники — природна сигналізація забруднення повітря. Цьому сприяє неоднакова чутливість різних видів до забруднення атмосфери, пояснюють екологи. Використання лишайників як біоіндикаторів забруднення повітря засноване на ефектах змін у довкіллі під дією забруднення повітря на живі організми. Цей метод називається екологічна індикація.

   Лишайники здатні вижити там, де не зможе існувати жодна інша жива рослина. Вони можуть рости і на скелях, і на стовбурах дерев, і на дахах будинків. Не заважають їхньому росту навіть найсуворіші кліматичні умови. Їх можна зустріти і в пустелі, і в зеленому лісі, на замулених болотах і в холодній тундрі. Настільки невибагливі, що цілком задовольняються вологою після дощу. В пустелях лишайники закріплюють піски, сповільнюючи або зовсім припиняючи рух дюн на родючі землі. Наприклад, у найбільшій пустелі помірного поясу — Олешківських пісках, розташованій на півдні України, — саме лишайниковий покрив стабілізує піщані дюни там, де немає лісу.

 

Біологічний практикум. Робота в групах.

Алгоритм дій.

  1. Скласти пазли з малюнками лишайників.
  2. Отримати назву лишайника
  3. Використавши інтернет ресурс або довідковий матеріал (на вибір) дати характеристику за планом:
  1. середовище існування даного лишайника
  2. територія поширення
  3. до якої групи належить?
  4. як розмножується?
  5. яке значення має  для людини і в природі?

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу:

Використаємо  функціонал тестування в реальному часі   на сайті «На урок» вхід за кодом доступу  

V. Д/з Скласти сенкан   «Лишайник»,  дізнатись, які лишайники занесені до Червоної книги України.

Дослідити територію біля домівки та визначити, чи є лишайники.

Якщо є  описати за планом.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
3047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку