Урок "Листок.Зовнішня будова листка"

Про матеріал

План-конспект уроку на заявлену тему, мета якого – познайомити із зовнішньою будовою листків, різноманітністю форм листків, типами жилкування, розташуванням листків на стеблі; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до біології як науки

Перегляд файлу

 

Біологія  6 клас

 

Тема: Листок. Зовнішня будова листка.

 

Цілі уроку: розглянути особливості зовнішньої будови листка як бічної частини пагона; ознайомити учнів із різноманітністю листків, розміщенням їх на стеблі, жилкуванням; продовжувати вдосконалювати дослідницькі вміння під час виконання лабораторних робіт, розвивати допитливість, спостережливість учнів, уміння робити висновки та узагальнення; розвивати мову, пам’ять, мислення, уяву, бачення прекрасного у простому; виховувати охайність, привчати до естетичних записів.

Обладнання: таблиці, гербарний матеріал, кімнатні рослини, картки – завдання.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць із життя рослин, і ще дуже багато у нас попереду.

 

Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемося один одному, перевіримо домашнє завдання, і вперед, до нових знань.

1 хв.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тестове опитування

І варіант

1. Назвіть основні рослинні тканини

______________________________________

2. По якій тканині рухаються органічні речовини від листка до кореня?

А) флоема;          Б) механічна тканина;

В) твірна тканина;

Г) ксилема

3. Які тканини надають рослині пружності та міцності?

А) провідна тканина;  Б) механічна тканина;

В) твірна тканина;

Г) покривна тканина

4. Які види органів рослин ви знаєте?

А) однорічні;       Б) вегетативні;

В) генеративні;     Г) багаторічні;   Д) дворічні

5. До вегетативних органів належать:

А) корінь;    Б) пагін;     В) квітка;   Г) листок;     Д) плід;    Є) насінина;   Ж) стебло;    З) брунька

6. Які існують види коренів?

А) мичкувата;      Б) головний;      В) бічний;    

Г) стрижнева;      Д) додаткові

7. Які корені відходять від головного кореня

А) головний;      Б) бічний;    

В) додатковий

8. Чи можуть у головного кореня відкладатися поживні речовини?

А) так;       Б) ні

9. У яких рослин відкладання поживних речовин відбувається у головному корені – коренеплоді:

А) орхідея;     Б) кукурудза;

В) морква;      Г) жоржина

10. Які корені здійснюють вбирання води з повітря:

А) коренеплоди;     Б) бульбокорені;

В) повітряні корені;      Г) дихальні корені

11. Клітини верхівки кореня постійно діляться і ростуть. Як називається ділянка кореня, де знаходяться такі клітини?

А) зона росту;     Б) всисна зона;

В) провідна зона;      Г) кореневий чохлик

 

 

ІІ варіант

1. З яких двох видів тканин складається провідна тканина


_______________________________________

2. По якій тканині рухаються неорганічні речовини від кореня до листків?

А) флоема;          Б) механічна тканина;

В) твірна тканина;

Г) ксилема

3. За рахунок якої тканини рослина росте та розвивається?

А) провідна тканина;  Б) механічна тканина;

В) твірна тканина;

Г) покривна  тканина

4. Які життєві форми виділяють у рослин?

А) однорічні;       Б) вегетативні;

В) генеративні;     Г) багаторічні;   Д) дворічні

5. До генеративних органів належать:

А) корінь;    Б) пагін;     В) квітка;   Г) листок;     Д) плід;    Є) насінина;   Ж) стебло;    З) брунька

6. Які існують види кореневих систем?

А) мичкувата;      Б) головний;      В) бічний;    

Г) стрижнева;      Д) додаткові

7. Які корені відходять від бічного кореня

А) головний;      Б) бічний;    

В) додатковий

8. Чи можуть у додаткового кореня відкладатися поживні речовини?

А) так;       Б) ні

9. У яких рослин відкладання поживних речовин відбувається у бічних та додаткових коренях – бульбокоренях:

А) орхідея;     Б) кукурудза;

В) морква;      Г) жоржина

10. Які корені забезпечують дихання в болотних рослин:

А) коренеплоди;           Б) бульбокорені;

В) повітряні корені;      Г) дихальні корені

11. Клітини цієї зони мають вирости, ці вирости називаються кореневими волосками. Що це за зона?

А) зона росту;           Б) всисна зона;

В) провідна зона;      Г) кореневий чохлик

 

7 хв

 

 

 

 

IV. Актуалізація опорних знань

Біологічна розминка «Мозковий штурм»

  1. Найменша жива система, що виконує життєві функції…..(клітина).
  2. Сукупність клітин, подібних за будовою, та об’єднаних спільними функціями, називають….. (тканинами).
  3. Тканини утворюють……(органи).
  4. Органи – це…… (частина організму, що має певну будову, займає певне положення і виконує відповідні функції)
  5. Органи вищих рослин залежно від їхніх функцій поділяють на . . . і . . . (вегетативні та генеративні).
  6. До вегетативних органів належать . . . і . . . (корені і пагони).
  7. Корені бувають: . . . , . . . та . . . ( головні, додаткові та бічні).
  8. Існує два типи кореневих систем: . . . і . . . (стрижнева і мичкувата).
  9. Надземний, осьовий орган рослини, який з’єднує між собою корінь, бруньки і листки . . . (стебло).
  10. Бічна частина пагона, що здійснює фотосинтез дихання та випаровування води - це . . . (листок).

 

4 хв.

V. Вивчення нового матеріалу.

 

Лише двоє керують життям на землі:

Червоне сонечко та зелене листячко.

 

Діти, як ви можете пояснити цей вислів?

 

Отже, сьогодні ми з вами ознайомимося з цікавим світом листків.

 

Записуємо тему уроку.

 

Клас об’єднується в групи (міні-лабораторії), і кожна група отримує завдання дослідницького характеру.

5 хв.

Завдання І міні-лабораторії.

  1. Опрацюйте текст §13 та з’ясуйте «Що таке листок?», «Яка зовнішня будова листка?», "Що таке прості листки?"
  2. На гербарному матеріалі в листка знайдіть черешок і листкову пластинку.
  3. Визначте, як називаються листки, які мають черешок; які не мають черешка.
  4. В чому полягає різниця між простими та сидячими листками?
  5. Ваші спостереження запишіть у зошит та підготуйте невеличку доповідь з даних питань  для учнів інших лабораторій.

 

Завдання ІІ міні-лабораторії.

  1. Опрацюйте текст §13 та з’ясуйте "Що таке складні листки?", «На які види поділяються складні листки»
  2. На гербарному матеріалі у складного листка знайдіть головний черешок та листочки.
  3. На які види поділяються складні листки?
  4. У чому полягає різниця між ними?
  5. Ваші спостереження запишіть у зошит та підготуйте невеличку доповідь з даних питань  для учнів інших лабораторій.

 

Завдання ІІІ міні-лабораторії.

  1. Опрацюйте текст §13 та з’ясуйте "Що таке жилкування листка?"
  2. На листках рослин гербарного матеріалу зверніть увагу на мереживо жилок.
  3. Уважно їх розгляньте. Чи однакове мереживо жилок у всіх листків, чи в кожного виду листка інше?
  4. Використовуючи підручник, визначте, як називається мереживо жилок у листку.
  5. Назвіть типи жилкування, які ви дослідили.
  6. Ваші спостереження запишіть у зошит та підготуйте невеличку доповідь з даних питань  для учнів інших лабораторій.

 

Завдання ІV міні-лабораторії.

  1. Опрацюйте текст §13 та з’ясуйте «Яким може бути листкорозміщення?»
  2. Розгляньте кімнатні рослини, зверніть увагу на те, як прикріплюються листки до стебла.
  3. За допомогою підручника визначте, як називається різне розміщення листків на стеблі.
  4. Назвіть основні типи листкорозміщення.
  5. Для чого рослинам таке листкорозміщення?
  6. Ваші спостереження запишіть у зошит та підготуйте невеличку доповідь з даних питань  для учнів інших лабораторій.

 

А тепер давайте поділимося набутими знаннями:

 

  • представник І міні-лабораторії розкаже нам: «Що таке листок?», «Яка зовнішня будова листка?», "Що таке прості листки?"

Запис у зошит стр.27. № 1, 2

 

  • представник ІІ міні-лабораторії розкаже нам: "Що таке складні листки?", «На які види поділяються складні листки»

Запис у зошит стр.27. № 3

 

  • представник ІІІ міні-лабораторії розкаже нам: "Що таке жилкування листка?"

Запис у зошит стр.27. № 5

 

  • представник ІV міні-лабораторії розкаже нам: «Яким може бути листкорозміщення?»

Запис у зошит стр.27. № 4

 

 

VІ. Первинне закріплення знань.

Виконання (за інструкцією) лабораторної роботи №7 “Будова та різноманітність листків”.

 

VIII. Первинна перевірка засвоєння знань.

Кросворд «Зовнішня будова листка»

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

10 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 10

 

 

9

п

р

о

с

т

і

 

 

 

 

 

л

 

 

 

 

 

 

у

 

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

п

 

 

 

 

 

 

 

с

 

 

 

 

 

 

р

 

 

 

 

 

 

 

т

 

 

 

 

6

 

о

 

 

 

 

 

 

 

к

 

 

 

 

ч

 

т

 

 

 

4

 

 

 

о

 

 

 

 

е

 

и

 

 

 

п

 

 

 

р

 

 

5

п

р

о

в

і

д

н

а

 

3

 

о

 

 

 

 

е

 

н

 

 

 

р

 

с

 

з

 

 

 

 

ш

 

е

 

2

 

а

 

и

 

м

 

 

 

 

о

 

 

1

с

к

л

а

д

н

і

 

 

 

 

к

 

 

 

і

 

е

 

я

 

щ

 

 

 

 

 

 

 

 

т

 

л

 

ч

 

е

 

 

 

 

 

 

 

 

ч

 

ь

 

і

 

н

7

п

л

а

с

т

и

н

а

 

н

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

с

 

е

 

 

 

я

 

 

 

 

 

 

 

 

т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

е

 

 

 

 

 

 

 

Питання

  1. Як називають групу листків що мають кілька листкових пластинок на черешку?
  2. Вид жилкування, у якому від головної жилки відгалужуються бічні.
  3. Листя у якого нема черешка називають…
  4. Вид жилкування, у якому жилки на пластинці розташовуються паралельно.
  5. З якої тканини утворюються жилки на листках?
  6. Частина листка що регулює положення пластинки відносно світла та проводить речовини.
  7. Як називається основна частина листка?
  8. Вид листкорозміщення, коли листки у вузлах прикріплюються по два, один навпроти іншого.
  9. Як називають групу листків що мають одну листкову пластинку на черешку?
  10. Певний порядок розташування листя на стеблі називається…

 

Завдання «Вгадай листок»

  1. Черешковий, перистоскладний, із сітчастим жилкуванням.
  2. Черешковий трійчастоскладний, із сітчастим жилкуванням.
  3. Сидячий, простий, із паралельним жилкуванням.
  4. Черешковий, пальчастоскладний, із сітчастим жилкуванням.
  5. Сидячий, простий, з дуговим жилкуванням.
  6. Черешковий, простий, із сітчастим жилкуванням.

 

 

 

Педагогічна технологія «Шпаргалка»(робота в парах).

 

Листок

Бічна частина пагона

Листорозміщення

Розташування листків на стеблі в певному порядку

Черешок

Пружна паличкоподібна частина листка, якою листова пластинка кріпиться до листка

Прості листки

Листки, які складаються з черешка й однієї листкової пластинки

Складні листки

Листки, які мають декілька листкових пластинок, розміщених на одному спільному черешку

Жилкування

Розташування жилок листкової пластинки

Трійчасті листки

Листки, які мають три листкові пластинки й один черешок

Черешковий листок

Листок, який має черешок

Прилистки

Особливі вирости, які розміщені біля листка або черешка

Сидячий листок

Листок, який не має черешка

Жилки

Судинно-волокнисті пучки, які поєднують листок зі стеблом

Листкова мозаїка

Розміщення листків на рослині з метою мак­симального поглинання світла

 

ІХ. Підсумки уроку.

То у чому ж полягає різниця між листками рослин?

Вправа «Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці ми вивчили … .
  • Я дізнався/дізналась, що листки бувають … .
  • Мені було цікаво те, що … .
  • Ці знання мені згодяться для… .
  • Про листок я дізнався … .

 

Х. Домашнє завдання: опрацювати §13, виконати відповідні сторінки в зошиті, скласти опорні схеми. Провести спостереження: яких кімнатних рослин у вас вдома більше ― з простими чи складними листками, паралельним, дуговим чи сітчастим жилкуванням? Спостереження записати у зошит.

 

Література:

  1. Біологія 7 клас. В.І. Соболь – К.: «Грамота», 2007.
  2. К.М. Задорожний «Нові педагогічні технології для вчителів біології». Харків. Видавнича група «Основа», 2010р.
  3. І.А. Свінченко «Групові форми навчання у викладанні біології». Частина І.-Х.: Вид. група «Основа», 2011р.
  4. К.М. Задорожний «Використання ігрових технологій під час вивчення біології». – Х.: Вид. група «Основа», 2010р.

1

 

docx
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
2752
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку