Урок "Література рідного краю.Харків літературний"

Про матеріал
Інтегрований урок літератури рідного краю та образотворчого мистецтва. Мета уроку літератури рідного краю - це зберегти і збагатити традиції українського народу, виховувати любов до рідного краю та рідної землі, формувати національну свідомість і самосвідомість, передавати наступним поколінням культурні та духовні цінності, розуміти унікальну культуру українців, що мешкають на Харківщині.
Перегляд файлу

Тема. Харків мистецький

    (інтегрований урок літератури рідного краю та образотворчого мистецтва)

Мета:  познайомитися із  сучасними поетами та художниками Харкова; шляхом інтеграції знань з літератури рідного краю та образотворчого мистецтва розширювати інтерес учнів до пізнання навколишнього світу; вдосконалювати вміння виразного читання віршів напам’ять; розвивати вміння учнів використовувати набуті багатогранні знання у різних сферах діяльності; сприяти формуванню творчих здібностей учнів,  виховувати  самодостатню особистість, здатну аналізувати твори та висловлювати своє ставлення до мистецьких  надбань рідного краю.

Тип уроку: урок – дослідження.

Обладнання: виставка літературних творів митців Харківщини, репродукції   картин харківських художників, комп’ютери, учнівські  презентації,  альманах, тестові завдання.

 

                                                        Живопис – це поезія, яку бачать,

                                                     а поезія – це живопис, який чують.

                                                                                   Леонардо да Вінчі

 

Хід уроку:

  1. Організаційний момент. 
  2. Мотивація навчальної діяльності.                                          Вступне слово вчителя.                                                                                                                                                  Мабуть, кожна людина вважає місце, де вона народилася                      і живе –  найкращим куточком на Землі. Та це і зрозуміло, бо саме тут ти ростеш, всотуєш у себе материнське добро і ласку, мужнієш, набираєшся сил, зустрічаєш ранкову зорю і  милуєшся красою рідного краю. З роками ти розумієш, що стаєш невід’ємною його часточкою.                                                                                       Для нас таким є Харків – невтомний трудівник, гостинний господар,  допитливий дослідник, талановитий майстер. У ньому гармонійно переплітається сива давнина і  стрімке сьогодення, веселий гомін і поважна тиша, далека пісня бандуриста і сучасна лірика. По праву пишається  Харків своїми мистецькими надбаннями, і ми горді з того, що маємо таку скарбницю талантів.

3. Оголошення теми уроку.                            Любі діти, на сьогоднішньому уроці ми доторкнемося до літературних скарбів рідного краю  та познайомимося з творчим доробком  художників Харківщини.

 - Діти, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(учні висловлюють свої думки)

 

4.Вивчення нового матеріалу.                                                                        4.1. Поділ класу на групи

  Ви, напевно, звернули увагу, що наш клас поділений на три групи: «Літератори», «Художники» та «Аналітики». Отже, протягом уроку у нашому класі буде працювати  творча лабораторія  «Літератори»,  яка підготувала для нас віртуальну  подорож рідним містом разом із харківськими поетами, група «Художники»  познайомить нас із творами харківських художників про наше місто та презентує роботи  учнів про Харків. Група аналітиків протягом уроку буде працювати над таблицею «Харків мистецький» і в кінці уроку  підведе підсумок нашої роботи.

   4.2. Екскурс до творчих витоків рідного краю.                                                                       Але перш ніж поринути в сучасне мистецьке сьогодення Харкова, я пропоную здійснити невеликий екскурс до творчих витоків рідного краю.                                                                      

 

 

 

     

 

 

                                  

 

 

         Дійсно, славні люди -  наші земляки. Недаремно їх портрети  ви побачили на  фоні калини, символу України. Пригадайте, як ніжні калинові квіточки переплітаються у міцні суцвіття,  так і наші земляки Г.Сковорода, П. Гулак-Артемовський, Г.Квітка-Основ’яненко, Б. Грінченко, Я. Щоголів, Х. Алчевська  утворили потужне ґроно, яке започаткувало літературу Слобожанщини, гармонійно вплелося у творчий вінок України.

   Сьогодні ми маємо прекрасну нагоду познайомитися  із  сучасними поетами,   закоханими у наш рідний край. Отже, зараз у подорож нас запрошують «Літератори», які разом із поетами-харків’янами підготували  віртуальний поетичний екскурс  нашим містом.

 

                                                                                                                                                                                                         4.3Виступ групи літераторів. Презентація «Харків поетичний»

                         

 

 

                        

 

 

 

                             

 

 

                          

 

 

 

 

 

 

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вірші для читання напам’ять

 

  * * *              Н. Виноградська

Над рідним містом дощопад

І воду п’ють густі кущі.

Купають в літі тихий сад

Липневі радісні дощі.

 

І на Холодній на горі

Купає місто дощик літній,

Танцює у твоїм дворі,

Веселий, чистий і привітний.

 

    * * *                    В. Романовський

У Харкові, на Салтівці, – весна!

В ярки збігають ручаї веселі.

Сліпить дощ сонцем і сріблить оселі,

І райдуга розпушена звиса.

Ще зелень кущувата де-не-де,

Та проліски дарують жовте й синє,

І місто в золотому ластовинні

Просвітлене і зовсім молоде.

 

  * * *                    В. Романовський

Листя осіннього схлипи

Бруку розцвічена ртуть.

Харківський вечір.

І липи

Сумно Сумською пливуть.

У фіолетову сутінь

Жовто плелись ліхтарі.

Чорні, немов у мазуті,

Виснуть будівлі старі.

 

Я обійму твої плечі –

Бризне з очей золоте…

Парубчаком спраглий вечір

Косу твою розплете.

 

             * * *                     Н. Супруненко

І знову рідний Харків зустріча

Мене після тривалої розлуки!

Людей, машин, трамваїв перегуки

І я, мов наполохане дівча…

 

Стою, вслухаюсь в дивні голоси

(Такі незвичні після цього літа!)

Розгублена, ще містом не зігріта,

Уся в полоні дикої краси.

А тут будинки – справжні хмарочоси!

І вітер розкуйовджує волосся

Несміло – а не так, як на ріці!

Змарніле сонце сумно в очі гляне

І навіть потиск п’ятірні каштана

Відразу в’яне у моїй руці.

 

 Учитель.

       Недаремно епіграфом до сьогоднішнього уроку стали слова Леонардо да Вінчі «Живопис – це поезія, яку бачать, а поезія – це живопис, який чують».  Ми дякуємо «Літераторам» за розповідь, за чудові  вірші, прочитані напам’ять.                                                                                     Справді, поезія – це надзвичайно гармонійне  сплетіння слів і уяви, яке пробуджує у наших душах потяг до прекрасного, доброго, вічного, яким є мистецтво слова і мистецтво живопису. Ми познайомились із творчістю не багатьох харківських поетів, але переконалися, що і Н.Супруненко, і М.Возіянов, і С.Сапеляк, і В.Верховень, і О.Ковальова, і багато інших митців нашого краю щиро і віддано люблять Харків.

     4.4. Відгадування кросворду

На   закріплення відомостей про творчість харківських поетів пропоную заповнити кросворд:

1. Назвіть, художній засіб, який використано у словосполученнях «тихий сад», «радісні дощі»?

 2. Укажіть, назву житлового району Харкова, який згадується у поезії В. Романовського.

 3. Назвіть,  художній засіб, який використано у словосполученнях «воду п’ють густі кущі»?

 4. Назвіть вулицю, про яку розповідається у поезії В.Романовського «Листя осіннього    схлипи…»

 5.  Укажіть, до якого виду лірики належить вірш «Над рідним містом дощопад…».

 6.  Укажіть назву художнього засобу «…і я, мов, неполохане дитя…».

 7.  Визначте, віршовий розмір поезії «Над рідним містом дощопад…»

                        

  4.5.Презентація групи художників. Альманах «Харків очима художників»                                                                                                                                                           Учитель.

       Діти, група художників із нашої творчої лабораторії упорядкували альманах «Харків очима художників» і кожен із вас  має змогу ознайомитися з ним.  Зверніть, будь ласка, увагу на те, що в альманасі представлені репродукції картин сучасних художників Харківщини, а також учнівські малюнки про Харків. Наші учні на своїх малюнках не просто зобразили різні куточки Харкова, а й спробували передати  неповторність рідного міста.  Але, незалежно від того, кому належить робота – відомому художникові чи початківцю, ми переконаємося в тому, що живопис – дійсно «поезія, яку бачать», поезія, яка викликає у нас захоплення нашим містом, гордість за його красу, розуміння необхідності збереження мистецьких надбань для прийдешніх поколінь.

  Бесіда.

-Чи сподобались вам роботи художників?

-Які почуття викликали у вас репродукції картин?

-Що ви дізналися про художників, їхній мистецький стиль?

-Що ви можете сказати про учнівські роботи?

-Чи всі терміни, які ви зустріли в альманасі,  вам відомі?

 

4.6 Словникова робота

  Учитель.

        Отже, в альманасі зустрічаються нові для вас, діти, терміни.  Я пропоную вам зараз скласти невеликий тлумачний словничок мистецькознавчих термінів. Допоможуть вам у цьому  сайти, зазначені на дошці. 

 www.studentbooks.com.ua         www.info-library.com.ua  (перевірка завдання – заслухати визначення , записані учнями)

 

4.7 .Презентація групи аналітиків.«Харків мистецький».

      Ось і спливає у часі наш урок. Підсумок нашої роботи  підведуть аналітики, які працювали над таблицею «Харків мистецький». Вони повинні були  розташувати у таблиці інформацію, отриману на уроці.  Слово аналітикам (презентують свою роботу)

                                                    

 

                                          ХАРКІВ  МИСТЕЦЬКИЙ 

                                 

 

 

                                                

      

 ПОЕТИ ХАРКІВЩИНИ                                ХУДОЖНИКИ ХАРКІВЩИНИ

Н.Супруненко, М.Возіянов                    С.Радіонов, О.Кішкурно,                                                                                                                                              

                С.Сапеляк,В. Верхівень,                            Д.Чернов, М.Сватула,

              О.Ковальова, Н.Виноградська,                     М.Чепелєва, Г.Гамалій

              В.Романовський, Н.Акимова                               

 

 

 

 

               НАЗВИ ТВОРІВ                                     НАЗВИ ТВОРІВ

           «Острів моїх сподівань», «Легенда             Вечірнійдзвін,Полтавський шлях

           про Харків», «Мій Харкове!»,                     Успенський собор,Покровський

          «Майдан «Поезії», «Пісня про                     собор восени, Квітень у  Харкові ,

          Харків», «У Харкові на Салтівці                 «Сніжна зима у  Харкові»,

           Весна»,  «Над рідним містом                        «Харків. Весняний день»                                                                                                                                            

           дощопад»

                                                     

 

 

         ТЕМАТИКА ТВОРІВ                                                ТЕМАТИКА ТВОРІВ

              Історичне минуле Харкова,                               Історичні пам’ятки Харкова,

              захоплення сьогоденням                                          неповторність природи,

             замилування природою міста,                                  краса сучасного міста

                                     

 

 

 

                                Філософські роздуми над буттям

 

Живопис – це поезія, яку бачать,

                               а поезія – це живопис, який чують.

                      Леонардо да Вінчі

 5. Закріплення вивченого матеріалу             На закріплення матеріалу ви виконаєте тестові завдання, в яких запропоновано питання за  матеріалом сьогоднішнього уроку.

1 рівень

Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна

 1. Укажіть, кого із названих поетів згадували на уроці                    А) Н.Супруненко Б)  В.Симоненко В)  П.Тичина Г)  М.Рильський

   2.  Укажіть прізвище  художника, якому  належить картина «Сад Шевченка»

 А) Г.Гамалій                                      В) М.Сватула

      Б)  Д.Чернов                                      Г) Ю.Баркова

   3. Укажіть, кого із козаків згадують у творах харківські поети

       А) Карпо Летючий                 В) козак Голота

       Б)  Іван Сірко                        Г) Характерник Кравчина

 

  4. Укажіть правильну назву картини Д.Чернова

   А) «Етюд. Дерево у парку Свободи»     В) «Етюд. Дерево у парку»

  Б) «Етюд. Дерево у лісопарку»               Г) «Етюд. Дерево у парку Шевченка»

   5.  Укажіть,  яку споруду  зображено на картині Ю.Баркової «Харків»

        А) Покровський собор                         В) Благовіщенський собор     

        Б) Успенський собор                            Г) Історичний музей

 

2 рівень

Завдання 6,7 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких декілька правильних

 

  6. Укажіть, кого із відомих українських  поетів згадують у своїх творах харківські поети

        А) Т,Шевченка                                       Б) М.Хвильового

        Б) Л.Українку                                         В)  Г.Сковороду

  7. Назвіть, які відомі споруди Харкова відтворені на картинах харківських художників та згадані у  

    поезіях

           А) Покровський собор                          В) площа Поезії

           Б) Держпром                                          Г) Харківський цирк

 

3 рівень

Завдання 8,9  мають на меті встановлення відповідності

 8. Установіть відповідність між назвою поезії та її тематикою

    1. Сапеляк С. «Мій Харкове!»                           А) Зображення історичного минулого Харкова

    2. Верхівень В. «Майдан «Поезії»                     Б) Замилування природою

    3. Возіянов М. «Легенда про Харків»               В) Змалювання  неповторності сучасного  Харкова

    4. Супруненко Н. «Острів моїх сподівань»      Г) Значення поезії в житті людей

  9. Установіть відповідність між  автором і  назвою картини

    1. Кішкурно О.                                    А) Дзеркальний струмінь

    2. Сватала М.                                       Б) Г. На Бурсацькому спуску

    3. Чернов.Д.                                         В) Харків. Полтавський шлях

    4. Гамалій                                            Г) Покровський собор восени              

6.Рефлексація           Учитель.

- Діти, на початку нашої роботи  ми з’ясовували, що ви очікуєте від уроку. Чи виправдалися ваші сподівання? 

 -  Що нового ви дізналися?

  -  Які почуття викликали у вас твори поетів та художників?

 

7.Домашнє завдання.

 На вибір: написати твір «Харків очима митців», скласти вірш про Харків, вивчити за власним вибором вірш про Харків, намалювати малюнок «Моє рідне місто»

      

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
6201
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку