Конспект відкритого уроку української літератури у 8 класі на тему «Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало». Проблема знеособлення людини в суспільстві» |
|
Вчителя української мови та літератури Морозівської ЗШ І – ІІІ ступенів Макарчук Лариси Федорівни |
|
Тема. Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема знеособлення людини в суспільстві.
Мета: удосконалювати вміння учнів визначати тему, ідею, проблеми художнього твору, працювати з текстом, бачити красу зображеного, висловлювати власну думку щодо прочитаного; утверджувати неповторність кожної людської особистості та її право на внутрішню свободу; розвивати культуру мовлення, увагу, спостережливість, уміння коментувати прочитане; виховувати почуття поваги до особистості.
Цілі.
Учні знатимуть: зміст оповідання; сутність порушених автором проблем; тему та ідею оповідання.
Учні вмітимуть: визначати і формулювати проблеми твору; аналізувати окремі фрагменти на основі запитань і завдань; висловлювати своє ставлення до прочитаного; давати власну оцінку вчинкам героя і порушеним проблемам; визначати тему та ідею твору, працювати у групі.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет В. Дрозда, роздавальний матеріал – папка «Особистісно зорієнтований урок», фотоілюстрації коней, картки із завданнями для груп, картки само оцінювання та оцінювання роботи однокласників.
Методи, прийоми і форми роботи: «Словесний настрій», «Обмін компліментами», асоціювання, авторське крісло, «ПРЕС», робота в групах, бесіда, робота з текстом за картками.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. З'ясування емоційної готовності до уроку. «Словесний настрій» і побажання собі.
2. Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань.
А) Асоціювання: воля, неволя.
Б) Авторське крісло. Твір-мініатюра, есе (Сенкан) : «Що таке воля (неволя) для мене?»
ІІ. Цілевизначення й планування.
Волю цінували здавна і завжди, в усі часи, а з неволі людина прагнула вирватися. Однак в оповіданні В. Дрозда «Білий кінь Шептало» герой діє зовсім навпаки. Що ж сталося? Чому між волею і неволею Шептало обрав друге? Це проблемне питання ми з'ясуємо під час аналізу твору (питання записується на дошці).
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Читаючи оповідання, я
Відчував …
Захоплювався ..
Дивувався… тому що…
Думав …
Не розумів …
Запитував …
Бесіда
Робота в групах. Опрацювання запропонованих запитань та завдань.
ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
(Тема: розповідь про буденне життя і мрії коня Шептала. Ідея: навіть найнеординарніша особистість приречена стати сірою , невільною в суспільстві, якщо вона не боротиметься за свою мрію, своє самоствердження, а тішитиметься самообманом.)
Чому між волею і неволею Шептало обрав друге? У чому полягає суть порушеної автором проблеми знеособлення людини в суспільстві?
Домашнє завдання.
Обов'язкове. Укласти «Візитну картку твору»
На вибір. Відрефлексувати рівень навчальних досягнень за переліком питань на с.308.
Усно скласти продовження даного твору на одну із тем «Повернення коня» або «Шептало і Степан».
За бажанням. Написати есе «Знеособлення людини в суспільстві – це неминучість?»
Додатки до конспекту
Група 3. Прочитайте уривок від слів «Думка про роботу … до … і спішно переходив на чвал». Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.
Група 2. Прочитайте уривок від слів «Степан вийшов з конюшні… до …його повільно засмоктував глибокий, як прірва, відчай.» Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.
Група 4. Прочитайте уривок від слів «Незабаром форкання коней … до …шкодуючи, що втолив спрагу». Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.
Група 1. Прочитайте уривок від слів «Раптом небо напнулося…» до кінця оповідання. Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.
Картка самооцінювання (від 0 до 2 балів) |
|
Прізвище, ім'я учня ______________________________________________ Дата ______________ |
|
Критерії |
Оцінка |
Я брав активну участь у роботі на уроці |
|
Я вносив вдалі пропозиції, які враховувала група |
|
Я надавав підтримку однокласникам або заохочував їх до роботи |
|
Я запропонував ідею, яка сподобалась іншим |
|
Я вдало узагальнював думки інших |
|
Я давав повні (вичерпні) відповіді на запитання |
|
|
|
|
|
Загальна кількість балів |
|
Читаючи оповідання, я
Відчував …
Захоплювався ..
Дивувався… тому що…
Думав …
Не розумів …
Запитував …
Домашнє завдання.
Обов'язкове. Укласти «Візитну картку твору»
На вибір. Відрефлексувати рівень навчальних досягнень за переліком питань на с.308.
Усно скласти продовження даного твору на одну із тем «Повернення коня» або «Шептало і Степан».
За бажанням. Написати есе «Знеособлення людини в суспільстві – це неминучість?»