Урок літератури 8 клас Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема знеособлення людини в суспільстві.

Про матеріал
Конспект уроку з використанням методів та прийомів роботи технології ОЗОН. Урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку

української літератури у 8 класі

на тему «Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало».

Проблема знеособлення людини в суспільстві»

 

Вчителя української мови та літератури

Морозівської ЗШ І – ІІІ ступенів

Макарчук Лариси Федорівни

 

 

 

 

 


Тема. Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема знеособлення людини в суспільстві.

Мета: удосконалювати вміння учнів визначати тему, ідею, проблеми художнього твору, працювати з текстом, бачити красу зображеного, висловлювати власну думку щодо прочитаного; утверджувати неповторність кожної людської особистості та її право на внутрішню свободу; розвивати культуру мовлення, увагу, спостережливість, уміння коментувати прочитане; виховувати почуття поваги до особистості.

Цілі.

Учні знатимуть: зміст оповідання; сутність порушених автором проблем; тему та ідею оповідання.

Учні вмітимуть: визначати і формулювати проблеми твору; аналізувати окремі фрагменти на основі запитань і завдань; висловлювати своє ставлення до прочитаного; давати власну оцінку вчинкам героя і порушеним проблемам; визначати тему та ідею твору, працювати у групі.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет В. Дрозда, роздавальний матеріал – папка «Особистісно зорієнтований урок», фотоілюстрації коней, картки із завданнями для груп, картки само оцінювання та оцінювання роботи однокласників.

Методи, прийоми і форми роботи: «Словесний настрій», «Обмін компліментами»,  асоціювання, авторське крісло, «ПРЕС», робота в групах, бесіда, робота з текстом за картками.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. З'ясування емоційної готовності до уроку. «Словесний настрій» і побажання собі.

2. Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань.

А) Асоціювання: воля, неволя.

Б) Авторське крісло. Твір-мініатюра, есе (Сенкан) : «Що таке воля (неволя) для мене?»

ІІ. Цілевизначення й планування.

  1. Представлення  вчителем концепту уроку .

Волю цінували здавна і завжди, в усі часи, а з неволі людина прагнула вирватися. Однак в оповіданні В. Дрозда «Білий кінь Шептало» герой діє зовсім навпаки. Що ж сталося? Чому між волею і неволею Шептало обрав друге? Це проблемне питання ми з'ясуємо під час аналізу твору (питання записується на дошці).

  1. Визначення учнями цілей уроку в групах (вибір із запропонованих), озвучення (відповідно до теми та мети уроку).
  2. Корекція цілей учителем та колективне планування діяльності.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. З'ясування емоційного враження від прочитаного (із застосуванням елементів методу «Прес»):

Читаючи оповідання, я

Відчував …

Захоплювався ..

Дивувався…                                                    тому що…

Думав …

Не розумів …

Запитував …

  1. Формулювання проблемного питання . У чому полягає порушена автором проблема знеособлення людини в суспільстві?
  2. Робота зі змістом оповідання.

Бесіда    

  • У чому полягала особливість взаємин коня й конюха?
  • Як Шептало ставиться до Степана? Чим зумовлене таке ставлення?
  • Від чого залежить життєвий вибір сучасної людини?
  • Чому кожен з нас є індивідуальністю (особистістю)? Чим це зумовлено?
  • Чи завжди просто кожній людині зберігати індивідуальність?Відповідь вмотивуйте.

Робота в групах. Опрацювання запропонованих запитань та завдань.

  1. Група 3. Прочитайте уривок від слів «Думка про роботу … до … і спішно переходив на чвал».  Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.
  • Шептало не любить будь-яку роботу чи тільки певну? Як ви до цього ставитесь?
  • Чому Шептало хоче виправдати конюха? Які аргументи він для цього шукає?
  • Простежте етапи духовного зламу Шептала (епізод від слів «Ще коли його, молодого й гордого …»  до кінця абзацу).
  1. Група 2. Прочитайте уривок від слів «Степан вийшов з конюшні… до …його повільно засмоктував глибокий, як прірва, відчай.»  Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.   
  • Чому саме «подорож до колодязного корита» найбільше гнітила Шептала?
  • Як узгоджується прагнення волі й самостійності зі словами Шептала: «І як цей Степан терпить? Я навів би порядок. Водопій – то водопій, нічого витанцьовувати, ніби в цирку»?
  • Про яку обмеженість коней роздумує Шептало?
  • У чому полягала суть «тихої, непомітної боротьби», яку вів білий кінь? Це справді була боротьба?   
  • Зіставте думки Шептала про конюха «…нас з тобою таких тільки двоє» з його оцінкою Степана «Степан – всесильний, милостивий і злий». Зробіть висновок.
  • У чому полягала «тремтлива ілюзія волі та влади»? Прокоментуйте появу  у вислові поняття «влада» .
  • Чому ласкаве і закличне іржання Шептала викликало у Степана лють?
  1. Група 4. Прочитайте уривок від слів «Незабаром форкання коней … до …шкодуючи, що втолив спрагу».   Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.
  • Розкажіть про відчуття волі, яке охопило Шептала на лузі.
  • Якими художніми засобами скористався автор, щоб передати почуття білого коня?
  • Наведіть 4-5 підтверджень, що «це були найкращі хвилини Шепталового життя»?
  1. Група 1. Прочитайте уривок від слів «Раптом небо напнулося…»  до кінця оповідання.  Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.    
  • Яку гірку правду відкрив для себе Шептало?
  • З якими протилежними почуттями сприймає герой грім і блискавку? Що перемагає і чому?
  • Які два шляхи подальшої поведінки були у нього? Який із них він обрав і чому? Як ви ставитеся до цього вибору?
  • Якими аргументами кінь обґрунтовує своє повернення до Степана?

ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.

  1. Підсумовуючи все вище сказане, укладання переліку (запис до зошитів) порушених в оповіданні проблем:
  • Духовного занепаду і рабства;
  • Ілюзорного сприйняття світу, самообману; дійсність і мрія;
  • Втрати внутрішньої свободи, власного Я; особистість і натовп;
  • Свідомої відмови від боротьби за самоствердження ; людина в суспільстві.
  1. Формулювання теми та ідеї твору.

(Тема: розповідь про буденне життя і мрії коня Шептала.  Ідея: навіть найнеординарніша особистість приречена стати сірою , невільною в суспільстві, якщо вона не боротиметься за свою мрію, своє самоствердження, а тішитиметься самообманом.)

  1. Відповідь на проблемні питання уроку:

Чому між волею і неволею Шептало обрав друге? У чому полягає суть порушеної автором проблеми знеособлення людини в суспільстві?

  1. Усна рефлексія.
  • Чи вдалося нам досягнути поставлених цілей?
  • Що на уроці вам найбільше сподобалося, можливо щось не сподобалося?
  1. Оцінювання (одногрупників), самооцінювання – на картках.

Домашнє завдання.

Обов'язкове. Укласти «Візитну картку твору»

На вибір. Відрефлексувати рівень навчальних досягнень за переліком питань на с.308.

                   Усно скласти продовження даного твору на одну із тем «Повернення коня» або  «Шептало і Степан».

За бажанням. Написати есе «Знеособлення людини в суспільстві – це неминучість?»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Додатки до конспекту

Група 3. Прочитайте уривок від слів «Думка про роботу … до … і спішно переходив на чвал».  Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.

  • Шептало не любить будь-яку роботу чи тільки певну? Як ви до цього ставитесь?
  • Чому Шептало хоче виправдати конюха? Які аргументи він для цього шукає?
  • Простежте етапи духовного зламу Шептала (епізод від слів «Ще коли його, молодого й гордого …»  до кінця абзацу).

 

Група 2. Прочитайте уривок від слів «Степан вийшов з конюшні… до …його повільно засмоктував глибокий, як прірва, відчай.»  Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.   

  • Чому саме «подорож до колодязного корита» найбільше гнітила Шептала?
  • Як узгоджується прагнення волі й самостійності зі словами Шептала: «І як цей Степан терпить? Я навів би порядок. Водопій – то водопій, нічого витанцьовувати, ніби в цирку»?
  • Про яку обмеженість коней роздумує Шептало?
  • У чому полягала суть «тихої, непомітної боротьби», яку вів білий кінь? Це справді була боротьба?   
  • Зіставте думки Шептала про конюха «…нас з тобою таких тільки двоє» з його оцінкою Степана «Степан – всесильний, милостивий і злий». Зробіть висновок.
  • У чому полягала «тремтлива ілюзія волі та влади»? Прокоментуйте появу  у вислові поняття «влада» .
  • Чому ласкаве і закличне іржання Шептала викликало у Степана лють?

 

 

Група 4. Прочитайте уривок від слів «Незабаром форкання коней … до …шкодуючи, що втолив спрагу».   Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.

  • Розкажіть про відчуття волі, яке охопило Шептала на лузі.
  • Якими художніми засобами скористався автор, щоб передати почуття білого коня?
  • Наведіть 4-5 підтверджень, що «це були найкращі хвилини Шепталового життя»?

 

 

Група 1. Прочитайте уривок від слів «Раптом небо напнулося…»  до кінця оповідання.  Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.    

  • Яку гірку правду відкрив для себе Шептало?
  • З якими протилежними почуттями сприймає герой грім і блискавку? Що перемагає і чому?
  • Які два шляхи подальшої поведінки були у нього? Який із них він обрав і чому? Як ви ставитеся до цього вибору?
  • Якими аргументами кінь обґрунтовує своє повернення до Степана?

 

 

 

Картка самооцінювання (від 0 до 2 балів)

Прізвище, ім'я учня ______________________________________________ Дата ______________

Критерії

Оцінка

Я брав активну участь у роботі на уроці

 

Я вносив вдалі пропозиції, які враховувала група

 

Я надавав підтримку однокласникам або заохочував їх до роботи

 

Я запропонував ідею, яка сподобалась іншим

 

Я вдало узагальнював думки інших

 

Я давав повні (вичерпні) відповіді на запитання

 

 

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 

 

Читаючи оповідання, я

 

Відчував …

Захоплювався ..

Дивувався…                         тому що…

Думав …

Не розумів …

Запитував …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання.

 

Обов'язкове. Укласти «Візитну картку твору»

На вибір. Відрефлексувати рівень навчальних досягнень за переліком питань на с.308.

                   Усно скласти продовження даного твору на одну із тем «Повернення коня» або  «Шептало і Степан».

За бажанням. Написати есе «Знеособлення людини в суспільстві – це неминучість?»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Артеменко Раїса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1459
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку