Педагогічне керівництво та педагогічна підтримка творчого самовираження підлітків на уроках літератури

Про матеріал
Ситуація успіху-необхідна умова для формування позитивного ставлення школяра до навчання та переростання його в активний творчий процес. У матеріалі представлено особистісно-розвивальну модель розвитку літературних творчих здібностей; вказано конкретні психолого-педагогічні завдання ,які постають перед педагогом; запропоновано схему психолого-педагогічної підтримки творчої особистості учня під час організації самостійної роботи на уроках української мови та літератури
Перегляд файлу

Педагогічне керівництво та педагогічна підтримка творчого самовираження підлітків на уроках літератури

    Урок — найважливіша організаційна форма процесу пізнання світу учнями. Надзвичайно важлива виховна мета уроку полягає в тому, щоб запалити в учнів жадобу пізнання. Ще Я.А. Каменський наполягав на тому, «щоб усе, що викладається юнацтву не змушувало його робити будь-що супроти волі і внаслідок примусу, а навпаки, давало змогу, наскільки це можливо, все робити добровільно й самостійно з певним захопленням». Якими засобами повинен оперувати вчитель, щоб його робота не перетворилася на рутинну, щоб учні не втратили інтересу пізнання?

    Однією з умов успішного вирішення цієї проблеми в практиці сучасного освітнього процесу є розробка і реалізація соціальних методик, які сприяють розвитку активної, ініціативної та самостійної позиції школярів у процесі навчання й виховання, становленню кожного з учнів як творчої особистості. Саме під час вивчення шкільного курсу української літератури та проведення позакласної роботи можливе повноцінне вирішення потреби формування й розвитку вмінь і навичок творчо вчитися у школярів, оскільки, аналізуючи художній твір, доробок письменника, розв’язуючи проблеми, наявні у творі, учні міркують, роблять висновки, тобто розвивають творчі здібності.

    Отже, питання розвитку творчих здібностей учнів на уроках української літератури та в позаурочний час є одним із факторів формування творчо обдарованої дитини, а значить і одним із найважливіших завдань української національної школи.

   Сучасний рівень розвитку творчих здібностей учнів потребує нових методичних розробок щодо ефективних способів організації творчого навчання на засадах особистісно-розвивальної освітньої парадигми з метою впровадження їх у практику загальноосвітніх навчальних закладів.

   Ефективність розвитку літературних здібностей учнів значно зросте за умови, якщо ( СЛАЙД 2):

– визначити й реалізувати психолого-педагогічні умови оптимального творчого самозростання учнів;

– розробити та впровадити особистісно-розвивальну модель розвитку творчих здібностей учнів під час уроку, в основі якої – сучасні методи і прийоми навчання;

– формувати у школярів потребу творчо вивчати літературу, сприяти самопізнанню та самоствердженню учня.

   Успішно розвивати творчі здібності можна лише на основі глибокого знання творчих можливостей учнів, а також розвитку їх розумової діяльності. ( СЛАЙД 3)

 

Особистісно- розвивальна модель розвитку літературних творчих здібностей учнів

 

Ставлення до світу природи

 

 

 

 

 

 

Самопізнання, самовираження

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ставлення до світу людей

 

 

 

 

 

 

   Навчання – процес творчий, у якому учні повинні бути активними учасниками пізнання, а література служить засобом виховання і розвитку школярів.

    Першим рівнем вище зазначеної моделі є емоційно-пізнавальний. Працюючи в 5-6 класах, вона ставить за мету розвивати пам’ять, увагу, уяву учнів, формувати в них естетичні і моральні почуття, образне та абстрактне мислення.

    Наступним рівнем розвитку літературних творчих здібностей учнів є потребово-мотиваційний рівень (7-9кл.) Він включає формування вмінь працювати зі словом; навички роботи з «чужим» словом, потреба у власній літературній діяльності; власні проби пера. I тут вже важливою є міра прояву суб’єктності зростаючої особистості, її прагнення до власного творчого волевиявлення. А для цього потрібно працювати зі словом,"діяти ". У цьому i є вчинок пізнання на уроках української літератури. Тому одним із засобів розвитку творчих здібностей учнів є робота над словом.

     Інтелектуально-діяльнісний рівень(10-11 кл.) включає навчальну, творчу, дослідницьку діяльність. Така діяльність, насамперед, проявляється через евристичну бесіду, інтерактивні форми роботи на уроці, проведення літературних конкурсів, олімпіад, написання науково-дослідницьких робіт у МАН, випуск літературної шкільної газети.

    В педагогічної діяльності для організації творчого процесу та розкриття художніх здібностей  використовується педагогічна підтримка. Вона носить комплексний характер, являє собою частину освіти як цілого і виявляється як особлива область діяльності педагога. Учні вчаться, пізнають, творять - кожен по-своєму, а вчителі створюють умови для цього, залежно від їх потреб, допомагають їм і підтримують. Отже, самі діти підказують шлях педагогічної підтримки.

    Більшість сучасних педагогів широко користується терміном «педагогічна підтримка », введеної О.С. Газманом. У систему підтримки він включав (СЛАЙД 4) власне педагогічну, психологічну, соціальну та медичну підтримку, оскільки всі вони інтегруються освітньою установою. Ключовим словом педагогічної підтримки є проблема дитини.

  У процесі діяльності можуть виникнути труднощі, які їй складно подолати самостійно. Тоді потрібна допомога дорослого, набуває чинності педагогічна підтримка як необхідний елемент освітньої діяльності.

    У чому суть поняття «педагогічна підтримка»? Термін «педагогічна підтримка» є відносним новим. Під ним розуміється система сумісної діяльності педагога та учня, спрямована на збереження самості останнього і що ставить за мету підтримати його в процесах «само».

    О.С. Газман визначав дану категорію як «процес спільного з дитиною визначення його власних інтересів, цілей, можливостей і шляхів подолання перешкод, що заважають йому зберегти свою людську гідність і самостійно досягати бажаних результатів у навчанні, самовихованні, спілкуванні, творчості ».

     Педагогічна підтримка відноситься до культури виховання, що виростає на внутрішній волі, творчості, дійсний (а не уявний) демократизм і гуманізм взаємин дорослого і дитини. Головне правило педагогічної підтримки ( СЛАЙД 5): дати можливість дитині подолати чергову перешкоду, розвинувши при цьому інтелектуальний, моральний, емоційний, вольовий потенціал, відчути себе людиною, здатною на вчинок і самостійне рішення. Підтримати можна лише те, що вже є в наявності (але на недостатньому рівні): розвиток самості, самостійності людини.

   Для чого школяру педагогічна підтримка? Для того, щоб він міг успішно освоювати соціально значимі цінності, норми, культуру поведінки, щоб сам міг обрати свій життєвий шлях і реалізувати його, осягати і освоювати зовнішній світ, пізнавати й розвивати свій внутрішній світ і, звичайно, щоб успішно навчатися, здобувати знання, формувати вміння та навички навчальної діяльності.

    Cуть педагогічної підтримки ініціативи та творчості школяра -- показати, що він здатний створити неповторний витвір, а якщо в когось виникають негативні або позитивні емоції, то їх можна трансформувати в творчий стан та художній зміст.

    Необхідно навчити учня аналізувати власний твір, знаходити шляхи подолання негативних наслідків. Надаючи педагогічну підтримку в художній діяльності, ми, перш за все, намагалися позбавити учня від боязні бути неуспішним і пробудити в ньому прагнення домогтися успіху, підказавши що ведуть до цього шляху. Таким чином, педагог цілеспрямовано формує в школяра потребу в самоаналізі, проектуванні власних дій, рефлексії, естетичному смаку.

     Педагогічна підтримка творчої діяльності школяра (СЛАЙД 6) - це система особистісно-орієнтованих педагогічних прийомів, які сприяють в реалізації творчих можливостей та здібностей учнів, створення власного способу життя, вирішення художнього завдання. Педагогічна підтримка покликана сприяти вільному, природному та самостійному розвитку школяра на основі загальноприйнятих моральних і культурних норм.

     Перед педагогом постає ряд конкретних психолого-педагогічних завдань:(СЛАЙД 7):

 - допомогти школяру усвідомити цінність, цілі і перспективи творчої самореалізації в художній творчості і власну унікальність;

 - стимулювати аналітичне, конструктивно-критичне ставлення до світу;

- розвивати рефлексію;

 - культивувати емоційне і конструктивне ставлення до своєї творчості;

 - створити умови для включення учня в різноманітну творчу діяльність;

 - допомогти в освоєнні способів і механізмів творчої самореалізації і самовираження;

- надати допомогу в усуненні перешкод при негативний вплив саморозвитку (в зонах нестійкості і кризах розвитку);

- спробувати перевести особистісні проблеми в предмет і зміст художнього осмислення.

    В зміст педагогічної підтримки творчості, на наш погляд, входять:

 - сприяння школяреві у створенні адекватного і цілісного образу світу, розумінні себе в цьому світі і в «пред'явленні себе собі»;

- вибір реальних творчих завдань і зміни себе у світі, своїх відносин зі світом за допомогою творчості (цілепокладання як поетапне планування бажаного результату);

- побудова гармонійних взаємин з людьми;

 - формування особистісно-значущих смислів і цінностей.

 

     Педагог - не транслятор, а ініціатор культурної норми відкритих, довірчих, партнерських взаємовідносин між дорослим і дитиною. Перш за все, він допомагає школяреві розвивати рефлексію як спосіб виявлення самооцінки і художнього аналізу своєї творчості. Взаємодія між педагогом і дитиною за певних умов має характер договірних відносин (С. М. Юсфін). Однак у творчій спільній діяльності регулятором відносин стає не договір, а розподіл функцій у виконанні художнього завдання.

     Важливою умовою педагогічної підтримки у творчій діяльності учня стають спеціально організовані заняття з розвитку творчих здібностей. Тут важливі характер і зміст партнерства на різних етапах занять. Форми і види занять, де може бути здійснена педагогічна підтримка, можуть бути різними. Це і уроки творчості, і гурткові заняття, і колективно-творчі справи, і психологічний тренінг, і творчі лабораторії, і т.д.

    Необхідно, щоб у підлітків сформувалося небайдуже ставлення до світу, щоб вони були творцями у всьому, щоб їхня поведінка характеризувала заповіді творчої особистості: «Я вірю, я сподіваюся, я люблю», «Ти сильний, мудрий, совісний», «Якщо не я, то хто ж! »,« Кожна справа творча, а інакше навіщо? »Доцільно внаслідок цього в заняття з дітьми включати елементи творчого самовираження. Підлітки отримують можливість розкрити свої творчі здібності в різних видах діяльності. Це і малювання, і спів, і постановка вистав, і пластика, і танці, створення віршів, пісень, казок і, звичайно ж, гра. Особливу роль у творчому самовираженні відіграє процес творення своїх казок.

    Таким чином, розглядаючи організацію педагогічної підтримки творчості, ми спираємося на наступні принципи гуманістичної педагогіки:

  • повага та довіра дитині,
  • цілісний погляд на неї,
  • співпраця з дитиною,
  • індивідуальний підхід до учня.

     Виходячи з них, ми виділили такі принципи організації педагогічної підтримки: (СЛАЙД 8)

- обов'язковий облік психофізичних, психологічних і соціокультурних особливостей учня,

 - позиція школяра  в міжособистісних стосунках та соціальному оточенні (перш за все в дитячому колективі);

 - поетапність (послідовність) взаємодії здійснення педагогічних прийомів,

- зміна позиції педагога на різних етапах;

- комплектність підходу до процесу розвитку особистості;

- відкритість взаємин.

     Науковці стверджують: «Стосовно навичок, умінь і знань здібності людини виступають як деяка можливість. Подібно тому, як кинуте в ґрунт зерно є лише можливістю стосовно колосся, що може вирости з цього зерна, але лише за умови, що структура, склад і вологість ґрунту, погода і т.д. виявляться сприятливими, здібності людини є лише можливістю для набуття знань і вмінь. А будуть чи не будуть набуті ці знання й уміння, чи перетвориться можливість у дійсність, залежить від безлічі умов.

Серед цих умов:

 своєчасний збір інформації про рівень розвитку творчих здібностей учнів; з цих дітей обираємо майбутніх учасників мовних конкурсів та олімпіад;

 систематизація зібраної інформації (відзначаємо, хто сильніший в орфографії, хто в лексиці, в кого розвинена образність, творча уява і т.д.);

 планування роботи з кожним учнем індивідуально, потім – додаткові заняття, систематичне  виконання завдань підвищеної складності, залучення творчо обдарованих дітей до роботи в предметному гуртку, до участі в художній самодіяльності;

 мотивація (позитивне заохочення, спонукання до пошуку; творчо обдаровані учні повинні бути переконані в доцільності і необхідності працювати додатково, повинні бачити очікуваний результат);

 системний контроль за виконанням всіх видів додаткових домашніх завдань;

 психолого-педагогічна підтримка творчої особистості (створення ситуації успіху, створення проблемних ситуацій, створення ситуації взаємодопомоги ін.).

Пергамент( СЛАЙД 9)

Схема

психолого-педагогічної підтримки творчої особистості учня

під час організації самостійної роботи на уроках української мови та літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПергаментРозовая тисненая бумага 

 

 

 

 

 

 

Букет 

 

 

 

 

 

    Чого чекає дитина, яка переступає поріг школи? Лише успіху. Ситуація успіху — необхідна умова для формування позитивного ставлення школяра до навчання та переростання його в активний, творчий процес. Успіх, пов’язаний із переживанням емоційного підйому, створює відчуття внутрішнього благополуччя. Хоча б один раз переживши успіх, учень буде знову і знову прагнути до нього.

 

  ОТЖЕ,процесом розвитку творчих здібностей учнів треба керувати, бо «немає необдарованих дітей – є дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь-яка здібність потребує розвитку».

Т. Зелінська

 

Учитель, будь сонцем, що випромінює

людське тепло, і будь благодатним

ґрунтом для розвитку людських

почуттів; сій знання не лише в пам’яті

й свідомості твоїх учнів, а передусім у

їхніх душах і серцях.

 

Ш. Амонашвілі

 

 

 

 

 

 

ПАМ′ЯТКА ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ 

Формування творчої людини засобами

художньої літератури насамперед передбачає:

 

            -        систематичне розв'язування на уроці різноманітних творчих завдань;

 

 -        урахування вікових особливостей учнів;

 

 -        залучення до роботи на уроці всіх учнів;

 

 -        відштовхування в постановці творчих проблем від тексту;

 

 -        використання різних засобів, підходів до учня;

 

 -        проблемний підхід до вивчення творів.

 

    Урок повинен дати імпульс внутрішній роботі думки учнів, підготувати до діалогу з письменником, викликати колективне художнє переживання і обмін естетичними емоціями. Як досягнути цього?

 

 До методів і способів стимулювання творчої активності можна віднести такі:

 

 - створення сприятливої атмосфери спілкування;

 

 - - забезпечення привабливого творчого характеру діяльності;

 

 - чітке визначення мети і кінцевих результатів роботи, способів її оцінювання;

 

 - спонукання до генерування оригінальних ідей;

 

 - залучення учнів у процес планування мети і поточних завдань творчого об'єднання;

 

 - повага, довіра, визнання й подяка за досягнуті результати;

 

 - надання права самостійно приймати рішення;

 

 - практична спрямованість навчання;

 - моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем тощо.

 

Щоб стимулювати творчу активність школярів, можна використовувати такі методи і прийоми :

- розвиток творчого інтересу,

-створення ситуацій емоційного переживання,

-створення ситуації успіху,

 -метод відкриття,

- створення ситуації вибору,

- самостійна дослідницька робота.

Види творчо-розвивальних технологій:

 

 - технологія навчального дослідження;

 

 - ігрова технологія

 

 - проектна технологія

 

 – технологія «мозкового штурму»;

 

 - технологія «мікрофон»

 

 - технологія виконання евристичних завдань;

 

 - технологія розв'язування дослідницьких проблем.

 

 Творчість - це спосіб самовираження, саморегуляції людини.

 

 Здатність творити можна розвинути, використовуючи такі прийоми та форми роботи( наприклад, у 5-6 класах):

уроки - рольові ігри,

 

                          уроки – мандрівки,

 

                                                     уроки - театралізації;              

                 інтерактивні методики (захист проекту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературної реклами , літературної вікторини, літературних задач за змістом твору тощо )

        Використання ігрових технологій на уроці розвиває здатність нестандартно мислити, обирати оптимальний варіант з – поміж декількох можливих – і, як наслідок, набувати нових знань за допомогою вже наявного інформаційного багажу.

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку