Урок літератури рідного краю

Про матеріал
Конспект уроку, присвячений творчості письменника Херсонщини Г.В. Крюкова.Підійде для проведення уроків літератури рідного краю, познайомить учнів з життєвим та творчим шляхом письменника.
Перегляд файлу

Література рідного краю

Георгій Володимирович Крюков. Повість «Жайворонки залишаються на зиму»

Мета:

  • познайомити учнів з біографією та творчістю поета, прозаїка, краєзнавця Георгія Крюкова; відкрити таємниці творчої лабораторії письменника;
  • розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння аналізувати твір, робити відповідні висновки, узагальнення тощо;
  • виховувати почуття пошани, подяки до творчої діяльності митця Херсонщини, інтерес до результатів власної праці;виховувати кращі людські якості: милосердя, віру в добро і справедливість.

Обладнання: портрет Г. Крюкова, бібліотека письменника, малюнки учнів до змісту повісті, текст твору, мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. Організаційний момент
Подаруйте одне одному усмішку. Коли бачиш усміхнене обличчя,стає тепліше на душі,поліпшується настрій. Але самої посмішки замало. Бракує слів щирого вітання.

Доброго ранку!- травам росистим!

Доброго ранку!- квітам барвистим!

Доброго ранку!- сонечку ясному, людям усім і всьому прекрасному!

Доброго ранку, сонце і вітер!

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, плането Земля!

А всім присутнім зичимо здоров я і добра!

А тепер до роботи братись пора

ІІ. Емоційна готовність учнів  до уроку

Вправа « Карусель компліментів»

Учні вибудовуються в два кола – внутрішнє і зовнішнє. Учні, які стоять один проти одного,говорять один одному компліменти. Потім за командою вчителя учні внутрішнього кола пересуваються, змінюючи партнера. Процедура повторюється доти, доки кожен учасник внутрішнього кола не зустрінеться з учасником зовнішнього кола.

ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів

На екрані карта Херсонщини, Миколаївщини на якій відмічено маршрут : Веселинове – Тарасівка - Херсон

«Мозковий штурм»

  • З чиєю долею, на вашу думку пов’язані  місця, зазначені на карті

ІІІ. Оголошення теми,мети  та епіграфу уроку.

«Літературне слово Георгія Крюкова пристрасне

і мальовниче, документальне і правдиве.»

В. Кулик

ІV.Актуалізація опорних знань учнів

( На окремій парті біля дошки розкладені видання творів Г. Крюкова, на крані проектуються назви творів письменника)

1.Міні-круглий стіл. Бесіда

  1.                   Чи знайоме  вам ім’я письменника?
  2.                   Які його твори ви читали?  (слайд 3)
  3.                   Які роди літератури ви знаєте? Назвіть епічні жанри.

2.Створення порівняльної схеми «Оповідання-Повість»»

Картинки по запросу "повість це"

V. Основний зміст уроку

1. Слово вчителя

Херсонщина, Миколаївщина – край золотих пшеничних ланів, квітучих садів, розкішних калинових гаїв, росяних світанків, працелюбних людей, чистих, добрих, пронизаних сонячним промінням і радістю творців прекрасного. Ми маємо пишатися тим, що нашим співвітчизником, односельчанином є письменник нашого краю Георгій Володимирович Крюков.

2.Подорож «Сторінками життя і творчості Г. Крюкова» (Додаток 1 )

Сторінка 1. Дитинство

Георгій Володимирович Крюков народився 23 лютого 1937 року  у робітничій родині смт. Веселинове на Миколаївщині. Хлопчик ріс життєрадісним, жвавим, кмітливим і до всього цікавим.

За всяку справу брався охоче. Римувати слова почав рано. На його дитинство випали тяжкі роки війни. Всі етапи тяжких воєнних випробувань, ніби навчали майбутнього письменника, щоб нічого не забув, не переінакшив, не прикрасив.

Сторінка 2. Роки навчання. Трудова діяльність.

Після війни Георгій наполегливо і старанно вчиться в рідному селищі. Закінчив середню школу, технічне училище в Миколаєві.

Трудову діяльність почав на кораблебудівному заводі, потім працював на коноплепрядильному (вантажником).

Сторінка 3. Студент філологічного факультету.

Юнак перебував у лавах Збройних сил СРСР. Демобілізувався з армії і одразу вступає до Херсонського педагогічного вузу. Молодий, міцний,спортивної статури, дуже товариський і життєрадісний він одразу привернув до себе увагу всього філологічного факультету.

 Спогади про Г.В. Крюкова його однокурсника Анатолія Висоцького : «Всі ми, студенти –філологи, захоплювалися поезією, писали вірші, читали їх один одному, мріяли про свої літературні обрії. Та житейські будні після закінчення вузу все наполегливіше відводили нас від натхнень юності. І лише Крюков залишився таким же молодим і завзятим, поєднуючи важкі педагогічні шукання з пошуками свого «я» в поезії та прозі» (Додаток 2)

Сторінка 4. Педагогічна і літературна діяльність

Більше 30 років свого життя Георгій Володимирович пов’язав з педагогічною діяльністю: учитель, директор Тарасівської середньої школи. Відмінник освіти України і СРСР, депутат райради.

З року в рік він шліфує свою художню майстерність, і ось 1991 року вперше виносить на суд читача невелику книжечку «Птахи не хочуть відлітати», яку визначив жанрово як нотатки вчителя-натураліста. Книга швидко розійшлася. Це був перший успіх письменника.

Через  три роки виходить з друку збірка оповідань Г. крюкова «Глухомань». Герої книги- земляки автора, прості селяни, його колишні учні. Вони щирі, працьовиті, відкриті душею. Опис багатьох епізодів життя героїв так і бризкає добрим гумором.

  Тема любові домінує у збірці поезій «Перед Богом і людьми». Перед читачами розкривається світ любові – радісної і гіркої, величної і безжалісної. Книга видана у Херсоні. Це сповідь поета –шітдесятника  перед собою, людьми та своїми ровесниками. (Додаток 3)

«Літературне слово Г. Крюкова пристрасне і мальовниче, документальне і правдиве. Його творчий неспокій увінчується творами, котрі хвилюють серця людей», - пише у своїй анотації до книги поезій «Чолом тобі, земле» Валерій Кулик, поет, член національної спілки письменників України.

Вийшла з друку шоста книга Крюкова – фантастична повість «Поклик неба». Читається з великим інтересом. Вона мудра за змістом і багато в чому повчальна. Можна сміливо сказати: вона засвідчила зрілого прозаїка. Мова у ній іде про первісне плем’я , його життя, взаємини, про суворі закони виживання.

3.Робота над повістю Г, Крюкова «Жайворонки залишаються на зиму»

 «Чим далі від нас Велика Вітчизняна війна, тим більше пам'ять про неї притлумлюється, меркне, зокрема серед тих, які зовсім не знали, що означає ця світова кровосіч». (М. Братан, член національної спілки письменників України, лауреат премії ім.. А.Малишка.)

Ви тримаєте в руках книгу, яку торговельна промислова палата Херсона видала, вибравши із багатьох гідних видань, представлених на традиційний конкурс «Книга – перлина духовності, повість Георгія Крюкова «Жайворонки залишаються на зиму». Ця невеличка повість про війну. Вона присвячена мамі письменника – Ользі Андріївні (Додаток  4)

  • Чому саме на ній ми зупинили свій вибір?

Твори Г. крюкова належать до таких, які перечитуються багаторазово,їхня емоційна наповненість викликає відповідний спалах і в душі читача  . більшість його творів про дітей. До них належать і повість «Жайворонки залишаються на зиму».

Про Другу світову війну написано немало. Письменник зробив для своїх односельчан-тарасівців безцінний подарунок – видав книгу епопею «Опалені війною». Вона є нагадуванням про тих, хто не повернувся з війни.

Нинішнє покоління, чого гріха таїти, не дуже любить подібні читання, дуже далекі події тих літ їм здаються не актуальними. Як не дивно, але це одна із причин з якої повість привернула нашу увагу. Тому, що повістяр нічого не вигадує, пише про е, що добре знає, що відкарбувалося в дитячій свідомості, яка нині, на відстані років, воскрешає події від і до -  від приходу в Прибужжя гітлерівців, до повернення червоноармійців.

  1.                Виразне читання цікавих епізодів оповідання

ст.. 7 «Я не любив умиватися…» до слів « Міцно застряли…» (ст..8)

ст.. 14 «Поки відчепили гарбу..» до слів «Ні дядьку Мишу, ні гарбу я більше не бачив (ст..16)

 ст..20 « Усю ніч не змовкала канонада…» до слів «Ми грали у війну…»

  1.                Тема: зображення часів окупації півдня України в роки Другої світової війни ; розповідь про нелегке життя дітей у воєнні роки.
  2.                Ідея: засудження жорстокості окупантів, схвалення сердечної доброти і людяності.
  3.                Основна думка: пережити лихоліття можна лише зберігши кращі людські якості.
  4.                Ідейно-художній аналіз твору.

Бесіда за змістом твору

  • Що найбільше вразило в повісті?
  • Про які часи написаний твір?
  • Що можна сказати про життя дітей у важкі роки?
  • Від чийого імені ведеться розповідь у повісті? (Учні  роблять висновки, що ця повість автобіографічна. Г. Крюков не сторонній споглядач, а учасник подій)
  •  
  • Який епізод  змусив замислитися над життям? (Епізод врятування дівчини-єврейки ст.. 72)

У повісті упевненою рукою виписані образи як дітей окупації, так і дорослих кранців автора,- діда, бабусі; та навіть отого старости, що не самовільно служив окупантам та захищав, як тільки міг, земляків.

 

  • Яке враження справили на вас дідусь та бабуся хлопчиків Сергійка і Вови?
  • Як ви розумієте слова бабусі: «Серце болить, - скаржилася бабуся. – Не про себе печуся, за онучатами душа мліє. Зовсім ще пташенята»
  • Яким ви уявляєте дідуся?

(Художня галерея учнівських малюнків до змісту повісті)

  • Як видумаєте, ким був для хлопчиків дідусь Арсеній?Доберіть  цитати до характеристики образу дідуся.  (Добрим порадником, відповідав за малечу, прикладом, майстром « Дід живе на Україні з дореволюційних часів. Любив жартувати, особливо за сніданком, звертаючись до всіх: «Їжте – і швидко на роботу. Дід з гідністю гладив бороду і , милуючись онуками, раптом починав сміятися, наздоганяти нас. А ми відчайдушно вищали, борсаючись у його міцних руках» ст..19, «Увесь день за сараєм дідусь рив підвал. До вечора все було готово…» ст..24, « Дід солодко цмокаючи, впадав у п’ятихвилинну дрімоту, та таку молодецьку, що богатирське його хропіння наповнювало всю кімнату і навіть односельці дивувалися: звідки у кволого старенького беруться воістину приголомшливі звуки», «Змалку дід зазнав горя. Безталанним, покинувши рідну Орловщину, подався в далеке місто Миколаїв шукати долю-доленьку. Там же одружився з напівсиротою-служницею. Я знав, що в діда за плечима чотири роки царської повинності, німецька війна, громадянська війна» ст..30-31, «Сильніше кашлю дошкуляли дідові німці» ст.. 46, «Дід часто вирушав на пошуки качанів кукурудзи…» ст..70, «Незабаром почав майструвати ручний млин» ст.. 71, « У лісосмузі дід знайшов поранену дівчину-єврейку»)
  • Як поводили себе німці в селі? («Від страху ми забилися в далекий куток кімнати», «А на подвір’ї творилося щось неймовірне», «У селі господарювали німці», «Грабуючи й руйнуючи, йшли в бік Одеської залізниці», «Зникли німці з нашого села»)
  • Як у останньому епізоді показано доброту, чуйність, прагнення допомогти людині в скрутну хвилину? ( ст.. 78 «Залишилося в пам’яті одне…»)
  • Над чим змушує автор замислитися читача, закінчуючи свій твір?
  • Як ви поясните  назву твору? (« А  небі співали жайворонки пісню звільненій  землі… І птахи, і люди разом переживали лихоліття над нашою землею»)

3.6 «Розфарбуй образ словами» (Робота в групах)

- Дібрати власний мовний матеріал для характеристики героя твору

Любив землю

Жартівливий

Дідусь                                            Працьовитий

   Добрий, чуйний

Любить дітей

Винахідливий

Сергій                                                   Витриманий

Співчутливий

 

Спритний

Вова                                                      Сміливий

                                                           Шанобливий

Рішучий

Шура                                                     Працьовитий    

                                                             Добрий помічник

      

 Добра

Мама

Працьовита

 

              Любить понад усе онуків

Бабуся                                          Розважлива

 

  1.                  «Майдан думок»
  • Висловити свої міркування щодо фраз з твору:
  • «Усю зиму не відлітали жайворонки. Об’єднавшись у великі зграї, удень і вночі кочували вони полями»
  • «А в небі співали жайворонки звільненій землі»
  • «Але ми ніколи не відмовлялися від роботи. Ми навіть вивчили норму  на кожен день»

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1.                   «Ланцюжок думок»

Надати стислі  відповіді на запитання

  • Поясніть особливості назви твору.
  • Чого навчає твір і що виховує?
  • Чим вас збагатила повість?

2.Метод «Рафт»

- Скласти творчі розповіді від імені головних героїв. Учням даються ролі, які пов’язані зі змістом уроку (герой твору, письменник, якийсь живий чи неживий персонаж). Вони обирають отримувача для свого повідомлення та форму,яка відповідає їхній ролі, отримувачу й темі.

Роль

(Хто пише)

Аудиторія

 

Формат

 

Тема

Письменник

Читачі

Лист

Будьте добрими і милосердними…

Дідусь

Онуки

Звернення

«Не сваріться, жийте в згоді:тільки мир збере усе…»

Читачі

Письменник

Подяка

Дякуємо Вам за ваше добре серце!

 

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я зрозумів, що…
  • Тепер я зможу…
  • Я навчився…
  • У мене вийшло …
  • Я зміг…

  VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

   ІХ. Оголошення домашнього завдання

Скласти міні-презентацію «Цікавий художній твір»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Крюков Георгій Володимирович

Неординарна особистість, талановитий педагог, принципова людина, у минулому - позаштатний кореспондент районної й обласної газет, автор більше 30-и книг різноманітної тематики. Георгій Володимирович продовжує створювати ліричні й документально-художні твори, які підкупляють своєю правдивістю, людяністю, патріотичністю. Він учитель-літератор з енциклопедичними знаннями, самодостатність - його життєве кредо.

Народився в селищі Веселинове на Миколаївщині 23 лютого 1937 року. Закінчив Веселинівську середню школу № 1 в 1954 році, технічне училище № 1 в Миколаєві. Працював судовим збирачем на суднобудівному заводі, різноробочим Веселинівського коноплезавода. Служив у лавах Радянської Армії у Німеччині 1957-1960рр. У 1965 році закінчив Херсонський державний педагогічний інститут імені Н.К.Крупської, спеціальність російська мова та література.

   З 1963 року розпочалося його знайомство зі Скадовським краєм як учителя практиканта Новомиколаївської школи. Після закінчення вищого навчальною закладу доля місцем роботи обрала для нього село Тарасівку і на тридцять два роки подарувала йому директорство у Тарасівській середній школі. На власному ентузіазмі й учительському Георгій Володимирович створив школу-зоопарк, одну з кращих в області. За багаторічну педагогічну працю він нагороджений районними, обласними, міністерськими грамотами, має почесні знаки: «Відмінник освіти СРСР» та «Відмінник освіти УРСР», останнім знаком удостоєний двічі. Георгій Володимирович Крюков ніколи не зупиняється на досягнутому. Тісно співпрацює з літературною общиною м. Херсона «Парус надії», проводить творчі зустрічі з учнівськими та педагогічними колективами Скадовщини, презентує нові письменницькі здобутки.

Він є лауреатом літературної премії імені Бориса Лавреньова за документально-художнє видання «К истокам рода своего» (травень 2012 р). Брав участь у конкурсі, який проводила Херсонська торгівельно-промислова палата, у номінації «Книга року» й посів почесне І місце за повість «Жайворонки залишаються на зиму» (2006 р.). Цей же конкурс 2005 року подарував Крюкову Г.В. III місце за книгу «Голуби моєї мрії». Крім творів Георгієм Володимировичем випущено диск, який містить 15 пісень, найвідоміша - «Скадовський вальс».

Георгій Володимирович - великий мрійник, молодий душею і серцем, людина слова і дії, він у постійних творчих пошуках.

І сьогодні Крюков Г.В. займається вихованням підростаючого покоління, спрямовує свою діяльність на виховання громадянина-патріота, здатного розбудовувати суверенну Україну, захищати її прагнення до інтеграції у світове європейське співтовариство. Проводить зустрічі зі школярами, презентації своїх книг, розповідає про історію рідного краю.       Постійно працює над створенням умов для свідомої орієнтації учнів у сучасному світі, суспільстві, формуванню в них відповідальної соціальної та громадянської позиції, підвищення рівня духовної культури школярів, культури спілкування й діяльності для сприяння їх соціалізації, активному включенню в соціально-політичне життя суспільства, свідомому вибору та підготовці до майбутньої професійної діяльності.

Георгій Володимирович поважна та авторитетна людина. У себе на батьківщині, не втрачає зв’язку з односельчанами. Його особиста концепція як громадянина-патріота базується на багатому професійному та життєвому досвіді, ним рухає прагнення завжди відповідати вимогам часу.

Його переконаність у необхідності просвітницької роботи по пропаганді духовних цінностей сприяє виробленню в молоді активної позиції відстоювати свої права й думки.

Мудра, світла людина з великим серцем, справжній патріот рідною краю. Його творча праця - міцний фундамент у вихованні нашого майбутнього.

Звання „Почесний громадянин Скадовського району“ присвоєно рішеням позачергової 45 сесії Скадовської районної ради 6 скликання від 11.08.2014 №787

 

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
1178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку