Урок.Літературні казки. Іван Франко. Дитинство письменника. Казка «Фарбований Лис»

Про матеріал
Літературні казки. Іван Франко. Дитинство письменника. Казка «Фарбований Лис»
Перегляд файлу

 i.jpg                                                 Урок  14

Тема.  Літературні   казки. Іван Франко. Дитинство письменника. Казка «Фарбований Лис»

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Івана Франка, його казками;зацікавити творами письменника;розвивати навички запам’ятовування на слух,осмислення почутого;виховувати пізнавальний інтерес до життя і творчості І.Франка, любов до книжки,захоплення красою України.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:портрети І.Франка,збірка казок «Коли ще звірі говорили» ,мультимедійна презентація.

                              Перебіг уроку

1.Організаційний етап.

2.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Повторіть хором вислів: «Я вірю в себе і в свої можливості».

3.Актуалізація опорних знань учнів.

Асоціювання. Доберіть асоціації  до слова «казка». Що ми знаємо про казки?

4.Мотивація пізнавальної діяльності.(Перевірка домашнього завдання).

А) Прослуховування повідомлень учнів про життя І.Франка(Слухаючи повідомлення однокласників,учні заповнюють анкету Івана франка).

Народився –

Освіта –

Сфера діяльності –

Здібності –

Помер -

(Повідомлення супроводжується слайдами)

1 –й  учень. Іван Якович Франко у серпні 1856 року в прикарпатському селі Нагуєвичах. Село оточене царством лісу. Малий Іван змалечку був серед природи, вмів ловити рибу руками, швидко знаходив гриби. Батько майбутнього письменника, Яків Франко, був вправним ковалем, а ще добрим оповідачем. Саме батьківську кузню Франко вважав найпершою школою життя. Іванова мати , Марія Кульчицька, гарно співала , знала багато казок. Мама  зацікавила малого Івана народними творами.

2- й учень. Коли Іванові виповнилось 6 років ,тато віддав його до школи в сусіднє село. Там викладали польську , німецьку мови, початкову арифметику. У школі Франко вчився найкраще. Вражала пам’ять хлопця . Він встигав виконати своє завдання і допомогти однокласникам. Випадок зі шкільного життя знайде відображення в оповіданні «Олівець». Шкільні роки продовжувалися в школі отців Василіян. Там хлопець отримує першу відзнаку. У віці 9 років Іван втрачає батька. Мама виходить вдруге заміж. Франко продовжує навчання у Дрогобицькій гімназії імені Франца Йосипа. Вчителі  спочатку бачили в ньому «хлопську дитину», тому перший рік навчання Іван сидів на «ослячій лаві». Але згодом хлопець вразив їх своєю жагою до знань і неймовірною пам’яттю. В ці роки Франко починає збирати фольклор, формувати свою бібліотеку.

3-й учень. У років Іван втрачає матір, але продовжує навчання . В цьому йому допомагає вітчим. Гімназію Франко закінчив з похвальним свідоцтвом зрілості. Навчання  Іван Франко продовжує на філософському факультеті Львівського університету, де вивчає класичну філологію та українську мову й літературу. Під час літніх канікул подорожує по селах: збирає народну творчість. Восени 1892 року перебирається у Відень. Слухає лекції , пише докторську дисертацію, яку захистив у 1893 році. Франко брав активну участь у громадському й політичному житті, за що відбув чотири арешти. Стимулом до активної діяльності була безмежна любов до свого народу.

Іван Франко автор багатьох творів , які зібрані у 50 томів. Письменник  мав  бібліотеку з шестисот книжок. Володів 16-  ма мовами.

Помер Іван Якович Франко 28 травня 1916 року . Похований на Личаківському цвинтарі у Львові.

б) Озвучування змісту анкети учнями.

5.Фізкульт хвилинка.

6.Повідомлення теми й мети уроку.

7.Опрацювання навчального матеріалу.

А)Бесіда. Сьогодні ми знайомимось з  одним із найвидатніших синів українського народу - Іваном Франко. Людиною, яка мала високу ерудицію, блискучу пам’ять . Але попри все,  був людиною дуже простою, одягався в сіре і майже завжди у вишиванку. Іван Франко вмів дослухатися до чужих думок, але ніколи не зраджував своїх ідеалів.

Більшість творів, написаних Франком для дітей, – це казки. Їх у нього майже 50, двадцять казок увійшло до збірки «Коли ще звірі говорили». Ця збірка призначена для дітей від шести до дванадцяти років. У казках показані різні моральні пороки суспільства . Письменник в алегоричній формі підкреслює негативне в людській поведінці. Адже, говорячи про звірів –  каже Іван Франко,- казка «одною бровою підморгує на людей…».

Б)Запис у зошитах.

Алегорія – образ, у якому все зображення має переносне значення: лисиця – хитрість, осел – тупа впертість, вовк - хижацтво.

В)Слово учителя.(Супроводжується слайдами).

2016 рік було оголошено роком Івана Франка в Україні. Давайте скажемо скільки років від дня народження і дня смерті виповнюється .

Діти, сьогодні на нас чекає подорож до місця, яке дуже любив Іван Франко. Саме Нагуєвичам завжди належало серце письменника. Нині будинок та обійстя є музеєм – садибою Великого Каменяра, й відтворені саме такими, якими їх описав Франко.

Неподалік від музею, у Франковому гаї,створено «Стежку Івана Франка». На її початку – старий дуб, під яким, за переказами , письменник написав своє оповідання «Олівець». Далі «Стежка» тікає у глиб лісу, а обабіч її – дерев’яні скульптури. Є  скульптури присвячені батькам Франка, а є такі ,що втілюють героїв його творів. Чи не найбільш вражає скульптура «Кохана».

Далі ми потрапляємо на чарівну галявину з героями казок. Це «Казковий майданчик». Прямо зі сторінок прийшли сюди Лев, Ослисько , Лисичка – Сестричка, Кіт Мурлика , Зайчик, Рак Неборак.

г)Знайомство учнів зі збіркою «Коли ще звірі говорили». 
Збірка письменника «Коли ще звірі говорили» (1899) 
Іван Якович особливого значення надавав казкам як найбільш доступній формі викладу й сприймання. Адже в казковій одежі, в алегоричних образах на думку письменника, можна краще донести до дитячої уяви велику правду людського буття, розбудити в малят цікавість та увагу до явищ природи, на вчити ненавидіти зло й несправедливість, сіятися і думати. Видатний письменник у дитинстві любив слухати пісні матері, байки розповіді старих людей. Ще в початковій школі, дев'ятирічним малим, Івась почав старанно записувати коломийки, приповідки, казки, довівши їх кіль кість за 800! Це були перші кроки майбутнього письменника, через які розкривався йому світ звичайних людей, їх душі, сподівання. Це був час, коли І. Франко — школяр ще й сам не до кінця усвідомлював потягу до народно творчості, до людських сердець. Хлопчиком Івась вбирав у себе розповідь сільських оповідачів у кузні батька-коваля. Тому вже з дитинства відчув нерівність між людьми, несправедливість, що існувала довкола. Реальне життя в співіснуванні з кривдою, неправдою передавалося у безцінних на родинних скарбах — казках, зокрема про тварин, які так подобалися майбутньому письменникові. Ставши дорослим, він сам почав їх писати, через образи звірів — жорстоких, підступних, хитрих — викривав несправедливість у тогочасному житті. Всім серцем прагнучи допомогти чесному, але не раз скривдженому трудовому народові, учив його майбутнє — дітей — розпізнавати зло, ненавидіти його, боротися з ним. І. Франко написав майже п'ятдесят казок, двадцять із них увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили» (1899). Як правило, всі вони — це художньо опрацьовані переклади з грецької, індійської, німецької, російської арабської та інших мов, своєрідні літературні обробки. Проте найчастіше розширював, надаючи творові соціальної загостреності, національного колориту (як говорив сам автор, «На чужий позичений рисунок накладав інші українські кольори»). Кожна казка І. Франка має висновок.

Метод «Прес»
Казка «Фарбований Лис» - літературна. Як ви думаєте чому? Хто автор цієї казки?

 Запис в зошит
Літературна казка — це художній твір про вигадані та фантастичні події, написаний конкретним автором. 
Особливості літературної казки. 
• Творець — конкретна особа, авторство особисте. 
• Має писемну форму. 
• Текст канонічний (не можуть бути внесені довільні зміни). 
• Образ героя максимально індивідуалізований. 
• Число варіантів будь-яких мотивів сюжету нічим не обмежене. _ 
• Час і місце створення казки відомі або визначаються досить точно за ознаками, прикметами часу в тексті. 

Б)Виразне читання уривка казки учителем.

В) Усне складання сюжетного ланцюжка.

8.Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Літературний волейбол»(учні діляться на команди,потім перша команда дає «пас» – запитання другій за темою уроку. «Гол»-  відсутність відповіді.)

9.Оцінювання.

10.Домашнє завдання. Прочитати казку «Фарбований Лис».

 

docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку