Урок літературного читання на тему " Музей заповіту Т.Г. Шевченка"

Про матеріал
Дану роботу можна використати на уроках лутературного читання , щоб розширити знання учнів про життя та творчість Т.Г.Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про істрію створення "Заповіту"; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв`язне мовлення, вміння аналізувати прочитане, виховувати любов та повагу до безсмертного імені Кобзаря.
Перегляд файлу

Дата:22.01.2020р.

Предмет:літературне читання.

Проводить:Гуніна Аліна Миколаївна.

Клас: 4-Б

Тип уроку: Урок ознайомлення з новим матеріалом.

Тема: Музей "Заповіту" Тараса Григоровича Шевченка в Переяславі.

Мета: розширити знання учнів про життя та творчість Т.Г.Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про істрію створення "Заповіту"; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв`язне мовлення, вміння аналізувати прочитане, виховувати любов та повагу до безсмертного імені Кобзаря.

Обладнання: підручник, портрет Т.Шевченка, відеоролик,картки,вистава творів Шевченка.

                                                       Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

  - Доброго дня, діти! Мене звати Аліна Миколаївна, сьогодні урок літературного читання проведу у вас я. А з вами ми познайомимось в ході уроку.

ІІ. Однохвилинне читання

  - Діти, у вас на партах лежать картки з текстом, візьміть прості олівці та поставте їх на початок. Та за моєю командою починаємо читати про себе, коли я скажу " стоп", відмітьте те місце, де ви зупинилися.

-Діти,а зараз по моїй команді ви прочитаєте цей текст спочатку і після моєї команди «стоп»  ви відмітите те місце,де ви зупинилися.

-І останній раз читаємо цей текст і відмічаємо те місце,де ви зупинилися.

- Ви добре постаралися! А зараз дайте відповіді на такі запитання:

- Скільки синів мав батько?

- Що подарував перший син?

- Що подарував другий син?

- Що подарував третій син?

- Що залишив батько синам?

ІІІ. Артикуляційна розминка

- Діти, а зараз  ми з вами виконаємо цікаву артикуляційну розминку у вигляді гри "Дощик". Подивіться на дошку, на ній ви бачите скоромовку, послухайте її.   

  Своїх друзів пригощаю,

Наливаю в чашки чаю,

Ось варення із порічки,

А ось тістечно з сунички.

- А зараз давайте прочитаємо її разом, спочатку повільно, а потім швидше, і 3-4.

- А тепер давайте читати спочатку пошепки, потім поступово підвищуємо гучніть, але не кричемо.

-А зараз я закрию деякі слова стрічкою паперу і ви по пам’яті розповісте скоромовку.

- Діти, можливо хтось запам'ятав скоромовку та зможе нам її розповісти?

ІV. Перевірка домашнього завдання

- А зараз я оголошую конкурс на краще виразне читання віршів,які ви читали вдома.Хто бажає?

- Діти ,ви всі добре постаралися давайте поаплодуємо кожному конкурсанту.

V. Підготовча робота до сприймання тексту

- Щоб дізнатися тему уроку, ви повинні прочитати акровірш. Що таке акровірш? Прочитайте, будь ласка, самостійно.

Хто вже прочитав сам і зачитає вголос?

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати,

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

-Про кого ж говориться у цьому вірші? (Тараса Шевченка)

  • Отже, на сьогоднішньому уроці ми розширимо знання про життєвий та творчий шлях Великого Кобзаря, дізнаємося про історію створення його безсмертного «Заповіту».

- Хто знає коли народився Тарас Григорович Шевченко?

- Дата 9 березня 1814 року пам'ятна в історії укрїнської літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком у селі Моринці на Черкащині народився для України - великий співець - Т.Г.Шевченко. Ім'я Т.Г.Шевченко невіддільно пов'язане з Україною. Україна -це Шевченко, Шевченко - це Україна. У ньому наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любов до рідної землі., до неньки – України, у своїх творах нагадував про минулу славу України. Імя великого Кобзаря ми часто згадуємо  і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб – його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.

- Безсмертним є його відомий твір «Заповіт». Давайте прослухаємо його і переглянемо відеоролик з музею Кобзаря.

- До чого прагнув поет?

- Який настрій цього вірша?

А як же зявився цей вірш?

Перебуваючи в Орському укріпленні Шевченко тяжко  захворів. В нього було запалення легенів. В Орському укріпленні, де він був у засланні, його відправили до лікаря, відвели окрему кімнату, оточили увагою. Лікар робив все можливе, аби поставити Шевченка на ноги. Третьої ночі настала криза. Хворий відчував повне виснаження – груди здавлювала задуха, серце калатало мов дзвін. В голові почали зявлятися  похмурі думки. Але найбільше хвилювала одна думка: «Я ще мало встиг зробити для рідного народу… Яким же буде моє останнє слово для людей?». Він дістав олівця й записника. На білому аркуші лягли його перші рядки:

Як умру, то поховайте

Мене на могилі…

VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  • Діти відкрийте сторінку 86. Та самостійно про себе прочитайте статтю «Цікаво знати».
  • Чим цікава ця книга, створена Миколою Сядристим?
  • Скільки в ній сторінок? Які вони?
  • Чим зшита книга?
  • З чого зроблена обкладинка?
  • Як можна прочитати цю книгу?
  •  Молодці! Микола Сядристий над створенням своєї книги трудився 4 місяці. Сторінки книги він зробив із ялинкової іграшки.

VII. Словникова робота

  • Діти.а зараз зверніть увагу на дошку.Перед вами слова,які зустрічаються в тексті.

Переяслав            переяславський      (діти я читаю,а ви за мною)

пам’ятки              переяславцями

(на яке слово схоже пам’ятки?на пам’ятник,а що це таке?а чи може пам’ятник бути пам’яткою ,звичайно може архітектурною)            

древнього            очевидці

родаються     

-Діти, у тексті зустрічається прізвище Козачковський. Це друг,соратник Т.Г.Шевченка,який його підтримував.

VIII. Первинне читання вчителем.

  • А зараз діти, ми приступимо до читання статті «Музей «Заповіту» Тараса Григоровича Шевченка в Переяславі».
  • Діти,зараз я прочитаю цю статтю, а ви уважно слідкуйте та слухайте, а потім дасте відповідь на запитання: - де було відкрито музей Заповіту?
  • Тож  сядьте рівненько та слідкуйте за мною.(читання вчителем)
  • Тож де було відкрито Музей «Заповіту»?
  • Молодці!

IX. Повторне читання учнів з поглибленим аналізом тексту.

  • А зараз діти, ми почитаємо цю статтю ланцюжком, один за одним, по одному реченню,починаючи з першого ряду. Тож сядьте рівненько та  слідкуйте дуже уважно.
  • Дуже добре! А зараз дайте відповіді на запитання:
  • Що нового ви дізналися зі статті?
  • Коли було відкрито музей «Заповіту»?
  •  Чому саме в цьому будинку його було створено?
  • Які дерева можна побачити у садибі Козачковського?
  • Хто їх посадив?
  • Що сказав Тарас Шевченко саджаючи дерева?

-Діти,а зараз давайте почитаємо цю статтю методом «Дзвінок другу»

- Ви добре впоралися і з цим завданням,а зараз знайдіть, будь ласка, в тексті де і коли поет написав свої кращі твори?

-Добре,тепер знайдіть у тексті де і коли було написано знаменитий твір «Заповіт»?

- Зачитайте що сказав Т.Г.Шевченко,коли посадив дерева?

-А як ви розумієте ці слова?

-А зараз я пропоную щоб ви з кожного ряду вибрали учня і той виразно прочитав цю статтю.

-Які ж ви розумники.

Фізкультхвилинка

  • Ви напевно вже втомилися, тому ми проведемо фізкультхвилинку.

                                                      Із-за парт всі миттю встали.

Гарно спинки підрівняли.

Вгору тягнемось усі.Мов трава в дрібній росі.

Потім легко всі присіли. Наче ноги заболіли

Потім встали,   руки в боки

І зробили два підскоки.

Каблучками цок-цок, І продовжим знов урок.

 

X. Підсумок уроку

- А зараз зверніть увагу на виставку.Тут представлені збірки видатного письменника.Він був не лише поетом,а й художником.Ось представлений Кобзар у двох варіантах.Більший для читання вдома,а менший можна взяти з собою в дорогу.

  • Що нового ви дізналися про Тараса Шевченка?
  • Що хотіли б ще дізнатися в майбутньому про Кобзара?
  • Що розповісте батькам після сьогоднішнього уроку?

ХI. Домашнє завдання

- Сядьте рівненько, відкрийте свої щоденники та запишіть домашнє завдання.

 (с.86-87, чит. виразно)

- Урок закінчено! До побачення!

 

Конспект перевірили і до уроку допустили:

 

Методист:                                                                Котелевська Л.Д.

 

 

Вчитель:                                                                          Шилько Ю.А.

 

 

 

Оцінка за урок:

 

 

 

doc
Додано
6 березня 2020
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку