Дата:22.01.2020р.
Предмет:літературне читання.
Проводить:Гуніна Аліна Миколаївна.
Клас: 4-Б
Тип уроку: Урок ознайомлення з новим матеріалом.
Тема: Музей "Заповіту" Тараса Григоровича Шевченка в Переяславі.
Мета: розширити знання учнів про життя та творчість Т.Г.Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про істрію створення "Заповіту"; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв`язне мовлення, вміння аналізувати прочитане, виховувати любов та повагу до безсмертного імені Кобзаря.
Обладнання: підручник, портрет Т.Шевченка, відеоролик,картки,вистава творів Шевченка.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку.
- Доброго дня, діти! Мене звати Аліна Миколаївна, сьогодні урок літературного читання проведу у вас я. А з вами ми познайомимось в ході уроку.
ІІ. Однохвилинне читання
- Діти, у вас на партах лежать картки з текстом, візьміть прості олівці та поставте їх на початок. Та за моєю командою починаємо читати про себе, коли я скажу " стоп", відмітьте те місце, де ви зупинилися.
-Діти,а зараз по моїй команді ви прочитаєте цей текст спочатку і після моєї команди «стоп» ви відмітите те місце,де ви зупинилися.
-І останній раз читаємо цей текст і відмічаємо те місце,де ви зупинилися.
- Ви добре постаралися! А зараз дайте відповіді на такі запитання:
- Скільки синів мав батько?
- Що подарував перший син?
- Що подарував другий син?
- Що подарував третій син?
- Що залишив батько синам?
ІІІ. Артикуляційна розминка
- Діти, а зараз ми з вами виконаємо цікаву артикуляційну розминку у вигляді гри "Дощик". Подивіться на дошку, на ній ви бачите скоромовку, послухайте її.
Своїх друзів пригощаю,
Наливаю в чашки чаю,
Ось варення із порічки,
А ось тістечно з сунички.
- А зараз давайте прочитаємо її разом, спочатку повільно, а потім швидше, і 3-4.
- А тепер давайте читати спочатку пошепки, потім поступово підвищуємо гучніть, але не кричемо.
-А зараз я закрию деякі слова стрічкою паперу і ви по пам’яті розповісте скоромовку.
- Діти, можливо хтось запам'ятав скоромовку та зможе нам її розповісти?
ІV. Перевірка домашнього завдання
- А зараз я оголошую конкурс на краще виразне читання віршів,які ви читали вдома.Хто бажає?
- Діти ,ви всі добре постаралися давайте поаплодуємо кожному конкурсанту.
V. Підготовча робота до сприймання тексту
- Щоб дізнатися тему уроку, ви повинні прочитати акровірш. Що таке акровірш? Прочитайте, будь ласка, самостійно.
Хто вже прочитав сам і зачитає вголос?
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
-Про кого ж говориться у цьому вірші? (Тараса Шевченка)
- Хто знає коли народився Тарас Григорович Шевченко?
- Дата 9 березня 1814 року пам'ятна в історії укрїнської літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком у селі Моринці на Черкащині народився для України - великий співець - Т.Г.Шевченко. Ім'я Т.Г.Шевченко невіддільно пов'язане з Україною. Україна -це Шевченко, Шевченко - це Україна. У ньому наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любов до рідної землі., до неньки – України, у своїх творах нагадував про минулу славу України. Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб – його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.
- Безсмертним є його відомий твір «Заповіт». Давайте прослухаємо його і переглянемо відеоролик з музею Кобзаря.
- До чого прагнув поет?
- Який настрій цього вірша?
А як же з’явився цей вірш?
Перебуваючи в Орському укріпленні Шевченко тяжко захворів. В нього було запалення легенів. В Орському укріпленні, де він був у засланні, його відправили до лікаря, відвели окрему кімнату, оточили увагою. Лікар робив все можливе, аби поставити Шевченка на ноги. Третьої ночі настала криза. Хворий відчував повне виснаження – груди здавлювала задуха, серце калатало мов дзвін. В голові почали з’являтися похмурі думки. Але найбільше хвилювала одна думка: «Я ще мало встиг зробити для рідного народу… Яким же буде моє останнє слово для людей?». Він дістав олівця й записника. На білому аркуші лягли його перші рядки:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі…
VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
VII. Словникова робота
Переяслав переяславський (діти я читаю,а ви за мною)
пам’ятки переяславцями
(на яке слово схоже пам’ятки?на пам’ятник,а що це таке?а чи може пам’ятник бути пам’яткою ,звичайно може архітектурною)
древнього очевидці
родаються
-Діти, у тексті зустрічається прізвище Козачковський. Це друг,соратник Т.Г.Шевченка,який його підтримував.
VIII. Первинне читання вчителем.
IX. Повторне читання учнів з поглибленим аналізом тексту.
-Діти,а зараз давайте почитаємо цю статтю методом «Дзвінок другу»
- Ви добре впоралися і з цим завданням,а зараз знайдіть, будь ласка, в тексті де і коли поет написав свої кращі твори?
-Добре,тепер знайдіть у тексті де і коли було написано знаменитий твір «Заповіт»?
- Зачитайте що сказав Т.Г.Шевченко,коли посадив дерева?
-А як ви розумієте ці слова?
-А зараз я пропоную щоб ви з кожного ряду вибрали учня і той виразно прочитав цю статтю.
-Які ж ви розумники.
Фізкультхвилинка
Із-за парт всі миттю встали.
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі.Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли. Наче ноги заболіли
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок-цок, І продовжим знов урок.
X. Підсумок уроку
- А зараз зверніть увагу на виставку.Тут представлені збірки видатного письменника.Він був не лише поетом,а й художником.Ось представлений Кобзар у двох варіантах.Більший для читання вдома,а менший можна взяти з собою в дорогу.
ХI. Домашнє завдання
- Сядьте рівненько, відкрийте свої щоденники та запишіть домашнє завдання.
(с.86-87, чит. виразно)
- Урок закінчено! До побачення!
Конспект перевірили і до уроку допустили:
Методист: Котелевська Л.Д.
Вчитель: Шилько Ю.А.
Оцінка за урок: