9 клас. Урок 24
Дата |
|
Тема: |
Логічні, математичні та статистичні функції. |
Мета: |
повторити різницю між посиланнями різних типів, призначення основних математичних та статистичних функцій, навчити використовувати основні логічні функції за їх призначенням, оцінити перспективи використання електронних таблиць як засобу для розрахунків та планування, показати важливість електронних таблиць для розв’язання задач із інших дисциплін. |
|
Ключові компетентності: 1. Спілкування державною мовою - вміння висловлюватись та спілкуватися на тему сучасних інформаційних технологій з використанням відповідної термінології, під час обговорення слідкуємо за чистотою української мови, вживанням суржику, “аки-еки”. 2. Спілкування іноземними мовами - розуміння англійського інтерфейсу програми, уміння знайти український аналог іншомовного терміну. 3. Математична грамотність – розвиток алгоритмічного мислення та використання знань з відповідних математичних тем. 4. Соціальні і громадянські компетентності - вчимося аргументувати свою думку під час обговорення. 5. Обізнаність та самовираження у сфері культури – ознайомлення із зразками цифрового мистецтва. Наскрізні лінії: Громадянська відповідальність: використання легального програмного забезпечення, знання й дотримання принципів академічної доброчесності, усвідомлення відповідальності за їх порушення Екологічна безпека та сталий розвиток: Проведення досліджень та розв’язання проектних задач на тему охорони довкілля з використанням засобів обробки текстової, табличної та графічної інформації (д.з.). Здоров'я і безпека: підбір меблів відповідно до зросту Підприємливість та фінансова грамотність: Здатність генерувати та реалізовувати ідеї з використанням ІТ |
Тип уроку: |
Комбінований (онлайн) |
Обладнання та наочність: |
Презентація, заготовки завдань в гугл таблицях |
Онлайн платформи: |
ClassRoomScreen, Кахут (посилання кинути в чат), гугл таблиця, learningapps.org (посилання кинути в чат), |
Здоров’язберігаючі технології |
Таймінг роботи з монітором |
ХІД УРОКУ
Слайд 1
Епіграфом сьогоднішнього уроку буде вислів Петронія (давньоримського сенатора та письменника) «Чому б ти не навчався, ти навчишся для себе»
Сучасний світ бізнесу вимагає професійного знання інформаційних технологій. Яку прикладну програму ми з вами зараз вивчаємо? (Електронні таблиці)
Області застосування електронних таблиць вельми різноманітні, без них не може обійтися практично жоден сучасний фахівець.
- Назвіть галузі діяльності людини, в яких широко застосовують електронні таблиці. (Приблизні відповіді учнів - наука, виробництво, бухгалтерія, торгівля, статистика, проектування, моделювання).
- Ми з вами вже з’ясували, що головним призначенням електронних таблиць є обробка даних. Проте, є ще одне незвичайне застосування електронних таблиць – це цифровий живопис.
Квіти сакури в Excel
Сьогодні мало кого здивуєш зображеннями, створеними за допомогою спеціальних комп'ютерних програм. Роботи японського художника Тацуо Хоріучі (Tatsuo Horiuchi) цілком могли б залишитися непоміченими в світі мистецтва, якби не одне «але»: вони створені не за допомогою графічних редакторів, а з використанням Microsoft Excel.
Цифровий живопис у сучасному мистецтві набуває все більшу популярність. Картини Tatsuo Horiuchi в цьому ряду стоять окремо.
При виді ніжних квіток сакури або традиційних японських гірських пейзажів складно собі навіть уявити, як можна створити подібну красу, використовуючи суху математичну точність Excel. Причина, по якій автор пішов таким неординарним шляхом, – банальна: ця програма виявилася встановленою на комп'ютері серед базового забезпечення, тоді як купівля Adobe Photoshop виявилася для нього занадто дорогою.
Вражаюче, але до того, як малювати картини, Тацуо не вмів користуватися програмою Excel, але бачив, що його колеги нерідко використовували її для створення графіків. Вийшовши на пенсію, винахідливий японець вирішив освоїти цифровий живопис, купивши для цього комп'ютер. Спочатку він експериментував з Microsoft Word, але створені малюнки було складно роздруковувати. В Excel художника підкупила можливість автоматично зменшувати розмір аркуша до того, щоб роздрукувати зображення на папері формату A4.
Звичайно, створювати малюнки, використовуючи електронні таблиці, спочатку було досить проблематично, але з часом Tatsuo Horiuchi освоїв це вміння. Він створював чудові картини, зарекомендувавши себе як самобутній і неординарний художник. Ми теж освоюємо роботу з електронними таблицями.
Для того щоб налаштуватися на роботу ми проведемо гру «Лото».
Гра «Лото» з допомогою ClassRoomScreen (ресурс випадково обирає того, хто відповідає)
Отож, обробку числових даних доцільно виконувати, максимально використовуючи можливості табличного процесора. У 7 класі ви познайомилися з деякими вбудованими функціями для знаходження максимального, мінімального елемента, обчислення суми елементів діапазону чи їх середнього значення (на слайді 7 візуалізація).
Табличний процесор містить великий набір вбудованих функцій, які можна використати для обчислень та опрацювання даних. Кожна функція має своє ім’я, більшість функцій містить принаймні один аргумент. Аргументи записуються в круглих дужках і відокремлюються один від одного крапкою з комою (;). Аргументом може бути число, текст, що записаний у лапках, посилання на клітинку чи діапазон клітинок, або вираз, що може також містити функції. Деякі аргументи є обов’язковими, деякі — ні.
Для того, щоб користувач швидше зорієнтувався, усі вбудовані функції розподілено за категоріями. Ви знайомі з категоріями математичних та статистичних функцій. Сьогодні повторимо роботу з ними та доповнимо знання логічними функціями.
Отож, запишіть дату та тему уроку.
Також занотуйте функції, які є на слайді. Зверніть увагу на кольорові позначки (піднята рука – ознака закінченої роботи).
Для розв’язування задач з алгебри й геометрії можна використовувати вбудовані в табличний процесор математичні функції.
Погляньте на таблицю. Які з функцій вам знайомі?
Слайд 8
У середовищі табличного процесора використовуються також формули, що мають аргументом логічний вираз. Логічний вираз містить знак порівняння та може набувати одного з двох значень: TRUE (істина) та FALSE (хибність) залежно від конкретних значень, що зберігаються у клітинках, на адреси яких існує посилання у виразі. Під час складання алгоритмів у цьому разі використовується алгоритмічна структура розгалуження. До категорії логічних функцій належить функція IF, за допомогою якої можна організувати розгалуження в середовищі табличного процесора.
Слайд 9
Функція IF має три аргументи:
IF(логічний_вираз; значення_якщо_істина; значення_якщо_хибність).
Спробуйте визначити, що буде результатом виконання логічної функції.
Слайд 10
Демонстрація використання функції IF в гугл таблицях.
Щоб переконатися, чи засвоїли ви теоретичний матеріал і готові до практичної роботи, пропоную виконати інтерактивне завдання (Кахут) https://kahoot.it/challenge/06241477?challenge-id=ee10d8b3-4489-4327-8b34-9739a23730bd_1669490313801
Для даних зросту учнів 9 класу, заданих у стовпчику В електронної таблиці Зріст, у стовпчику С створіть формули для визначення кольору маркування шкільних парт за умови, що для учнів, які мають зріст понад 160 см, маркування має бути зеленим, а для інших — червоним.
Учень при вступі до коледжу здає три іспити: математику, українську мову та англійську мову. Прохідний бал - 24. Визнач, хто вступить до коледжу, хто - ні.
* Визнач, хто вступить до коледжу, якщо окрім прохідного балу ще треба математику здати не менш, як на 8 балів.
https://learningapps.org/5988728
Оцінки за урок – будуть в гугл класі та журналі.
Пам’ятайте про вислів на початку уроку «Чому б ти не навчався, ти навчишся для себе».
Використані джерела.
Інформатика. Підручник для 9 кл. закладів загальної середньої освіти / Н. В. Морзе, О. В. Барна. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022
Інформатика. Навчальна програма для 5-9 класів (Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, 2011 рік) (початок вивчення з 2 класу)