Урок "Лялька - мотанка"

Про матеріал
на уроці ми з вами ознайомимося з історією розвитку ляльок-оберегів і виготовимо ляльку-мотанку на основі традиційної технології. Ми розширимо уявлення про народні традиції створення таких ляльок.
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему: "Українська народна лялька як оберіг. Виготовлення ляльки–мотанки"

Бінарний урок: трудове навчання та образотворче мистецтво (6 клас).


Мета: Формувати ключові компетентності:

Уміння вчитися– самоорганізовуватися до навчальної діяльності, по формування в учнів понять про українську  народну ляльку – мотанку, історію виникнення , її функцію  та різновиди, потреби постійного самовдосконалення і самоосвіти;

загальнокультурну– дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися під час усної відповіді,;

здоров’язбережувальну– отримання позитивних емоцій від процесу пізнання і створення нового, вирізняти  негативний вплив штучних матеріалів на виріб,  володіти прийомами безпечного застосування робочого інструменту; 

соціальну–вміння працювати в колективі, вміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;

інформаційну– впевнено  застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією з навчальною метою,   уміння працювати з довідковим матеріалом;

комунікативну – вміння формулювати цілівласної діяльності та робити висновки за її результатами;

проектно-технологічну -  уміння діяти за алгоритмом набуття досвіду провадження технологічної діяльності, цінніснихставлень до трудових традицій; готовність до опанування новітніми технологіями; оперативне реагування на технологічні зміни;

підприємливість – уміння презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно; самоорганізовуватися; оцінювати економічні доцільність та економічну діяльність; готовність брати на себе відповідальність; розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.

Формувати предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

«Громадянська відповідальність»

через раціональне використання різноманітних матеріалів,  уміння обґрунтовувати власну позицію щодо застосування у процесі виготовлення виробу ресурсозберігальних та екологічночистих технологій обробки матеріалів; уміння оцінювати результати власної діяльності.

 

«Здоров'я і безпека» через розуміння необхідності дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця.

 

Очікувані результати: Після роботи на цьому уроці учні зможуть:

Знаннєвий компонент:

назвати функцію  та різновиди ляльки-мотанки

назвати види матеріалів для виготовлення

назвати технологію  виготовлення

назвати конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу

знати визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу.

 

Діяльнісний компонент:

дотримуватися послідовності етапів діяльності;

володіти прийомами безпечного застосування робочого інструменту;

аналізувати моделі – аналоги.

 

підібрати інструменти, матеріали, пристосування

Ціннісний компонент:

з повагою відноситись до українсько –  історичних традицій;

зміцнювати бажання відроджувати традиції народу,

 

заохочуватись  до виготовлення оберегів;

оцінювати, робити висновки  про власну працю;

 

 

Об’єкт праці і технології його виготовлення: лялька-мотанка, намотування .

Обладнання: кабінет ІКТ,  презентація, відеоролик, зразок  готового виробу , міні – підручник,  технологічна  картка, фото-виставка « Лялька – мотанка».

Інструменти та матеріали:салфетки (різні за своєю фактурою), акрилові нитки, кольорові нитки, ножиці.

 

Тип уроку:Урок формування умінь і навичок

 

Фраза стимулювання

до роботи на уроці:

«Можливо все. На неможливе

просто потрібно більше часу.»

Формування позитивного налаштування учнів на творчу діяльність

 

Учитель. Доброго дня! Доброго, зимового, сонячного дня!  Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили  негатив, якщо такий є, за дверима класу і позитивно налаштувалися на роботу.

(Учням пропонується попрацювати в парі, виконуючи дії, які називає учитель.)

-         Подивіться один на одного .

-         Посміхніться. „Зніміть” усмішку зі свого обличчя долонею та „подаруйте” своєму сусідові.

-Візьміть та « прикрасьте” нею своє обличчя.

Як, на вашу думку, емоційний стан вплине на вашу працездатність?

                                                         Відеоролик

Бесіда.

1.    Чи подобається вам такий витвір мистецтва? Чим?

2.     Чи була у вас саморобна лялька?

ІІ. Мотивація навчально – трудової  діяльності.

З ниток, клаптиків тканини 
Та майстерного шиття 
Оберіг є для родини 
Для щасливого життя. 

       Переглянувши відео та прослухавши вірш, як ви думаєте, про що йде мова? (Відповідь дітей)

       Правильно,  про ляльку. А що за лялька? (Відповідь дітей)

       Так, вірно. Автори мали на увазі традиційну ляльку-мотанку.

-         Що прийнято називати оберегами? ( Оберегами   називають магічні засоби, які охороняють людину та її найближче довкілля (дім, худобу, врожай) від усілякої небезпеки: нечистої сили, чарів хвороб, хижого звіра тощо).

       Назвіть обереги українського народу, які ви знаєте.(Вінок, вишиванка, рушник, лялька-мотанка тощо).

 

 

 

       Хотіли б ви дізнатися історію такої ляльки та  спробувати зробити її своїми руками? (Відповідь дітей)

IV. Повідомлення теми і цілей уроку.

       Тема уроку: «Українська народна лялька як оберіг ».

       Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з історією розвитку ляльок-оберегів і виготовимо   ляльку-мотанку на основі традиційної технології. Ми розширимо уявлення про народні традиції створення таких ляльок.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

В процесі ознайомлення з новою темою ви активно працюєте  з міні – підручником та робите відповідні записи.

В ході ознайомлення ми створимо карту пам’яті( або ментальна карта)

 

Розповідь учителя

С.1 Лялька-мотанка – це одна з найдавніших народних іграшок, яка, пройшовши крізь тисячоліття, існує і є дуже популярною навіть сьогодні. 

         Лялька-мотанка виконувала роль оберегу, була символом матері - прародительниці, символом мудрості,  берегинею роду. (авторські)

    Секрети виготовлення ляльок передавалися в родині від матері до дочки. (ігрові) Коли дівчина виходила заміж, мати дарувала їй ляльку-мотанку, як оберіг для нової домівки.(обрядові)

                                   (За призначенням та за способом).

    

С.2      Лялька-мотанка  є прадавнім оберегом. Їй вже майже 5000 років. Обов’язкова умова - іграшка      повинна бути хрестоподібної форми, щоб не   нагадувати собою реальної людини.

С.3  Мотанка відрізняється від звичайної іграшки відсутністю обличчя.

      Матеріалами для виготовлення служать натуральні матеріали (сіно, солома, дерево, трави, сухе листя, насіння, зерна). Прикрашали мотанку народними орнаментами та вишивкою. Українці вважали, що це  приносить їм багатство та успіх.

          Усі деталі  міцно примотуються ниткою, вузлики не зав’язують.

   Робити ляльку - мотанку як оберіг треба було тільки в «хороший» період (краще взимку). Невдалим часом були свята і вихідні дні, а також середа і п’ятниця (у ці дні займатися рукоділлям вважалося за гріх).

 

С .4  Дуже строго дотримувалися ще одного правила: змайструвати ляльку-мотанку так, щоб вона стала оберегом потрібно було за один раз, не відкладаючи роботу на потім чи на завтра. Вважалося, що зроблене вдруге перекреслює те, що було створено вперше і, таким чином, оберіг втрачає свою силу.

     Для виготовлення мотанки - оберегу брали клаптики ношеного одягу, до того ж «щасливого» - того, який носили в найкращі періоди життя, не затьмареного ні бідами, ні хворобами чи бідністю.

Обов’язкові елементи

С.5 Лялька повинна бути одягнена у світлу вишиту сорочечку, під’юпник і запаску. Усі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи - минулий, теперішній і майбутній; обов’язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють достаток.

     Також повинен бути головний убір - очіпок, стрічка чи хустка, що символізує зв’язок із небом.

 

С.6 Значення кольорів:

 Червоний – колір життя, вогню, кохання. Цей колір здавна вважається захисним, тому ляльку-берегиню в червоному можна поставити навпроти вхідних дверей, вона буде захищати вашу домівку від проникнення поганої енергії.

Зелений – колір здоров’я та багатства.  Зелений колір з рослинним орнаментом - символ Матінки-Природи. Природу шанували, бо вона давала все для життя і здоров’я. Таку мотанку можна поставити біля мішечків з лікарськими травами.

  Жовтий – колір сонця, пшениці, землі, фізичного світу;

Синій – колір творчості та саморозвитку;

Фіолетовий – колір мудрості;

Золотий – колір Божої любові.

 

С.7 Обличчя як такого у традиційної ляльки-оберегу немає. Ляльку остерігалися пов’язувати з конкретною людиною, якщо це не диктувалося спеціальними магічними обрядами, бо вважалося, якщо ляльці зробити обличчя, а особливо очі, в них може влетіти дух живої істоти .

Хрест на обличчі має символічне значення, адже це знак сонця, знак духовного єднання неба та землі, чоловічого та жіночого начала.  Тому такі ляльки є   оберегами для сім’ї,  вони сприяють гармонії в родині, порозумінню між  чоловіком та жінкою.

         За розміром (ліктьова, вздовж долоні, впоперек долоні)

                                    Види  ляльки - мотанки

   Презентації учнів.

С.8 При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовляти. Лялька-закрутка виконана у вигляді немовляти в пелюшках. Її укладали в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну та здоров’я.

 

С.9 Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім’ї. У середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, отримання хорошої вовни овець та грошового достатку.

С.10 Лялька – наречена

Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту (переляку) і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого.

 С.11Мотанка-матуся – одна     з найдобріших і найулюбленіших майстринями ляльок.   Вона символізує головне призначення жінки - дати життя новій людині, піклуватися, захищати та оберігати малюка     все своє життя.

С.12 Лялька «Нерозлучники» – символ вірності та взаємного кохання, оберіг миру та злагоди у родині.

С.13 Лялька-Трав’яниця

Ця лялька подібна до сучасної аромотерапії: у спідничку клали запашну траву на свій смак або за потребою і пристосовували біля ліжка, аби вдихати запах зілля

Лялечка-зерновушка (круп'яничка)

Вважалося, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі.

С.14 Берегиня.  Її зображують із руками, піднятими вгору в молитовному жесті або з опущеними вниз. Коли руки підняті вгору – Богиня закликає небо допомогти засіяти ниву, зачати нове життя на землі. Коли руки опущені вниз – Богиня благословляє землю на народження, принесення плодів, дарів.

На спідниці ляльки-берегині вишитий мотив безконечника.

С.15 Лялька-Багаторучиця Свою назву лялька отримала за наявність великої кількості рук (п’ять-сім пар рук).

Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над прялкою чи піччю для того, щоб господиня встигала робити всю хатню роботу. А лялька допомагала їй у цій справі.

С.16 Лялька-Подорожниця

Лялька-Подорожниця – це традиційна лялька-оберіг для подорожуючих. У її вузлику все, що може знадобитися в дорогу: трохи крупи, монета і щіпка рідної землі, щоб не забути повернутися.

 

V.  Практична робота учнів

Учитель повідомляє назву, мету і завдання практичної роботи,дає вказівки щодо підготовки до роботи та організації робочого місця, повторює з дітьми Інструкцію зохорони праці під час розкроюванні .

5.1Діти працюють по технологічній картці виготовлення виробу.

5.2. Поточний інструктаж. Учитель перевіряє, чи всі учні приступили до роботи, забезпечує її виконання згідно плану, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування. Звертає увагу на правильність організації робочого місця учнями; за необхідністю окремим учням проводить повторний інструктаж; контролює дотримання учнями правил безпечної праці.

5.3. Заключний інструктаж.

Учитель:

  • переглядає виконання практичної роботи;
  • проводить аналіз найхарактерніших помилок і недоліків у роботі учнів та з’ясовує причини, які призвели до помилок;
  • повторно пояснює способи усунення помилок.

 

VІ. Підсумок уроку.

  1. Робота з ментальною картою
  2. Підсумок вчителя про досягнення поставлених цілей уроку.

1. Які уміння і навички були здобуті вами протягом уроку?

        2.Проаналізуйте фраза уроку «Можливо все. На неможливе

просто потрібно більше часу.»

3.Що ви робили, щоб досягти успіху?

4.Чому технологічна картка є важливим елементом технологічного етапу?

5.Що означає поняття – вміння працювати в колективі?

6.Що було найскладнішим у виконанні завдань?

3.Оцінювання результатів праці учнів.

4. Повідомлення теми наступного заняття.

.

 

1

 

docx
Додав(-ла)
kozun valentuna
Додано
24 лютого
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку