ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА)
8 КЛАС
Тема: «Любов — про неї не сперечаються. Вона є»
(за творами В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» та В. Чемериса «Вітька + Галька, або Повість про перше кохання»)
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА)
8 КЛАС
Тема: «Любов — про неї не сперечаються. Вона є»
(за творами В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» та В. Чемериса «Вітька + Галька, або Повість про перше кохання»)
2018 рік
Мета: навчити виділяти риси характерів героїв творів (Ромео, Джульєтта та Федько, Галя), що вирізняють їх з-поміж інших людей; з’ясувати погляди письменників різних народів на справжні людські цінності; удосконалювати навички порівняльного аналізу образів; розвивати соціальну, комунікативну, творчу компетентності восьмикласників; виховувати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – зарубіжна література).
Форми роботи: фронтальна робота, робота в групах.
Методи і прийоми: слово вчителя, інтерактивна вправа «Асоціативний кущ», складання літературного паспорту твору, практична робота, комунікативно-ситуативні вправи, діаграма «Кола Венна», метод «Сенкан», «Мікрофон», прослуховування музичної композиції
Унаочнення: портрети героїв, підручники, ілюстрації, картки із комунікативно-ситуативними вправами.
ХІД УРОКУ
Кохання – це чудова квітка,
але потрібна відвага,
щоб підійти і зірвати
її на краю жахливої прірви.
Ф.Стендаль
І. Мотиваційно-організаційний етап
1. Вступне слово вчителя
- Чи мав хтось з вас нагоду побувати у місті Львів?
- А чи хотіли б ви здійснити віртуальну подорож до цього старовинного міста?
- Нашу подорож я хочу розпочати з відомої здавна легенди про львівських Ромео і Джульєтту. Молодий купець з Флоренції Паоло Мікеліні приїхав до Львова торгувати вином. Там він познайомився з красунею Пелагеєю Красовською та закохався. Вона відповіла йому взаємністю. Молоді мріяли одружитися, але в місті почалася епідемія чуми. Пелагія захворіла. Паоло, попри вмовляння батьків нареченої не підходити до дочки, щоб не заразитися, до останнього займався нею, щоб полегшити страждання і бути поруч у момент смерті … Закоханих поховали під однаковими надгробками, на яких висічені слова «Смерть не здолає того, кого з’єднала любов» …
Ця легенда має реальне підгрунтя і навіть записана 1594 роком в хроніці «Потрійний Львів». В центральній частині міста, навпроти готелю «Львів», знаходиться Музичний фонтан, який відтворює історію кохання між українкою та італійцем. (Демонстрація світлини).
2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
– А що ж таке кохання, у вашому розумінні? Складіть «Асоціативний кущ».
(Вірність, довіра, підтримка, почуття, «мучителько людська», нерозуміння, нерозділене, глибока сердечна прихильність, краса, мрія)
вірність довіра підтримка
мрія
почуття нерозділене
краса
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап.
Повість про перше кохання»
Літературний паспорт твору
В. Чемериса «Вітька + Галя, або перше кохання»
Тема |
Розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення |
Ідея |
Поетизація щирості й неповторності перших юнацьких почуттів |
Жанр |
Автобіографічна гумористична повість |
Проблематика |
Дружби (Вітька-Федько), кохання (Вітька-Галя), зради (Вітька-Петро) |
Сюжет |
Експозиція - розповідь про дружбу Віті з Галею, їхні пригоди. Зав’язка – Вітя зізнається Федькові у закоханості до Галі. Друзі вирішують, що Вітя має освідчитись дівчині у своїх почуттях. Ця подія рухає наступні події сюжету. Конфлікт у творі не можна назвати гострим. Він побудований на суперечності між спокійними дружніми стосунками Галі й Віті в минулому та новим, не звіданим раніше Вітею почуттям. Розвиток дії – друзі складають, а Вітя виконує серенаду для Галі; хлопці посилають свій «шедевр» до редакції районної газети з проханням надрукувати; хочуть роздобути в бабці зілля, яким причарують дівчину; Вітя йде на перше побачення та здійснює заради коханої «трудові подвиги»; утворюється «любовний трикутник». Кульмінація – дуель, арешт Віті, зізнання Петра Білого, що він не кохає Галі. Розв’язка. Галя при всіх виявляє свої почуття до Віті й робить його щасливим. |
Образи |
Вітька Горобець - 14 років, балакучий, запальний і рвучкий, хвилюється, ніяковіє; Федько Котигорошко - 12 років, любив читати, товстий і флегматичний, знавець-теоретик в коханні ; Галя Козачок - гарна, працює на пошті (на канікулах), струнка й висока, не з лякливих; Петро Білий - «завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок», «ябеда і боягуз, хвастун і брехун», «Вітька терпіти не міг» та не віре, «щоб Галя його покохала». |
«Померкли смолоскипи перед нею!» (світло)
«І світить вродою вона своєю
На щоках ночі – діамант ясний
У вусі мавра» (яскравість, краса).
«…Голубка між галками!» (білий орел символізує невинність і щирість).
«… Олтар святий» (чистота, святість)
Ромео. Кохання принесло мене на крилах,
І не змогли цьому завадить мури;
Кохання може все і все здолає, -
Твоя рідня мені не перешкода.
Хай краще смерть від лютої злоби,
Ніж довгий вік без ніжності твоєї.
Джульєтта. Пробач мені, мій любий, і не думай,
Що мій порив палкий – це легковажність.
Як море, доброта моя безкрая,
Як море, дна не має і любов,
Що більше їх у мене зостається,
А їм немає меж…
Тобі до ніг складу я свою долю –
З володарем піду хоч на край світу!
Слово вчителя. Ромео бачить не тільки зовнішню, фізичну привабливість Джульєтти, а також її внутрішню чистоту, святу піднесену душу
«Вітька + Галя, або повість про перше кохання» |
«Ромео і Джульєтта»
|
«Лихом цивілізованого людства, на думку Вітьки Горобця, були перший зубний біль і перше безнадійне кохання за формулою: «Він її любить, вона його — хтозна!» «Ех, любов, мучителько людська! І до чого ж ти тільки довела балакучого і бойового хлопця?». «Кажуть, що на перше побачення летять на крилах кохання, іще кажуть, що в ту ніч тьохкають соловейки і звабливо сяє красень місяць...»; «закохані мчать з такою радістю, яка по силі вибуху еквівалентна добрій сотні тонн тротилу».«Справжня любов – все життя чекає» |
«Страшна ненависть, та любов страшніша» (Ромео). «Любов – це дим, що в’ється від зітхання» (Ромео). «Безумство мудре – ось що є любов» (Ромео). «Ох, не радість ти, любов моя, Бо ворога кохаю ніжно я» (Джульєтта). «Що є любов? Безумьє від вигару, гра вогнем, що веде до пожежі» (Ромео). «Любов ніжна? Вона губа й зла. І колеться, і жжеться, як терник» (Ромео). «Кохання може все і все здолає…» (Ромео). «Кохання чарівне на вигляд, насправді ж – деспотичне і жорстоке» (Бенволіо). |
Площина порівняння:
- Коли ви заходили на урок, то кожен із вас обрав картку певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; зелений колір - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на урок.
А ще ці картки нам також допоможуть об'єднатися в групи для подальшої роботи
1група.
Уявіть, що герої трагедії живуть у наш час. Як би вони себе почували, вели? Придумайте невеличку розповідь про це.
2 група.
Уявіть зустріч Джульєтти та Галі. Подумайте, про що б вони могли поговорити. Розіграйте діалог між дівчатами.
3 група
Уявіть ситуацію: ви кореспондент сучасного журналу для підлітків «Однокласник». До видавництва завітав один із героїв. Вам необхідно взяти у гостя інтерв’ю. Запишіть можливий діалог.
ВІТЬКА Добрий, рішучий. Чекає, наполягає, жертвує. Рішуче бореться за щастя. ВІРНІСТЬ |
РОМЕО
Романтичний, закоханий. Мріє, бореться, божеволіє Неможливе життя без Джульєтти ПРИСТРАСТЬ |
ГАЛЯ Гарна, струнка Працює, зневажає, міняється Звернула увагу на Вітька ПОЧУТТЯ |
ДЖУЛЬЄТТА Сильна, впевнена Кохає, страждає, помирає Переживає за свого коханого ЛЮБОВ
|
ІІІ. Контрольно-корекційний етап
1.1. Робота над епіграфом
- Чи вдало епіграф розкриває тему уроку та головну думку творів? Свою думку обґрунтуйте.
1.2. Заключне слово вчителя
- Справжнє кохання — це велике надбання людини. Воно формує особистість, визначає її сутність: воно стає головним випробуванням у житті людини, робить її щасливою або нещасною. То чи існує справжнє кохання сьогодні? Мабуть, що так, оскільки й зараз люди продовжують здійснювати героїчні та безглузді вчинки задля кохання і страждають від цього. Це й робить їх людьми.
Метод «Мікрофон»
- Що пізнавального було для вас на уроці?
- Який вид роботи був найцікавішим?
Чи справдилися ваші сподівання?
Обовʼязкове:
– Як твори допомогли мені зрозуміти, що таке кохання?
За бажанням:
Використані інформаційні джерела: