Урок «Любов — про неї не сперечаються. Вона є» (за творами В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» та В. Чемериса «Вітька + Галька, або Повість про перше кохання»)

Про матеріал

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ

(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА)

8 КЛАС

Тема: «Любов — про неї не сперечаються. Вона є»

(за творами В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» та В. Чемериса «Вітька + Галька, або Повість про перше кохання»)

Перегляд файлу

 

 

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ

(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА)

8 КЛАС

 

Тема: «Любов — про неї не сперечаються. Вона є»

(за творами В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» та В. Чемериса «Вітька + Галька, або Повість про перше кохання»)

http://cs309826.vk.me/g44658718/a_acf73831.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

 

Мета: навчити виділяти риси характерів героїв творів (Ромео, Джульєтта та Федько, Галя), що вирізняють їх з-поміж інших людей; з’ясувати погляди письменників різних народів на справжні людські цінності; удосконалювати навички порівняльного аналізу образів; розвивати соціальну, комунікативну, творчу компетентності восьмикласників; виховувати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – зарубіжна література).

Форми роботи: фронтальна робота, робота в групах.

Методи і прийоми: слово вчителя, інтерактивна вправа «Асоціативний кущ», складання літературного паспорту твору, практична робота, комунікативно-ситуативні вправи, діаграма «Кола Венна», метод «Сенкан», «Мікрофон», прослуховування музичної композиції

Унаочнення: портрети героїв, підручники, ілюстрації, картки із  комунікативно-ситуативними вправами.

ХІД УРОКУ

Кохання – це чудова квітка,

але потрібна відвага,

 щоб підійти і зірвати

    її на краю жахливої прірви.      

                                                                                                                 Ф.Стендаль 

І. Мотиваційно-організаційний етап

1. Вступне слово вчителя

- Чи мав   хтось з вас нагоду побувати  у місті Львів?

- А чи хотіли б ви здійснити віртуальну подорож до цього старовинного міста?

- Нашу подорож я хочу розпочати з відомої здавна легенди про львівських Ромео і Джульєтту. Молодий купець з Флоренції Паоло Мікеліні приїхав до Львова торгувати вином. Там він познайомився з красунею Пелагеєю Красовською та закохався. Вона відповіла йому взаємністю. Молоді мріяли одружитися, але в місті почалася епідемія чуми. Пелагія захворіла. Паоло, попри вмовляння батьків нареченої не підходити до дочки, щоб не заразитися, до останнього займався нею, щоб полегшити страждання і бути поруч у момент смерті … Закоханих поховали під однаковими надгробками, на яких висічені слова «Смерть не здолає того, кого з’єднала любов» …

Ця легенда має реальне підгрунтя і навіть записана 1594 роком в хроніці «Потрійний Львів». В центральній частині міста, навпроти готелю «Львів», знаходиться Музичний фонтан, який відтворює історію кохання між українкою та італійцем. (Демонстрація світлини).

                     

2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку

– А що ж таке кохання, у вашому розумінні? Складіть «Асоціативний кущ». 

(Вірність, довіра, підтримка, почуття, «мучителько людська», нерозуміння, нерозділене, глибока сердечна прихильність, краса, мрія)  

 

 

                      вірність                довіра              підтримка      

 

                                                                                        

  мрія

 

 

        почуття  нерозділене   

 

                                          краса

 

  • Тлумачний словник подає таке пояснення: кохання — почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі
  • Прочитавши твір Валентина Чемериса   «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання», ви дізналися, як  закохувалися ваші ровесники майже півстоліття тому, що вони переживали, як завойовували увагу й прихильність тих, хто їм подобався. Покоління Вітька і Галі – це насправді покоління ваших дідусів і бабусь.  Читаючи твір, ви ніби перенеслись на машині часу в їхню молодість.  

 

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап.

  1. Постановка проблемного питання.
  • Давайте прослідкуємо та визначимо, чи  дійсно це почуття відчули герої творів.
  1. Актуалізація знань учнів
    1.        Робота над змістом твору Чемериса   «Вітька + Галя, або

Повість про перше кохання»

  • Назвіть імена головних героїв твору.
  • Визначте жанр, тему та ідею твору.
  • Перекажіть усно епізод, який у творі виконує роль зав’язки.
  • Назвіть проблеми, які порушує у своєму творі автор.
  • Назвіть прийоми, якими В. Чемерис досягає гумористичного зображення подій.
    1.        Складання літературного паспорту твору

Літературний паспорт твору

В. Чемериса «Вітька + Галя, або перше кохання»

Тема

Розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення

Ідея

Поетизація щирості й неповторності перших юнацьких почуттів

Жанр

Автобіографічна гумористична повість

Проблематика

Дружби (Вітька-Федько), кохання (Вітька-Галя), зради (Вітька-Петро)

Сюжет

Експозиція - розповідь про дружбу Віті з Галею, їхні пригоди.

Зав’язка – Вітя зізнається Федькові у закоханості до Галі. Друзі вирішують, що Вітя має освідчитись дівчині у своїх почуттях. Ця подія рухає наступні події сюжету.

Конфлікт у творі не можна назвати гострим. Він побудований на суперечності між спокійними дружніми стосунками Галі й Віті в минулому та новим, не звіданим раніше Вітею почуттям.

Розвиток дії – друзі складають, а Вітя виконує серенаду для Галі; хлопці посилають свій «шедевр» до редакції районної газети з проханням надрукувати; хочуть роздобути в бабці зілля, яким причарують дівчину; Вітя йде на перше побачення та здійснює заради коханої «трудові подвиги»; утворюється «любовний трикутник».

Кульмінація – дуель, арешт Віті, зізнання Петра Білого, що він не кохає Галі.

Розв’язка. Галя при всіх виявляє свої почуття до Віті й робить його щасливим.

Образи

Вітька Горобець - 14 років, балакучий, запальний і рвучкий, хвилюється, ніяковіє; Федько Котигорошко - 12 років, любив читати, товстий і флегматичний, знавець-теоретик в коханні ; Галя Козачок - гарна, працює на пошті (на канікулах), струнка й висока, не з лякливих; Петро Білий - «завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок», «ябеда і боягуз, хвастун і брехун», «Вітька терпіти не міг» та не віре, «щоб Галя його покохала».

 

  1.        Практичне завдання. Побудувати драбинку «Кроки  Вітька до щастя»
  • Слово вчителя. Назвіть автора та твір зарубіжної літератури де  розповідається про  історію трагічного кохання, яке стало всесвітньовідомим прикладом краси і сили почуття. (В. Шекспір, трагедія «Ромео і Джульєтта»)

  1. Робота над змістом трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»
    1.        Бесіда за змістом твору
  • Яким ми бачимо Ромео на початку драми? Чому він «сам людей минає в самоті»? (Закоханий).
  • Що і від кого ми дізнаємося про Джульєтту? (У І дії 2 сцені батько каже, що дочці «ще й чотирнадцяти нема… літ», «її одну лиш небо зберегло»).
  • Яким чином Ромео потрапляє на вечерю до синьйора Капулетті?
  • Якою постає перед нами Джульєтта?
  • Коли з’являється перше трагічне відчуття у героя? (У Ромео перед зустріччю з Джульєттою. І дія, сцена 4).
    1.        Спостереження над текстом
  • Який образ Джульєтти постав перед Ромео?  Обґрунтуйте думку уривками з твору.

«Померкли смолоскипи перед нею!» (світло)

«І світить вродою вона своєю

На щоках ночі – діамант ясний

У вусі мавра» (яскравість, краса).

«…Голубка між галками!» (білий орел символізує невинність і щирість).

«… Олтар святий» (чистота, святість)

  1.        Коментоване читання ІІ дії трагедії
  • Монолог Ромео. (Порівнює Джульєтту з ясним сонцем, що затьмарило своєю красою місяць; очі – «дві зірки найяскравіші на небі»).
  • Діалог Ромео і Джульєтти. ( Рядки твору підтверджують  силу кохання героїв)

Ромео.               Кохання принесло мене на крилах,

                           І не змогли цьому завадить мури;

                           Кохання може все і все здолає, -

                           Твоя рідня мені не перешкода.

                            Хай краще смерть від лютої злоби,

                            Ніж довгий вік без ніжності твоєї.

Джульєтта.     Пробач мені, мій любий, і не думай,

                            Що мій порив палкий – це легковажність.

                           Як море, доброта моя безкрая,

                           Як море, дна не має і любов,

                           Що більше їх у мене зостається,

                           А їм немає меж…

                           Тобі до ніг складу я свою  долю –

                           З володарем піду хоч на край світу!

Слово вчителя. Ромео бачить не тільки зовнішню, фізичну привабливість Джульєтти, а також її внутрішню чистоту, святу піднесену душу

  1. Компаративний аналіз твору В. Чемериса «Вітька + Галя, або повість про перше кохання» та трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»
    1.        Порівняйте, які «формули» кохання виводять герої .

 

«Вітька + Галя, або повість про перше кохання»

«Ромео і Джульєтта»

 

«Лихом цивілізованого людства, на думку Вітьки Горобця, були перший зубний біль і перше безнадійне кохання за формулою: «Він її любить, вона його — хтозна!»

«Ех, любов, мучителько людська! І до чого ж ти тільки довела балакучого і бойового хлопця?».

«Кажуть, що на перше побачення летять на крилах кохання, іще кажуть, що в ту ніч тьохкають соловейки і звабливо сяє красень місяць...»; «закохані мчать з такою радістю, яка по силі вибуху еквівалентна добрій сотні тонн тротилу».«Справжня любов – все життя чекає»

 «Страшна ненависть, та любов страшніша» (Ромео).

«Любов – це дим, що в’ється від зітхання» (Ромео).

«Безумство мудре – ось що є любов» (Ромео).

«Ох, не радість ти, любов моя, Бо ворога кохаю ніжно я» (Джульєтта).

«Що є любов? Безумьє від вигару, гра вогнем, що веде до пожежі» (Ромео).

«Любов ніжна? Вона губа й зла. І колеться, і жжеться, як терник» (Ромео).

«Кохання може все і все здолає…» (Ромео). «Кохання чарівне на вигляд, насправді ж – деспотичне і жорстоке» (Бенволіо).

 

  1.        Робота над діаграмою «Кола Венна»: синтез аналізованої інформації. У спільну частину кіл запишіть, що об’єднує героїв, а в неспільній – те, що їх різнить.

     Площина порівняння:

  1. Тематика творів.
  2. Жанри творів.
  3. Джерела сюжетів
  4. Де і в який час розгортаються події в обох творах?
  5. Вік героїв
  6. Проблеми порушені у творах.
  7. Де вперше зустрілися герої?
  8. Засоби комічного.





 

 

  1. Відповідь на поставлене проблемне питання (орієнтовно)
  • Ромео і Джульєтту робить дорослими їхнє кохання. Побачивши Джульєтту, Ромео наче відроджується, відчуває, що вона його доля, стає дорослою, зрілою людиною, яка не тільки мріє, але діє, бореться за своє чисте почуття. Його слова й вчинки сповнені енергії, рішучості, щирості. Джульєтта також з наївної дівчинки перетворюється на сильну й впевнену жінку, яка заради коханого готова долати будь-які перепони. Все забуто: й родичі, й минулі зв’язки, душі героїв розкриті назустріч щастю.
  • Валентин Чемерис доводить своїм читачам, що історія кохання може мати й гумористичний «супровід». Усе тому, що герої його повісті – люди дуже молоді й життєрадісні. Їм немає коли сумувати- вони сповнені оптимізму, що не дозволяє опускати руки навіть у безнадійних ситуаціях. Гумор не тільки не заважає автору розкрити тему першого кохання. Але й сповнює читачів щирою надією, що юні закохані з Великих Чапель будуть щасливими.
  • Любов — про неї не сперечаються. Вона є. Це почуття -   змінює людей, робить їх щасливими, очі в них сяють, вони стають ніби яскравішими. Не так легко знайти справжнє кохання, але це можливо, треба тільки вірити.

 

  1. Творча діяльність учнів. Комунікативно-ситуативні вправи.
  1. Об’єднання в три групи (вправа «Кольори»)

-  Коли ви заходили на урок, то кожен із вас обрав картку певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання  істини; зелений колір  - душевний підйом.  З таким настроєм ви сьогодні прийшли на  урок.

        А ще ці картки нам також допоможуть об'єднатися в групи для подальшої роботи

  1. Ознайомлення із завданнями

1група.

Уявіть, що герої трагедії живуть у  наш час. Як би вони себе почували, вели? Придумайте невеличку розповідь про це.

2 група.

Уявіть зустріч Джульєтти та Галі. Подумайте, про що б вони могли поговорити. Розіграйте діалог між дівчатами.

3 група

Уявіть ситуацію: ви кореспондент сучасного журналу для підлітків «Однокласник». До видавництва завітав один із героїв. Вам необхідно взяти у гостя інтерв’ю. Запишіть можливий діалог.

  1. Робота в групах.
  2. Представлення результатів роботи груп над комунікативно-ситуативними вправами
  1. Метод «Сенкан»
  •                   Я пропоную на останньому етапі роботи над образами двох творів   виконати творче завдання, яке дасть нам можливість підсумувати усе сказане та застосувати свої творчі здібності. А саме скласти сенкан про героїв. (Правила складання сенкану).
  •                   Коли ми творимо, то обов’язково повинні налаштуватися на це. Тож, щоб ми трохи налаштувалися на роботу , я пропоную на 2 хвилинки зануритися у цю чудову мелодію і починати роботу.  (Звучить фрагмент музичної  композиції «Утро» С.С. Прокоф'єва –з опери «Ромео і Джульєтта»)

ВІТЬКА

Добрий, рішучий.

Чекає, наполягає, жертвує.

Рішуче бореться за щастя.

ВІРНІСТЬ

РОМЕО                                                    

 

Романтичний, закоханий.

Мріє, бореться, божеволіє

Неможливе життя без Джульєтти

ПРИСТРАСТЬ

 

ГАЛЯ

Гарна, струнка

Працює, зневажає, міняється

Звернула увагу на Вітька

ПОЧУТТЯ

        ДЖУЛЬЄТТА

Сильна, впевнена

Кохає, страждає, помирає

Переживає за свого коханого

ЛЮБОВ

 

ІІІ. Контрольно-корекційний етап

  1. Підбиття підсумків. Оцінювання

1.1. Робота над епіграфом

-         Чи вдало епіграф розкриває тему уроку та головну думку творів? Свою думку обґрунтуйте.

1.2. Заключне слово вчителя

- Справжнє кохання — це велике надбання людини. Воно формує особистість, визначає її сутність: воно стає головним випробуванням у житті людини, робить її щасливою або нещасною. То чи існує справжнє кохання сьогодні? Мабуть, що так, оскільки й зараз люди продовжують здійснювати героїчні та безглузді вчинки задля кохання і страждають від цього. Це й робить їх людьми.

  1.        Рефлексія

Метод «Мікрофон»

- Що пізнавального було для вас на уроці?

- Який вид роботи був найцікавішим?

 Чи справдилися ваші сподівання?

  1. Домашнє завдання

 Обовʼязкове:

  1. Дати письмову відповідь на питання:

– Як твори допомогли мені зрозуміти, що таке  кохання?

За бажанням:

  1. Намалювати ілюстрації до твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані інформаційні джерела:

 

  1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова; Українська література. 5 -9 класи. –К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
  2. Українська література. 8 клас./ Коваленко Л.Т. – К.: Оріон, 2016.
  3. Зарубіжна література. 8 клас./ Ніколенко О.М., Зуєнко М.О.,    Стороха В.В. – К.: Грамота, 2016.
  4.  Попова Т. Ю. Формування ціннісного світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури. – Донецьк «Каштан», 2013.
  5. Інтегровані уроки з української мови та літератури / Упоряд. Н. В. Кучерук, Н. В. Полицька, Н. В. Полицький. — Х.: Вид. група «Основа», 2007. — 208 с. — (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 3 (40)).
  6. Більчук М. Чемерис Валентин // Українські та зарубіжні письменники: розповіді про життя і творчість. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. — С. 181. 
  7. Романюк Р. Чемерис Валентин Лукич // Українська журналістика в іменах. — 2008. — № 15. — С. 307. 
  8. http://portfel.at.ua/lib/ch/chemeris_vitka_galja_abo_povist_pro_pershe_kokhannja.pdf (Текст) 
  9. https://issuu.com/portfel_schoolbooks/docs/8_klas_ukrainskaja_literatura_borze  (Підручник)
  10. https://www.youtube.com/watch?v=MOu_nh9NkSE (Відеоролик) 
  11. http://learningapps.org/1602325 (Перевіряємо знання повісті В.Чемериса)
doc
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
9848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку