Урок- дослідження " Олександр Довженко. «Зачарована Десна». Великий і чарівний світ дитинства у творі"

Про матеріал

Тема. Олександр Довженко. «Зачарована Десна». Великий і чарівний світ дитинства у творі

Мета: ознайомити учнів з історією написання кіноповісті, особливостями твору та його назви, змістом твору; розвивати навички виразного читання, виділення головних епізодів та їх коментування, висловлення власних міркувань про героїв та події, про реальне та уявне у кіноповісті, творчі здібності школярів; виховувати любов до природи, її краси, почуття святості родини, України.

Тип уроку: урок-дослідження.

Перегляд файлу

     Тема. Олександр Довженко. «Зачарована Десна». Великий і чарівний світ                                                                       дитинства у творі.                                                                                                            

     Мета: ознайомити учнів з історією написання кіноповісті, особливостями твору та його назви, змістом твору; розвивати навички виразного читання, виділення головних епізодів та їх коментування, висловлення власних міркувань про героїв та події, про реальне та уявне у кіноповісті, творчі  здібності школярів;  виховувати любов до природи, її краси, почуття святості родини, України.  

     Тип уроку: урок-дослідження.

     Обладнання: підручники, епіграф на дошці, портрет О.Довженка, виставка             книжок,  малюнки учнів до твору.

     Методи і прийоми роботи: робота у групах, учнівські повідомлення, бесіда, інсценізація уривка, робота з підручником, методи «Чиста дошка»,    «Мікрофон».

       Теорія літератури: кіноповість, автобіографічний твір, пейзаж.

       Випереджувальні завдання:

     1.Учням - «літературознавцям» визначити жанр твору, дати визначення

поняттям «автобіографічний твір», «пейзаж».

     2. Учням - «дослідникам» підготувати повідомлення про історію написання твору «Зачарована Десна», особливості кіноповісті.

     3. Учням - декламаторам  -  презентацію фрагментів: виразне

читання, коментування прочитаного; інсценізацію уривка.

     4. Підготувати ілюстрації «Краса природи у кіноповісті О. Довженка».

                                                                                                                    Епіграф:                                          

                                                     Щасливий я, що народився на твоєму березі… 

                                                                                                              О.Довженко

Хід уроку

      І.Організаційний момент

      ІІ. Актуалізація опорних знань 

Учитель. Підніміть, будь ласка, руку, хто у вільний час любить розгадувати кросворди. На сьогоднішньому уроці я пропоную вам розгадати літературні кросворди, які лежать у вас на партах. Вам треба вписати слова у клітинки й у занотованій колонці прочитаєте ключ до теми уроку. Переможе той, хто швидше виконає завдання.

      Діти мовчки розв'язують кросворд, а вчитель у цей час уголос зачитує питання. За 2-3 хвилини перевіряють відповіді: один учень читає, а  інші

перевіряють його відповідь.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Скільки дітей було у родині О.Довженка? (Чотирнадцять)

2. Як називають такий опис: «…Пахне в'ялою травою, квітами. А на Десні

краса! Лози, висип, кручі, ліс – усе блищить і сяє на сонці»? (Пейзаж)

3. Назва міста, де народився письменник. (Сосниці)

4. Визначте жанр твору «Зачарована Десна».(Кіноповість)

5.Як звали бабу Сашка? (Марусина)

     Учитель. Яке слово – ключ до теми? (Десна)

     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

     Учитель. Діти! Які поняття у вас асоціюються зі словом  «Десна» (за твором)? Який художній засіб використав автор у назві кіноповісті?

     Красу природи оспівують поети, художники пишуть пейзажі, музиканти

присвячують їй свої твори. А як про «Зачаровану Десну», цей великий і

чарівний світ дитинства, написав Олександр Довженко  ви узнаєте на

сьогоднішньому уроці.

       ІV. Оголошення теми , мети уроку

      Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над кіноповістю. Тема

уроку – Олександр Довженко. «Зачарована Десна». Великий і чарівний світ

дитинства».

     Ми з вами сьогодні вирушаємо у казкову подорож  дитинства О. Довженка. Перегорнемо дивовижні сторінки кіноповісті: розкриємо історію написання, особливості  назви твору, дамо чітке визначення поняттям «автобіографічний твір», «пейзаж», визначимо жанр твору та опрацюємо його зміст.                                                                                                                         А допомагатимуть нам у цьому  учні - літературознавці, дослідники, декламатори та художники.

  Епіграфом нашого уроку стануть слова українського письменника, засновника національного кінематографу, Олександра Довженка. Давайте  прочитаємо їх (учень зачитує). Прокоментуйте ці слова? Як ви зрозуміли їх зміст?

     Запишіть, будь ласка, у зошити дату, тему та епіграф уроку.

     V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу                        

     1.Повідомлення учнів – «літературознавців                                                               

     Учитель. Найперше визначимо  жанр твору. Група «літературознавців» з'ясовувала, що таке кіноповість, автобіографічний твір, пейзаж.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

     Літературознавці                                                                                                          Питання: визначте жанр твору, дайте визначення поняттям «автобіографічний

твір», «кіноповість», «пейзаж».                                                                                                                                                                                                                                                                1-й літературознавець. За жанром «Зачарована Десна» - це кіноповість.

     Що ж таке кіноповість?

  Кіноповість – це жанр художньої літератури, який виник і розвинувся у XX ст. як поєднання красного письменства й кіно.

2-й літературознавець.  Автобіографічний твір – це твір, у якому письменник розповідає про своє життя.

 3-й літературознавець. Олександр Петрович Довженко майстерно змалював у творі річку свого дитинства за допомогою пейзажу. Що ж таке пейзаж?

     Пейзаж ( від франц. Pays – місцевість, країна) – опис природи в художньому

творі. Пейзажі можуть бути фоном, на якому відбувається дія (опис річки в кіноповісті), гармонувати з настроєм героїв ( показ у цьому ж творі повені на Десні).

     2.Презентація малюнків «художників»  

     Учитель. А зараз давайте уважно подивимося на ці чудові малюнки,

підготовлені «художниками», виставку «Краса природи у «Зачарованій Десні».

Прошу вас представити свої малюнки.

 «Художники» розповідають про свої малюнки, добирають назви.

     3. Повідомлення учнів – «дослідників»

      Учитель. Діти! А зараз давайте спробуємо дослідити, що спонукало 

О.Довженка написати «Зачаровану Десну»? З'ясуємо особливості кіноповісті,

її назви. Чому автор назвав річку свого дитинства не чарівною, а зачарованою?

Хто ж зачарував її? Послухаймо повідомлення, що підготували учні – «дослідники».

     Дослідники

     Питання: історія написання «Зачарованої Десни», особливості кіноповісті, її назви.    

     1-й дослідник. Історія написання. Твір був написаний за рік до смерті автора, проте задум письменник виношував багато років. Працював над кіноповістю у період Другої світової  війни (записна книжка, 5 квітня 1942 р.), і у післявоєнні роки (листи до матері і сестри від 9 листопада 1946 і 13 квітня 1947 років). Над повістю продовжував працювати до 1995 року. В архіві письменника зберігається чотири варіанти рукопису українською мовою.

     Таким чином ,О.Довженко працював над твором упродовж 14 років. За

повістю «Зачарована Десна» режисер Ю. Солнцева поставила однойменний

фільм.

       2-й – дослідник. Особливості назви твору. Назва твору походить від назви річки -  Десна, на берегах якої минуло дитинство  О. Довженка. Автор назвав її зачарованою. Колись Десна на все життя зачарувала малого Сашка, а пізніше – письменника Олександра Петровича Довженка, який безмежно любив рідний край, його людей і природу. І тому він показав її, зачаровану, нащадкам.

      3-й дослідник. Особливості кіноповісті.

     «Зачарована Десна» - автобіографічний твір. Це спогади малого Сашка  про

його дитинство, веселі пригоди, перші враження від пізнання світу, перші

дитячі захоплення, про матір і батька, про діда і прадіда Тараса, про бабу

Марусину, коваля діда Захарка, дядька Самійла – косаря, про гірку долю

хліборобів. Спогади малого Сашка переростають у спогади посивілого автора

про страждання трудових людей на Україні, красу їхніх душ, про війну і

спалене фашистами село, про ставлення до минулого.

     4. Обговорення змісту твору

      Учитель. Серед  розкішної наддеснянської природи живуть люди – мудрі, працьовиті, талановиті, з натрудженими руками й гіркою долею. З дитинства в майбутнього письменника склалося переконання, що у світі немає нічого кращого за людину праці.

     Бесіда з учнями:

 - Про кого розповідається в кіноповісті? (малого Сашка, його батьків  матір, діда Семена, прадіда Тараса і прабабу Марусину, коваля дядька Самійла.)

-  Чому роки дитинства ми будемо пам'ятати завжди?    

-  У якій сім'ї ріс Сашко?   

-  Якою у творі зображена мати Сашка? (Вона любила «садити, що-небудь у                                   землю, щоб проізростало». Це взірець працьовитості і доброти.)                                                                                                                                                                          

-  Що мав на увазі Довженко, говорячи про батька: «Багато я бачив гарних людей , але такого, як батько, не бачив»?

  • Чого хлопець навчився від діда?
  • Поясніть, через що дідуся називали  «добрим духом ланів і риби»?  
  • За що мати не любила діда? (Вважала його за чорнокнижника)
  • Чим дід був схожий на бога?
  • Як у творі описано батьківську хату? Про що свідчить цей опис?
  • Через що Сашко боявся бабусю?                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
  • Яка трагедія сталася в родині Довженків?
  • Опишіть перебування Сашка на сінокосі. 
  • Поясніть, як ці слова характеризує дядька Самійла: «…орудував косою, як добрий маляр пензлем».
  • Про що свідчить розмова вчителя із Сашком? Чи об’єктивну оцінку дав учитель хлопчику? Чому?
  • Які народні свята, звичаї, обряди, прикмети згадуються у творі? З якою метою?

     5.Інсценівка                                                                                                               

     Учитель. А тепер подивимося невеличку інсценівку «Сашко у школі».

Батько підходить до Сашка, бере за руку. Виходить учитель.

Учитель (зиркнув на Сашка утомленими очима).Это твой?

Батько (тихим чужим голосом). Так, звиніть, се мій хлопець, чи, сказати б, ребятьонок меншенький.

Учитель. А как зовут?

Батько. Сашко.

Учитель (до батька тоном слідчого). Тебя не спрашиваю. Пускай сам ответит.

Учитель  (нахмурився). Ну?

Сашко вчепився одною рукою в батькові штани. Другою за шапку і почав

відкривати рота, щоб сказати, але звуку немає.

Учитель.  Как?

Сашко (прошелестів).Сашко.

Учитель. Александр?

Учитель невдоволено глянув на батька. Потім знов перевів очі на Сашка. Учитель. А как зовут твоего отца?

Сашко. Батько.

Учитель. Знаю, что батько. Зовут как?!

Батько. Ну скажи, синку, як мене звуть. Кажи-бо, не бійся, ну!

Сашко одчайдушно закрутив головою і так круто одвернувсь, що трохи не впав,

вдержався за батькові штани.

Батько (до сина). Ну, кажи-бо, не крутись. Чого мовчиш. Ну?

Батько (до вчителя).Не скаже, звиняйте, малий ще. Соромиться.

Учитель. Не развитый!Чому Сашко не назвав імені батька?

     - Якими були його страждання після цього?

     -  Чи треба звинувачувати хлопця в безграмотності? (Ні! У цьому винні

об'єктивні обставини, історична епоха, у якій він зростав. Батьки були заклопотані роботою, у сім'ї було багато дітей, і ніхто й ніколи не називав

батька по імені.)

     6. Робота з текстом кіноповісті

      Учитель. А тепер ми запрошуємо наших «декламаторів» до виразного

читання заздалегідь підготовлених уривків з твору, які їх найбільше вразили.

     (Учні – «декламатори» зачитують фрагменти, коментують їх.)

Від слів «Дивлюсь на чарівний, залитий срібним світлом берег… до слів «подався десь у лози»(історія з левом).

Від слів «»якось одного разу над Десною…» до слів «Від того часу я не разу не

вдарив коня» (розмова між кіньми).

     - З якою метою письменник вводить у твір уявне?

     VI. Підсумок уроку

       «Чиста дошка». На дошці прикріплено запитання, якщо учні дають на них

правильні відповіді, таблички знімаються.

1.Чи можемо ми назвати твір «Зачарована Десна» автобіографічним? (Так.)

2. Як можна сформулювати тему кіноповісті? (Це гімн землі і людям, що

   зростили й виховали Сашка)

3. Чому навчили Сашка рідні люди? ( Праці, любові та поваги до трударів

    чесності, розуміння прекрасного, вміння розрізняти поняття добра й зла),

4. Чому вчить нас цей твір?(Любити працю, природу, поважати батьків,

    шанувати старість; учить нас добру, правді, людяності, патріотизму.)

     VII. Рефлексія і оцінювання

     Метод «Мікрофон»:

1. Чого ви навчилися на уроці?

2. Що для вас було найцікавішим?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

3.У чому герой може бути прикладом для вас?

4.Оцінюванння.

     VII. Домашнє завдання:

1. Середній рівень. Перечитати уривки з повісті «Зачарована Десна».

2. Достатній рівень. Підготувати план до характеристику образу Сашка.

3.Високий рівень. Написати твір на тему: «Чарівний світ дитинства у кіноповісті О.Довженка «Зачарована Десна».

doc
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
7099
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку