Урок М.Коцюбинський " Ялинка"

Про матеріал
Розробка уроку та презентація з метою допомогти учням з`ясувати тему та головну думку оповідання, розкрити вдачу хлопчика Василька через його дії, вчинки та почуття;розвивати навички переказу від імені головного героя; виховувати кращі людські якості на основі прочитаного твору.
Перегляд файлу

М. Коцюбинський « Ялинка »

Мета: допомогти учням з`ясувати тему та головну думку оповідання, розкрити вдачу хлопчика василька через його дії, вчинки та почуття;розвивати навички переказу від імені головного героя; виховувати кращі людські якості на основі прочитаного твору.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, презентації.

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми та мети уроку.

  1. Поетична хвилинка 

Вчитель: За вікном зима. І ми починаємо з вами вивчати твори присвячені зимі, зимовим святам. До сьогоднішнього уроку ви повинні були познайомитися із змістом такого зимового твору М. Коцюбинського                « Ялинка ». Але  перш ніж розпочати роботу над змістом оповідання я хочу запропонувати вам помандрувати чудовими зимовими краєвидами для того щоб налаштуватися на позитивний лад і краще зрозуміти усю таємничість Святого вечора.

    Чарівні  зими люблять усі.  Прозоре морозне повітря, пластівці пухнастого снігу, кришталеві візерунки на вікнах, скрип саней. Бувають дні, коли інеєм покривається все: місто, ліс,села.  Казкова картина! Як ніби Морозко вдарив своєю палицею, і все навколо покрилося інеєм.

   Бурульки на дахах будинків підтають від яскравого сонця.  Дух захоплює від переливів гри світла.  Вночі, коли всі люди сплять, зима приходить, стукаючи  кришталевими каблучками по темних вулицях . Ніжно покриває вона все білосніжним килимом. І вулиці з похмурих перетворюються на білі, ошатні, святкові.  Прокидаються люди  вранці веселі, радісні, в очікуванні свят.

    Чарівниця-зима зачаровує і надихає багатьох поетів і письменників.  Скільки чудових поетичних рядків присвячено цій порі року!

Ось як її побачив Максим Рильський

 

ЗИМОЮ.

Ліс в ясних коронках

у вікна зазира.

Скрізь по вітах тонких

самоцвітна гра.

Снігурів червоних

сонце золотить.

В снігових затонах

щогли верховіть.

Сад у білій піні,

в кризі небеса.

Перехресних ліній

розцвіла краса.

М.Рильський 

Показ презентації  ( зимова казка)

    Ось так налаштувавшись на позитивний лад ми  і почнемо перевірку домашнього завдання - знання змісту оповідання «Ялинка».

   Перш за все давайте з`ясуємо що таке оповідання ( запис в зошити) -невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа. ( слайд 1)

Вчитеть. На передодні якого свята відбувалися події в оповіданні?                                         -( Святий вечір)

  • А в презентації про яке свято співала Світлана скруха?
  • -( Святий вечір)

Діти, скажіть хто головний герой оповідання « Ялинка»?                                    (Василько)

 Так, вірно. А чи хотіли б ви познайомитися з цим хлопцем і поспілкуватися з ним?

( Василько розповідає про себе)

   Доброго дня! Я радий з вами познайомитися та розповісти про пригоди які зі мною відбувалися в лісі.

  • Мене звуть Василько. Мені 12 років. Живу разом з батьками та сестрами. Я найстарший у родині. Я бачив що батько дуже зажурений , але не розумів чому. Чи тому що захворів, чи тому що не було грошей викупити мамині чоботи у шевця. Аж раптом до нас зайшов чоловік і запропонував батькові продати  ялинку йому на Святий вечір. Коли батько погодився продати деревце за 3 карбованці я розплакався і обізвався до батька : « То ж моя ялинка, ви подарували мені її ще тоді , як мене похвалив учитель.» Раптом я побачив смуток у батькових очах і зрозумів, що іншого вибору у нього немає. Тоді і розпочалась моя пригода.

Вчитель:Дякуємо тобі, Василько. Учні підготували тобі декілька питань, щоб краще зрозуміти твої почуття.

Діти задають питання:

  • Як ти прийняв звістку про загибель улюбленого дерева? ( Спочатку дуже засмутився і розплакався, адже це був мій подарунок але я зрозумів що за ці гроші можна купити мамі чоботи)
  • Навіщо панові знадобилась ваша ялинка? ( Пан хотів купити ялинку своїм дітям на Святий вечір)
  • Чому саме ти поїхав продавати ялинку? ( Батько був слабкий і хворий)
  • Які почуття тебе охопили коли ти заблукав? (Я дуже злякався і розплакався. Гадав що вже ніколи не побачу свою родину. Мені було дуже холодно, бо розпочалася завірюха.)
  •  Якою ти уявляв святу вечерю дома і якою вона була насправді у вашій родині (Я вважав що родина за мною не сумує. Всі сидять за святковим столом і сміються. Але насправді батьки дуже хвилювалися, плакали і не раді були грошам за ялинку. Я зрозумів, що батьки мене дуже люблять і бажають найкращого.  )

 

 

    Вчитель : Дякуємо тобі ,Василько, з твоєю допомогою ми перевірили зміст оповідання та краще познайомилися с тобою.

   З давніх-давен повелося так на Україні, що діти обов’язково повинні слухати матір і батька і підкорятися їхній волі, бо, яка ж мати захоче злого своїй дитині? Пошана до батьків – це наша давня українська традиція. Чи завжди ви розумієте своїх батьків?

 

    Вчитель:   Діти, скажіть яким ви побачили хлопця. Розкрийте вдачу Василька через його вчинки, дії, почуття ( використовуйте текст оповідання )

( асоціативний кущ)  - записи в зошит. ( Слайд 2 )

   Вчитель: як ви зрозуміли читаючи оповідання , М. Коцюбинський був майстром описів. Сьогодні ми розглянемо малюнки в оповіданні, які ви самі намалювали уявляючи картини з твору.Визначимо їхню роль в розкритті характеру головного героя.

  • Картавенко ( біля хати зрубали ялинку)
  • Артем ( вовки)

      -  Богданова (Спокійний ліс , Василько врятувався. Блакитне небо радiє

 по­верненню хлопця. Виплило ясне сонечко, святковий настрiй.

 

Вчитель: Поміркуйте, хто головна особа оповідання? Чому на вашу думку, воно називається «Ялинка», а не скажімо, «Василько».

 

Учень:  Я вважаю що головний герой  -  Василько, а оповідання називається «Ялинка»тому що події розгортаються навколо цієї лісової красуні.

Вчитель: Скажіть, звідки з`явилася традиція прикрашати ялинку на свято?

 

Учні: 

    ( Кудіна Софія ) ( Слайд 3)Ще в давні часи, коли на землі жили фараони, існувала традиція прикрашати дерево на Новий рік. Однак якщо врахувати, що справа була в Єгипті, то ні про які ялинках мови не йшло, а прикрашали пальми, що ростуть в великій кількості. І вже в наш вік у Європі почали прикрашати ялинки. обов'язково прикрашати будинок ялиною або сосною. Цей звичай Петро І уперше побачив У Німеччині. Німці поклонялися парфумам дерев. Вони вважали, що в ялині живе божество, що охороняє все живе в лісі. Першу новорічну ялинку встановили в Ельзасі на початку 1600 року. З 1815 року ялинку прикрашали свічками, а пізніше - ялинковими прикрасами зі скла. З тих часів і в наших будинках з'явилися ялинки, що приносять нам радість, а природі - навпаки.

Вчитель: Молодець , добре підготувався! Ми з вами вже згадували про яке свято ідеться в оповіданні, це Святий вечір.

       (Манько Влада ) (Слайд 4 )підготувала невеличку доповідь про це свято, для того щоб ми краще зрозуміли чому раніше так відповідально до нього ставились.

Одне з найбільш важливих родинних свят, один із найбільш магічних днів, коли кожна сім'я і словом, і ділом створювала у своїй оселі атмосферу затишку, багатства, щастя й миру, — Свят-вечір, що припадає на 6 січня.. Як тільки сходить перша зірка, господар заносить до хати дідух і ставить його у куток. Стіл, притрушений сіном (тому що Ісус народився у сіні) застеляється білою чистою скатертиною і запалюється різдвяна свічка. Господиня з дітьми заносить їжу. Цілий день жінки пораються біля кухні і готують пісні страви. Їх має бути 12, що символізує число апостолів це - пампушки, узвар, борщ, вушка з грибами, риба, але обов’язково має бути « багата кутя».Це одна з найбільш древніх слов янських страв .      

        «Багата кутя  називається тому, що як почнеш цей рік так він і буде далі продовжуватися. Тому вважали за необхідне обов’язково якомога більше туди інгредієнтів покласти: і горіхи, і зерно, і мак – все це символи множинності, продовження роду. І, звичайно, мак – це оберіг від всяких негараздів. Мед - це символ доброго життя і солодкості. Після вечері уже ходять колядники, але тільки діти. Дорослі уже колядують на саме Різдво.    А ще я вам підготувала рецепт найсмачнішої куті і незабаром її скуштувати розом з вашою родиною.

Продукти, необхідні для приготування рисової куті:

1 стакан рису;

100 г маку;

100 г ядер волоських горіхів;

1-3 столові ложки меду;цукати; сушені фрукти;

Цукор до смаку.

 

Рецепт приготування рисової куті:

     Іноді кутю готують з рису, але рис слід приготувати особливо.

     Склянку рису насипати у кастрюлю та залити півтора склянками кип’ятку. Щільно накрити каструлю кришкою, варити рис три хвилини на сильному вогні, шість хвилин – на середньому, три хвилин – на малому.

    Ще дванадцять хвилин не відкривати кришку, даючи рису настоятися на парі. Окремо розтирають мак до одержання макового молочка, додають мед, все перемішують і додають до рису.

     В кінці додають товчені ядра волоських горіхів,цукати,сушені фрукти - за смаком. Іноді також додають родзинки, але це необов’язково. Для підсолоджування краще використовувати тільки мед.

 

Вчитель: Дякуємо, дуже добре підготувалась.

    Щойно ми з вами з`ясували що це за свято Святий вечір і як його справляють на Україні. А  учні дослідили чи святкують Святвечір в інших державах, чи так само шанують традиції свого народу. Зараз ми дізнаємось.

( Презентація - дослідження учнів )

          Різдво - одне з найголовніших і шанобливіших свят. На жаль, непримиренність і ортодоксальність деяких релігійних діячів перешкодила подоланню плутанини в літочисленні, тому західні християни відзначають Різдво в кінці грудня (як правило, 25 числа), а східні - на початку січня (7 числа). Різдво нерозривно пов’язане з святкуванням Нового року. У багатьох європейських і інших країнах існує поняття різдвяних канікул - неодмінної зимової відпустки для дітей і дорослих, що триває з 24 або 25 грудня до перших чисел нового року.

 

 

Віфлєєм

 

     Це невелике місто на Ближньому Сході розташоване у межах сучасного Ізраїлю. Саме тут народився Ісус Хрістос, чиє народження з часом стало святом для величезної кількості людей. По Віфлєєму кожного Різдва неодмінно проходить особлива процесія - попереду чорний кінь, що везе хрест, трохи позаду свита вершників.

 

На центральній площі Віфлєєма на Різдво встановлюють високий стовп, увінчаний зіркою, яка символізує ту саму віфлєємськую зірку, що вказала волхвам час і місце народження Спасителя.

 

Німеччина

 

    Звичай ставити і прикрашати ялинку на честь цих свят має німецькі, причому, язичницьке коріння.

 

   Кондитери Німеччини, причому в промисловому масштабі, першими в світі сталі проводити шоколадних дідів-морозів. З XIX століття по-німецьки Дід Мороз зветься Вайнахтсманном і вважається нащадком Святого Миколи і Кнехту Рупрехта. Різдво в Германії - свято сімейне. Сім’я повинна неодмінно зібратися за святковим столом. Цього дня відбувається церемонія обміну подарунками, яка навіть має свою назву - Бешерунг.

 

Італія

 

    Італійці в кінці року, що йде, мають звичай викидати старі або непотрібні меблі, причому прямо з вікон. На різдвяний стіл вони люблять подавати угрів. А маленькі італійці чекають подарунків від жінки Діда Морозу, хоч і не зовсім Снігуроньки, яку звуть Ла Бефана.

 

Франція

 

   На Різдво французи люблять зображати саму подію, тому всюди, у вітринах, в будинках в ці дні безліч сцен народження Христа: з яслами, агнцями і маленькими ляльковими глиняними чоловічками, що зображають немовляти. Ці фігурки тут називають “сантонс”.

 

Великобританія

 

    У цій країні, де понад усе цінують традиції, неодмінним атрибутом свята є коротка промова королеви, яку вона вимовляє відразу після різдвяного обіду. Перед тим, як зібратися за святковим столом, вся сім’я йде в церкву. Діти тут замовляють подарунки Father Christmas (буквально Отець Різдво). Йому треба написати докладний лист з перерахуванням бажаного і кинути його в камін. Дим з труби доставить список бажань прямо за призначенням. У Великобританії в другий день Різдва наголошується день Святого Стефана, коли розкривають спеціальні ящики для пожертвувань і роздають їх вміст тим, що мають потребу.

 

США

 

    Американці запозичували свої традиції в Європі, адже Новий Світ виник зусиллями людей, що прийшли із Старого Світу. Тут неодмінно наряджають ялинки, співають різдвяні гімни, подають до столу традиційну індичку. На різдво американці зазвичай п’ють egg-nog - це яєчний-винний напій (типу коктейля) з вершками. Для заможних американців Різдво - це і час добродійності. Американського Діда Мороза звуть Санта-Клаус.

 

Фінляндія

 

    Сам Санта-Клаус живе саме тут, в снігах фінської Лапландії. Рішенням ООН з 1984 року Лапландія офіційно проголошена “Землею Діда Морозу”. Як би його не називали - Санта-Клаусом, Дідом Морозом або по-фінськи Йоулупукки, - лист будь-якого жителя Землі, маленького або дорослого, дійде до нього за адресою: Фінляндія, 96930, Полярне коло. За старих часів Різдво тут проголошувалося декілька раніше, і тоді подавали традиційне різдвяне пиво і свинячі ніжки. Тепер, коли Різдво наголошується 25 грудня, ялинку тут прийнято приносити в будинок не раніше 24 грудня. До речі, традиція прикрашати будинок лісовою красунею прийшла до Фінляндії на початку XIX століття з Росії, коли Фінляндія була в її складі. Отже, в день Різдва вся сім’я вранці прикрашає ялинку і будинок, вдень багато хто йде в храми, а потім - в кохану кожним фінном сауну. Увечері, чисті і відпарені, всі збираються за святковим столом. Головний різдвяний напій - глінтвейн. Традиційне різдвяне блюдо - особливим способом приготована і запечена шинка. До неї подається морквяна або рисова каша, причому з секретом. Тому, в чиїй тарілці опиниться один-єдиний мигдалевий горішок, важ рік везтиме абсолютно у всьому.

 

У Данії “дублер” Діда Морозу зветься Юлеманден, по-норвежськи Юлебукк. У всіх цих північних країнах це ім’я означає приблизно “святковий козел”, що символізує того осла, на якому Христос колись в’їхав до Єрусалиму.

 

Як і у Великобританії, у Фінляндії святкується і другий день Різдва - день Святого Стефана, що загиблого за Христа і вважається покровителем коней. Однією з головних фігур фінського Різдва є і Свята Люсия.

 

Швеція

 

У Швеції на Різдво Святій Люсії також відводиться почесне місце. Її ще називають Королевою Світла, тому що це саме вона надягала корону із засвіченими свічками, коли носила їжу гнаним християнам, які були вимушені ховатися в темних підземних печерах. Різдво по-шведськи триває цілий місяць: з 13 грудня по 13 січня. І так ось вже тисячу років. Подарунків всі чекають від різдвяного гнома, трохи схожого на “нашого” домовика, який живе в підпіллі кожного шведського будинку.

 

Китай і Японія

 

   Ті, хто потрапляють на Різдво до Китаю, помічають, перш за все “Дерева Світла” - аналог нашій ялиночки. Вони прикрашені по-східному яскравими і вишуканими ліхтариками, квітами, гірляндами. Ці ж прикраси китайські християни використовують в святковому убранні своїх будинків. На відміну від голландських дітей, що набивають соломою спеціальні дерев’яні черевички, де різдвяним ранком вони знаходять подарунки, маленькі китайці вивішують на стіни панчохи, куди Дун Че Лао Рен (Дідусь Різдво) кладе свої різдвяні дари. У Японії замість Діда Морозу основна фігура свята - бог Хотейошо. Якщо решта всіх “братів” Діда Мороза, що навіть мають щось козлине в імені, все-таки цілком людиноподібні і козлиного в них - хіба що борода, то Японія і тут, як і у всьому, стоїть осібно, і бог Хотейошо має очі... на потилиці. Традиційне різдвяне меню японців - рис, боби, гриби і бамбук. І, звичайно, улюблений веселий напій саке.

 

Ще на Різдво японці біля своїх будинків розвішують на високих жердинах пучки соломи і підпалюють їх, щоб відлякати злих духів. У Китаї Новий рік наголошується не відразу після Різдва, а за Східним календарем, в кінці січня - початку лютого. Основна відмінність китайської новорічної традиції - поклоніння предкам. Їх портрети належить розвішувати в кімнаті, де проходить свято.

 

Росія

 

   У Росії в старі часи Різдво справляли раніше Нового року. Вважалося, що весь різдвяний тиждень треба зберігати достаток на столі. У заможних селян і міщан всі святкові дні стояла свиняча голова на столі, подавалася смажена свинина, заєць в горщику і каша в гарбузі. Напередодні Різдва російські люди палили вогнища, що було відгомоном язичницьких уявлень про відродження Сонця, з чого і починається Новий рік. Також росіяни вважали, що до таких різдвяних вогнищ приходять обігрітися що встали з могил покійні. Різдвяним ранком всією сім’єю належало відвідати церкву. Увечері всі збиралися за столом, на який виставляли кутю (вівсяний кисіль). Під час вечері господар відчиняв двері або вікно і запрошував мороз (ще не Діда Мороза, а його “прадідуся” Мороза Васильовича) покуштувати куті, щоб вмилостивити його, і тоді заморозком навесні не поб’є яровий хліб, капусту і огірки. Магія будь-якого початку (як почнеш, так і піде) стала основою цілого зведення правил поведінки в Новий рік. Не можна було цього дня робити важку і брудну роботу, віддавати борги, щоб не робити цього аж рік. Зате належало одягатися у все нове і навіть багато разів переодягатися, щоб увесь рік бути з обновами.

 

Веселого Різдва Вам!

 

   Вчитель: Дякую дуже гарне дослідження. Сподіваюсь всім сподобалось.

    Урок наш добігає  кінця і я хочу запропонувать вам пограти у гру найуважніший і склала вікторину « Кому з героїв оповіданна належать ці слова?»:

  1. Чи не продали б ви, чоловіче, тієї ялинки, що росте у вашім садочку?-Служник пана.
  2. Чого він журиться? Чи того, що нездужають, чи того, що нема грошей викупити від шевця мамині чоботи? –Василько
  3. Коли б це снігу не було, наче хмара насувається. Не гайся, бо нерано…-батько
  4. Сніжок! Сніжок! Пустіть нас ,мамо, на двір! – сестри.
  5. Просили вас на вечерю батько і мати, і я вас прошу. – Сусідський хлопець
  6. Слава тобі, Господі!...Слава тобі, Господі, що він живий! – Батьки.

Домашнє завдання: Відповісти письмово на питання « Чи правильно , що батько зрубав і продав подароване синові деревце?»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олімчук Галина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 жовтня 2019
Переглядів
6159
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку