Тема уроку «Математика здоров’я»
Мета уроку:
- систематизувати і узагальнити знання учнів при розв’язанні задач на відсотки, закріпити практичні навички їх застосування;
- розвивати пізнавальну активність, увагу;
- виховання ціннісного ставлення до власного здоров'я, прагнення до ведення здорового способу життя через навчальну діяльність з предмету «Математика».
Обладнання:
мультимедійне обладнання, презентаційний матеріал (комп'ютерна презентація у форматі Microsoft PowerPoint), роздатковий матеріал, картки-завдання для виконання домашнього завдання.
Попередня підготовка:
Пошук інформації та підготовка презентацій (робота в мережі Internet), робота з довідниками і словниками.
Хід уроку:
(слайди) Завдання, звичайно, не дуже просте
Ігра на уроці – це вам не пусте.
Якщо разом скласти ігру, і пізнання
То святом веселим здається навчання
Вступне слово учителя.
Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. Подивившись уважно відео ролик, ви повинні самі визначити його назву.
(Відео ролик)
Виступи учнів
Здоров'я - це дар, якій дарує людині природа. Без него дуже важко зробити життя людини інтересним та щасливим.
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про шкоду тютюнопаління, про здоровий спосіб життя, а допоможуть нам в цьому наші математичні дії: додавання, віднімання, множення та ділення. (слайди) «Математика здоров’я»
Тема сьогоднішнього уроку «Математика здоров'я». Ми будемо не тільки розв’язувати задачі на відсотки, а також спробуємо з'ясувати переваги здорового способу життя, без вживання тютюну. При цьому будемо уважні, активні.
Якщо мова піде про куріння, з'ясуємо історію відкриття тютюну, яким чином тютюн набув поширення у світі.
(презентація «З історії тютюнопаління»).
Міні-лекція «Історія поширення тютюнопаління»
12 жовтня 1492 року іспанська флотилія, яку очолював Христофор Колумб, приплила до невідомого острову, який вони вважали східним берегом Індії. Коли матроси висадилися на сушу, їх зустріли місцеві жителі.
Європейців вразив вигляд аборигенів, які випускали з рота дим, після того як втягували його з рулонів скрученого тютюнового листя. Ці рулони іспанці називали «сигаро». Куріння було невід'ємною частиною релігійних церемоній аборигенів. Вони вдихали дим і випускали його через ніздрі до тих пір, поки з ними не починав спілкуватися «Великий Дух».
Коли експедиція повернулась додому, то серед багатьох дивовижних подарунків, привезених з Нової Землі, було і листя тютюну.
Європа в різний час по-різному ставилася до тютюну і куріння. Спочатку цій рослині приписували дивовижні цілющі властивості. Наприклад, французький посол Жан Ніко (від його імені походить слово «нікотин») приписав нюхання тютюну французькій королеві, як засіб від головного болю. В Англії, під час епідемії чуми, тютюн заставляли курити для профілактики.
У 1571 році іспанський лікар Ніколас Мондарес написав книгу про цілющі властивості тютюну, в якій описав 36 хвороб, від яких лікує тютюн. Через 17 років, житель Вірджинії Томас Харрієт почав пропагувати щоденне паління тютюну як шлях до загального оздоровлення організму. Проте він сам помер від раку.
Проте йшов час, і люди стали помічати негативну дію тютюну, особливо те, що він викликає залежність. В різних країнах почалися заборони на куріння.
Наприклад, в 1680 році король Франції Людовик XIV видав наказ, згідно з яким торгівля тютюном дозволялася виключно аптекарям. В цьому ж році в Туреччині вийшов закон султана Мурада IV про смертну кару за куріння. Там за цей злочин саджали на кілок.
В Англії в XVI столітті курцям відрубували голови і виставляли їх на площі з люльками в роті. В Персії — виривали ніздрі.
В Італії вживання тютюну вважалося диявольською звичкою і курців відлучали від Церкви. А одного разу був випадок, коли п'ятьох монахів, яких звинуватили у курінні, замурували живцем у стіну, як урок для нащадків. У Царській Росії до тютюнопаління ставилися також негативно.
Цар Олексій Романов наказав катувати тих, у кого буде найдений тютюн, бити батогом на «козі» до тих пір, поки не скажуть, де взяли бісівське зілля. В інший період історії курцям відрізали носи і відсилали на каторгу до Сибіру.
Амністію для тютюну ввів цар Петро I, після поїздки до Голландії. Від тоді справа вирощування тютюну стала державною і оскарженню не підлягала.
Отже, ми ознайомилися з історією поширення тютюнопаління. З цієї доповіді ми бачимо, що негативне ставлення до тютюну було вже давно.
Давайте згадаємо, що говорят видатні люди про паління.
Слайди
«Не засмучуйте ваше серце тутюнищем».
І. П. Павлов
«Кожен курець повинен знати, що він отруює не тільки себе, а й інших».
Н.А. Семашко
«Від куріння тупієш, воно є несумісним з творчою роботою»
І. Гете
«Тютюн заважає розумовому розвитку та одурює народ»
Оноре де Бальзак
(слайди)
Почнемо урок з невеличкої разминки для розуму.
А ну швидко в бік поклали олівці!
Всі ручки геть, папір і крейду!
До усного рахунку ми перейдемо
І всім покажемо, які ми в цьому молодці!
Расшифровав код, ви дізнаєтесь , что пагубно впливає на наше здоровіє .Кожному отриманому при підрахунку числу відповідає буква.
(слайд) Обчислити:
1) -2,5+1,3= 5) 7,5:(-3)=
2) -1,4-0,7= 6) -50•0,05 =
3) -0,3• 6= 7) 0,4+2,6=
4) - 2,5 • (-4)=
6 |
-2,1 |
10 |
25 |
0,3 |
-1,8 |
1,2 |
-2,5 |
3 |
Т |
А |
І |
С |
В |
Л |
П |
Н |
Я |
(слайди) Відповідь: паління
А зараз за допомогою математики давайте розглянемо, які наслідки несе вживання тютюну
Розв’язання вправ
(слайди) № 1. Одна цигарка руйнує 0,025 грам вітаміну С. Денна норма прийому вітаміну С 0,5грам. Скільки вітамін краде у себе той, хто викурює 14 цигарок на день? Скільки вітаміну С у нього залишається?
(слайд) При палінні в повітря надходить 50% отруйних речовин. А ним дихають оточуючі. Виходить, що некурці «палять».
(слайди) № 2. Відомо, якщо людина провела 1 годину в приміщенні, де палили, то це рівносильне 4 випаленим цигаркам. Скільки людина втратила вітаміну С, якщо пробила в такому приміщенні 2 години?
(слайди) № 3(самостійно) Після паління відбувається зменшення діаметра найдрібніших артерій на 30%. Наскільки мікрон зменшився діаметр артерії, якщо він дорівнював 20 мікронів? Чому він став дорівнювати?
(слайд) Зменшується швидкість кровотоку, тканинам не вистачає живлення, з більшим навантаженням працює серце.
(слайди) А зараз у нас физкультхвилинка.
Руку вгору, руку вниз
Потягнися без каприз
Швидко поміняли руку
Але де ж при цьому звуки? –
Заплескали всі в долоні
Голови ще в нас в полоні
Повертіли ними вправо
Шию розім’яли гарно
Подивились на сусіда,
І що справа, і що зліва
Усміхнулися усім
Руки в боки і в присядку
Тепер встали,
До порядку привили себе разком
І продовжимо ладком
Розв’язання вправ.
(слайди) «Подорож по лікарні»
(слайд) За офіційною статистикою в Україні щороку від хвороб пов'язаних з курінням помирає 120 тисяч чоловік.
(слайд) Онкологічне відділення.
У відділенні 30 осіб з діагнозом рак легенів. 90% усіх хворих – це ті, що палять. Скільки людей могли б уникнути цього захворювання?
(слайд) Куріння викликає 6 % смертей в усьому світі
(слайд) Відділення серцево - судинних захворювань.
30 хворих перенесли інфаркт (порушення харчування ділянки серцевого м'яза і його відмирання). Відомо, що серед них 80% – це ті, що палять. Скільки людей могли б бути здорові?
(слайд) Щороку від хвороб, пов’язаних з палінням, вмирає 4 мільйони чоловік або 1 людина за кожні 8 секунд.
(слайд) Терапевтичне відділення.
У результаті паління отримали різні захворювання 60 осіб. Підлітків серед них у 2 рази більше, ніж дорослих. Скільки підлітків могли залишитися здоровими?
(слайд) 20 випалених в день цигарок рівносильні трьомстам флюорографія протягом року.
(слайд) Працюємо в групах.
Ви повинні розв’язати завдання і зробити висновок.
Презентація «Факти про паління»
Завдання командам (по картках). (групи різнорівневі)
(слайд) Завдання для команди № 1
.№ 1. Після паління однієї цигарки в кров надходить 3 мг нікотину. Скільки нікотину поступить в кров, якщо людина викурить 14 сигарет?
Відповідь: 42 мг.
№ 2. Серце нормально тренованої людини б'ється з частотою 70 ударів на хвилину; серце людини, яка палить змушене виконувати на 5-10 ударів в хвилину більше. Скільки додаткових ударів доводиться робити серцю курця за добу?
Відповідь: 7200 - 14400.
(слайд) Завдання для команди № 2
№ 1. Одна цигарка містіть 8 мг нікотину. Аміак складає 15 % від нікотину. Ацетону в 12 раз більше, чем нікотину. Окісь віглероду складає 75% від кількості ацетону. Визначте вміст отруйних веществ в однієї цигарці.
Відповідь: Аміак – 1,2 мг; ацетон – 96 мг; окісь віглероду – 72 мг
Окись вуглеводу містіться в вихлопних газах, аміак використовується в засіб для чистки сантехники, ацетон використовується як розчинник красок.
(слайд) Завдання для команди №3.
№ 1 . Дослідники встановили, що до 15% робочого часу йде напаління. Робочий день триває 8 годин Скільки робочого часу витрачається через паління?
№ 2. Людина, яка випалює 22 тисячі цигарок, прирівнюється до робітника уранового рудника. Він інвалід.
За добу на Україні у середньому кожний курець споживає 7 цигарок, скільки днів йому треба палити, щоб отримати інвалідність? Скільки це років?
***
У вас на столах для кожного лежать картки з завданням і таблиця кодів до них. За знайденою відповіддю ви маєте знайти літеру і записати її в таблицю відповідей над номером картки. Виконавши це завдання.****
1 |
-36 · (-2) · 5 |
360 |
14 |
-25у = 100 |
-4 |
2 |
-32 : х = -4 |
8 |
15 |
(-3,75 + 6,93 + 3,75) · 100 |
693 |
3 |
25 ·7 ·(-4) |
-700 |
16 |
-3, 5 + /-3,5/ + 112 |
112 |
4 |
2,8 · 30 + 2,8 · 70 |
280 |
17 |
72 + х = 100 |
28 |
5 |
1000 + х = 300 |
-700 |
18 |
82 |
64 |
6 |
120 + х = 50 |
-70 |
19 |
х + 25 = 55 |
30 |
7 |
(-2)2 ·(-2)2· 5 |
80 |
20 |
33 – 22 |
23 |
8 |
-2х=-18 |
9 |
21 |
-1500 : (-500) · 10 |
30 |
9 |
-52 : х = -2 |
26 |
22 |
30 – 52 |
5 |
10 |
-1000 : (-100) · 3 |
30 |
23 |
-77 : (-11) · 3 |
21 |
11 |
-48 : (-х) = 8 |
6 |
24 |
-60 : а = -12 |
5 |
12 |
х : 32 = 2 |
64 |
25 |
35· 12 – 35· 14 |
-70 |
13 |
32 – 2 |
7 |
26 |
200 – х = 900 |
-700 |
(слайд) Таблиця кодів
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
30 |
64 |
-70 |
23 |
8 |
28 |
|
Ж |
З |
І |
Й |
Л |
Н |
|
31 |
360 |
7 |
6 |
-4 |
26 |
|
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
|
-700 |
22 |
280 |
21 |
5 |
222 |
|
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Ь |
΄ |
Я |
24 |
0 |
45 |
112 |
693 |
80 |
9 |
Відповіді
З |
Д |
О |
Р |
О |
В |
΄ |
Я |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Н |
А |
Й |
Б |
І |
Л |
Ь |
Ш |
Е |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Б |
А |
Г |
А |
Т |
С |
Т |
В |
О |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
(слайд) Відповідь: «Здоров’я найбільше багатство» і це буде девізом нашого уроку
Заключне слово вчителя
Підведемо підсумок уроку. Діти, вам необхідно показати своє ставлення до даних висловлювань, якщо ви не згодні подимаємо руки в гору, якщо згодні опускаємо до низу.
(слайд)
Ось і закінчився наш урок. Ми сподіваємось, що наша спільна праця допоможе нам прийняти правильне рішення
(слайд) «Палити чи не палити?» - паління або здоров'я.
Цей вибір допоможе зробити вам і пам’ятка, яку ви одержати разом з домашнім завданням.
(слайд) Домашнє завдання
№ 1. Поширеність щоденного куріння за останні 5 років в Україні суттєво зменшилась. Так, у 2005 році щоденно палили 62% чоловіків (від 15 років і старше), а в 2010 вже 45%.
Ще більше за ці 5 років поменшало курців-жінок - їх кількість скоротилася майже вдвічі - з 17% до 9%. Населення Чернігівської області становить 1110000 чоловік.
«Тютюнова» статистика України
Факти про куріння