Ковальчук Галина
Селидівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Вчитель математики
Розробка уроку математики у 5 класі за темою «Натуральні числа» “Математика” підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Бевз Г. П., Бевз В. Г., Васильєва Д. В., Владімірова Н. Г.)
Модельна навчальна програма «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Бурда М.І., Васильєва Д.В.)
Урок по темі «Натуральні числа»
Вид уроку: урок - мандрівка.
Форми організації уроку: індивідуальна, групова, фронтальна.
Мета:
Навчальна:
Виховна:
Методи навчання:
словесні (мозковий штурм, бесіда, мікрофон, опитування, рефлексія);
наочні (хмара слів, анаграма, презентація та відео);
практичні (задачі, перевірочний тест, експеримент).
Технології: інтерактивні, співпраці, здоров’язберігаючі, інформаційно-комунікаційні, тестові.
Обладнання уроку: ноутбук, проектор, екран, ґаджети.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, історія, інформатика, основи здоров’я.
Очікувані результати:
На уроці учні:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання учнів. Емоційний настрій на урок.
- Доброго дня! Розпочинаємо урок. А запорукою успіху є усмішка. Тож передайте свою усмішку один одному, мені.
Адже усмішка ще:
- прикрашає обличчя;
- підвищує настрій;
- сприяє добрим стосункам з оточуючими;
- допомагає знайти нових друзів;
- і навіть деколи допомагає здійснювати бажання.
Усім бажаю успішної роботи на уроці!
ІІ. Повідомлення теми, мети, задач уроку та очікуваних результатів.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Мозковий штурм. Діти, зверніть увагу на малюнок - хмару слів (проектується на дошку)
Рис. 1
Хмара слів по темі «Натуральні числа»
Що ви побачили? Над чим будемо працювати на уроці? (відповіді дітей).
На попередніх уроках ми ознайомилися з натуральними числами, навчилися розбивати їх на класи та розряди, читати та записувати багатоцифрові натуральні числа.
Щоб закріпити отримані знання, здійснимо подорож. Адже саме це - найкращий спосіб пізнання. Подорожувати люблять всі! Щоб дізнатися, куди ми
відправимося мандрувати, треба спочатку розгадати анаграму. Діти отримують роздатковий матеріал (робота в парах):
Рис. 2
Анаграма «Бахмутська сіль»
Запрошую вас, любі діти, здійснити маленьку подорож в глиб, до центру землі! Це унікальна можливість опуститися на 300м під землю і потрапити в казку, створену природою і руками людини.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Пригадаємо означення та правила, які вивчили на попередніх уроках.
Мікрофон (фронтальне опитування):
А тепер скористаємося гаджетами (мобільний телефон, планшет) для виконання наступного завдання: Пазл «Знайди пару». Скориставшись посиланням, учні виконують завдання на самоперевірку класів та розрядів натурального числа.
https://learningapps.org/watch?v=pehbcjjsn22
Рис. 3
Завдання «Знайди пару»
Мабуть, найбільш суперечливим продуктом у раціоні харчування є звичайна сіль, яку прозвали «білою смертю». Суперечки про те, чи потрібен цей продукт для організму людини, чи шкідлива сіль, ведуться постійно. Проте сіль — це не отрута. Ризики для здоров’я пов’язані саме з надлишковим вживанням.
Численні медичні дослідження показують, що сіль є необхідним продуктом для нормального функціонування всіх органів і систем людини. Для дитини середнє споживання солі становить 5-6 грамів на добу. Будь-яка річ яку людина вживає забагато є для неї шкідлива, тому варто у всьому мати міру, навіть у вживанні кухонної солі.
IV. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
Починаємо нашу подорож.
Місцеве підприємство «Артемсіль», утворене у 1976 року, є найбільшим в Східній та Центральній Європі з виробництва та реалізації солі. Складається з п'яти шахт (рудників) із закінченим циклом виробництва солі, допоміжних служб, значного житлового та соціального фондів. Чисельність робітників — 3780 осіб. Відлік виробничої діяльності ведеться з 1881 року — вводу в експлуатацію Брянцевської копальні. (слайд №1)
У одній з його підземних шахт на глибині 288 метрів у 1990-х роках було створено спеціалізований Музей соляної промисловості. Шахта знаходиться на місці древнього моря, тому стіни, підлога, стеля з візерунками та вигинами – усе створено природою з солі. (слайд №2)
Завдання: Обчисліть, у якому році підприємство «Артемсіль» відзначає «золотий ювілей» з дня утворення.
Розв’язання: 1976 + 50 = 2026 рік
Крім того, тут діє спелеосанаторій для лікування захворювань дихальних шляхів та алергій. (слайд 3)У 2004 році відкрили ще одну унікальну особливість шахти – її акустику. Того року тут провели концерт Донбаського симфонічного оркестру «Соляна симфонія», після якого австрійський диригент сказав, що таке звучання можуть забезпечити лише 2-3 театри в світі. (слайд 4)
Найбагатші соленосні родовища на Донбасі становлять понад 15 млрд т., а на Закарпатті - 349 млн т.
Завдання: Порахуйте, на скільки тон більше становлять запаси солі на Донбасі, ніж на Закарпатті. Результат запишіть у кілограмах, прочитайте отримане число.
Розв’язання: 15 000 000 000 – 349 000 000 = 14 651 000(кг).
Фізкультхвилинка. Прийшов час відпочити, відео проектується на екран.
https://www.youtube.com/watch?v=vGAkqpIzPI0
V. Експеримент «Вирощування кристалів»
Продовжуємо наш урок. Ми будемо використовувати сіль для вирощування кристалів (робота в парах). У склянки з теплою водою насипаємо сіль до тих пір, поки вона не перестане розчинятися (цей стан розчину називають насиченим). Для яскравості воду можна підфарбувати. Обираємо великі грудочки солі і опускаємо їх у склянки (по одному в склянку) на нитці (чи дроті) так, щоб грудочка не торкалася стінок склянки. Можна зафіксувати ниточку на олівці. Ставимо склянки у місце, де їх ніхто не чіпатиме. І через тиждень отримаємо готовий кристал. У насиченому розчині вода починає випаровуватися, а розчинена речовина твердне, при цьому її частинки притягуються один до одного і утворюють кристал химерної форми.
Рис. 4
Результат експерименту «Вирощування кристалів»
VІ. Самостійна робота. Тест (індивідуальна робота). Учням пропонується у реальному часі виконати тест «Натуральні числа». Результати типові помилки обговорюються.
https://naurok.com.ua/test/naturalni-chisla-1609870.html
VІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія Учні продовжують речення, передаючи один одному м’ячика:
Я сьогодні:
- дослідив….
- відкрив…
- дізнався…
- з’ясував…
- переконався…
- повторив…
Діти, закінчується наша цікава подорож. Сподіваємося, що наше знайомство з туристичними місцями рідного краю ще продовжиться.
VІІІ. Домашнє завдання. Повторити §1-2, виконати №44; порахувати скільки кілограмів солі з’їдає ваша сім’я за рік (норми споживання солі для дітей та дорослих знайти самостійно).
загальної середньої освіти (автори Бурда М.І., Васильєва Д.В.)
https://childdevelop.com.ua/generator/letters/anagram.html