Урок математики "Трикутник та його периметр. Види трикутників за кутами та сторонами"

Про матеріал
Мета уроку: сформувати розуміння поняття трикутника, вміння знаходити периметр трикутника, ознайомити з класифікацією трикутників, навчити розпізнавати види трикутників; розвивати просторове мислення, активність, увагу; виховувати працелюбність, акуратність. Очікувані результати: учні повинні знати, що таке трикутник, види трикутників за виглядом кутів і за кількістю рівних сторін, уміти знаходити периметр трикутника.
Перегляд файлу

Урок 64                                          5 клас                                   06.12.23

Тема уроку: Трикутник та його периметр. Види трикутників за кутами та сторонами

Мета уроку: сформувати розуміння поняття трикутника, вміння знаходити периметр трикутника, ознайомити з класифікацією трикутників, навчити розпізнавати види трикутників; розвивати просторове мислення, активність, увагу; виховувати працелюбність, акуратність.

Очікувані результати: учні повинні знати, що таке трикутник, види трикутників за виглядом кутів і за кількістю рівних сторін, уміти знаходити периметр трикутника.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

■ I. Організаційний етап

▪ Привітання

▪ Перевірка присутності учнів▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку

■ II. Перевірка домашнього завдання

▪ Математичний диктант 

У завданнях 1 і 2 закінчіть речення.

1. Два многокутники називають рівними, якщо вони...

2. Суму довжин усіх сторін многокутника називають...

3. Запишіть всі сторони п’ятикутника ABCDE.

4. Знайдіть периметр чотирикутника, сторони якого дорівнюють 3 см, 4 см, 6 см і 7 см.

5. Накресліть п’ятикутник ABCDE, проведіть відрізок AC. Запишіть усі утворені многокутники.

6. Одна зі сторін чотирикутника дорівнює 2 см, а друга — в 2 рази більша, третя — на 1 см менша за другу, а четверта дорівнює другій. Знайдіть периметр чотирикутника.

Запропонувати учням здійснити взаємоперевірку за записами, заздалегідь підготовленими на відкидний дошці.

■ III. Формулювання мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

▪ Оголошення теми уроку

▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку

▪ Мотивація навчальної діяльності

Серед многокутників особливе місце посідають трикутники, які можна класифікувати, як і кути. Сьогодні ми поговоримо про те, що таке трикутники, які вони бувають і як знайти периметр трикутника.

■ IV. Актуалізація опорних знань 

Робота за готовими рисунками

1. Користуючись рис. 2, назвіть кути: гострі; тупі; прямі; розгорнуті.

Рис. 2

2. Які фігури зображено на рис. 3? Назвіть їх.

      

Рис. 3

3. Знайдіть периметр чотирикутника, зображеного на рисунку (див. рис. 4).

Рис. 4

■ V. Засвоєння нових знань 

1. Що таке трикутник. Позначення трикутника.

Важливу роль у математиці відіграють трикутники. Це многокутники, які мають три сторони.

Виконаємо рисунок.

Кожний трикутник має три сторони і три вершини (див. рис. 5). Ця геометрична фігура має три кути, звідси й походить її назва — трикутник. Позначають: .

Рис. 5

2. Види трикутників.

Трикутники можна розрізняти (класифікувати) за видом їх кутів.

Якщо всі кути трикутника гострі, то його називають гострокутним (див. рис. 6).

Рис. 6

Якщо в трикутнику є прямий кут, то його називають прямокутним (див. рис. 7).

На рис. 7 .

Рис. 7

Якщо один з кутів трикутника тупий, то його називають тупокутним (див. рис. 8).

Рис. 8

Трикутники можна класифікувати не тільки за видом кутів, а й за кількістю рівних сторін.

Якщо дві сторони трикутника рівні, то його називають рівнобедреним (див. рис. 9).

На рис. 9 .

Рис. 9

Рівні сторони називають бічними сторонами, а третю сторону — основою.

Якщо в трикутника три сторони рівні, то його називають рівностороннім (див. рис. 10).

На рис. 10

Рис. 10

Трикутник, у якого всі три сторони різної довжини, називають різностороннім (див. рис. 11).

Рис. 11

3. Периметр трикутника.

Сума довжин усіх сторін трикутника — периметр трикутника. Якщо сторона рівностороннього трикутника дорівнює a, то його периметр обчислюється за формулою .

■ VI. Первинне закріплення знань

▪ Виконання усних вправ

1. Визначте вид трикутника, зображеного на рис. 12, залежно від виду його кутів і кількості рівних сторін.

         

а   б        в   г   д   е

Рис. 12

2. Периметр рівнобедреного трикутника дорівнює 16 см. Знайдіть основу трикутника, якщо його бічні сторони дорівнюють 5 см.

3. Знайдіть периметр рівностороннього трикутника зі сторонами 4 см.

▪ Робота учнів біля дошки

Підручник _____________________________________________________________ 

▪ Робота в парах за картками

Картка № 1

1. Накресліть трикутник:

а) різносторонній прямокутний;

б) рівнобедрений прямокутний;

в) рівнобедрений тупокутний.

2. Знайдіть периметр трикутника, одна сторона якого дорівнює 8 см, друга — в 2 рази довша. Третя сторона на 5 см менша за другу.

3. Знайдіть периметр рівностороннього трикутника, якщо він більший від сторони на 6 см.

Картка № 2

1. Одна зі сторін трикутника дорівнює 12 см, що на 5 см більше, ніж друга сторона, а третя сторона в 2 рази більша від другої. Знайдіть периметр трикутника.

2. Периметр рівнобедреного трикутника дорівнює 26 см. Його бічна сторона дорівнює 10 см. Знайдіть довжину основи.

3. Сторони трикутника дорівнюють a см, b см, c см. Обчисліть його периметр, якщо , , .

Розв’язання до карток

Картка № 1

1. Див. рис. 13.

а) Різносторонній прямокутний трикутник ABC ;

б) рівнобедрений прямокутний трикутник MNK (, );

в) рівнобедрений тупокутний трикутник FKT.

а    б    в

Рис. 13

2. 1) (см) — довжина другої сторони;

2) (см) — довжина третьої сторони;

3) (см).

Відповідь: 35 см.

3. Нехай сторона рівностороннього трикутника дорівнює x см, тоді периметр — . Маємо: ; ; . (см).

Відповідь: 9 см.

Картка № 2

1. 1) (см) — довжина другої сторони;

2) (см) — довжина третьої сторони;

3) (см).

Відповідь: 33 см.

2. (см).

Відповідь: 6 см.

3. (см).

Відповідь: 20 см.

■ VII. Підбиття підсумків уроку

▪ Фронтальне опитування

1. Що таке трикутник?

2. Скільки сторін, вершин і кутів у трикутнику?

3. Які існують види трикутників залежно від величини їх кутів?

4. Який трикутник називають прямокутним; тупокутним; гострокутним?

5. Які бувають види трикутників залежно від кількості рівних сторін?

6. Який трикутник називають різнобічним; рівнобедреним; рівностороннім?

7. За якою формулою обчислюється периметр рівностороннього трикутника?

■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

▪ Завдання для всього класу

Підручник _____________________________________________________________ 

 

1

 

doc
Додано
21 березня
Переглядів
1318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку