Урок математики у 5 класі
Математика та сім чудес світу
Тема уроку: Додавання, віднімання та множення десяткових дробів.
Мета уроку: Відпрацьовування навиків додавання, віднімання та множення десяткових
дробів; розвиток логічного мислення, математичної мови, розширення знань учнів про
видатні пам'ятки світу. Виховувати увагу та зосередженість учнів.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання: диференційовані завдання на картках, математичне лото, сигнальні картки,
кругові приклади на картках, зошити з копірками.
Xiд уроку.
I . Організаційні питання .
Розв'язування анаграм.
- Переставте в словах літери так, щоб отримати слова – математичні терміни, це і
буде тема нашого уроку.
няваДонда, манвініняд ат нжемноня косяхдетви відро.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
(Учні записують дату та тему уроку в зошити)
- Сьогодні на уроці ми не тільки підсумуємо знання про додавання, віднімання та множення десяткових дробів але з їx допомогою дізнаємося про сім чудес світу. Але перед основною роботою проведемо математичну розминку.
III. Математичний диктант.
(Один учень записує зразок розв'язання на зворотній дошці; решта працює на місцях.)
1. Число 6,5 збільшити на 0,1. 6,6
2. До числа 6,555 додати 0,1. 6,655
3. Число 6,5 зменшити на 0,1. 6,4
4. Від числа 6,55 відняти 0,1 . 6,45
5. На скільки число 0,99 менше 1 0,01
6. Число 6,5 збільшити у 10 разів. 65
7. Число 65,5 зменшити у 100 разів. 0,655
Один учень з класу перевіряє написане; якщо він не знаходить помилок, учні класу піднімають сигнальні картки на знак згоди (зелені) чи ні (червоні); задає додаткове теоретичне завдання по темах: „Звичайні та десяткові дроби".
IV. Самостійна робота по відпрацьовуванню навиків додавання, віднімання та множення десяткових дробів.
За coтнi, тисячі років до нашої ери людству були відомі сім чудес світу - досконалі архітектурні споруди гігантських poзмірів, створені розумом i руками тисячі майстрів, які мріяли навіки залишити про себе пам'ять. На жаль не вci пам'ятки людського розуму збереглися, але згадки про них передаються від покоління до покоління.
Виконайте завдання до картки, в таблиці знайдіть віповідь та віповідні їй літери.
Записавши їx на полі отримаєте назву чуда світу. (П’ять учнів на закритих дошках виконують ці ж завдання.)
Картка „Перше чудо".
|
|||||||
Номер завдання |
ДИ |
СЬКІ |
ЄГИ |
ПІРА |
ПЕТ |
Ml |
|
1 |
2,446 |
3,2245 |
5,155 |
4,21 |
5,65 |
3,21 |
|
2 |
104,24 |
100,2 |
98,92 |
107,04 |
96,41 |
33,5 |
|
3 |
0,2 |
0,11 |
0,15 |
1,89 |
1,98 |
7,9 |
|
4 |
34,75 |
5,06 |
3,07 |
1,75 |
10,8 |
30,75 |
|
5 |
7,18 |
30,7 |
14,49 |
15,2 |
29,43 |
32,22 |
|
6 |
5,38 |
6,21 |
15,96 |
14,27 |
13,4 |
4,08 |
|
Завдання до картки:
1. 2,145+3,01=
2. 105,11-8,7=
3. Роз'язати рівняння: 1-Х=0,89
4. 1,4 помножити на 1,25
5. За перший день продали 12,52 м тканини, а за другий день ще 19,7 м. Скільки тканини продали за два дня?
6. Вага двох капустин 10,67 кг, а однієї з них 5,29 кг. Яка вага другої капустини?
Картка „Друге чудо".
|
|||||||
Номер завдання |
ДИ |
MІ |
М |
АР |
ХРА |
ТЕ |
|
1 |
4,846 |
5,801 |
9,446 |
8,36 |
9,77 |
9,41 |
|
2 |
5,06 |
3,24 |
3,44 |
4,04 |
5,16 |
5,42 |
|
3 |
10,74 |
0,67 |
11,456 |
12,86 |
10,86 |
8,09 |
|
4 |
100,4 |
179,56 |
85,6 |
100,36 |
89,4 |
1,944 |
|
5 |
9,81 |
3,89 |
4,11 |
5,12 |
10,1 |
8,09 |
|
6 |
30,85 |
24,9 |
34,55 |
30,15 |
32,515 |
29,4 |
|
Завдання до картки:
1. 4,41+5,236=
2. 5,24-1,8=
3. Розв'язати рівняння: Х-11,3=1,56
4. 3,24 помножити на 0,6
5. Металеву балку довжиною 6,85 м розрізали на дві частини. Довжина однієї частини 2,96 м. Знайдіть довжину другої частини.
6. Яблука з ящиком важать 32,7 кг. Скільки важать яблука, якщо ящик важить 1,85 кг?
Картка „Третє чудо".
Номер завдання |
ВЗО |
КАР |
ГА |
ЛІ |
НАСЬ |
МА |
КИЙ |
ЛЕЙ |
|||
1 |
7,08 |
7 |
6,918 |
7,9 |
8,112 |
31,299 |
61,098 |
69,18 |
|||
2 |
14 |
8,99 |
15,21 |
14,01 |
9,72 |
8,7 |
9 |
14,2 |
|||
3 |
69 |
71,6 |
70,5 |
12,8 |
19,85 |
12,6 |
14,5 |
7,1 |
|||
4 |
0,99 |
23 |
13,59 |
14 |
9,9 |
12,59 |
99 |
13,5 |
|||
5 |
90 |
47,3 |
95 |
2,5 |
78,7 |
80 |
87,1 |
92,1 |
|||
6 |
28,9 |
3,34 |
7 |
25,1 |
27,28 |
25,543 |
9 |
26,89 |
|||
7 |
129,5 |
14,1 |
140 |
89,3 |
123,5 |
122 |
12,95 |
190,2 |
|||
8 |
0,24 |
2,4 |
2,04 |
0,204 |
0,04 |
2,45 |
24 |
0,024 |
|||
Завдання до картки:
1. 34,008-27,09=
2. 8,31+5,7=
3. Розв'язати рівняння: Х-29,5=42,1
4. 8,25 помножити на 1,2.
5. В одному ящику 44,8 кг яблук, а у другому на 2,5 кг менше. Скільки яблук у двох ящиках.?
6. (37,5-8,609)-(3,27+0,078)=
7. Одна сторона трикутника дорівнює 47,6 см, друга на 5,9 см коротше першої, a третя дорівнює 40,2 см. Знайдіть периметр трикутника.
8. Запишіть звичайний дріб у вигляді десяткового.
Картка „Четверте чудо"
Номер завдання |
И |
ДИ |
СЕ |
MІ |
РА |
Д |
СА |
MІ |
1 |
10,7 |
11,44 |
9,05 |
14,75 |
13,47 |
18,5 |
15,85 |
15 |
2 |
28 |
8,984 |
89,84 |
27,9 |
25,2 |
28,891 |
30,74 |
29 |
3 |
65,6 |
65,2 |
70,6 |
56,5 |
45,9 |
62,8 |
64,5 |
50 |
4 |
10,4 |
87,45 |
8,463 |
54,21 |
100 |
179,56 |
42,9 |
30,8 |
5 |
8 |
5,6 |
14,8 |
5,1 |
6,3 |
7,8 |
7 |
4,4 |
6 |
3,76 |
3,007 |
37,6 |
376 |
3,076 |
0,3076 |
0,57 |
0,04 |
7 |
18,7 |
195,4 |
108 |
185,8 |
189,5 |
170,8 |
187,2 |
180 |
8 |
3,29 |
1,47 |
2,37 |
5 |
4,95 |
4,2 |
3,17 |
3,27 |
Завдання до картки:
1. 4,9+10,95=
2. 37,5-8,609=
3. Розв'язати рівняння: Х-27,5=38,1
4. 4,03 помножити на 2,1
5. У дно річки забили бетонний стовп висотою 9,6 м так, що 3,4 м було в землі, а 1,8 м - над водою. Яка глибина річки у цьому місці?
6. За перший день авто проїхало 238,4 км, а за другий день на 52,6 км менше. Який шлях подолало авто за другий день?
7. 4,2-(0,98+1,75)=
Картка «П'яте чудо»
Номер завдання |
СА |
ЗЕ |
ТУ |
В |
Я |
СТА |
1 |
38,21 |
31,489 |
49,5 |
85,56 |
39,12 |
40,821 |
2 |
50,12 |
9,217 |
46,69 |
67,5 |
127,34 |
133,04 |
3 |
2,2 |
1,43 |
0,8 |
2,15 |
1,57 |
0,97 |
4 |
8,25 |
6,48 |
9,27 |
10,5 |
8,2 |
9,15 |
5 |
20,99 |
21,07 |
22,15 |
27,37 |
22,0 |
20,5 |
6 |
1,4 |
3,38 |
0,52 |
5 |
1,2 |
3,02 |
Завдання до картки:
1. 35,85+4,971=
2. 125,19-78,5=
3. Розв'язати рівняння: х-0,07=1,5
4. 3 помножити на 2,16
5. Учні п'ятого класу зібрали 21,57 кг лікарських рослин, а шостого класу на 5,8 кг більше. Скільки лікарських рослин зібрав шостий клас?
6. Швидкість човна в стоячій воді 3,2 км/год, а швидкість течії річки 1,8 км/год. Знайти швидкість човна проти течії.
В результаті роботи з картками на дошці з'являються назви чудес світу.
Хто закінчив раніше, піднімають зелену картку; перевіряю, даю на картках дугові приклади.
Після закінчення роботи, звіряємо з записами на дошці; перевіряють учні класу, якщо решта учнів знайдуть помилку раніше перевіряючого, то підіймають червону картку. Перевіряючий задає додаткове теоретичне питания.
Про чудеса світу розповідають yчнi.
Перше чудо.
Єгипетські пiраміди
В Африці, посеред Лівійської пустелі, височать піраміди від Kaїpa до Фаюма. До наших часів збереглося біля сімдесяти пірамід. Колись їх було більше, але деякі зруйнував всевладний час, інші засипав пісок, що насунувся з пустелі. Найвідоміші піраміди: Хеопса (Хуфу), Хефрена (Харфа), i Miкepiнa. Найбільша з них - Велика піраміда Хеопса, збудована в XXVI ст.. до н.е. Висота її 137 м, площа основи - близько 55 000 м. Згідно з легендами піраміда служила фараонам тією драбиною, якою вони сходили на небо. Арабська приказка говорить: „Все на світі боїться часу, проте час боїться пірамід".
Друге чудо.
Храм Артеміди в Ефесі.
Храм Артеміди, побудований iз чистого мармуру. У головному залі стоїтъ статуя Артеміди висотою 15 м, оздоблена золотом i дорогоцінним камінням.
Артеміда - покровителька міста, дочка бога Зевса i сестра бога Аполлона. Артеміда — богиня родючості, покровителька тварин i мисливства, богиня Місяця. Протягом століть храм не раз руйнували, а багатства викрадали грабіжники.
Трете чудо.
Галіканський мавзолей.
Галікарнас - столиця стародавньої Карійської держави, де в IV ст.. до н.е. царицею Артеміди, дружиною i сестрою царя Мавсола, було побудовано одне iз семи чудес світу.
Мавзолей поєднував у co6i піраміду, башту i грецький храм. Сучасників дивували його pозміри, витрачені на нього кошти i, головне, неперевершена досконалість художнього оздоблення. Підвалиною споруди служив велетенський мармуровий п’єдестал. На ньому стояв храм, оточений 36 іонськими колонами, на яких тримався дах у формі 24-ступінчастої піраміди. Пpocтip між колонами було пишно озлоблено скульптурами. Вершину піраміди було увінчано скульптурною композицією, яка зображала Мавсола i Артемісію в колісниці, запряженій четвіркою коней.
Четверте чудо.
Bисячі сади Семіраміди у Стародавньому Вавілоні.
Столиця Месопотамії - країна між двома річками Тигром i Євфратом. Це Вавілон –найбільше місто стародавнього свггу.
3 ycix вавілонських чудес найвизначніше вважали „висячі сади" Семіраміди. Сади стояли на склепіннях, опертих на стовпи з кам'яних брил, покладених одна на одну. На них лежали щільно припасовані пальмові балки, на які було насипано товстий шар землі, де росли різноманітні дерева i квіти.
П 'яте чудо.
Статуя Зевса.
У самому серці Греції, на священній олімпійській землі стояло друге чудо світу. Єдине, творцем якого була людина. Архітектор Лібон у ст. до н.е. побудував храм, в якому знаходилося диво - прекрасна статуя владики Олімпу - Зевса. Статую побудував скульптор Фідій. Скульптура Зевса Олімпійського вражала своею величністю та озлобленням. Одяг Зевса та його волосся були iз золота, неприкриті частини тіла - зі слонової кістки, трон - із кедрового дерева, інкрустованого чорним деревом i самоцвітами. I кожного, хто бачив цю статую, над усе вражала майстерність, з якою Фідій вирізьбив обличчя й фігуру Зевса. Здавалося, що Зевс ось-ось підніметься з трону. За переказами статуя Зевса згоріла.
V. Розв'язування приклад1в.
1. Робота з математичним лото.
- Але ми дізнались лише про п'ять чудес cвітy, якщо ви пам'ятаєте, то ix ciм. За допомогою математичного лото ми зараз дізнаємось назви решти чудес світу.
Шосте чудо.
Статуя Геліоса в Родосі.
У східній частині Середземного моря знаходиться острів Родос. У центрі, на торговельній площі, між морем i міськими воротами стояла найбільша у cвітi статуя юнака заввишки 36 м, що зображала бога Гелі оса. Не кожна людина могла охопити великий палець статуї. Скульптор Харес витратив на виготовлення цього бога iз міді i заліза 12 років. Статуя простояла більше 50 років. Але в 224 р. до н.е. Колос впав під час сильного землетрусу.
Сьоме чудо.
Маяк на острові Фарос поблизу Александрії.
Олександрія - столиця держави перших Птоломеїв (III ст. до н.е.). Тут, на о. Фарос, було побудовано маяк, який від землі до вершини мав близько 180 м. Відкрите вогнище з дров, що запалювали вночі на найвищій терасі маяка, було видно на відстань 50-60 км. Простояв маяк майже 1500 років.
Ми з вами повинні пам'ятати i берегти yci історичні пам'ятки, щоб їx могли побачити I наші нащадки.
2. Відновити в записах прикладів коми.
(Учні працюють в зошитах з копірками)
Bapiант 1.
48 + 22 = 7 4,8 + 2,2 = 7
1 + 22 = 408 1+3,08 = 4,08
12 + 92=212 12 + 9,2-4
945-545 = 4 9,45-5,45 = 4
53-17 = 513 5,3-0,17 = 5,13
Bapiант 2.
52 + 18 = 7 5,2 + 1,8 = 7
3 + 108 = 408 3+ 1,08 = 4,08
42+ 17 = 212 4,2 + 17 = 21,2
736-336 = 4 7,36-3,36 = 4
63 - 27 = 603 63 - 0,27 = 6,03
Учні здають листочки; потім звіряють iз записаними на відкидних дошках відновленими записами прикладів. Ставлять на своїх листочках оцінки.
Хто написав на 5? Хто на 4? На 3? Хто зовсім не справився з роботою?
VI. Додаткове завдання.
Підручник Є.Нурк, А. Тельгмаа. „Математика, 5".
Ст. 201 №979.
42,9-(18,7+13,6)=42,9- 32,3=10,6 (см) - третя сторона трикутника.
Відповідь: 10,6 см
VII. Підсумок уроку.
- На уроці ми з вами відпрацювали навики додавання, віднімання та множення десяткових дробів i дізнались про cім чудес світу, створених людськими руками. А завершити я хочу словами з вірша Яшина:
„И, конечно, тревожно,
Что порой мы безбожно
Не храним, что имеем,
Не щадим, не жалеем".
VIII. Домашне завдання.
- Скласти кругові приклади (4+4+4) на додавання, віднімання та множення десяткових дробів.