Урок математики у 5 класі: "Степінь з натуральним показником"

Про матеріал
Розробка уроку математики у 5 класі "Степінь з натуральним показником". Матеріали даного уроку можна використовувати вчителям математики при підготовці до уроку з даної теми
Перегляд файлу

Відділ освіти, молоді та спорту

Великобагачанської районної державної адміністрації

Методичний кабінет

Радивонівської ЗОШ І – ІІІ ступенів

 

 

Урок з математики

5 клас

 

 

 

 

Підготувала і провела

учитель математики

Радивонівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Іванова Світлана Григорівна

 

 

с. Радивонівка

Математика 5 клас

Урок № 55                                                               Дата проведення  12.12.2013

Тема. Степінь натурального числа з натуральним показником.

Мета: ознайомити учнів з поняттям степеня числа з натуральним по­казником та термінологією (основа степеня, показник степеня, степінь); навчити записувати добуток рівних множників у вигляді степеня і навпа­ки, а також знаходити значення виразів, що містять степінь; розвивати в учнів логічне мислення, уміння користуватися індукцією, дедукцією, розвивати увагу, культуру мовлення та математичну культуру учнів, сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів, прищеплювати інтерес до математики; продовжити формувати в учнів науковий світогляд і раціональне математичне мислення, виховання працьовитості, позитивне ставлення до навчання і відповідальність за свої досягнення, наполегливості в подоланні труднощів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Степінь з натуральним показником», проектор, комп'ютер.

Методи і прийоми: мультимедійна демонстрація, відгадування загадки, усні та письмові вправи, робота з підручником, тестові завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

    Привітання з класом. Перевірка присутності учнів.

ІI. Актуалізація опорних знань

ІV. Формування нових знань. Пояснюю матеріал, пояснення супроводжується показом презентації.

                                      

Поставити перед учнями завдання, що приведе їх до «відкриття» поняття степеня і розуміння суті запису до­бутку однакових множників у вигляді степеня.

 Завдання 1

Учні самі можуть встановити, що вирази в лівому стовпчику будуть дорівнювати добутку одних з рівних доданків на їх кількість у сумі, і помітити схожу закономірність у короткому запису добутку однакових множ­ників у вигляді аb, де а — один з однакових множників, a b— число таких множників у добутку.

Як ти знаєш, за допомогою добутку зручно записувати суму кількох рівних доданків. Наприклад: 7 + 7 + 7 + 7 =  7 * 4.

              У  математиці  придумали  спосіб   коротко  записувати добуток,  в якому всі множники рівні.

              Наприклад: 7 * 7 * 7 * 7 =  74.

              Вираз 74  називають  степенем  і  читають  так :  «сім  у четвертому степені»   або   «сім   у  степені  чотири».   При  цьому число 7 називають основою   степеня,  а  число  4 – показником   степеня.  Число  4  показує, скільки  разів число 7 бере участь у добутку.

Після цього даю означення степеня деякого числа а з нату­ральним показником п, називаю основні терміни, пов'язані з поняттям степеня (основа, показник степеня, степінь, піднесення до степеня), ос­новними властивостями степеня (а1 = а; 1п = 1; 0п = 0), даю назву другому і третьому степеню числа а   (а2 — квадрат числа а, b3 — куб числа b) і фор­мулюю правило виконання дій у виразі, що містить степінь (учні роблять короткі записи в зошитах відповідно до схеми «Степінь з натуральним по­казником»).

Степінь з натуральним показником

                                                   

          

   Приклади:

35 = 3 · 3 · 3 · 3 · 3  = 243

53 = 5 · 5 · 5 = 125,

102 = 10 · 10 = 100.

             Другий    степінь також  називають  квадратом  числа.  Наприклад,    запис  а2  читають  «а в квадраті».  Третій степінь  числа називають кубом числа, і запис а3  читають «а в кубі».

                                    

             Чи може показник степеня дорівнювати одиниці? Може! І оскільки не прийнято розглядати добуток, який складається з одного множника, то просто домовилися, що а1  .

             Наприклад:  21  = 2,    171 = 17.

             Звернемо  увагу,  що піднесення  числа  до  степеня  –  це  нова, п`ята, арифметична дія. Визначимо черговість її виконання при знаходженні значення числового виразу.

            Якщо, в числовий вираз  входить степінь, то спочатку  виконують   піднесення   до   степеня,  а   потім   інші   дії.

         

  Наприклад: 5 · 22   =  5 · 4 = 20,

                        5 + 22   =  5 + 4 = 9.

V. Закріплення матеріалу

На закріплення термінології – усно:

  1. Назвіть основу і показник степеня: 1) 48;  2) 1310;  3) а9;  4) 239;  5) 931.
  2. Який із записів неправильний? Чому?

1) 9 · 9 = 29;  2) 10 · 10 · 10 = 103;  3) b · b = b2;

4) ;  5) 5 · 6 · 6 · 6 = 64.

  1. Прочитайте вираз і знайдіть його значення:

1) 31;  2) 110;  3) 025;  4) 52;  5) 23;  6) 34.

Після цього слід запропонувати учням письмово виконати вправи:

№ 674, 675 — на обчислення значень виразів, що містять степінь. Прочитати вирази за допомогою слів «сума», «різниця», «добуток», «частика», «квадрат», «куб» числа.

№ 680. Спрямований на попередження помилок у встановленні по­рядку виконання дій у виразах, що містять степінь.

VІ. Підсумок уроку

Тестові запитання класу

  1. Як називається запис 54?
  2. Як називається число 5 в цьому запису? Що воно показує?
  3. Як називається число 4 в цьому запису? Що воно показує?
  4. Як піднести 5 до четвертого степеня?
  5. Чи правильно виконані дії у прикладі 5 · 22 = 102 = 100? Чому? Яка відповідь правильна?

VІІ. Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Демець Тетяна Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
3344
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку