Відділ освіти, молоді та спорту
Великобагачанської районної державної адміністрації
Методичний кабінет
Радивонівської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Урок з математики
5 клас
Підготувала і провела
учитель математики
Радивонівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Іванова Світлана Григорівна
с. Радивонівка
Математика 5 клас
Урок № 55 Дата проведення 12.12.2013
Тема. Степінь натурального числа з натуральним показником.
Мета: ознайомити учнів з поняттям степеня числа з натуральним показником та термінологією (основа степеня, показник степеня, степінь); навчити записувати добуток рівних множників у вигляді степеня і навпаки, а також знаходити значення виразів, що містять степінь; розвивати в учнів логічне мислення, уміння користуватися індукцією, дедукцією, розвивати увагу, культуру мовлення та математичну культуру учнів, сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів, прищеплювати інтерес до математики; продовжити формувати в учнів науковий світогляд і раціональне математичне мислення, виховання працьовитості, позитивне ставлення до навчання і відповідальність за свої досягнення, наполегливості в подоланні труднощів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Степінь з натуральним показником», проектор, комп'ютер.
Методи і прийоми: мультимедійна демонстрація, відгадування загадки, усні та письмові вправи, робота з підручником, тестові завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання з класом. Перевірка присутності учнів.
ІI. Актуалізація опорних знань
ІV. Формування нових знань. Пояснюю матеріал, пояснення супроводжується показом презентації.
Поставити перед учнями завдання, що приведе їх до «відкриття» поняття степеня і розуміння суті запису добутку однакових множників у вигляді степеня.
Завдання 1
Учні самі можуть встановити, що вирази в лівому стовпчику будуть дорівнювати добутку одних з рівних доданків на їх кількість у сумі, і помітити схожу закономірність у короткому запису добутку однакових множників у вигляді аb, де а — один з однакових множників, a b— число таких множників у добутку.
Як ти знаєш, за допомогою добутку зручно записувати суму кількох рівних доданків. Наприклад: 7 + 7 + 7 + 7 = 7 * 4.
У математиці придумали спосіб коротко записувати добуток, в якому всі множники рівні.
Наприклад: 7 * 7 * 7 * 7 = 74.
Вираз 74 називають степенем і читають так : «сім у четвертому степені» або «сім у степені чотири». При цьому число 7 називають основою степеня, а число 4 – показником степеня. Число 4 показує, скільки разів число 7 бере участь у добутку.
Після цього даю означення степеня деякого числа а з натуральним показником п, називаю основні терміни, пов'язані з поняттям степеня (основа, показник степеня, степінь, піднесення до степеня), основними властивостями степеня (а1 = а; 1п = 1; 0п = 0), даю назву другому і третьому степеню числа а (а2 — квадрат числа а, b3 — куб числа b) і формулюю правило виконання дій у виразі, що містить степінь (учні роблять короткі записи в зошитах відповідно до схеми «Степінь з натуральним показником»).
Степінь з натуральним показником
Приклади:
35 = 3 · 3 · 3 · 3 · 3 = 243
53 = 5 · 5 · 5 = 125,
102 = 10 · 10 = 100.
Другий степінь також називають квадратом числа. Наприклад, запис а2 читають «а в квадраті». Третій степінь числа називають кубом числа, і запис а3 читають «а в кубі».
Чи може показник степеня дорівнювати одиниці? Може! І оскільки не прийнято розглядати добуток, який складається з одного множника, то просто домовилися, що а1 =а.
Наприклад: 21 = 2, 171 = 17.
Звернемо увагу, що піднесення числа до степеня – це нова, п`ята, арифметична дія. Визначимо черговість її виконання при знаходженні значення числового виразу.
Якщо, в числовий вираз входить степінь, то спочатку виконують піднесення до степеня, а потім інші дії.
Наприклад: 5 · 22 = 5 · 4 = 20,
5 + 22 = 5 + 4 = 9.
V. Закріплення матеріалу
На закріплення термінології – усно:
1) 9 · 9 = 29; 2) 10 · 10 · 10 = 103; 3) b · b = b2;
4) ; 5) 5 · 6 · 6 · 6 = 64.
1) 31; 2) 110; 3) 025; 4) 52; 5) 23; 6) 34.
Після цього слід запропонувати учням письмово виконати вправи:
№ 674, 675 — на обчислення значень виразів, що містять степінь. Прочитати вирази за допомогою слів «сума», «різниця», «добуток», «частика», «квадрат», «куб» числа.
№ 680. Спрямований на попередження помилок у встановленні порядку виконання дій у виразах, що містять степінь.
VІ. Підсумок уроку
Тестові запитання класу
VІІ. Домашнє завдання