«Учити треба так, щоб діти, наскільки це можливо,
набували знань не з книжок, а з неба, і з землі,
з дубів і буків, тобто знали та вивчали самі об’єкти,
а не лише чужі спостереження та відомості про них».
Ян Амос Коменський
Тема. Ми чарівники у природі.
Мета. Розширити знання учнів про місяці та пори року, уявлення дітей про березу. Ознайомити з унікальними властивостями берези. Розвивати логічне мислення, творчу уяву через гру, мовлення, пам'ять. Виховувати любов і бережливе ставлення до рідної природи.
Обладнання. Вірші, загадки, березовий віник, сік, плетений кошик, дьогтьове мило, березові бруньки, листочки, кора, гра-етюд «Дерево і його частинки», плакат «Бережи природу», мультимідійний проектор.
Хід занять.
І. Організація групи.
Вчитель. Доброго дня вам, любі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, до якого ми готувалися заздалегідь. (Збирали листочки з дерев, сушили їх)
Доброго ранку, травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному!
Людям усім і усьому прекрасному!
ІІ. Повідомлення теми та мети.
(Читання вірша вихователем на фоні звучить музика)
Сонце низько чи високо,
Посила Землі уклін.
З ним приходять пори року
І приносить безліч змін.
Вихователь. Діти, а які пори року ви знаєте? (Осінь, зима, весна, літо)
ПОРИ РОКУ (на екрані слайди пір року, учениця розповідає напам’ять вірш)
Вигадала мама донькам імена:
Літечко і Осінь, Зимонька й Весна.
Як Весна приходить, то цвітуть сади,
Ластівки щебечуть, всівшись на дроти.
А як прийде Літо, все кругом буя,
І радіє Літу вся моя сім'я.
Осінь багата нам дає плоди,
Ті, що родять рясно і поля, й сади.
А слідом за нею Зимонька-Зима
Снігом і морозом землю обніма.
А. Кузнецова
Вихователь. Діти, відгадайте загадку про яку пору року ідеться мова?
Хто там тихо ходить гаєм,
Всі дерева роздягає,
Дощем часто моросить
Зранку може й морозить
Сонечко вже нас не гріє,
А холодний вітер віє?
Вихователь. Ви здогадались? Так це Осінь. Які слова допомогли відгадати загадку?
(учень розказує вірш напам’ять)
Що несе на спинці спритний їжачок?
Він несе на спинці золотий листок.
Що несе на спинці в дощик і сльоту?
Він несе на спинці осінь золоту.
Вихователь. Діти, зараз ми дізнаємося чому осінь називають золотою.
ЛЕГЕНДА ПРО ОСІНЬ (учениця читає легенду)
За народним переказом осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишала батьківський дім і стала Четвертою порою року. Посилаючи осінь на Землю Сонце сказало їй: - Забирай усе моє багатство я віддаю все своє золото, будь щедрою і люди полюблять тебе. – І осінь виконує наказ Сонця, кожного разу дарує нам щедрий врожай овочів та фруктів, і чарує нас своїм осіннім золотом.
Вихователь. Осінь крокує повсюди: в ліси, на поля та гаї. Де не ступає свій слід залишає. Діти, а хто з вас знає вірші про осінь ? (діти читають вірші)
Вихователь. Які ознаки осені згадуються у віршах?
Давайте зараз запросимо осінь до нас у гості. (заходять діти переодягнені )
Ведуча. Журливо музика заграла і закружляла в вальсі листя
В країну осінь завітала, красива, сонячна, барвиста.
І ми її уклінно просимо: «Заходь у гості, славна осінь!»
Осінь. Добрий день, в добрий час! Рада, рада бачить вас!
Не сама до вас прийшла, ще й синочків привела.
Кожен з них приніс свої дива, тому і кажуть: «Осінь чарівна.»
Вересень. Я перший місяць – вересень, я смачний
Вам дарую яблука запашні, груші, сливи, дині і виноград –
То солодка радість для всіх малят.
Жовтень. Я – жовтень – місяць –красень, чарівник,
До багатства й розкошів дуже звик.
Повні жмені золота розсипаю, землю мов царівну я одягаю.
Мандрую по рідному краю, у вирій пташок відправляю.
Листопад. Я – славний місяць Листопад – все листя обтрусив підряд,
Замів стежини чисто, прикрасив кожне місто.
Також я ходжу борами, розмовляю з яворами,
Вітерцем їх обвіваю та тумани розганяю.
Ведуча. Шановне Осене! Ми дуже тебе просимо: зроби перерву між ділами, побудь сьогодні тут із нами. (всі діти співають пісню «Диво-осінь»)
Вихователь. Останній місяць осені це листопад, сама назва нам підказує, що у листопаді опадаю листя з дерев. Які дерева ви знаєте? Давайте з вами пограємо в гру «З якого дерева листочок?» (відео).
(дівчинка перевдягнута в берізку читає загадку)
Маю восени золотисті стрічки в вітах
Білу кору, стан тоненький
Як я звуся діти? (берізка)
Я берізка молода,
Я струнка, тендітна, ніжна,
Білокора, золота,
Я красуня лісу.
Виконання учнями пісні «Берізка»
Вихователь. Так красунею лісів називають берізку. Береза – єдине дерево з білою корою, робить її привабливою. Наші пращури садили це дерево біля своїх хат, бо вважали, що береза оберігає від хвороб. (відео)
Вихователь. Навіщо потрібні ці чорні смужки на стовбурі берези? Кора берези, дуже щільний матеріал, що захищає дерево від спеки, холоду, дощу, виконує захисні функції для дерева, як шкіра для людини. Через кору дерево ще й додатково дихає, завдяки темним горизонтальним смужках, які називаються чечевички. Чечевички мають більш рихлу тканину, ніж сама кора, пропускаючи повітря. Завдяки їм дерево дихає.
А хто з вас знає вірші про березу? (діти розказують вірші про березу)
На берізці осінь ночувала —
Притомилась, мабуть, на путі.
А на ранок їй подарувала
В коси стрічки ніжні, золоті.
А як сонце із туману встало,
Викупалось в ранішній росі,
То струнку берізку не впізнало,
Що стояла в золотій красі.
Це ж чиї цікаві очки
Поглядають, сонця ждуть?
— То не очки, то листочки,
То берізки так ростуть.
І малі ж вони вдалися:
Ще у них немає віт...
Мов з колиски підвелися,
Задивилися на світ.
В нашоï берiзки
Бiлая кориця,
Вичесанi кiски —
Любо подивиться.
На дорогу з двору
Вистрибали кiзки,
Стали гризти кору
Бiлоï берiзки…
Ми сказали кiзкам:
«Не гризiть, не треба.
Хай мала берiзка
Виросте до неба!
Вихователь. А зараз пропоную вам гру «Дерево та його частинки» (діти складають дерево-березу).
- Діти, бачити скільки ви дізналися про берізку, але ви вже втомились і пора вам зробити фізкультхвилинку (відео)
ІІІ. Проведення творчої роботи дітей.
Вихователь. Діти, поки ми рухалися на нашу берізку налетів вітерець і всі листочки осипав з дерева.
Зажурилась берізонька,
Бо зима вже йде,
Розгубила листячко ніжне, золоте
Розпустила кісоньку до самого долу.
Узимку зі мною?
Не журись, берізонько
Ми з листків твоїх
Зробимо метеликів чарівних.
Вихователь. А для того щоб зробити метеликів нам треба запросити нашу чарівну фею на допомогу.
Фея. На вашому столі вітерець залишив листочки берези. (на партах у дітей аркуш голубого паперу. З сухих листочків берези діти роблять метеликів клеять на аркуш паперу у вигляді хмаринки і загадують бажання).
Діти роблять метелика під музику, потім прикрашають дерево на дошці
(уривок музики П. І. Чайковського «Осіння пісня»)
Вихователь. Діти, але є дуже багато людей, які збирають березовий сік і отвори залишають відкритими, дерево тоді гине. Це велика проблема, усі берізки звернулися до жителів нашого міста, щоб захистити їх. (дівчинка-берізка читає звертання)
ЗВЕРТАННЯ
Дорогі жителі нашого квітучого міста!
Звертаюсь до Вас, я – берізка. Здавна я та мої сестри прикрашали парки, сквери та подвір’я. Про красу та ніжність берізок складено чимало пісень та віршів. Але трапляються такі люди, які безжально вирубують нас, бездумно забирають останні соки, після чого ми всихаємо.
Від усієї душі ми просимо Вас захистити нас, берізок! Подумайте про те, як важко нам зростати та набиратися сил, коли кожної весни люди залишають глибокі рани на наших стовбурцях. Нехай іще не одне покоління милується красунями – берізками!
Вмійте природу любити, вам у походи ходити.
І мандрувати, любити, кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром – квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром, гілок не ламай для забави.
Оберігайте ж повсюди шлях і стежинку в гаю.
Все те окрасою буде нашого рідного краю.
ІV. Підсумок.
Вихователь.
То ж про яку пору року ми сьогодні з вами говорили? Назвіть осінні місяці?
Про яке дерево ви сьогодні багато дізналися?
Я бажаю щоб ваші бажання здійснилися! Головне – ніколи не здаватись і впевнено йти вперед. А наша берізка завжди залишиться красунею і більше не буде сумувати.