Урок "Міграційні процеси і міграційна політика держав. Причини та проблеми зовнішніх міграційних потоків"

Про матеріал

навчати учнів характеризувати напрями основних міграційних потоків, порівнювати темпи, рівні, форми урбанізації країн та регіонів, пояснювати поняття «міграція», «урбанізація», «субурбанізація», «еміграція», «імміграція», «мегаполіс»,

розвивати географічне мислення, навички роботи з тематичними картами та даними інших джерел, уміння визначати особливості зовнішньої міграції, урбанізації

Перегляд файлу

План-конспект уроку з географії

Тема: Міграційні процеси і міграційна політика держав. Причини та проблеми зовнішніх міграційних потоків

Мета:

а) навчальна: навчати учнів характеризувати напрями  основних міграційних потоків, порівнювати темпи, рівні, форми урбанізації країн та регіонів, пояснювати поняття «міграція», «урбанізація», «субурбанізація»,  «еміграція», «імміграція», «мегаполіс»

б) розвиваюча: розвивати географічне мислення, навички роботи з тематичними картами та даними інших джерел, уміння визначати особливості зовнішньої міграції, урбанізації

в) виховна: виховувати інтерес до предмета, розуміння важливості його вивчення. зацікавленість до політичного розвитку України та інших держав.               

Тип уроку:комбінований.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація;

2) Репродуктивний

Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

Матеріали та обладнання: політична карта світу, атласи 10 класу, контурні карти; таблиці, графіки.

Міжпредметні зв’язки: біологія, історія.

Література:

для учнів –  Кобернік С.Г., КоваленкоР.Р. Географія Підр.10 клас: 2010

для вчителів - Гладкий Ю.Н., Лавров С.Б. Экономическая и социальная география мира: Учебник для 10 кл. — М.: Просвещение, 1995.— 270 с.

- Довгань, Г.Д. Інтерактивні технології на уроках географії // Бібліотека журналу "Географія". - 2005. - Вип. 5. - С. 128.

-Масляк П. О., Олійник Я. Б., Степаненко А. В. Словник — довідник учня з економічної і соціальної географії світу. — К.: Лібра, 1996 — 328 с.

-Я іду на урок географії// Все для вчителя. - 2005. - № 9-10. - С. 29-140.

 

 

ХІД УРОКУ

Час

Структурні етапи уроку

Засоби навчання

1-2 хв.

 

 

 

4хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20-25 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний етап.

Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

  1. Прийом «Географічна розминка»

(без використання карт)

  • Назвіть країну, яка є третьою за чисельністю населення у світі. Який тип відтворення населення для неї характерний?
  • Наведіть приклади країн, де спостерігається від’ємний природ­ний приріст.
  • Наведіть приклади країн, які характеризуються найвищими показниками природного приросту у світі.
  • Назвіть регіони із найвищою густотою населення у світі.
  • Назвіть мегалополіси світу.
  1. Прийом «Тимені, ятобі» (робота в парах)

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Люди завжди мріють про краще життя, прагнуть жити в статку й добробуті. На жаль, не всі країни можуть забезпечити гідне життя своїм громадянам. І тоді вони їдуть в інші, більш багаті країни, а для своєї країни стають емігрантами. Поняття «емігранти», поряд із поняттям «іммігранти», «міграція», вам уже знайоме. Так, під зовнішньою міграцією розуміють переміщення людей через державні кордони, пов’язане з постійною або тимчасовою зміною місця проживання. Міграція впливає на забезпеченість трудовими ресурсами й склад населення країн світу.

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Міграції та їх класифікація

Міграція населення (від лат. тідгаііо — переміщення) — пере­міщення людей (мігрантів) через кордони тих чи інших адмі­ністративно-територіальних одиниць зі зміною місця проживання назавжди або на більш-менш тривалий час.

Для характеристики міграцій використовують різні критерії. Міграції класифікують за причинами (економічні, політичні, релі­гійні, національні, екологічні тощо); термінами (сезонні, тимчасо­ві, постійні, або незворотні), масовістю (одиничні і масові); дальніс­тю (міжконтинентальні і внутрішньоконтинентальні); напрямами (зовнішні і внутрішні); мотивами (примусові та добровільні); спосо­бами організації (організовані та неорганізовані); правовим стату­сом (легальні і нелегальні).

Завдання 1. Наведіть приклади міграцій населення, які різ­няться за мотивами, причинами, термінами, з якими ви знайомі з попереднього курсу географії.

Розглянемо деякі з них детальніше. Залежно від напряму мі­грації розділяють на зовнішні (перетин кордонів держави) і внут­рішні (переміщення всередині державної території). Якщо зовніш­ня міграція розглядається як виїзд за межі держави, її називають еміграцією, то в’їзд або повернення на колишнє місце проживан­ня — імміграцією. До внутрішніх міграцій належать відтік сіль­ського населення до міст, так звані «маятникові міграції» — поїзд­ки до місць роботи або навчання тощо.

У певні періоди зовнішні міграції набувають настільки масового характеру, що в країні еміграції різко скорочується кількість насе­лення, а в країні імміграції механічний приріст населення переви­щує природний. Так, 2/3 приросту населення Ізраїлю забезпечують іммігранти, щорічна імміграція до США становить близько 1 млн чол., до Канади — 200 тис., до Австралії — 130 тис. З іншого боку, Ірландія пережила три хвилі еміграції, які зменшили її населення з 8,3 до 3 млн чол.; Росія та Україна — чотири хвилі, Італія — шість.

  1. Причини зовнішніх міграцій

Якщо розмістити причини еміграції за ступенем важливості, то на першому місці буде економічна, пов’язана з пошуком роботи, поліпшенням умов життя. Це спричиняє так звану трудову мігра­цію. Економічні причини обумовили і таке відносно нове міграцій­не явище, як «відтік інтелекту»: великі заробітні плати в розви­нених країнах приваблюють висококваліфікованих фахівців.

У міжнародних міграційних процесах вирізняють три великі хвилі трудової міграції:

  • хвиля «старої міграції» (перші дві третини XIX ст.) — потік економічних мігрантів з Європи до Америки, Австралії, Нової Зеландії, Південної Африки;
  • друга хвиля (наприкінці XIX — на початку XX ст.) — переселен­ня селян в роки столипінської земельної реформи, економічне освоєння Сибіру і Далекого Сходу, переселення селян з Європи до Америки внаслідок погіршення рівня життя (картопляний голод в Ірландії, падіння цін на європейську пшеницю);
  • хвиля «нової міграції» (після Другої світової війни) — перемі­щення некваліфікованих робітників, науковців і фахівців з від­сталих країн до розвинених.

Завдання 2. Проаналізуйте карти атласа та діаграми в підруч­нику, визначте основні напрями сучасної міграції та поясніть їх причини.

Сучасна міжнародна міграція робочої сили зумовлена віднос­ним перенаселенням і, відповідно, низьким рівнем соціально- економічного розвитку десятків слаборозвинених країн. До почат­ку 1990-х рр. половину з 20 млн іммігрантів у розвинених держа­вах Заходу складали вихідці зі слаборозвинених країн. Максимальна кількість іммігрантів — 13 млн чол. — припадає на країни Європейського Союзу, іншими центрами імміграції є США, країни Перської затоки, Південна Африка.

Політичні міграції спричинені війнами, революціями, ліквіда­цією колоній, зміною державних кордонів тощо. Політична емігра­ція у значних масштабах відбувалася після Жовтневої революції в Росії, Першої і Другої світових війн. У 90-х роках ХХ ст. найбіль­ші потоки емігрантів спостерігалися на Балканах після громадян­ської війни, що стала наслідком розпаду Югославії на ряд суверен­них держав.

Релігійні міграції, як правило, пов’язані із паломництвом до святинь: Єрусалима, Мекки та ін. Типовим прикладом міграцій на національному підґрунті є переселення євреїв з усього світу до Із­раїлю, який було створено у 1948 р.

Останнім часом до головних причин міграцій додалася ще од­на — екологічна. Люди залишають райони екологічних катастроф, де існує загроза для їх здоров’я і життя (ЧАЕС, Приуралля).

Країни з високими показниками міграції (2000—2005 рр.)

 

Місце

Країна

Сальдо імміграції (тис. осіб)

1

США

6493

2

Іспанія

2846

3

Італія

1125

4

Канада

1041

5

Німеччина

1000

 

Місце

Країна

Сальдо еміграції (тис. осіб)

1

Мексика

3983

2

Китай

1900

3

Індія

1350

4

Іран

1250

5

Пакистан

1239

 

  1. Наслідки та проблеми зовнішніх міграцій

Сучасні міграції контролюються здебільшого державними ор­ганами, які покликані створювати сприятливі життєві умови для іммігрантів, контролювати їх кількість, склад. Існує багато між­народних угод, що регулюють напрями міграційних потоків для більш раціонального використання робочої сили.

Завдання 3. Висловіть свою думку щодо позитивних та нега­тивних наслідків міграцій. Обґрунтуйте свою відповідь конкретни­ми прикладами.

Міграція робочої сили значною мірою (причому як негативно, так і позитивно) впливає як на країни, до яких вона імпортується, так і на країни-експортери трудових ресурсів.

Система економічних зв’язків, що виникають між державами у зв’язку з міграцією робочої сили, супроводжується потоками то­варів і капіталів, у тому числі грошовими переказами на батьків­щину іммігрантів. Так, на початок ХХІ ст. близько 40 країн світу мали у своїх надходженнях з-за кордону не менше 100 млн дол. від мігрантів, а 10 країн — понад 1 млрд дол. Крім того, країни, що експортують робочу силу, отримують низку інших переваг, як-от: зниження тиску надлишкових трудових ресурсів і, відповідно, соці­ального напруження в країні; безкоштовне навчання робочої сили професійних навичок, ознайомлення з передовою організацією пра­ці та ін. Міграція інтелектуальної еліти нації викликає негативні на­слідки для країни-«донора». Так, наприкінці ХХ ст. Україна втра­тила значний науковий потенціал, що негативно позначилося на економічному розвитку держави. До того ж висококваліфіковані емігранти не завжди знаходять роботу, яка відповідає їхній кваліфі­кації у тій країні, куди вони емігрували.

Наслідки використання «сірого капіталу» для розвинених кра­їн більш позитивні. Наприклад, за умовними розрахунками, чис­тий виграш для США від залучення одного «середнього» вченого- гуманітарія складає близько 320 тис. дол., вченого в галузі суспільних наук — 253 тис. дол., інженера — 265 тис. дол., ліка­ря — 664 тис. дол.

Водночас неконтрольований приїзд емігрантів може спричиня­ти навіть у розвинених країнах соціальне напруження, пов’язане із зайнятістю, етнокультурною або релігійною нетерпимістю (напри­клад, заворушення мусульман у Парижі). Тому більшість країн проводить жорстку імміграційну політику.

Значні проблеми в багатьох країнах світу зумовлені нелегаль­ною міграцією, яка є загрозою для міжнародної стабільності й роз­витку держав. Протидія нелегальній міграції безпосередньо пов’язана із забезпеченням національної безпеки держави, оскіль­ки нелегальна міграція сприяє створенню організованих злочин­них угруповань, діяльність яких спрямована на незаконне вве­зення мігрантів включаючи торгівлю людьми, сексуальну експлуатацію жінок і дітей. Для нашої країни проблема нелегаль­них мігрантів є особливо актуальною, адже внаслідок свого гео­графічного положення вона виступає своєрідним транзитним мос­том, що поєднує Азію та Європу

 

V. Узагальнення, систематизація та контроль знань, умінь та навичок

. Визначте вид міграцій:

  • переселення африканських рабів до США в ХІХ ст.;
  • освоєння комсомольцями з України і Росії цілинних земель в Казахстані;
  • переселення «середняків» та «куркулів» у віддалені райони СРСР під час колективізації;
  • переселення кримських татар після Другої світової війни у від­далені райони.

 

VІ. Домашнє завдання.

Повідомлення оцінок та надання домашнього завдання.

  1. Підручник, опрацювати відповідний параграф.
  2. Соціогеографічний практикум. Безумовно, ви вже замислюва­лися над своїм майбутнім. Чи бажаєте ви виїхати за кордон на навчання, роботу, на постійне чи тимчасове проживання? Сфор­мулюйте свої міркування в есе «Чому я бажаю (не бажаю) ви­їхати за кордон».
  3. Підготувати короткі повідомлення (окремим учням) про світові релігії: християнство, іслам, буддизм.

 

VІІ.Підведення підсумків уроку.

  • Механічний рух населення (міграції) — переміщення людей по території. Міграції класифікують за причинами, термінами, мотивами та іншими критеріями.
  • Міграції істотно впливають не тільки на структуру і кількість населення, але й на соціальне, господарське і духовне життя суспільства. Міграції також впливають на чисельність трудо­вих ресурсів та зайнятість населення.
  • Впродовж останніх десятиріч зберігається основна тенденція міграційних процесів: збільшується кількість переселень з бід­них та найбідніших країн до розвинених.
  • Переселення людей за межі їхніх країн є очевидною ознакою глобалізації, що набуває дедалі більшої значущості.

 

Журнал

 

 

Листки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентація «Міграційні процеси»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

підруник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дошка

 

 

 

 

Журнал

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Подрушняк Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
7496
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку