навчати учнів характеризувати напрями основних міграційних потоків, порівнювати темпи, рівні, форми урбанізації країн та регіонів, пояснювати поняття «міграція», «урбанізація», «субурбанізація», «еміграція», «імміграція», «мегаполіс»,
розвивати географічне мислення, навички роботи з тематичними картами та даними інших джерел, уміння визначати особливості зовнішньої міграції, урбанізації
План-конспект уроку з географії
Тема: Міграційні процеси і міграційна політика держав. Причини та проблеми зовнішніх міграційних потоків
Мета:
а) навчальна: навчати учнів характеризувати напрями основних міграційних потоків, порівнювати темпи, рівні, форми урбанізації країн та регіонів, пояснювати поняття «міграція», «урбанізація», «субурбанізація», «еміграція», «імміграція», «мегаполіс»
б) розвиваюча: розвивати географічне мислення, навички роботи з тематичними картами та даними інших джерел, уміння визначати особливості зовнішньої міграції, урбанізації
в) виховна: виховувати інтерес до предмета, розуміння важливості його вивчення. зацікавленість до політичного розвитку України та інших держав.
Тип уроку:комбінований.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація;
2) Репродуктивний
Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Матеріали та обладнання: політична карта світу, атласи 10 класу, контурні карти; таблиці, графіки.
Міжпредметні зв’язки: біологія, історія.
Література:
для учнів – Кобернік С.Г., КоваленкоР.Р. Географія Підр.10 клас: 2010
для вчителів - Гладкий Ю.Н., Лавров С.Б. Экономическая и социальная география мира: Учебник для 10 кл. — М.: Просвещение, 1995.— 270 с.
- Довгань, Г.Д. Інтерактивні технології на уроках географії // Бібліотека журналу "Географія". - 2005. - Вип. 5. - С. 128.
-Масляк П. О., Олійник Я. Б., Степаненко А. В. Словник — довідник учня з економічної і соціальної географії світу. — К.: Лібра, 1996 — 328 с.
-Я іду на урок географії// Все для вчителя. - 2005. - № 9-10. - С. 29-140.
ХІД УРОКУ
Час |
Структурні етапи уроку |
Засоби навчання |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1-2 хв.
4хв.
3хв.
20-25 хв.
5-7хв.
1хв.
5-7хв.
|
І. Організаційний етап. Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету. ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
(без використання карт)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Люди завжди мріють про краще життя, прагнуть жити в статку й добробуті. На жаль, не всі країни можуть забезпечити гідне життя своїм громадянам. І тоді вони їдуть в інші, більш багаті країни, а для своєї країни стають емігрантами. Поняття «емігранти», поряд із поняттям «іммігранти», «міграція», вам уже знайоме. Так, під зовнішньою міграцією розуміють переміщення людей через державні кордони, пов’язане з постійною або тимчасовою зміною місця проживання. Міграція впливає на забезпеченість трудовими ресурсами й склад населення країн світу.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Міграція населення (від лат. тідгаііо — переміщення) — переміщення людей (мігрантів) через кордони тих чи інших адміністративно-територіальних одиниць зі зміною місця проживання назавжди або на більш-менш тривалий час. Для характеристики міграцій використовують різні критерії. Міграції класифікують за причинами (економічні, політичні, релігійні, національні, екологічні тощо); термінами (сезонні, тимчасові, постійні, або незворотні), масовістю (одиничні і масові); дальністю (міжконтинентальні і внутрішньоконтинентальні); напрямами (зовнішні і внутрішні); мотивами (примусові та добровільні); способами організації (організовані та неорганізовані); правовим статусом (легальні і нелегальні). Завдання 1. Наведіть приклади міграцій населення, які різняться за мотивами, причинами, термінами, з якими ви знайомі з попереднього курсу географії. Розглянемо деякі з них детальніше. Залежно від напряму міграції розділяють на зовнішні (перетин кордонів держави) і внутрішні (переміщення всередині державної території). Якщо зовнішня міграція розглядається як виїзд за межі держави, її називають еміграцією, то в’їзд або повернення на колишнє місце проживання — імміграцією. До внутрішніх міграцій належать відтік сільського населення до міст, так звані «маятникові міграції» — поїздки до місць роботи або навчання тощо. У певні періоди зовнішні міграції набувають настільки масового характеру, що в країні еміграції різко скорочується кількість населення, а в країні імміграції механічний приріст населення перевищує природний. Так, 2/3 приросту населення Ізраїлю забезпечують іммігранти, щорічна імміграція до США становить близько 1 млн чол., до Канади — 200 тис., до Австралії — 130 тис. З іншого боку, Ірландія пережила три хвилі еміграції, які зменшили її населення з 8,3 до 3 млн чол.; Росія та Україна — чотири хвилі, Італія — шість. Якщо розмістити причини еміграції за ступенем важливості, то на першому місці буде економічна, пов’язана з пошуком роботи, поліпшенням умов життя. Це спричиняє так звану трудову міграцію. Економічні причини обумовили і таке відносно нове міграційне явище, як «відтік інтелекту»: великі заробітні плати в розвинених країнах приваблюють висококваліфікованих фахівців. У міжнародних міграційних процесах вирізняють три великі хвилі трудової міграції:
Завдання 2. Проаналізуйте карти атласа та діаграми в підручнику, визначте основні напрями сучасної міграції та поясніть їх причини. Сучасна міжнародна міграція робочої сили зумовлена відносним перенаселенням і, відповідно, низьким рівнем соціально- економічного розвитку десятків слаборозвинених країн. До початку 1990-х рр. половину з 20 млн іммігрантів у розвинених державах Заходу складали вихідці зі слаборозвинених країн. Максимальна кількість іммігрантів — 13 млн чол. — припадає на країни Європейського Союзу, іншими центрами імміграції є США, країни Перської затоки, Південна Африка. Політичні міграції спричинені війнами, революціями, ліквідацією колоній, зміною державних кордонів тощо. Політична еміграція у значних масштабах відбувалася після Жовтневої революції в Росії, Першої і Другої світових війн. У 90-х роках ХХ ст. найбільші потоки емігрантів спостерігалися на Балканах після громадянської війни, що стала наслідком розпаду Югославії на ряд суверенних держав. Релігійні міграції, як правило, пов’язані із паломництвом до святинь: Єрусалима, Мекки та ін. Типовим прикладом міграцій на національному підґрунті є переселення євреїв з усього світу до Ізраїлю, який було створено у 1948 р. Останнім часом до головних причин міграцій додалася ще одна — екологічна. Люди залишають райони екологічних катастроф, де існує загроза для їх здоров’я і життя (ЧАЕС, Приуралля). Країни з високими показниками міграції (2000—2005 рр.)
Сучасні міграції контролюються здебільшого державними органами, які покликані створювати сприятливі життєві умови для іммігрантів, контролювати їх кількість, склад. Існує багато міжнародних угод, що регулюють напрями міграційних потоків для більш раціонального використання робочої сили. Завдання 3. Висловіть свою думку щодо позитивних та негативних наслідків міграцій. Обґрунтуйте свою відповідь конкретними прикладами. Міграція робочої сили значною мірою (причому як негативно, так і позитивно) впливає як на країни, до яких вона імпортується, так і на країни-експортери трудових ресурсів. Система економічних зв’язків, що виникають між державами у зв’язку з міграцією робочої сили, супроводжується потоками товарів і капіталів, у тому числі грошовими переказами на батьківщину іммігрантів. Так, на початок ХХІ ст. близько 40 країн світу мали у своїх надходженнях з-за кордону не менше 100 млн дол. від мігрантів, а 10 країн — понад 1 млрд дол. Крім того, країни, що експортують робочу силу, отримують низку інших переваг, як-от: зниження тиску надлишкових трудових ресурсів і, відповідно, соціального напруження в країні; безкоштовне навчання робочої сили професійних навичок, ознайомлення з передовою організацією праці та ін. Міграція інтелектуальної еліти нації викликає негативні наслідки для країни-«донора». Так, наприкінці ХХ ст. Україна втратила значний науковий потенціал, що негативно позначилося на економічному розвитку держави. До того ж висококваліфіковані емігранти не завжди знаходять роботу, яка відповідає їхній кваліфікації у тій країні, куди вони емігрували. Наслідки використання «сірого капіталу» для розвинених країн більш позитивні. Наприклад, за умовними розрахунками, чистий виграш для США від залучення одного «середнього» вченого- гуманітарія складає близько 320 тис. дол., вченого в галузі суспільних наук — 253 тис. дол., інженера — 265 тис. дол., лікаря — 664 тис. дол. Водночас неконтрольований приїзд емігрантів може спричиняти навіть у розвинених країнах соціальне напруження, пов’язане із зайнятістю, етнокультурною або релігійною нетерпимістю (наприклад, заворушення мусульман у Парижі). Тому більшість країн проводить жорстку імміграційну політику. Значні проблеми в багатьох країнах світу зумовлені нелегальною міграцією, яка є загрозою для міжнародної стабільності й розвитку держав. Протидія нелегальній міграції безпосередньо пов’язана із забезпеченням національної безпеки держави, оскільки нелегальна міграція сприяє створенню організованих злочинних угруповань, діяльність яких спрямована на незаконне ввезення мігрантів включаючи торгівлю людьми, сексуальну експлуатацію жінок і дітей. Для нашої країни проблема нелегальних мігрантів є особливо актуальною, адже внаслідок свого географічного положення вона виступає своєрідним транзитним мостом, що поєднує Азію та Європу
V. Узагальнення, систематизація та контроль знань, умінь та навичок . Визначте вид міграцій:
VІ. Домашнє завдання. Повідомлення оцінок та надання домашнього завдання.
VІІ.Підведення підсумків уроку.
|
Журнал
Листки
Презентація «Міграційні процеси»
підруник
Картки
Дошка
Журнал |