Урок мислення серед природи
Стану я природі другом
Подкопаєва С. В.
3-Б клас
Тема. Стану я природі другом.
Захист проектів "Моє улюблене дерево".
Мета. Поглиблювати знання про природу, формувати переконання в тому, що обов'язком кожної людини є турботливе ставлення до навколишнього середовища, пояснити значення дерев у житті людини, розвивати пізнавальний інтерес, пробуджувати зацікавленість, розвивати спостережливість, увагу, вміння презентувати свій проект, виховувати почуття любові до природи, співпереживання, відповідальне ставлення до збереження довкілля.
Обладнання: проекти учнів, саджанець, відро з водою, лопата, репродукції картин, пам'ятки "Правила поводження на природі", музичний супровід.
Напередодні влаштовую виставку репродукцій картин із зображенням природи, діти уважно їх роздивляються під релаксаційну музику (звертаю увагу на вибір кольорів, техніку, закони перспективи, як зображено дерева), обговорюємо правила поводження на природі, школярі отримують пам'ятки.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Доброго ранку, сонечко ясне,
Доброго ранку, земле прекрасна,
Доброго ранку, дерева квітучі,
Доброго ранку, квіти пахучі.
Доброго ранку, птахи галасливі,
Доброго ранку, діти щасливі.
2. Основна частина.
Оголошення теми, мети.
Бесіда про довкілля.
- Уважно прослухайте "Двоколірний вірш" С.Павленка.
Коли де-небудь квітку бачу,
"Зірви!" - кричить мені, аж плаче.
Повз деревце пройду зелене,
"Зламай!" - звертається до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї,
"Зжени!" — мерщій мене благає.
"Забий!" - з болота жаба просить.
"Замуч!" — цвіркун сюркоче в просі...
Е ні, негарний вірш такий,
Хай ліпше буде навпаки!
Коли де бачу квітки очі,
"Люби!" — вона мені шепоче.
Повз деревце іду зелене,
"Привіт!" - схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї,
Питає пташка: "Як ся маєш?"
"Спочинь!" — з болота жаба просить.
"Всміхнись!" - цвіркун сюркоче в просі...
Який же світ кругом чудовий!
Додому йду в добрі й любові.
- Двоколірний вірш. Подумайте, чому він так називається?
- Діти, на які 2 частини можна розділити вірш?
- Яка вам більше подобається? Чому?
- Скажіть, яка користь від дерев на планеті?
(Виготовлення паперу, кисень, сировина для меблів, затишок для людей, фрукти, сік, будинок для птахів, різб'ярі виготовляють різні вироби).
- А тепер прослухайте віршик Т.Малика "Зламана гілка" і скажіть, чим небезпечна поведінка Івася?
Зламав Івасик гілку ясеневу
І кинув геть, коли награвся нею.
Веселий він побіг собі додому.
Вона ж лежить на гниліщі рудому.
В самотині зітхає гілка тяжко:
Уже на ній не сяде більше пташка.
Вже вітерець її не захитає,
"Хитати ще?" — її не запитає.
В її прожилках не бродити соку,
Не гріти мрію ніжну і високу!
Івась у ліжку спить спокійно, тихо.
Невже не знає він, що скоїв лихо?
Природа рідна - наша втіха,
То хай вона не знає лиха!
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку він благає.
Невже в майбутньому у світі
Не будуть квітнуть дивні квіти –
Конвалія, й фіалка ніжна
І вісник березня — підсніжних?
Невже ми більше не побачим,
Як сон-трава росою плаче,
Троянда степу, квітка мрії
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі господарі природи,
То ж збережемо її вроду.
- Як люди повинні ставитися до природи?
- Які рослини занесені до Червоної книги?
Захист проектів "Моє улюблене дерево".
(Діти протягом року спостерігали за "своїм деревом", фіксували зміни, спілкувалися з ним, підготували цікаву інформацію. Ми підходимо до кожного дерева по черзі).
Фізкультхвилинка (під вірш).
Добре те, що сонце світить! (Руки піднімають угору).
Добре те, що віє вітер! (Імітують коливання дерев од вітру).
Добре те, що цей ось ліс (Присідають).
Разом з нами ріс і ріс! (Повільно підіймаються, показуючи, як ростуть дерева).
Добре те, що в нашій річці (Руки підіймають вперед, долоні назовні).
Синя, небрудна вода! (Імітують плавання).
Добре те, що я живу! (На слово "Я" показують на себе, потім руки підіймають угору).
Фізкультхвилинка-імітація "Я дерево". (Із заплющеними очима).
— Я — дерево. Я росту в лісі. Мої ноги — то коріння в прохолодній пухкій землі. Моє тіло — міцний стовбур, мої руки — тонкі гілочки. Вони піднімаються до неба, відчувають сонячне тепло, вбирають його, воно розливається по всьому тілу. Я — дерево. Я бавлюся з вітром, який гойдає мої тоненькі гілочки, я вмиваюся краплинами дощу і радію його прохолоді.
Продовження бесіди.
— Відпочили, тепер знову до роботи! Зараз я хочу вам розповісти про ту тривогу, яка турбує нас і все наше довкілля.
Викиди в атмосферу становлять 200 мільйонів тонн на рік. У ріки, озера, моря скидається декілька мільйонів тонн шкідливих речовин. Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі. Наслідки Чорнобильської катастрофи не знають державних кордонів. За три з половиною століття з планети зникло 46 видів ссавців і 94 види птахів. Рослинний покрив планети не в змозі переробити вуглекислий газ, який виділяється під час згорання палива. Ліси зникають з великою швидкістю. Щорічно планета губить десятки видів рослин і тварин. Червона книга поповнюється все новими назвами. Планета людей - у небезпеці.
Цікава інформація.
Людині на добу потрібно стільки кисню, скільки виділяють 5 дорослих дерев. 1 т макулатури рятує від вирубування 0,4 га лісу. 20 кг макулатури зберігають 1 дерево. За рік 1 га лісу поглинає 2 кг вуглекислого газу (це те, що видихають за цей час 200 осіб). Ліс при цьому виділяє 2 кг кисню. Тисячі га лісу гинуть від пожеж.
Гра "Інтерв'ю у дерева". (Робота в парах).
-Діти, візьмімо у дерева інтерв'ю. Як ви вважаєте, на що поскаржиться дерево на шкільному дворі. (Діти зламують гілочки, гойдаються на мені, рвуть квіточки, зелені плоди...).
— А чим можуть похвалитися наші дерева? (Дітей рятуємо від пекучого сонця, даруємо кисень, радість, красу, фрукти, діти нас вивчають, досліджують, використовують на уроках праці...).
Проблемні запитання:
— Як дізнатися, скільки років дереву? (Кільця на зрізі).
— Як ви вважаєте, чому потріскався асфальт біля дерева? (Розрослося коріння).
— Навіщо дерево скидає листя? (Позбавляється від шкідливих речовин, щоб не випаровувати взимку вологу).
— Чому гриби називаються опеньки, піддубні, підберезовики?
— Як буде дерево англійською мовою?
Завдання на пошук (розбігаються подвір'ям).
(Хлопчики — гілочки незвичайної форми для поробок, дівчатка — красиве листячко для "монотипії" на урок образотворчого мистецтва).
Висаджування деревця.
— Діти, роздивімося, звідкіля ростуть гілочки (з різних боків), де гілочки тонші, які вони. Зверніть увагу на висоту.
Інформація з краєзнавства.
— На території України є декілька дерев-пам'яток, які знаходяться під охороною держави.
— Український народ завжди з турботою, повагою ставився до природи. Які казки ви знаєте, де з дерева виготовляли дитину? ("Телесик", "Золотий ключик").
— А що ще говорить народна творчість про дерева?
• Ліс — не школа, а всіх навчає. ,
• Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.
• Де дуби, там гриби.
• Ліс — природи багатство.
— Діти, як держава піклується про охорону природи?
— Що таке заказник?
— Хто такі юннати?
3. Підсумок уроку.
Рефлексія.
— Повторімо заповідь:
Цвіту не рви задаром.
Гілки не втни для забави,
Оберігай все довкола:
Шлях і стежиночку в гаї –
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю!
— Дорогі мої діти, я дуже сподіваюсь, що ніхто з вас не зламає гілку, не затопче жука, не дасть загинути пташці, не буде знущатися з тварин.
4. Домашнє завдання.
На вибір (скласти математичну задачу про дерева; намалювати, яким буде висаджене сьогодні дерево в майбутньому).
Правила поводження на природі
Індивідуальна пам'ятка
1. Кожна травинка, кожен зелений листок виділяють у повітря кисень, без якого не можливе життя на Землі. Не топчи траву, не ламай гілки дерев і кущів. Не дозволяй робити це іншим.
2. Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити — роки. Не ламай дерев, не пошкоджуй їх кору. Не збирай березовий сік. Це шкодить дереву.
3. Не рви в лісі, на лузі квітів. Нехай краса залишається в природі. Окрім того, квітковий нектар — це сніданок для комах. Пам'ятай, що букети можна утворювати лише з тих квітів, які вирощує людина.
4. Їстівні ягоди і горіхи збирай так, щоб не пошкодити гілочок. Не зривай грибів, а обережно зрізай ніжку. Не знищуй отруйних грибів. Вони можуть бути ліками і їжею для лісових мешканців.
5. Лікарські рослини збирай тільки ті, яких у вашій місцевості багато. Частину рослин обов'язково залишай у природі.
6. У лісі намагайся ходити стежинками, щоб не витоптувати траву і ґрунт. Від витоптування гине багато рослин.
7. Не лови метеликів, джмелів, інших комах. Вони запилюють квіти, ними годуються птахи.
8. Не зривай у лісі павутиння, не знищуй павуків. Вони самі знищують багато шкідливих комах.
9. Не руйнуй мурашників. Мурахи — санітари лісу.
10. Не лови і не принось додому здорових птахів та маленьких звірят. У природі про них потурбуються дорослі тварини.
11. Лісових малят ні в якому разі не слід чіпати. Якщо людина перенесе на них свій запах, батьки звірят його одразу відчують і припинять піклуватися про своє потомство.
12. Не підходь близько до пташиних гнізд. За твоїми слідами їх можуть відшукати і порушити хижаки. Не чіпай гніздо та яєчка руками, інакше птахи можуть назавжди залишити їх, і пташенята ніколи не з'являться на світ.
13. Не галасуй у лісі, не вмикай гучну музику. Шумом ти можеш налякати лісових мешканців. Поводься тихо — і ти побачиш багато цікавого.
14. Не залишай у лісі сміття. Об консервну банку може поранитися якась тваринка і загинути. Скло, нагріваючись, може призвести до пожежі.
15. Залишки їжі настроми на гілочку чи поклади на пеньок - ними поласують лісові мешканці.
16. Не випалюй суху траву. Разом із нею згорають паростки молодих рослин, гинуть їх підземні частини. Полум'я нищить багатьох комах, гнізда джмелів, мишей, птахів. Пожежа може перекинутися на ліс, на людські будівлі.
17. Пам'ятай: "Людину називають володарем природи, але мудрість, з якою ми володарюємо, від природи не дається. Цього треба вчитися". (М. І. Лобачевський).