Урок мистецтва в 6-му класі "Гімн Людині". Знаннєвий компонент: розуміння видів, стилів та напрямів мистецтва, знання музичної, танцювальної та художньої спадщини українського народу, ознайомлення з митцями соціокультурного середовища і, зокрема, уродженцем м. Бердичева скульптором П. Криворуцьким;
Діяльнісний: створення піктограм на шкільну тематику, соціокультурна діяльність через створення власних проектів (проекти «Державний гімн України» та «П. Криворуцький – уродженець м. Бердичева»).
Ціннісний: інтерпретація і порівняння творів мистецтва, усвідомлення та оцінення ролі людини у створенні історичної та культурної спадщини, усвідомлення значення загальнолюдських, естетичних і художніх цінностей.
«Гімн людині»
(6 клас, І семестр)
Знаннєвий компонент: розуміння видів, стилів та напрямів мистецтва, знання музичної, танцювальної та художньої спадщини українського народу, ознайомлення з митцями соціокультурного середовища і, зокрема, уродженцем м. Бердичева скульптором П. Криворуцьким;
Діяльнісний: створення піктограм на шкільну тематику, соціокультурна діяльність через створення власних проектів (проекти «Державний гімн України» та «П. Криворуцький – уродженець м. Бердичева»).
Ціннісний: інтерпретація і порівняння творів мистецтва, усвідомлення та оцінення ролі людини у створенні історичної та культурної спадщини, усвідомлення значення загальнолюдських, естетичних і художніх цінностей.
Наскрізні освітні лінії:
Форми та методи: метод «Знайди пару», метод «Жокей та коні», метод «Продовжити
думку», метод «Мозговий штурм», музична вікторина, проектна, індивідуальна та групова форми роботи.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія рідного краю, образотворче
мистецтво, історія, географія, музика.
Обладнання та наочність: карта України, таблиця та схема «Види мистецтва», малюнки прапорів країн, які межують з Україною, відеопрезентація про П. Криворуцького, відеопрезентація «Державний гімн України», магнітофон з аудіозаписами для музичної вікторини та виконання пісень, телевізор для демонстрації презентацій.
Тип уроку: інтегрований урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
ХІД УРОКУ
І. Музичне триголосне привітання
Учитель: Перш ніж оголосити тему сьогоднішнього уроку, пропоную вам прослухати власний вірш учениці 9-Б класу Маріанни Кобець.
Усім привіт! Я – українка!
Синьо-жовтого прапора дитинка
В цвіту калини я зростала,
Благословення її мала.
А милозвучні пісні солов’я
У дар від України прийняла!
О, Україно, люба, мила,
Твої страждання бачити несила.
Століттями від війн страждала,
Але велику силу мала,
Щоб мир народу зберегти,
Щоб милість Божу віднайти.
Завдання: визначити тему та образи у вірші.
Так, дійсно, у вірші йдеться про Україну, про українку, людину. І сьогодні наш урок – це своєрідний гімн Людині як найвищому створінню природи, як вінцю Божого промислу, це гімн витворам рук людських. Тож тема нашого уроку звучить так: «Гімн людині».
А зараз, використовуючи свої знання з географії, розкажіть, будь ласка, про Україну, з якими іншими країнами вона межує.
ІІ. Знаннєвий компонент (актуалізація та корекція опорних знань).
Учень: Україна - держава у Східній Європі та частково в Центральній Європі, у південно-західній частині Східноєвропейської рівнини. Площа становить 603 628 км².
Межує з Білоруссю на півночі, Польщею, Словаччиною та Угорщиною — на заході, Румунією та Молдовою — на південному заході, Росією на сході і північному сході. На півдні і південному сході омивається Чорним і Азовським морями.
Учитель: Так, країна межує з сімома державами, а зараз, використовуючи метод «Жокей та коні», пропоную виконати завдання (поєднати картки «держава – столиця»).
Кожна з цих країн відома своїми скульптурами та картинами, архітектурними спорудами, літературними та музичними творами – тобто шедеврами різних видів мистецтва. А давайте пригадаємо, які види мистецтва ви знаєте.
Метод «Мозговий штурм» (таблиця).
ІІІ. Діяльнісний компонент (творче перенесення знань та навичок учнів у нові ситуації).
У кожному з існуючих видів мистецтва свій засіб відображення життя. В архітектурі та скульптурі - пластичні маси; у живописі - лінії та фарби; у танці й пантомімі - людське тіло; у музиці - звук; у літературі - слово; у театрі й кіно - сценічні картини та гра акторів.
Завдання (метод «Продовжи думку»): Запишіть визначення, продовживши думку: «Мистецтво - загальне, найширше поняття, яке охоплює такі окремі види, як література, живопис, скульптура, ...».
Отже, мистецтво - це відображення дійсності в художніх образах, за допомогою яких митці у власних творах змальовують нове ірреальне (уявне) життя, подібне до реального.
Практична робота (метод «Знайди пару»): Заповнити таблицю, вставляючи такі слова: книжка, картина, фільм, бюст, ноти, вистава, стрічка, партитура, фігура, сцена, заголовок
ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ
Учитель: Ми знаємо, що кожна країна має свої власні символи та тотеми.
Запитання: Які символи України ви знаєте? (відповіді учнів).
Учитель: Отже, ми розглянули лише дві групи символів України: рослинні та державні. А сьогодні на уроці ми вестимо розмову про один з державних символів – гімн. Тож пригадаємо, які бувають гімни і де вони використовуються. А зараз проведемо музичну вікторину.
Слухання музики (музична вікторина):
Застосовуючи метод «Мозковий штурм», підсумовуємо, відповівши на запитання:
Отже, гімни бувають: спортивні, релігійні, військові, державні, релігійні, національні, шкільні, гімни різних міст та сіл.
А останнім у музичній вікторині звучав Державний гімн нашої країни. Про його виникнення нам підготувала свій проект Кирилюк Анна.
(учнівська презентація)
Учениця: Створення українського гімну бере початок з осені 1862 року: український етнограф, фольклорист, поет Павло Платонович Чубинський написав вірш «Ще не вмерла Україна», якому у майбутньому судилося стати національним, а згодом і державним гімном українського народу. Поширення цього вірша сталося миттєво. Проте, вже 20 жовтня того ж року шеф жандармів князь Долгоруков дає розпорядження вислати Чубинського «за вредное влияние на умы простолюдинов» на проживання в Архангельську губернію під нагляд поліції.
Перша публікація вірша П. Чубинського відбулася у львівському журналі «Мета» у 1863році. Отримавши поширення на Західній Україні, патріотичний вірш не пройшов повз увагу й релігійних діячів того часу. Один з них, отець Михайло (Вербицький), ще й знаний композитор свого часу, захоплений віршем Павла Чубинського написав музику до нього. Вперше надрукований у 1863 році, а з нотами - у 1865 році вперше почав використовуватись як державний гімн Української народної республіки у 1917 році. У 1917-1920 «Ще не вмерла Україна» як єдиний державний гімн законодавче не був затверджений, а тому використовувалися й інші гімни
15 січня 1992 музична редакція Державного гімну була затверджена Верховною Радою України, що знайшло своє відображання у Конституції України. Проте, тільки 6 березня 2003 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про Державний гімн України», запропонований тодішнім президентом Леонідом Кучмою. Законопроектом пропонувалося затвердити як Державний гімн Національний гімн на музику Михайла Вербицького зі словами тільки першого куплета і приспіву пісні Павла Чубинського «Ще не вмерла Україна». У той же час перша строфа гімну, згідно з пропозицією Президента, звучатиме «Ще не вмерла України і слава, і воля».
З прийняттям цього закону Стаття 20 Конституції України набула завершеного вигляду. Національний гімн на музику М. Вербицького отримав слова, віднині затверджені законом.
Запитання: Де використовується державний гімн? (на святах, урочистостях, зустрічах на державному рівні, на похованнях героїв, на Майдані тощо).
Учитель: Давайте виконаємо пісню, що є одним із державних символів України.
Виконання пісні: «Державний гімн України».
Учитель: Проте, крім музичного мистецтва, є й інші види мистецтва, художніми засобами яких створюються урочисті гімни. Наприклад, скульптура - це один з найдавніших видів образотворчого мистецтва.
Застосування методу «Мозковий штурм».
Справжній гімн Людині створили скульптори в період античності, усвідомлюючи, що вона – найвище творіння природи. Давні, зокрема грецькі, скульптори прагнули зображувати людину не лише красивою, але й духовно багатою, тобто гармонійно прекрасною. Саме цього прагнемо і ми з вами.
Адже, одним із найважливіших завдань сьогодення – це щоб ви були вихованими, гармонійно розвиненими, креативними та розумними людьми.
Саме цього прагнув, викладаючи у художній студії при Будинкові культури у Ленінграді, і наш видатний земляк – скульптор, уродженець м. Бердичева Петро Криворуцький.
Учень: Пропоную вашій увазі власний проект на тему: «Петро Криворуцький – уродженець м. Бердичева»
V. Ціннісний компонент.
1. Практична робота.
Учитель: Як можна графічно зобразити скульптурні композиції? (через піктограми). Піктограми – це умовне або схематичне повідомлення у вигляді зрозумілих символів.
Запитання: А де застосовуються піктограми у сучасному житті? (дорожні знаки, інтерфейс багатьох комп’ютерних програм, меню в мобільних телефонах тощо).
Робота на уроці: використовуючи вугілля як альтернативний спосіб виконання малюнку, намалювати піктограми на шкільну тематику.
2.Оцінювання та мотивація оцінювання.
3. Узагальнення (підведення підсумків).
Олесь Гончар сказав, що слід створювати «Людині гімн, людині, а не Богу». І дійсно, уся творчість митців сучасних та попередніх поколінь є своєрідним гуманістичним гімном Людині-творцеві, людині, що всією душею поривається в майбутнє. Чого я вам і бажаю. Адже Україна, де ми живемо, навчаємося, працюємо, – це країна, яка багата талантами в усіх видах мистецтва і саме Україна надихає усіх творців й нас з вами на нові звершення та творчі знахідки.
4. Музичне прощання за допомогою відносної сольмізації.