Множення десяткових дробів
Мороз Ірина Валеріївна, вчитель математики Новоград-Волинського Ліцею № 4
Математика
5 клас
Мета уроку. Формування умінь і навичок множення десяткових дробів,
обчислення числових виразів, що містять десяткові дроби. Розвиток логічного мислення.
Виховувати уважність, колективність, організованість, ініціативність, інтерес до математики.
Метод проведення: дидактична гра.
Обладнання уроку: Плакати, картки з індивідуальними завданнями.
Домашнє завдання на наступний урок: № 1339 (1), 1345, 1365.
Сьогодні ми проведемо незвичайний урок. Ми з вами здійснимо мандрівку в казкову країну - Математика.
(Учні повинні назвати, що це є числа, знаки дій, відрізки, промені, многокутники).
Ви також знаєте, що кожна країна поділяється на регіони, області, райони. Отже, і країна Математика поділяється на князівства. І тому сьогодні здійснимо подорож у князівство „Десяткових дробів”. Наша мета формувати уміння і навички множення десяткових дробів, обчислювати числові вирази, що містять десяткові дроби.
А тепер, давайте перевіримо, чи зможемо ми співпрацювати з жителями цього князівства?
(Звичайні)
(Ми вивчили дроби нові
Називають їх — десяткові,
Ці дроби дуже дивні,
Немає знаменника в них.
Є тільки ціла і дробова частини,
Комою розділяються між собою вони.
Нам потрібно вміти і знати,
Як ці дроби читати і писати.)
(Вміємо)
(Щоб десяткові дроби додати
Потрібно їх правильно підписати:
Цілу частину — під цілою,
Кому під комою.
Дробову частину під дробовою,
То ще потрібно нам знати
І добре пам’ятати:
Цілу частину до цілої частини додавати,
Десяті з десятими об’єднати,
Соті до сотих додаються
Тисячні з тисячними зустрічаються).
(Множення)
(Учні відповідають правило хором, потім декілька учнів поодинці,
Множимо ми дроби десяткові Незважаючи уваги на коми Як натуральні числа перемножаємо Тільки ось що пам’ятаємо:
У добутку справа комою стільки цифр відділяємо,
Скільки в обох множниках після коми маємо.)
(Вміємо)
(10, 100 і т.д., 0,1; 0,001; 0,0001...)
- Як помножити десятковий дріб на 0,1; 0,01; 0,001 ...?
- Перевіримо як ми вміємо множити десяткові дроби на розрядну одиницю.
(На плакаті зображені приклади для усного рахунку)
3,55 ∙ |
∙ 10 |
243,5 ∙ 0,1 |
1,5 |
∙ 10 |
|
3,55 ∙ |
100 |
243,5 • 0,01 |
1,5 |
∙ 0,1 |
|
3,55 |
∙ 1000 |
243,5 • 0,001 |
2,4 |
∙ 100 |
|
3,55 |
∙ 10000 |
15 ∙ 0,0001 |
2,4 |
∙ 0,01 |
|
- А як ви думаєте, чи мають закони жителі „Князівства дробів”?
(Учні повинні дати відповідь, що мають)
- Як ми їх ще називаємо?
(Властивості)
- То які закони ви знаєте?
(Переставний, сполучний, розподільний)
- Сформулюйте переставний закон множення.
- Сформулюйте сполучний закон множення.
- Сформулюйте розподільний закон множення.
(Учні формулюють закони і показують на плакаті формули відповідних законів)
Виходить княгиня князівства десяткових дробів:
Вас чекали стільки літ
То ж дробовий вам привіт.
На дошці записані завдання для кожної команди. Учні по черзі виходять до дошки і розв’язують їх. За кожну правильну відповідь - І бал + 1 бал за І місце.
Завдання для команд:
1. |
6 ∙ 0,6 |
5 ∙ 0,8 |
7 ∙ 0,9 |
2. |
6,07 ∙ 3 |
4,08 ∙ 4 |
7,09 ∙ 6 |
3. |
4,7∙10 |
0,53 ∙ 100 |
3,53 ∙100 |
4. |
12∙0,1 |
2,6∙0,1 |
2,2 ∙ 0,01 |
5. |
0,5 ∙3,5∙2 |
2,5 ∙ 0,3∙4 |
0,25 ∙ 0,3 ∙ 4 |
6. |
3∙12,7 |
8 ∙ 2,5 |
8∙ 0,15 |
7. |
1 - 0,7 |
3-2,8 |
6-5,6 |
8. |
0,01+0,99 |
0,02 + 1,98 |
2,95 + 0,05 |
- Тепер перевіримо, як кожна команда вміє застосовувати розподільну властивість множення до обчислень.
По два учні від кожної команди. По черзі працюють біля дошки, всі інші учні працюють на місцях в зошитах.
На кожній парті лежить картка із завданням.
Завдання до І команди: 7,3 • 5 + 2,7 • 5
0,44 ∙ 28,4 - 8,4 ∙ 0,44
Завдання до II команди: 4,2 ∙ 1,5 + 4,2 ∙ 0,5
0,7 • 13,6-3,6 ∙ 0,7
Завдання до III команди: 0,2 • 58,6 + 58,6 ∙ 0,8
3,4 • 14,7+5,3 ∙ 3,4
Вчитель разом з учнями перевіряє чи правильно обчислили учні біля дошки.
Виставляються бали: по 1 балу за правильну відповідь + 1 бал за І місце.
3. Фізкультхвилинка.
Хто там, хто там притомився і на парту похилився?
Треба дружно нам всім встати,
Фізкульт — паузу почати.
Руки вгору підніміть
І тихенько опустіть.
Руки вгору, руки в боки,
І зробіть чотири кроки.
Раз, два, три, чотири,
Раз, два — нахиляємось,
Три-чотири - піднімаємось,
П’ять, шість - на свободі
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім – всі сідаємо
І роботу починаємо.
Розв ’язування задачі: на кожній парті лежить картка з задачею.
Б) Кожна команда розбивається на 2-3 групи, і по групам обговорюють план розв’язання задачі. І по закінченню відведеного часу висувають свою версію розв ’язку.
На партах картки з числовими виразами.
Капітани команд обчислюють біля дошки, всі інші працюють в зошитах.
Завдання: 1) (72-39,18) • 0,07
2) 55 ∙ (0,84 + 2,76)
3) 9,4 ∙ (0,97 -0,12)
Перевіряється правильність обчислення і виставляються бали: по
Подати дроби в порядку їх спадання і прочитати зашифроване слово: МОЛОДЦІ
2,5 |
2,15 |
2,7 |
2,05 |
2,62 |
2,001 |
2,54 |
О |
Д |
М |
Ц |
О |
І |
Л |
Література
1