Урок – молитва Тема. «Боже, Україну збережи…». За поезією І.Малковича «Свічечка букви «ї».

Про матеріал
Мета: розкрити головну думку поезії, розвити її , донести до учнів глибокі роздуми сучасного поета про те, як уберегти свою рідну мову, про призначення людини в житті; розвивати навички аналізу поетичних творів, тлумачення символів, удосконалювати навички висловлювання роздумів, навіяних прочитаними віршами; виховувати любов до рідної мови, доброту, віру в перемогу добра і майбутнє України, патріотичні почуття.
Перегляд файлу

                                Урок – молитва

 

Тема.     «Боже, Україну збережи…». За поезією І.Малковича  «Свічечка    букви «ї».

Мета: розкрити головну думку поезії, розвити її , донести до учнів глибокі роздуми сучасного поета про те, як уберегти свою рідну мову, про призначення людини в житті; розвивати навички аналізу поетичних творів, тлумачення символів, удосконалювати навички висловлювання роздумів, навіяних прочитаними віршами; виховувати любов до рідної мови, доброту, віру в перемогу добра і майбутнє України, патріотичні почуття.

Тип уроку: засвоєння знань

Обладнання:мультимедійна установка, ікона, рушник, муз. супровід, Біблія.   

Наочність: портрет І.Малковича, збірки віршів,

             Епіграф : «Мово рідна, живи в ріднім домі,

                              Крізь зболений час і духовні руїни.

                              Вертайсь, рідна мово,

                             У серце народу,

                              у душу Вкраїни…»

                                                   О.Олесь

            Міжпредметні зв’язки: історія, українська література.                                                                                                                                                

 

                            Хід уроку

І.  Організація класу.

1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Звучить запис урочистої музики. На його фоні три учні читають молитву до мови Тараса Петриненка «Господи, помилуй нас!»:                          

                                                                                   1 слайд

  1. Навіть на останнім рубежі

Промінь віри в нас ще не погас,

Боже, Україну збережи,

Господи, помилуй нас!

Нам свою все милість покажи

Правдою повсюди і повсякчас,

Боже, Україну збережи,

Господи, помилуй нас!

 

  1. В наших грудях кулі і ножі,

 Нас розп’ято й знищено не раз,

Боже, Україну збережи,

Господи, помилуй нас!

І з колін піднятись поможи,

І благослови у добрий час,

Боже, Україну збережи,

Господи, помилуй нас!

 

  1. Наші душі нидіють в іржі,

Але промінь віри не погас,

Боже, Україну збережи,

Господи, помилуй нас!

Грішні діти – діти не чужі,

Отче наш, почуй їх щирий глас,

Боже, Україну збережи,

 Господи, помилуй нас!

 

2. Слово вчителя.

-         Сьогодні наш урок незвичайний. Сьогодні у нас урок – молитва, присвячений рідній українській мові. А в центрі уроку – чудовий вірш сучасного українського поета Івана Малковича «Свічечка букви «Ї»», з яким ми познайомимось, розгадаємо символи цього вірша, розкриємо його прихований зміст, думкою і серцем сягнемо глибин поетичного слова.

 

-         Чому саме урок – молитва? Бо що є молитва? Словник літературознавчих термінів дає таке визначення слову «молитва» - ліричний жанр, що має форму звертання до Бога з проханням про заступництво і відвертання зла.                                                                                                                                                                             

                                                                               2 слайд

                                                                                                                                                                                    

-         Це місточок між людиною і Богом, в якого завжди вірив український народ, до якого звертаємося подумки і вголос, в біді і в радості, з надією і вірою, шукаючи розради. І ми з вами сьогодні прокладаємо місточок у майбутнє.

 

-         Тож давайте разом визначимо мету нашого уроку, його кінцевий результат.                                                                                                

                                                                                         3.слайд

 

 

І . Сприйняття навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

-Нелегка була доля української мови. Тернистий шлях пройшла вона, поки стала загальновизнаною державною мовою нашого народу. За її визнання боролися найвидатніші діячі українського народу: Г.Сковорода, Т.Шевченко, І.Франко,   О.Гончар, Л.Українка,  М.Рильський.

                                                                                    4 слайд

-Ревно відстоюють рідну мову і сучасні українські письменники і поети: Л.Костенко, І.Драч, І.Малкович.

                                                                         5 слайд

-         Особливо вражає своєю силою поетичне слово. Лише обдарована, духовно багата людина могла писати поезії, які торкаються найпотаємніших струн нашої душі. Такими є поезії І.Малковича, українського поета нинішнього дня, справжнього патріота свого народу, поета оптиміста, поета-майстра художнього слова.

                                                                                  6 слайд

-         У нас на уроці присутні групи вчених, які допоможуть нам розкрити тему урока. Це «Біографи», «Літературознавці», «Історики»

-         Група «Біографів» підготувала нам відомості з життя І.Малковича.

 

  1. Виступ групи «Біографів»

Малкович Іван Антонович народився 10 травня 1961 року в селі Березів Нижній Косівського району Івано-Франківської області. Закінчив скрипковий клас Івано-Франківського музичного училища та філологічний факультет Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка.                            

                                                                                              7  Слайд

 

 Працював учителем у сільській школі на Київщині.
Засновник першого в Україні приватного дитячого видавництва "А-ба-ба-га-ла-ма-га".

 

                                                                                            8   Слайд

Автор збірок "Білий камінь", "Ключ", "Вірші".  Ще 19-річним юнаком на всеукраїнському семінарі молодих авторів його було обрано найкращим поетом. Вихід його першої книги гаряче відстоювала легендарна українська поетеса Ліна Костенко. 1986 року І.Малкович став наймолодшим членом Спілки письменників СРСР. “Вихід кожної його поетичної книги ставав подією літературного процесу...
І.Малкович — редактор, упорядник, автор і перекладач декількох десятків книжок для дітей. 

                                                                                                 9   Слайд

 

У 2004 році Івана Малковича було визнано одним зі ста найвпливовіших людей України. Його видавництво вже більше п’яти років займає перші місця у всеукраїнських рейтингах «Книга року».

                                                                                           10 слайд

За видання Британських лицарських легенд («Книга Туманного Альбіону») у 2003 році йому присуджено перше місце у номінації «Дитяча література» на престижному Львівському форумі видавців. На початку своєї видавничої кар’єри Іван Малкович пообіцяв:

                                                                                      11  Слайд

 «Мої видання будуть настільки гарними і якісними, що кожен малюк, вибираючи для себе книжку, вкаже саме на них. І це буде найпереконливішим аргументом на користь рідної української мови та національної культури в цілому». І свого слова дотримав. Підтвердженням цьому є багаторазове видання української «Абетки»

                                                                                           12 Слайд

 

. У 2002 році, за рейтинговим опитуванням, найкращим видавництвом в Україні визнано Київське приватне видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», а найкращим видавцем — Івана Малковича.   

За час свого існування Київське видавництво «А-БА-БА-ҐА-ЛА-МА-ГА» випустило в світ понад сто книжок для дітей, загальний наклад яких — понад чотири мільйони. Права на видання його книжок купили 19 країн світу, зокрема США, Велика Британія, Австралія і навіть Південна Корея.                                          13  Слайд

У 2002 році книга його видавництва «Снігова королева» Ганса Христіана Андерсена визнана найкращою дитячою книгою і отримала Гран-прі «Книга року».«Снігова королева» стала кращою дитячою книжкою 2006 року в Америці. Ця ж книжка, оформлена ексклюзивно — коштовним камінням, 2005 року увійшла у трійку кращих товарів різдвяних продажів у Великобританії. Іван Малкович нагороджений «Орденом Усмішки». Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Нею були удостоєні Астрід Лінгренд, Сергій Образцов, Сергій Михалков, Джоан Роулінг... 

 

 

3.Слово вчителя.

 Знаковим для сучасної української  літератури став вірш І.Малковича «Свічечка букви «Ї».

Група «Літературознавців»  підготувала  коротке повідомлення про цей вірш.

 

    4.  Виступ групи «Літературознавців»    

                                                                           14  слайд

 

-Вірш «Свічечка букви «Ї» звучить на радіо в передачі «Слово», його рядки вміщено в шкільні підручники і навчальні зошити. Цей вірш має ще другу назву «Напучування сільського вчителя».

Насправді І.Малкович працював сільським учителем на Київщині, але образ цей узагальнений: будь-який учитель має донести до своїх учнів зернятка істини цього чудового віршика.

 

 

5.Слово вчителя.

Прослухайте цей вірш.(запис вірша)       15 слайд

 

До уроку готувалася група «істориків», вони розкажуть, чому саме проблему захисту крихітної свічечки букви Ї і місячного серпика букви Є піднімає автор.

 

6.Виступ групи «істориків».

Українці успішно і досі користуються кирилицею., яку склали Кирило і Мефодій, зокрема буквами Ї,Є, яких немає в алфавітах наших сусідів – російського і польського народів.

                                                                           16   Слайд

 

 Питання збереження оригінальності азбуки вважається одним із головних у справі захисту мови. Ще на початку ХІХст., коли і в Росії, і в Польщі деякі псевдовчені намагалися довести, що не існує ні українського народу, ні української мови – всього лише частина російського і польського народу, передові українці ставали на захист найдорожчих національних святинь.

    Один з найбільших патріотів України, письменник першої половини ХІХст. Маркіян Шашкевич своєю науковою статтею «Азбука чи абецадло» поклав кінець тривалій дискусії в Галичині, де українцям нав’язували латинський алфавіт.

                                                                                   17 Слайд 

 

    Маркіян Шашкевич переконливо довів, що латинськими буквами дуже важко, а часто неможливо передати такі звуки української мови як дз, дж, ч, ш, а також звукосполучення, які споконвіків у нашій мові передаються легкими в написання буквами Ю,Я,Є,Ї,Щ.

 

6. Читання вірша учнями.

-         Давайте прочитаємо вірш виразно.

 

   7.Аналіз вірша.

    1.Асоціативне мислення.

-          Чому саме автор говорить про букви «Ї» та «Є»? З чим порівнює ці букви?                                                                                                               18  Слайд

 

     2.Метод «Прес»

           - Яким віршовим розміром написаний твір? (вільний, неримований)

 

  1. Я вважаю…(вільний, неримований вірш)
  2. Тому що…(автор не використав розділових знаків і рядки вірша не римуються)
  3. Наприклад …(зачитати рядки з вірша)
  4. Отже… ( вірш вільний, неримований )

 

3. Бесіда

- Як ви думаєте, чи впливає на сприйняття твору відсутність розділових знаків? (в усному – ні, в писемному вигляді – робить твір оригінальним, наближає до читача, до потоку людських думок

- Визначте тему вірша. ( становище української мови)

- Яка головна думка вірша? (молоде покоління має дбати про збереження рідної мови як основи духовності, нації)

- Доведіть, що цей вірш належить до патріотичної лірики і містить виховну ідею.

- Виберіть із ряду ті слова, які асоціюються у вас із віршем, поясніть свій вибір.

                                                                                                    19  Слайд

 

- За допомогою яких засобів виразності досягається розкриття даної проблеми?

 

4. Робота в групах:

1 гр. виписує в таблицю епітети;

2гр. –метафори;

епітети

метафори

зменшено-пестливі слова.

 

 

 

3гр. –зменшувально-пестливі слова.                                20 слайд

 

 

 

8.Слово вчителя.

Зробіть висновок.   Що ж допомагає нам розкрити головну думку вірша?

 

Виступ учнів:

Вірш побудований у формі внутрішнього монологу, мета якого – вдосконалення самореалізації. І монологом, і назвою «Напучування» твір нагадує знову ж таки Біблію. Малкович ніжно, ласкаво звертається до свого читача:

 Хай це, може, і не найсуттєвіше,

Але ти, дитино,

Покликана захищати своїми долоньками

Крихітну свічечку букви «ї».

 

Використовуючи зменшено-пестливу форму звертання, автор звертає увагу на проблему збереження національних надбань, зокрема проблему збереження укр.. мови . так само як у Біблії Соломон звертається до свого сина: «Послухай, сину, напучення батькового, і не відвертайся від науки неньки своєї…»

 

                                                 21   Слайд

 

 

Так і Малкович звертається до національної свідомості читача. Свічка – церковний атрибут, що за християнським уставом вважається святинею. Автор не випадково використовує порівняння свічки з буквою – він доносить до читача всю важливість збереження святині – укр..мови.

 

 

-          Висловити власні роздуми, навіяні віршем ми спробуємо за допомогою мікрофона.

-           

ІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

Інтерактивна гра «Мікрофон»

 

-         Продовжіть речення.

«Вірш І.Малковича викликав у мене…»

«Якби була у мене можливість поспілкуватись з поетом, я б запитав його…»

 «Займи позицію»

Визначте власну роль у збереженні та функціонуванні рідної мови.

 

(1 уч. Саме від нас залежіть, чи збережемо  ми свою мову чи будемо відчувати себе представниками повноправної, гордої і незалежної нації.

2 уч. Треба захищати її, відстоювати, врешті-решт спілкуватися нею, використовувати в усіх сферах нашого життя.3 уч. Ніхто не буде поважати нас, якщо ми самі не будемо поважати себе, свою націю, мову, культуру.)

 

ІV Підбиття підсумків уроку.

Слово вчителя.

-Так, звичайно, наша з вами роль у збереженні, піднесенні і розвитку української мови дуже велика. Від кожного з нас залежить майбутнє нашої мови, а отже, нашого народу, нашої країни. Ви вже чули звертання митців до Бога, ви читали звертання – заклики поетів і письменників до нас. А Катерина Мотрич у своїй молитві звертається до самої мови, ніби до живої істоти, до матері, здатної почути нас і відродитися.

 

Катерина Мотрич. Молитва до мови.

«Мово» Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясту, євшан – зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена.

…Стаю перед тобою на коліна і благаю за всіх: прости ж нас, грішних,… Повернися до нашої хати, звідки тебе було вигнано…

…Прости! Воскресни! Повернися! Водродися! Забуяй вищим  і вічним Словом від лісів – до моря, від гір – до степів! Освіти від мороку душі і освіти святоруську землю. Русь – Україну возвелич, порятуй народ її на віки!

 

  - І завершити урок хочеться словами Т.Г.Шевченка:

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть                                               22 Слайд 

 

-Тож будемо ревно і неустанно оберігати крихітну свічечку української букви «ї», щоб возвеличити і передати нащадкам той великий вогонь, який запалила вона в наших серцях і душах.

 

 

Тест «Ваші враження від уроку»

  • Інформація достатня (так, ні)
  • Мені вдалося висловитися (так, ні)
  • Я задоволений співпрацею з однокласниками
  • Мене зацікавила така форма роботи

( Аналіз та коментар результатів тестування)

 

Самооцінювання

Моя підготовка до уроку___________

Моя робота на уроці_______________

Загальна кількість балів____________

V.Домашнє завдання.                         23 слайд

 

 

 

 

docx
Додано
26 вересня 2023
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку