27 квітня о 18:00Вебінар: Кольоротерапія: використання технології в роботі з учнями початкової школи

Урок "Моря. Охорона водойм"

Про матеріал

Урок-конференція "Моря. Охорона водойм" містить багатий пізнавальний матеріал про моря України, обладнаний яскравою наочністю, технічними засобами навчання, використовуються інноваційні методи та прийоми організації навчальної діяльності учнів.

Перегляд файлу

ТЕМА. Моря. Охорона водойм.

МЕТА. Формувати поняття «море»; ознайомити з морями України, з  рослинним і тваринним світом та використанням морів людиною; вчити економно використовувати воду. Підвести дітей до усвідомлення  необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати. Ознайомити школярів із заходами щодо відтворення і збереження природи.

Збагачувати словниковий запас учнів, розширювати кругозір.

Розвивати пізнавальний інтерес, мислення, память, уяву, усне мовлення.

Виховувати бережливе ставлення до води й водойм.

ОБЛАДНАННЯ. Запис казки, фізична карта України, ілюстрації морських тварин, морських краєвидів, чучела риб, глобус, телевізор, проектор, свічка, плакат.

ТИП УРОКУ. Урок-конференція

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   Х І Д             У Р О К У

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

- Добрий день, діти!

 

Яке чудове привітання!   

                                                                                                                            « Добрий день!» - це означає, що над нами мирне небо, що у нас хороше

 

на серці.

 

« Добрий день!» - це означає, що всі ми бажаємо один одному добра.

 

Давайте разом вимовимо невеличке привітання:

 

 Добрий день, сонце золоте!

 

 Добрий день, небо голубе!

 

 Добрий день, усі люди!

 

 Добрий день, мої друзі!

 

  • Ось таким дружнім  привітанням  ми почнемо наш відкритий урок-

 

- конференцію природознавства.

 

  • Я бачу, що ви вже підготувалися до уроку: сіли рівно і готові мене

 

  уважно слухати та виконувати всі мої завдання.

 

І І.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

- Пропоную вашій увазі казочку, після прослуховування якої ви повинні дати відповідь на таке запитання: як звуть цю красуню?

( Вмикаю запис)

-Жили-були у Всесвіті девять сестер, девять красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима-

озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним

щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще ця красуня має чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами. Засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій.

- Чи впізнали ви цю красуню? Як її звуть? ( Земля)

- Так, це планета Земля, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.

- Наша Земля багата на... А на що вона багата, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки:

  1. Між берегів текла-текла

Мороз зміцнів – під скло лягла. ( Річка)

  1. Стоїть корито, повне води налито. ( Озеро, ставок)
  2. Навкруги вода, а з питвом – біда. ( Море)
  3. Не скляне воно, не з металу,

А прислухатись – дзвенить. ( Джерело)

               - Молодці, діти! Ви вірно відгадали загадки, завдяки чому дізнались відповіді на мої запитання.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

- Наша Земля має й інші багатства, але сьогодні на уроці ми будемо вести

розмову саме про моря та водоймища. Ознайомимося з морями України, рослинним  і тваринним світом, використанням морів людиною. Дізнаємося про заходи щодо відтворення і збереження природних багатств. Отже, ні пуха ні пера!

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Формування поняття «море» методом бесіди з елементами розповіді та використанням ілюстрації.

- Хто з вас був на морі?

- Що ви там робили?

- Які моря є на території України?

- Море – це частина океану, яка заходить у сушу. На карті моря позначаються синім кольором. Моря бувають окраїнні та внутрішні. Наші моря внутрішні, бо вони з усіх боків оточені сушею. Море завжди зєднане з океаном за допомогою вузеньких проток. Якщо немає виходу в океан – це озеро, а якщо є, - це  море.

- Подивіться, будь ласка, на фізичну карту України. Ми живемо ось тут, тобто в Луганській області. Якщо поїхати потягом, автомобілем, полетіти літаком туди, де опівдні Сонце знаходиться в зеніті, ми потрапимо в Азовське море, а якщо сісти на човен і попливти по Керченській затоці, то опинимося в Чорному морі.

- Скажіть мені, будь ласка, яка вода у морі на смак? ( Гірко-солона)

-Давайте поміркуємо, звідки беруться солі в морській воді? ( Сіль несуть річки)

- Якою водою поповнюються моря? ( Водою річок і струмків)

- Що робить вода, яка тече по зеленій поверхні? ( Вода – добрий розчинник. Протікаючи по земній поверхні, вона розчиняє різні речовини і у вигляді солей несе їх у моря. Поступово у морях і океанах накопичилась сіль, яка і надає воді гірко-солоного смаку).

- Вдома ви зможете переконатися, що в склад води входить сіль. Мабуть, у кожного з вас  вдома є кімнатні рослини, які ви обовязково поливаєте. Через декілька поливів, при висиханні грунту, утворюється біла плівка – це і є сіль.

Чи знаєте ви, якщо всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося б стільки солі, що розстеливши її на суші, отримали б шар завтовшки понад 150 метрів.

2.Розповідь з використанням ілюстрацій, карти, відеофільму про

моря України.

- Україна – морська держава. Вона має вихід до Чорного і Азовського морів.

Давайте переглянемо з вами кадри відеофільму.

а) Чорне море велике і глибоке. Воно лежить в глибокій западині.

б)Тут ми бачимо риболовецькі судна.

Глибина Чорного моря десь 2,5 км. Біля берегів воно мілке, у багатьох місцях береги вкриті піском. Вода у морі зеленувато-жовтуватого кольору.

- Хто бажає доповнити мою розповідь?

( Слово надається інформатору-експерту)

( У Чорному морі добре купатися, бо влітку вода дуже нагрівається. Мій тато казав, що температура води сягає до + 22* С. У Чорному морі живі організми поселяються лише до глибини 150-200м. Глибше море мертве, бо там багато отруйного газу. Але у верхніх шарах води багато різноманітних тварин).

- Дякую за змістовне доповнення. А зараз ми ознайомимося ще з одним морем, яке набагато менше за Чорне. Хто знає, як воно називається?

- Дійсно, Азовське море набагато менше за Чорне. ( Показую на карті)

- Його найбільша глибина – 14м. Через те, що Азовське море мілке, воно добре прогрівається сонячним промінням.

( Показ відеофільму про Азовське море).

- Усе узбережжя Азовського моря вкрите піском. Температура води становить + 22* + 24* С. Вода в Азовському морі менш солона, ніж у Чорному.

- Є дуже цікаві місця відпочинку: Ялта  на Азовському морі й Ялта на Чорному морі, селище Сєдово, узбережжя Азовського моря – Юр’ївка й інше. Хто з вас там був? Що бачив?

 ( Учень розповів: Ми з батьками відпочивали на морі перший раз. Якби ви знали, яке воно велике, що не видно його ні початку, ні кінця. Ми з татом навіть на високий берег піднімалися, але й звідти не видно місця, де воно закінчується.)

- А можна у Вас запитати, Ірино Степанівно? Скажіть мені, будь ласка, чому вода в морі зеленувато-жовтувата?

- Дякую за  запитання. Я з великим задоволенням поясню.

-Азовське море мілке та піщане. В ньому за день купається велика кількість людей, накопичуються хвилі. Все це підіймає пісок, тому море робиться зеленувато-жовтуватим.

( Розповіді учнів про побачене на морі. Наприклад, учень з великим задоволенням розповів, що бачив справжні моторні човни, кораблі. До цього він бачив їх тільки на малюнках...)

- Як вже відомо, наші моря дуже багаті на різноманітну рибу. Раніше найбільші запаси риби були в Азовському морі. А яка там мешкає риба!

- Осетрові риби дають нам чорну ікру. На дні моря живе камбала, морський йорж...( Показую чучела риб)

- Крім того, в морі дуже багато форелі, скумбрії, ставриди, оселедців. Поблизу узбережжя, там, де впадають річки, водиться велика кількість річної риби – судак, короп, лящ.... ( Показую ілюстрації)

3.Практична робота « Опис зовнішнього виду тварин, що живуть у Чорному морі» ( Повідомлення учнів)

- Давайте послухаємо підготовлені нашими експертами-інформаторами невеличкі повідомлення.

1 учень:

 - Я хочу розповісти вам про камбалу. Вона належить до родини камбалових. Має цікаву будову. Тіло її сплюснуте з боків і має вигляд товстого листка. Забарвлення лівого боку темно-буре з червонуватими плямами. Довжина тіла досягає 85см, вага – 15кг. Очі й ніздрі розміщені на одному боці голови.

Майже все життя камбала лежить на дні. Живиться переважно дрібною рибою. Камбала – промислова риба, має дуже смачне мясо.

( Під час розповіді учень користується ілюстрацією)

2 учень:

- Я хочу повідомити про чорноморського йоржа. Він має шкірні виростки на голові та своєрідну будову лусок. З обох боків голови – добре розвинені шипи. Гострі колючки виділяють отруйну речовину.

Химерно-пістряве забарвлення морських йоржів темними плямами і смугами на бурому фоні має яскраво виражений маскувальний характер. Більшу частину йорж проводить лежачи на дні серед заростів водяних рослин. Мясо йоржів дуже смачне. ( Використовує ілюстрацію)

3 учень:

-  А у мене є цікаве повідомлення про акулу, яка мешкає вздовж узбережжя Чорного моря.

 Нещодавно по телебаченню була передача про риб, в якій було повідомлено, що акула катран, або морський собака, мешкає вже й в Азовському морі. Ця риба завдовжки 1м, масою до 20 кг. Тіло у неї довге і струнке, вона добре плаває. Забарвлення спинної частини – темно-сіре з рідкими білими плямами з боків, черево – жовтувато-білого кольору. Рот розташований на нижньому боці загостреної голови. У ньому міститься кілька рядів гострих зубів, якими цей хижак захоплює і розриває здобич ( дрібних риб).

На людей ці акули не нападають. Вони належать до цінних промислових риб. Їхнє жирне мясо, перероблене на балик, має високі смакові якості. Печінковий жир, багатий на вітаміни, використовують з лікувальною метою.                        ( Показ ілюстрації)

-  Дякую за цікаві повідомлення. ( Коментую оцінки)

- Хто ще бажає розповісти про будь-яку рибу? ( Розповіді дітей про бичків, білугу, хамсу....)

- У поверхневих водах Чорного моря багато медуз. ( Показую ілюстрацію).

В Азовському морі медуз раніше не було, але зараз їх можна побачити і там. У деяких медуз на щупальцях є залози з отрутою, яка може спричинити опіки на тілі людини. Вони приносять велику шкоду рибному господарству, тому що зїдають їжу риб.

На дні можна побачити крабів – близьких родичів річкового рака. У крабів округле сплюснуте тіло, яке вкрите міцним панцирем. Є 10 ніг, передня пара яких – міцні клешні.

Недалеко від берега можна побачити дельфінів. Граючись один з одним, вони високо підстрибують і перевертаються у повітрі.

Надаю слово експерту-інформатору, який допоможе мені розповісти про дельфінів.

4 учень:

-  Дельфіни – морські тварини, дихають легенями, тому під водою не можуть бути більше 30 хвилин. Потім знову виринають на поверхню, щоб набрати у легені повітря. Найбільш поширеним у Чорному морі є дельфін-білобочка, довжина якого до 2 м. Дельфіни надзвичайно розумні істоти. Вони спілкуються між собою за допомогою різних звуків. Дельфінів легко дресирувати: їх можна навчити танцювати, закидати мяч у кошик, стрибати через обруч та інше.

- Дякую за чудове доповнення. Ти мені, .... , дуже допоміг. ( Ставлю й коментую оцінку)

 

 

Пропоную вашій увазі фрагмент відеофільму « Рослинний і тваринний світ морів».

 1 кадр. Від поверхні до глибин океани і моря заселені живими істотами. Серед мешканців води є дрібні рослини і тварини, які слугують їжею більшим тваринам.

2 кадр. На глибині до 150м, де проникає сонячне проміння, ростуть водорості,   які широко використовуються у народному господарстві. З них роблять: продукти харчування, клей, калійні солі, йод, папір...

 3 кадр. Дуже гарні та різноманітні тварини, які живуть на дні морів. Це

корали. Вони ведуть нерухомий спосіб життя, а морська зірка рухається на дні.

 4 кадр. Це риболовецькі судна з рибою.

 5 кадр. Це літаюча риба. Рятуючись від ворогів, вона виринає з води.

 6 кадр.Багато незвичайних мешканців ми можемо побачити в морях: сяюча глибоководна риба, морський йорж, коралова рибка.

7 кадр. В океані є кити – найбільші тварини на Землі. На відміну від  риб,

вони дихають легенями і годують своїх діточок молоком.

8 кадр. Це поділ туші кита, з якої отримують цінні продукти харчування. Зараз  полювання на китів заборонено.

9 кадр. Ми бачимо дельфінів, на яких полювання теж заборонено. Вони             

 занесені до Червоної книги.

4.Бесіда з елементами розповіді про використання морських просторів і багатств людиною.

- Яке значення мають моря в житті людини? Що вони дають людям?                               ( Розповідають діти)

Експерти-інформатори:

І) Моря дають людям продукти харчування: рибу, крабів, креветки. Цінною промисловою рибою, яку виловлюють у морях України, є ставрида, скумбрія, хамса, камбала, осетрина, білуга, оселедець.

ІІ) Моря є шляхами сполучення. По ним перевозять людей, вантажі.

Моря – чудові місця відпочинку. Щороку на узбережжі Чорного й Азовського морів відпочивають тисячі людей, вони набираються сили й здоровя, купаючись у теплих водах.

5. Робота над розвязанням проблемної ситуації

- Послухайте, будь ласка, розповідь і скажіть, чи правильно вчинили діти.

Одного разу прийшли діти до озера і побачили, що хтось залишив на березі купу сміття: папірці, пляшки, консервні банки.

Обурилися діти, що хтось забруднив такий гарний берег і вирішили все прибрати. Позбирали вони все сміття і кинули у воду. Берег знову став чистим і гарним.

-Чи правильно вчинили діти? Чому?

- Що потрібно було зробити?

6. Бесіда про охорону водойм та бережливе ставлення до води.

- Чому не можна забруднювати водойми? ( Тому що у водоймах зосереджена одна з найцінніших речовин на Землі – вода).

- Пригадайте, у чому головна цінність води? ( Без води не можуть жити люди, рослини і тварини. Без їжі людина може прожити 9 діб, без води – 2. Отже, вода – основа всіх живих організмів.)

- Але для життя потрібна чиста вода. Від забрудненої води виникають різні захворювання.

Експерт-інформатор:

( Робить повідомлення, інші учні доповнюють його відповідь)

- Водойми забруднюються:

-побутовим сміттям, яке часто викидають у озера чи ріки. Відходами фабрик і заводів. Використану забруднену воду випускають назад у водойми;

- нафтою, яка легша за воду і утворює на поверхні плівку. Під цією плівкою гине все живе. Зібрати її з води дуже важко. Нафта потрапляє у воду при аваріях кораблів, що її перевозять;

- добривами й отрутохімікатами, які змиваються дощами з полів.

- Дякую за чудове повідомлення. Хто бажає доповнити?

- Скажіть мені, дітки, що ж роблять для того, щоб вода була чистою?                     ( Будують очисні споруди, на яких забруднена вода очищається. Забороняється скидати у водойми побутове сміття і відходи, каналізаційні води).

- Якщо люди не будуть дотримуватись цих правил, то у воді загинуть тварини і рослини. Якщо це станеться, тоді ми не зможемо вживати воду і використовувати її.

- Подивіться, будь ласка, на глобус – модель Землі, якого кольору наша планета? ( Прокручую глобус)

- Чому? ( Бо на земній кулі води вдвічі більше, ніж на суші ).

- Як ви гадаєте, чи не забагато на Землі води? ( Ні, якраз стільки, щоб вона не замерзала, бо вода обігріває нашу Землю взимку, віддаючи їй тепло, що взяла від сонечка влітку ).

- На які потреби людина використовує воду?   

- Я бачу, що наш експерт-інформатор бажає допомогти вам.

Повідомлення: Люди витрачають дуже багато води, причому з кожним роком води їм потрібно все більше і більше. Наприклад, мешканець великого міста за добу використовує 350л води. Багато води потребують фабрики і заводи. Жодне виробництво не обходиться без води. Чи не найбільше води використовує сільське господарство для зрошування полів. Щоб виростити на зрошуваних землях пшеницю, з якої можна буде спекти одну булку, потрібно 200л води. Причому для своїх потреб люди використовують прісну воду, яка є тільки в озерах, річках і джерелах.

- А тепер поміркуйте, чи безмежні запаси води на Землі?

( Запаси води, особливо прісної, на Землі не безмежні. Якщо воду витрачати неекономно, водойми стануть мілкими і багато їх може зникнути. Отже, щоб зберегти на нашій планеті цінну речовину – воду, потрібно оберігати водойми від забруднення й економно витрачати воду).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

- Як одним словом назвати річку, джерело, озеро, море?

- Що таке море?

- Чому вода у морях солона?

- Які моря є в нашій країні?

- Чим відрізняється Чорне море від Азовського?

- Яке значення мають моря у житті людини?

- Що загрожує водоймам на Землі?

- Чим забруднюються водойми?

- Як запобігти забрудненню водойм?

- Як потрібно ставитись до води?

- Що можете зробити ви, учні 2 класу, у справі охорони водойм і бережливого ставлення до води? Давайте складемо памятку і запишемо її в зошити.

ПАМЯТКА

  1. Не забруднювати водойми сміттям, очищати їх від нього.
  2. Розчищати джерела, оберігати їх від забруднення.
  3. Економно витрачати воду.

2. Вшанування пам’яті загиблих під час Чорнобильської трагедії

- Сьогодні ви самі довели, що вода – справжнє диво, найдорожчий скарб. Як ставляться до скарбу? Покажіть. Візьміть у свої долоньки те, без чого не можуть існувати живі істоти.

     І як це не дивно, не дико, люди іноді виступають ворогом самі собі. І тоді трапляється біда.

 Найстрашніша біда трапилась навесні 1986 року. Це була Чорнобильська трагедія – страшне свідчення того, до якої біди можуть призвести людська недбалість, безвідповідальність, байдужість. Під час цієї катастрофи загинуло багато синів і дочок України. Ті, хто загинув, віддали своє життя, рятуючи все живе від радіації. Сьогодні ми запалимо свічку пам’яті і вшануємо їх хвилиною мовчання.

  ( Запалюються свічки. Хвилина мовчання).

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

- Чи сподобався вам сьогоднішній урок-конференція?

- Що найбільше сподобалось?

- Про що нове ви дізналися?

- Отже, ми склали памятку-правила, а мовою дорослих – закони чи рішення, за якими б мали жити ми і спонукати до цього інших.

Закінчуючи наш урок, давайте вивчимо й такі слова-заклик:

На Землі, у домі вселюдському –

Протиріч і негараздів тьма,

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема!

- Дякую всім за гарну роботу!

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку