Мета: oзнайомити дітей з поняттями роду, родини, родоводу; розвивати мовлення; виховувати повагу до них, навчити дітей шанувати працю своїх батьків, оспівувати предків.
Тема: Моя родина, мій рід. Дерево мого роду як дерево життя.
Мета: oзнайомити дітей з поняттями роду, родини, родоводу; розвивати мовлення; виховувати повагу до них, навчити дітей шанувати працю своїх батьків, оспівувати предків.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: родове дерево, гарбуз, калина, вінок, усний журнал, пісня «Деревце роду», “Родина», «Сік землі».
Епіграф: Якщо зміцніє хоч одна родина,
Міцніша стане наша Україна.
(Народна творчість)
Хід уроку
Щоб квітла Україна
Із сонцем, з вітерцем,
Кожнісінька родина
Плекає деревце.
Той – вишеньку,
Той - яблуньку,
Той дуб, а той горіх.
Для того, щоб прикрасити
Свій батьківський поріг.
У донечки, у сина
Калинонька росте.
Матуся Україна
Всім дякує за те.
За вишеньку,
За яблуньку,
За сосну, за дубок
І за такий пахучий
Віночок із гілок.
Вступне слово вчителя.
Урок наш розпочався піснею «Деревце роду».
Пісня –це душа народу, це мати – Берегиня,це рідний край, що починається від батьківського порога, стежини, тополі стрункої біля хати, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку. А ще починається з прадавніх коренів твого роду.
Ми завершили розділ «Я – українець» і сьогодні розпочнемо новий розділ «Моя родина, мій рід».Тема сьогоднішнього уроку: «Моя родина, мій рід. Дерево мого роду як дерево життя».
(Розгортаємо зошити і записуємо тему).
Ми сьогодні з вами будемо вести розмову про наш рід, родину, родовід. Урок буде проходити у вигляді усного журналу.
План уроку ( усний журнал )
А тепер вдумаємося у слово «рідний»? Що воно означає?
(Близький, дорогий) . А від якого слова воно утворилося?( Рід).
А тепер гляньте ось на цей малюнок.( Дерево роду)
( Дерево. Сильне, могутнє дерево.)
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду не цвісти,
Без стремління човен не пливе,
Без коріння сохне все живе.
(Ми – молоденькі зелені листочки, гілки – наші тато і мама. Стовбур, що ближчий до нас, міцний, це , можливо, наші дідусі й бабусі… А коріння – це всі наші прадіди, ті, хто жив сто чи двісті років тому).
(Коли в корінні дерева – сік землі, то в корінні кожного родового дерева – пам’ять народу.)
Перше коліно – я; друге – батько й мати; в третьому коліні маємо два дідусі і дві бабусі; в четвертому 4 прадіди й 4 прабабці; в п’ятому - 8 прапрадідів і 8 прапрабабусь; в шостому 16 щурів(прапрапрадідусів) і 16 щурок(прапрапрабабусь); в сьомому коліні ми нарахуємо 32 пращури і 32 пращурки. Оце і є дерево твого роду. В його верхів’ї розгалужується 32 гілки материнських і 32 - батьківських. Зауважимо, що рівно стільки зубів має доросла людина. Отож кожний корінчик слід знати досконало.
Щодня ми збагачуємо словниковий запас слів, а сьогодні його ми поповнимо.
На сьогоднішньому уроці прозвучали слова рід, родовід. Що ж вони означають?
Рід – ряд поколінь: діти – перше покоління, мама й тато – друге, дідусь і бабуся – третє.
Родовід – походження, послідовність, історія поколінь роду.
(Запишіть будь-ласка визначення цих понять в зошити).
Сьогодні ми з вами будемо мандрувати сторінками нашого журналу:
Україна – це наша родина.
Вишита сорочка, рушник та калина -
З цього починається ненька-Україна.
Отже, Україна для нас – це рідна земля, це мати-Берегиня, це пісня, це степи й лани, це мова, це родина…
Україна – це наша родина, тому що основною клітиною нашої нації є саме сім ‘я.
Наступна сторінка нашого журналу:
Рід. Родина. Сім’я.
Сім ‘я. Що значить це- то кожен знає,
Хто зріс в сім ‘ї, і хто її немає.
І як тут не приховуй, не таї,
Залежить наше щастя від сім ‘ї.
Звернімося до вашого домашнього завдання.(На домашнє завдання потрібно було створити асоціативний образ родини).Отож прошу спікерам груп презентувати свою роботу.
Отже, кожен з вас по-різному асоціює сім ‘ю. Можна зробити загальний висновок, що сім ‘я – це єдине ціле і неповторне.
Асамблея ООН постановила, що починаючи з 1994 року, 15 травня кожного року відзначається день родини.
Свято оберігала родина пам’ять про корені свого роду.В сім’ї знали про те, хто вони з діда-прадіда, з якого роду.
Пам’ять родоводу – це пам’ять про дідуся і бабусю, їх портрети на стіні, документи і листи. Це пісні та обряди, наша мова і культура.
Ця тема розмови буде наступною сторінкою журналу.
Родовідна пам’ять.
У народі говорять: «Дерево дає добрі плоди тоді, коли воно має сильне коріння». Так і в родині. Чим більше кожен із нас знатиме про свій рід - тим більше шануватиме його. Від свого коріння ми черпаємо силу для життя.
Як в народі говорять про рід, родину?
«Яка хата, такий тин, який батько – такий син».
«Який кущ, така й калина, яка мати – така й дитина».
«Міцна сім ‘я, міцна й родина – міцна й щаслива ненька-Україна».
У Біблії сказано: «Шануй батька свого і матір свою - і довголітнім будеш на землі». Це стосується не лише конкретно тебе , а й усього українського народу. Справжня людина ніколи не образить своїх рідних і ніколи не відмовиться від них. Як ти ставишся до своїх рідних, так само і твої діти ставитимуться до тебе.
Наступною сторінкою нашого журналу є:
Роль батька й матері у сім ’ї .
Робота з текстом: ( У кожного на парті є притча про маму).
Які ваші вчинки можуть викликати сльози у ваших матерів?
Отже, ми все повинні робити для того, щоб наші матері ніколи не плакали.
Отож любіть і шануйте своїх батьків. Не забувайте казати їм добрі слова, говорити про те, як ви їх любите.
Наступна гра, яку ми проведемо, – «Чарівна драбинка».(Діти повинні розмістити на сходинках себе, батьків, свою родину і проаналізувати).
А зараз ви повинні створити сенкан на тему «Мама», «Тато», «Рід».(По рядах).
3.Підсумкова бесіда
родину в майбутньому» або скласти казку «Моя родина у майбутньому».
Це дерево- наш славний родовід
Це – батько й мати, прадід твій і дід.
Тож не даймо всохнути отому родовому дереву праслов’янського народу… Шануймо те , що маємо!
Звучить пісня у виконанні Н. Яремчука «Родина».