23 квітня о 17:00Вебінар: Дистанційне навчання з «На Урок»: інструменти для ефективної та цікавої роботи

Відкритий урок. "Олександр Олесь. «Микита Кожум'яка». Драматичний твір на тему народної казки".

Про матеріал
Мета уроку: - ознайомити учнів із драматичним твором, опрацювати ідейно-художній зміст драми-казки; - на прикладі п’єси Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», розглянути основні ознаки драматичного твору; - формувати інформаційні, комунікативні та громадянські компетентності учнів; - сприяти розвитку образного та критичного мислення, уваги, спостережливості, пам’яті, творчих здібностей; - виховувати інтерес до історичного минулого нашого народу, його культури, національну свідомість учнів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Олександр Олесь. «Микита Кожум'яка». Драматичний твір на тему народної казки.

 

Мета уроку:
- ознайомити учнів із драматичним твором, опрацювати ідейно-художній зміст драми-казки;

- на прикладі п’єси Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», розглянути основні ознаки драматичного твору;
- формувати інформаційні, комунікативні та громадянські компетентності учнів;
- сприяти розвитку образного та критичного мислення, уваги, спостережливості, пам’яті, творчих здібностей;
- виховувати інтерес до історичного минулого нашого народу, його культури, національну свідомість учнів.

Цілі
Учні знають: зміст твору, риси характеру головного героя.
Учні вміють: виразно читати драму-казку в особах, визначати в ній найнапруженіші епізоди; розкрити своєрідність побудови твору, його жанрові особливості.

Тип уроку: комбінований.
Обладнання: роздатковий матеріал; сигнальні картки, текст художнього твору, презентація, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: драматичний твір і його ознаки.

ХІД УРОКУ


I. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП   

   СЛАЙД 1                          
Добрий день, любі діти! Я рада бачити вас на сьогоднішньому уроці! Давайте подивимось один на одного і побажаємо успіху! Сідайте.


II. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

На попередньому уроці, ми з вами розпочали своє знайомство з творчістю Олександра Олеся.
Сьогодні  ми продовжимо захоплюватись і насолоджуватись читанням історичних творів Олександра Олеся, на сторінках яких постає життя наших предків, миготять у стрімкому бігу коні, схрещуються списи, дзвенять шаблі… Познайомимось із мужнім богатирем – Микитою, визначимо, які найкращі риси втілено в образі головного героя; розкриємо особливості драматичного твору, розвиватимемо навички виразного читання драматичних творів.

 

 

 

Розгорніть зошити і запишіть …

Тема нашого сьогоднішнього  уроку: Олександр Олесь.  «Микита Кожум’яка». Драматичний твір на тему народної казки. 

 

СЛАЙД 2

Перед вами лежать панбуки, які ви заповнюватимете протягом уроку, а наприкінці здасте їх на перевірку. Підпишіть їх,  будьте уважні і не пропустіть нічого важливого.

 

А зараз дайте мені відповідь на декілька питань.

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

СЛАЙД 3

Мозковий штурм

1. З яких джерел і від кого ми дізнаємося про минуле наших пращурів? (літописи, підручник історії, перекази, легенди, казки, пісні, книги, фольклор, батьки, діди, історичні фільми, мультфільми)

2.Справжнє прізвище Олександра Олеся? (Олександр Іванович Кандиба)

3. У якому віці Олександр Олесь написав свій перший вірш? ( у дев’ять років)                                      

4. З якими творами письменника ми вже познайомились? ( «Заспів», «Україна в старовину», «Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий»).

5. До якої книги вони ввійшли? ( «Княжа Україна»)

6.  Про що ця книга (розповідь про історичне минуле нашого народу, вірування наших пращурів, утворення Києва та Київської Русі, княже правління, війни та військові походи).

 

Вступне слово вчителя

Ще з дитинства Олександра Олеся манив театр. Часом узимку, щоб подивитися якусь українську п'єсу, він долав двадцять верств. Він зіграв десятки ролей у самодіяльному театрі, створив цілу низку драматичних етюдів, тісно співпрацював з театральними діячами. Був чи не єдиним творцем української драматичної казки, корені якої сягають народної творчості. Усна народна творчість завжди була й залишається невичерпним джерелом натхнення письменників.

СЛАЙД 4

Ось і Олександр Олесь за мотивами народних казок, легенд, билин створив чудову драму-казку «Микита Кожум'яка».

Хто ж є головним героєм його твору? Про це нам розкажуть наші ДОСЛІДНИКИ.

 

 

 

 

 

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

СЛАЙД 5

ДОСЛІДНИКИ

Д. 1 Кирило Кожум’яка — це богатир-змієборець у героїко-фантастичних казках. Жив він, за переказами, у Києві над Дніпром. Казка «Микита Кожум’яка» відома з часів Київської Русі. Вона згадується в «Повісті минулих літ» під № 6501 (993) роком.

Микита Кожум'яка — символічне втілення богатирської сили слов'ян.

 

Д. 2 Микита Кожум'яка – це герой народної казки часів Київської Русі, записаної в кількох варіантах. У найбільш повних варіантах розповідається про те, як змій біля Києва змушував складати данину живими людьми, а врешті став домагатися, щоб князь дав йому свою дочку.

 

Д. 1 Вона була віднесена змієм, який, полюбивши її, тримав в ув'язненні. Дізнавшись від змія, що він боїться тільки однієї людини - Микиту (або Кирила) Кожум'яку - вона з голубом відправляє лист до батька з проханням відшукати цього богатиря і спонукати його битися зі змієм.

 

 Д. 2 Коли посланці князя увійшли в хату Кожум'яки, зайнятого своєю звичайною справою, він від несподіванки перериває 12 шкур. На прохання князя битися зі змієм він спочатку відмовляє. Не можуть його вблагати і послані князем старці. Тільки плач присланих князем дітей зачіпає серце Микити.

 

Д. 1 Обмотавшись прядивом і обмазавшись смолою, щоб стати невразливим, богатир б'ється зі змієм і звільняє княжу дочку.

 

Д. 2Урочище поблизу Києва, де жив богатир, стало з тих пір називатися Кожум'яки.

 

Д. 1 Інший варіант говорить, що Змій, побитий Микитою Кожум'якою, благає його про пощаду і пропонує розділити з ним землю порівну. Микита запрягає Змія і проводить борозну від Києва до Чорного моря; потім, почавши ділити море, змій тоне.

 

Д. 2Є ще легенда про заснування міста Переяслав.

 

Д. 1 Налетіли якось на поселення печеніги. Серед кочовиків був один непереможний витязь. Став той витязь викликати собі ворога з русинів, але ніхто з князівської дружини не наважувався прийняти виклик. Засумував ясний князь — стало йому соромно й прикро.

 

Д. 2Аж тут вийшов юнак із простолюдинів, що й погодився стати на герц із поганином. Жорстокий був двобій. І здолав хлопець печеніга, чим й «переяв славу» собі. На честь цієї перемоги місто почали називати Переяславом.

 

Слово вчителя

Дякую, молодці!

 

Діти, вашим домашнім завданням було, ознайомитись з казкою «Микита Кожум’яка»

 

Робота з теорією літератури

1. Хто нагадає нам, що таке казка? (це твір усної народної творчості в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події)

 2. Доведіть, що цей твір – казка (має вигадані фантастичні події, герой наділений фантастичною силою, має слова повтори, магічні числа, добро перемагає зло )

Панбук


Читаючи твір Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», ви, звичайно, звернули увагу на своєрідність написання, оформлення цієї казки. Такі твори призначені не лише для читання, а й для постановки в театрі і мають свої особливості. А називаються вони драматичними.

 

СЛАЙД 6

Драма (від гр. – дія) – твір, у якому життя героїв розкривається через розмови та вчинки дійових осіб. Призначена для постановки на сцені. Складові драматичного твору: дійові особи, репліки, дії, картини, яви, ремарки.                                                                  

Зошит
Пропоную розглянути основні ознаки драми-казки, зверніть увагу на перелік дійових осіб, 

казка розділена на чотири картини, інколи дії, яви, оскільки дія відбувається в різних місцевостях,

отож потрібні декорації (художнє оформлення сцени). 

Основа драматичного твору – це висловлювання героїв – діалог, монолог- та дії персонажів.

Ремарки – це своєрідні підказки автора про місце дії, зовнішність дійових осіб, їхню поведінку. Ремарки набрані дрібнішим шрифтом. Ми легко можемо їх побачити.

Тож, ми сміливо можемо сказати, що жанр цього твору – драма-казка.

Панбук

 

У постановках важливу роль відіграють звуковий і музичний супровід.

Але найбільше враження, звичайно, справляє майстерна гра акторів.

 

Робота зі змістом драми-казки «Микита Кожум’яка»

СЛАЙД 7

Пропоную і вам, діти, побути справжніми акторами і майстерно зіграти свої ролі в цій драмі казці.

КАРТИНА ПЕРША

Палати Князя.

 

Дівчина

Сумний наш Князь, сумний наш Князь,

Лягли йому на чоло хмари,

Неначе ждуть нас знов удари,

Неначе знов орда знялась...

 

Княгиня

Ах, я так серцем не боліла,

Коли орда в степах кипіла,

І він з мечем і на коні

Літав орлом між ворогами,

А кров червоними квітками

Цвіла на дикім бур'яні.

Тепер же я горю в огні, —

Невже віддати мушу Змію

Дочку мою, красу, надію,

Сама згубити її мушу?

Ах, краще б взяв мою він душу...

 

Дівчина

Лишіть! Послухайте мене:

Ще, може, лихо і мине.

Ще, може, найдеться в державі

Юнак хоробрий, молодий,

Що й сам повернеться у славі

І вславить трон ваш золотий.

Хай Змій віки уже лютує, —

Всьому на світі край свій є...

Княгине! Серце моє чує,

Що Змія лицар той уб'є!

 

 

 

Княгиня

Покинь свої химерні мрії

І в очі правді подивись:

Прийшла черга — і смерть надії,

І не змагайся, і корись...

От так колись черга настане,

І згину я, і згинеш ти...

 

Дівчина

Чому ж увесь народ не встане

Страшного ката розп'ясти?!

Хай має він залізні руки,

Хай має безліч він голів,

Нехай страшні народні муки, —

А ще страшніш народний гнів.

 

Княгиня

Мовчи... Бо й стіни мають вуха!..

І що, коли нас Змій підслухав, —

Удвох загинем в одну мить!

 

Дівчина

Ах, в серці кров моя кипить!

Коли б Князівну врятувати,

Я б не боялась самострати...

 

Княгиня

У тебе серце золоте...

Мовчи!.. Здається, хтось іде...

 

Дівчина, угледівши на порозі Князя, виходить.

 

Князь

Недобрі знов у тебе очі...

Чому?! Від сліз? Не спала ночі?

Тому моя й журба подвійна...

 

Княгиня

Ні, Князю мій! Ні, я спокійна.

 

 

Князь

Спокійна... ти... А де ж вона?

 

Княгиня

Сидить в задумі край вікна

І в простір дивиться кудись...

А очі слізьми налились...

 

Князь

Невже країна вся байдужа?..

Невже у нас немає мужа

Палкого серцем, молодого,

Який би зваживсь на двобій,

Невже не знайдеться нікого

В державі нашій молодій?!

 

Входить Джура.

 

Князь

Що сталось, Джуро? Чийсь гонець?

 

Джура

Атож! Від Змія посланець.

 

Князь (до Княгині)

Іди собі в свої покої.

 

Княгиня

Ах, не минути долі злої...

(Виходить.)

 

Князь

Хм! Посланець?!. Від Змія... Клич!

 

Джура

Такий він чорний, як та ніч!..

Такий зубатий та окатий...

 

Князь

Дарма!.. Іди, зови в палати!

Оплески нашим акторам.

СЛАЙД 8

Словникова робота

Читаючи твір, ви напевно звернули увагу на незнайомі слова, давайте спробуємо пояснити їх значення.

Лицар – воїн;

Кат – той, хто страчує людей;

Джура – служник;

Покої – кімнати;

Келих – кружка;

Скипіти - розгніватися;

Ледащо - лінивий;

Булава – залізна палиця з шипами, зброя;

Бити чолом – кланятися;

Добре вшкварив – добре вдарив.

 

СЛАЙД 9

Сподіваюсь, ви всі уважно прочитали твір. Дайте мені відповіді на такі запитання.

Евристична бесіда                                                 

  1. Яке лихо сталося у Князя?( його доньку хотів забрати Змій)
  2. Що воєводи радили Князю? ( 1-й змиритися, інші 3- відстоювати честь королівства шляхом боротьби)
  3. Чому Князь вирішив звернутися до Микити Кожум’яки? ( батько Микити запропонував допомогу, в королівстві не було сильнішої людини за Микиту)
  4. Які надприродні можливості мав Микита? (був надзвичано сильним : кинув коня через тин, А найменший- щось страшне! Вже з 3х літ боров мене) знайдіть слова підтвердження у творі
  5. Хто, крім дітей, ще приходив до Микити Кожум’яки з проханням від  Князя? ( 12 парубків, 12 дідів)
  6. Чому Микита вирішив боротися зі Змієм лише тоді, коли його                          попросили про це діти? ( батько його говорив «Як не вийде знов нічого, шли малих дітей до нього. Наймиліш йому дитина…Отакого маю сина!») знайдіть слова підтвердження у творі
  7. Який інтерес – особистий чи громадянський – змусив Микиту воювати зі Змієм? (особистий – кокохав собі Князівну., громадянський – йому було шкода дітей, які теж могли постраждати від Змія)
  8.  Що прославляє, а що засуджує автор у творі? ( прославляє силу, мужність, готовність до самопожертви заради народу, Засуджує – пихатість, жорстокість, зло, насилля)
  9. Назвіть головних героїв казки. (Микита Кожум’яка, Князь, Княгиня, Князівна, Дід)

Панбук

  1. Яка тема твору? (Боротьба народних богатирів із ворогами, зажерливим змієм.) 

Панбук

  1. Яка ідея казки? (уславлення мужності народних героїв).

Панбук

 

Порушена послідовність (Робота з ілюстраціями до казки )
Завдання дітям : відновити порушену послідовність подій, розташувати ілюстрації правильно та дібрати цитати з тексту драми-казки до ілюстрацій.

Ілюстрація 1
Наш пан, великий Володар,
Землі й самого пекла цар,
Прислав мене тобі сказати,
Що мусиш ти дочку віддати
Лишає він тобі три дні…

Ілюстрація 2
Мамо, тату! Не журіться!
Ви навколо подивіться:
Смерть зливається з життям,
Розцвіт тут, занепад там…
Хай я згину в пащі Змія,
Та в мені живе надія,
Що загине й він колись…

Ілюстрація 3
Б’ю я князеві чолом
Б’ю чолом і воєводам .
Чув я, Князю мій, що ти
Перестав спокійно спати,
Що до тебе йдуть свати,
Щоб дочку твою узяти.
…Змія б син мій поборов.

 

 

Ілюстрація 4
Князь, Княгиня і Князівна
Низько б’ють тобі чолом.
Налети орлом на Змія,
Вбий його своїм крилом.
Коли ж чуєш правду ти
На двобій ти з лютим Змієм
Мусиш, лицарю, піти.

Ілюстрація 5
Ай, як розгнівавсь Змій!
Пустив, дивіться, пару,
Мов курява знялась.
О! знову кинув жару! (Чути гупання булави)

 

V.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

СЛАЙД 10

Ви вдома підготували питання до вікторини «Чи уважний ти читач?». Будь ласка, хто перший?

Вікторина «Чи уважний ти читач» (проводять діти)                                                            

  •  Про кого сказано: «У тебе серце золоте…»? (КНЯГИНЯ)
  • Хто сказав: «Хто не бореться, той раб»? (КНЯЗЬ)
  • Чиї це слова: «Воєводи! Не годиться, щоб віддав Дочку наш Князь»?( ДІД)
  • Хто сказав: «Слово ще — й робити кину»? (МИКИТА)
  • Чиї це слова: «Ще не вмерла правда в світі, вогник віри не погас..»?(ДІВЧИНКА)
  • Хто сказав: «Гнулись ми, та досить гнутись»? (ВОЄВОДА)
  • Кому належать слова: «Зважся, з силою зберись і – на гада!»(БРАТ)

 

А тепер давайте подивимось на дошку, переглянемо чи правильно виконано роботу.

 

Асоціативне ґроно  (робота в парах)

СЛАЙД 11

Скласти асоціативне гроно до образу Микити Кожум’яки, а допоможе вам в цьому хмаринка слів. СЛАЙД 12

 (Скромний, працьовитий, співчутливий, справедливий, спритний, хоробрий, мужній, сильний)

 

 

 

 

 

Перегляд мультфільму

СЛАЙД 13                                              

Народна казка про змієборця Микиту Кожум’яку зацікавила й сучасних митців – мультиплікаторів. Вони створили перший повнометражний мультфільм у 3D-форматі «Микита Кожум’яка». (трейлер до мультфільму)

 

  VI.  ПІДСУМКИ УРОКУ

СЛАЙД 14

Гра «ТАК-НІ»   (ДОЛОНЬКИ )                                                                        

  1.Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію  улюбленого сина? (Ні)

  2. Народ боявся Змія? (Так)

  3. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення    добровільно віддати Змію дочку? (Ні)

4.Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія?                                                                                                                                                                                                                                                                                                               (Ні)                                                              

5. У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)

6. Микита  злий і жорстокий? (Ні)

7. У Микити було п'ять братів? (Ні) (4 брати)

8. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні)

10.На боротьбу зі Змієм Микиту умовили діти? (так)

11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (Так)

       12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так)  

Рефлексія
Добігає до кінця наш урок. Давайте поглянемо на наш панбук.

Що ми дізналися на уроці? (відповіді учнів) СЛАЙД 15

Що найбільше сподобалось на уроці?

Щоб ви хотіли повторити?

 

«Мозковий штурм»
- Чи можна в наш час зустріти таку людину, як Микита Кожум’яка?
- Чи змогли б ви на місці Микити, маючи неабияку силу, теж вступити в бій зі Змієм?
- На вашу думку, чи є сьогодні справжні патріоти, які здатні віддати життя за Україну та її народ?

VІІ. Оцінювальний етап
Діти, я пропоную вам самим оцінити свою роботу на уроці. Поставте на своїх панбуках оцінку, на яку ви заслуговуєте. Передайте їх на перші парти.

 

VІІІ. Домашнє завдання. СЛАЙД 16

Обов’язкове: скласти план драматичного твору Олександра Олеся «Микита Кожум’яка».
За бажанням: намалювати ілюстрації до твору, а можливо і написати вірш.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 лютого
Переглядів
377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку