Урок з біології 10 клас
Тема. Мутації: види мутацій, причини та наслідки . Мутагени.
Мета уроку - формувати компетентності:
Предметна: природничонаукова.
Ключові : спілкування державною мовою: культура мови;
ціннісно-смислову: здатність орієнтуватися в соціумі, формувати власний світогляд, навички роботи в групі;
уміння вчитися впродовж життя: мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію;
інформаційні: навички роботи із джерелами інформації;
пояснювально-аналітичну: пояснювати явища мутації в природі, сформувати в учнів уявлення про причини виникнення та наслідки мутацій, використовуючи наукове мислення;
дослідницько-експериментальна: розглянути основні види мутацій, а також причини, що їх викликають;
прогностичну: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки мутацій через вплив мутагенів;
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку : наукова лабораторія
Методи і методичні прийоми: словесний, наочний, інформаційний, проблемно-пошуковий, робота в групах, робота з підручником і засобами мультимедіі.
Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я, фізика, хімія, екологія.
Обладнання: підручник, робочі зошити, роздавальний матеріал за темою уроку, біологічний словник, інтерактивна дошка, фотоматеріали для учнів, аркуші паперу, відеоінформація.
Х І Д У Р О К У :
Організаційний момент.
Вчитель. Чи може людина знати все на світі?Які вона шліхи долає, щоб здобути знання? Епіграф нашого уроку:
Епіграф: «Три шляхи ведуть до знань: шлях роздумів - найголовніший, шлях наслідування - найлегший, шлях дослідження - найважчий»
Вчитель: Як ви розумієте даний епіграф?
Очікувана відповідь: учні?????
Вчитель. Ось і ми продовжимо вивчати тему генетика людини і дізнаватися щось нове та цікаве.
Вчитель: Актуалізацію опорних знань проведемо вигляді
« Бліц - опитування». На екрані слайд з питаннями. Ваша задача закінчити речення одним словом – відповіддю.
1) Ділянка молекули ДНК, що визначає певну ознаку організму (колір волосся, розміри організму, форму нігтів та ін.) - _________ (ген);
2) Сукупність генетичної інформації організму - __________(генотип); 3) Здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків, у процесі індивідуального розвитку - _________(мінливість);
4) Повний набір хромосом в еукаріотичній клітині – це _______(каріотип);
5) Нитки ДНК,зв’язані з білковими молекулами ядра - ______(хромосоми); 6) Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам в процесі розмноження - _________ (спадковість).
Вчитель: Увага на екран перевіримо ваші відповіді. (слайд)
Вчитель: Отже, наука генетика, що вона приховує, які таємниці? Відповіді на ці запитання детальніше ви отримаєте сьогодні на уроці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Метод «Вікно в історію»
Вчитель: Людей, які відрізнялись від решти через певні відхилення у зовнішності здавна вважали монстрами, різного роду виродками. Їх усіляко клеймили, у часи інквізиції їх навіть піддавали різного роду тортурам як вважалося походили вони від диявола . В кращому випадку цих осіб показували на ярмарках за гроші в якості дивини.
Зараз ми розуміємо, їх індивідуальність була і є природної, а не потойбічні прояви .
Питання до учнів: що є причиною даних змін людського організму? (відповіді учнів мутації)
Вчитель: Так. Звичайно, це генетичні мутації. Про них сьогодні і піде мова на уроці.
(Оголошення теми та мети уроку)
Вчитель: Запишіть дату уроку, а його тема : « Мутації: види мутацій, причини та наслідки . Мутагени»
Мета уроку - формувати компетентності:
Предметна: природничонаукова.
Ключові : спілкування державною мовою: культура мови;
ціннісно-смислову: здатність орієнтуватися в соціумі, формувати власний світогляд, навички роботи в групі;
уміння вчитися впродовж життя: мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію;
інформаційні: навички роботи із джерелами інформації;
пояснювально-аналітичну: пояснювати явища мутації в природі, сформувати в учнів уявлення про причини виникнення та наслідки мутацій, використовуючи наукове мислення;
дослідницько-експериментальна: розглянути основні види мутацій, а також причини, що їх викликають;
прогностичну: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки мутацій через вплив мутагенів на організм людини;
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку : наукова лабораторія
Вправа очікування
Вчитель: « Очікування» пропаную провести правою «Мікрофон» . Дозвольте взяти у вас інтерв’ю. Продовжіть речення. Які ваші очікування від уроку?) Що ви очікуєте від учителя, від однокласне них, від себе ? ( очікування учнів.) Слайд
Вкінці уроку ми повернемося до ваших очікувань і перевіримо чи справдилися вони.
Вчитель. Проблемне питання, над яким будемо працювати «Значення мутацій в природі та в життя людини, шкода і користь від них».
Вчитель.Нагадую правила роботи в групах
Правила роботи в групах
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель. Переходимо до вивчення нового матеріалу.
Мутаційний процес здавна цікавив людину, а компанія Marvel Comics,( марвел комікс) навіть зробила мутантів своєю фішкою. Ви полюбляєте мутантів – героїв американських коміксів? Які з них вам відомі? Пригадайте, що є причиною прояву мутацій у головних героїв коміксів? (слайд)
Ці причини пов'язані з порушенням основних генетичних процесів, що відбуваються в клітині: реплікації та ділення. Мутації являють собою зміну структури молекули ДНК. (слайд)
«Хвилинка ерудита» Словникова робота. Формування поняття «мутації».)
Вчитель. Давайте нарешті запишемо у зошити поняття мутації.
Мутації — це зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління. (слайд).
Перечитайте у важно поняття мутації і озвучте його. Воно знадобиться для подальшої роботі на уроці.
Вчитель. А зараз давайте розглянемо види мутації та їх загальні ознаки.
- Розглянемо опорну схему разом і запишемо її у зошит. (слайд)
Види мутацій:
Генні - спричинені порушенням послідовності нуклеотидів у молекулах ДНК;
Хромосомні - виникають у результаті перебудови хромосоми;
Геномні - зміна кількості наборів хромосом
Вчитель: давайте разом закріпимо знання про види мутацій та їх ознаки через «Евристичну бесіду»
1. Що таке мутації?
2. Які існують види мутацій та їх ознаки?
3. Яку значенні мутацій в природі?
Вчитель. Біологічна цікавинка. Прослухайте, будь ласка, інформацію та проаналізуйте її.
Частота народження дітей із синдромом Дауна зростає від 0,5 % у 30-річних жінок до 2 % у 45-річних. Загальна ймовірність виникнення різноманітних спонтанних мутацій у дітей, народжених матерями віком понад 42 роки, становить близько 30 %. У сорокарічних чоловіків кількість нащадків з карликовим зростом, вкороченими кінцівками, сідлоподібним носом зростає вдесятеро порівняно з двадцятирічними. (слайд)
Чому саме вік впливає на підвищення відсотка мутацій. ( відповіді учнів спричинені хромосомними і генномні мутаціями)
Вчитель. Згадуємо наше проблемне питання. «Значення мутацій в природі та в життя людини, шкода і користь від них».
Пропоную переглянути відео ролик :«Види мутацій у природі»
Види мутацій у природі(перегляд відео ролика https://www.youtube.com/watch?v=66ArsJp5SNs) .
Вчитель. Отже після перегляду відео ролика, ви можете мені дати відповідь на наше проблемне питання: «Значення мутацій в природі та в життя людини, шкода і користь від них».
Вчитель. Мутації мають ряд властивостей. Давайте через вправу «Вірю-не вірю» з’ясуємо, як ви зрозуміли про мутацїї і їх властивості.
вправу «Вірю-не вірю»
• виникають раптово, мутувати може будь-яка частина генотипу; +
• частіше бувають рецесивними і рідше – домінантними; -
• можуть бути шкідливими (більшість мутацій), нейтральними і корисними (дуже рідко) для організму;+
• передаються від покоління до покоління;+
• є нестійкими змінами спадкового матеріалу;-
• можуть повторюватися.+
Вчитель. Фактори, які здатні створити мутаційний ефект, називають мутагенними.
(«Хвилинка ерудита». Словникова робота.)
Вчитель. Записуємо поняття в зошит.
Мутагени – здатні спричиняти мутації. (слайд)
Мутагени схема на дошці
Фізичні Хімічні Біологічні
Фізичні мутагени:
• йонізуюче випромінювання;
• радіоактивний розпад;
• ультрафіолетове випромінювання;
• надмірно висока або низька температура
. флюорографія)
Хімічні мутагени:
• пестициди (гербіциди, фунгіциди);
• деякі харчові добавки (ароматичні вуглеводні, цикламати);
• продукти переробки нафти;
• органічні розчинники;
• лікарські препарати (препарати ртуті, імунодепресанти).
Біологічні мутагени:
. деякі віруси (вірус кору, краснухи, грипу);
Метод «Навчаючись, вчуся»
Вчитель. Пропаную методом «Навчаючись, вчуся» зробити наступне завдання. Розмістити та пояснити запропоновані мутагени по групам до яких вони належать та прикріпити їх на плакат по черзі . (діти кріплять мутагени на дошці з поясненням).
Вчитель. Після виконання цієї вправи я хочу роздати вам «Пам’ятки», в яких міститься наступна інформація.
Вчитель. ЗАПАМ'ЯТАЙ !
Вчитель. Повертаємося до наше проблемне питання. « Значення мутацій в природі та в життя людини, шкода і користь від них»
Хвилинка розвантаження
Цікаві факти
1. В 1961 році була виведена нова порода кішок - шотландська висловуха. Причиною загнутих уперед і вниз вух з'явилася генна мутація. Схрещування кішок цієї породи викликає порушення опорно-рухового апарату у потомства, тому для отримання нових висловухих кошенят потрібно схрещувати висловухих кішок з нормальними особинами.
2. У 1820 році в Бразилії спонтанна мутація на одному з кущів
апельсинового дерева призвела до появи апельсинів без кісточок, відомих як Navel orange. Розмножуватися цей сорт міг тільки шляхом щеплення, тому всі існуючі сьогодні в світі дерева навеля є клоном того самого бразільського дерева.
3. Кішки породи манчкін відрізняються непропорційними короткими лапами - те, як вони виглядають у порівнянні з звичайними кішками, ставить їх в один ряд з таксами на фоні інших собак. Манчкіни з'явилися в США у 1983 році через генетичну мутацію, цікаво також, що ген, який відповідає за коротколапість є домінантним, тобто у манчкіна і звичайної кішки народжуються коротколапі кошенята.
Вправа «Мозковий штурм». Створюємо коло ідей біля дошки. Вибираємо секретаря який буде записувати на дошці всі пропоновані іде останніх.
Вчитель. Давайте розглянемо наступне питання. Чи можуть мутацій бути корисними в природі та в житті людини?.
( Відповіді учнів) (чинник еволюційного процесу, виведення нових порід тварин і сортів рослин, штамів мікроорганізмів, генетичний метод боротьби із шкідниками, мінливість – підвищує адаптивність організмів до навколишнього середовища, причини генетичних хвороб людини, летальні мутації – захист генотипу від появи небажаних генів).
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Вчитель. Пропоную узагальнити нові знання вправами: «Доміно». Вправа «Доміно». Пропонують незакінчені фрази. Самі закінчення написані на інших аркушах. Вам необхідно підібрати правильні закінчення до фраз.
БІОЛОГІЧНЕ ДОМІНО
1. Хромосомні мутації є... |
а). Хімічні, фізичні, біологічні |
2. До біологічних мутагенів відносяться... |
б). лікарські препарати (препарати ртуті, імунодепресанти). |
3. Мутації за видами бувають... |
в). фактори, що викликають мутації |
4. До хімічних мутагенів відносяться... |
г). причиною генетичних хвороб |
5. Мутаген – це... |
д). вірус кору, краснухи, грипу |
6. Мутації – це... |
е). призводять до загибелі організму |
7. Летальні мутації... |
є). спадкові зміни генетичного матеріалу |
8. Геномні мутації спричиняють... |
ж). безпліддя, спадкову хворобу (синдром Дайна) |
Відповіді: 1Г 2Д 3А 4Б 5В 6Є 7Е 8Ж
Повернення до очікування. Дорогі діти, настав час дізнатися чи справдилися ваші очікування від уроку.
Рефлексія уроку. Слайд
Рефлексію ми проведемо шляхом вправи «Дерево успіху» . Вам необхідно оцінити свою діяльність на уроці вибравши листочок певного кольору: зелений - що ви відповідали правильно, жовтий - що ви допускали неточності, фіолетовий – треба постаратися і успіх прийде.
9. Підведення підсумків уроку, аргументація оцінок.
А тепер будь ласко оцініть себе самостійно за роботу на уроці та виставить оцінку в робочому зошиті..
10. Домашнє завдання.