ТЕМА : Календарно-обрядові пісні.
Сприймання: Колядки , щедрівки.
Виконання: «Ой, сивая та і зозуленька».
МЕТА: формувати компетентності:
Ключові (вміння вчитися-використовувати прийоми смислового групування матеріалу; соціальна- самоорганізуватися до виконання різних видів навчально-пізнавальної діяльності в групі; загальнокультурна-ефективно застосовувати навички співу ,та норми мовної культури , вдосконалити навички виконання обрядових пісень; здоров’язбережувальна- життєві навички, правильне виконання щедрівок , дихання при співі ;
предметні (збагатити та поглибити уявлення учнів про календарно-обрядові пісні зимового циклу визначити їх роль в обряді Нового року;
виховувати любов і пошану до духовної спадщини наших пращурів ,любов до української пісні .
ТИП УРОКУ: комбінований(узагальнюючий), домінантний.
«перевернуте навчання»
ОБЛАДНАННЯ: проектор, магнітофон. Фортепіано, ноутбук.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
Музичне вітання.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу:
-Давайте, розглянемо Карту Пісень.
-Які міста ви тут бачите?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми познайомимося більш детальніше з м. Обрядових пісень.
ІV.Засвоєння нового матеріалу.
Вчитель:-Одним із найдавніших видів усної поезії народу є календарно-обрядові пісні, які відображали кожен цикл хліборобської праці в різні пори року. У цих піснях дуже часто відтворювався трудовий процес: зображали рухи, які символізують оранку, сівбу, жнива тощо. Усі календарно-обрядові пісні відзначаються ліризмом. Це ніби художнє відображення самого життя в піснях, хороводах, іграх, ґанках.
До календарних пісень належать колядки ,щедрівки(зимовий цикл), веснянки, гаївки, або гагілки (весняний цикл), русальні (кінець весни) купальські (середина літа), обжинкові (збирання врожаю в кінці літа).
-Усі ви на моєму блозі побачили завдання , які потрібно було підготувати по групах. Ви розділені на 4 групи :
Робота в групах.(кожна група розповідає про свій цикл пісень).
1 група «ВЕСНА»
Коли починали танути сніги й наставала тепла пора, виконувалися обряди зустрічі весни. У них — заклик весни з її дарами, буянням природи й співом птахів. Настання весни після зими люди розуміли як боротьбу двох сил — холоду й тепла. Щоб допомогти весні подолати свою супротивницю, вони спалювали або топили в річці солом'яне опудало зими, носили зображення сонця, водили хороводи.
Це закличні пісні: вони мали «закликати» весну й добрий урожай. Найвідоміші українські веснянки — це пісні-ігри «А ми просо сіяли, сіяли!»,«Зелений шум», «Подоляночка» та інші. Танцювальні рухи, якими супроводжувалися веснянки, нагадували оранку, сівбу руками, поління, косіння. Слова пісні пояснювали ці рухи. Веснянки— давні за походженням обрядові пісні, що виконувалися на святах на честь весни й початку польових робіт.
Виконання веснянки « Подоляночка»-всі учні співають.
Русальні пісні пов'язані із святкуванням свята русалій - пори, коли весна переходить у літо, завершуються польові роботи. Свято починається із клечання (замаювання хати, подвір'я й воріт різноманітною зеленню і зіллям), що має на меті забезпечити відлякування "нечистої сили". Обов'язковим було й поминання померлих. Цілий тиждень від Клечальної неділі називають "русалчиним", а четвер - "Русальним Великоднем. В народній уяві цей період пов'язувався з ігрищами й забавами русалок, їх проводами геть від живих та в поминаннях померлих.
Слухання музики-Русальна пісня
2 група -ЛІТО
У давнину свято Купала відбувалося із виконанням багатьох ритуалів та магічних дій, ворожінь, гульбищ, що супроводжувались купальськими піснями. Уривки деяких із тих, що дійшли до нас, є сакральними і виявляють тісний зв'язок із давніми віруваннями, за якими цей день вважався шлюбом води і сонця (Лади з Купалом)
Значну групу купальських пісень складають твори заклинального характеру,якими молодь скликалась на свято. У них нерідко звучали заклинання та прокляття тих людей, які не прийшли величати Купала
Вінок у купальських піснях є обов'язковим атрибутом весняно-літніх ігор та ворожінь. як символ річного коловороту, сонячного світила, безконечності; а також -дівочості, долі. Удень купальські ігри відбувались навколо рядженого деревця (Купайлиці), а ввечері - навколо ритуального вогнища. Купальське вогнище та обряд, що відбувався навколо нього, називали собіткою, відповідно пісні, якими він супроводжувався - собітковими. Ці твори зафіксували елементи замовлянь, опису цього дійства.Купальські пісні — обрядові пісні, які співали в час літнього сонцестояння, на Івана Купала.
Слухання музики- пісня про Івана Купала
3 група -ОСІНЬ
Обжинкові пісні є складовими обрядів, пов’язаних із хліборобськими жнивами. Вони завершують цикл обрядових пісень, пов’язаних із землеробським календарем. Жнива хоч і є періодом важкої праці, але знаменують кінець хліборобського року, пору збирання врожаю. Серед мотивів обжинкових пісень найважливішим є величання господаря і господині. Жали і співали жнивних пісень переважно жінки. Зжатий останній сніп, «останець» перев’язували червоною смужкою і урочисто, з піснями несли в село.
Загальний ласкавий емоційний тон цих пісень нагадують колядки і щедрівки. Величання поєднується з магічним заклинанням врожаю через побажання того, без чого неможливе життя землероба: здоров’я, добробуту, гаразду в сім’ї, гарного збіжжя. Обжинко́ві пісні - народно-поетичні обрядові твори, які виконують під час жнив і обжинків (свято завершення збирання врожаю).
Слухання музики-обжинкова пісня
4група –ЗИМА 1.На Різдвяні свята виконували обряди колядування, а під Новий рік, у «щедрий вечір», — щедрування. Гурти молоді обходили домівки, іноді навіть із «козою» (один із щедрувальників у вивернутому кожусі, з дерев'яною головою кози), величали піснями господарів, бажаючи їм усіляких щедрот і достатку, а за це в жартівливій формі просили винагороду.
Вчитель:
-Уявіть ,що з хати в хату
Ми йдемо колядувати.
Колядуємо завзято,
Кожна група, нам покаже.
Хто найкраще колядує,
Тому сніжинку подарую.
4 учні колядують.
Виконання пісні:
-А зараз ми заспіваємо на англійській мові куплет пісні «З Різдвом»!
Гра «Паутинка» до слова РІЗДВО.
2.Щедрували в новорічну ніч переважно діти та молодь. Вони ходили по хатах із «засівалками», посипаючи навколо себе зерном і виголошуючи коротенькі віршики-побажання. Під час зимових свят відбувалося чимало ігрищ. З колядками і щедрівками тісно пов'язані ігри-дійства «Вертеп», «Звізда», «Меланка», «Плуг», «Коза».
Колядки— народні календарно-обрядові величальні пісні, що їх виконували на Різдвяні свята.
Щедрівки — старовинні обрядові величальні пісні, які співалися під Новий рік у «щедрий вечір».
Слухання музики: «Щедрівка» Леонтовича. Учні аналізують твір за характером.
Вчитель розповідає про Щедрівку.
Учениця розповідає Прикмети на старий Новий Рік.
-якщо ніч проти Нового року тиха і ясна, буде щасливий рік
Виконання пісні- Щедрівка «Ой,сивая та і зозуленька» всим класом співають.
V.Закріплення нових знань.
Гра «Так чи Ні»?
1. Вечір напередодні Різдва називають Святвечір ?
VI.Підсумок уроку.