План-конспект уроку музичного мистецтва в 4 класі за темою "Від веснянки до концерту" Музичний матеріал до уроку:
П. Чайковський концерт для фортепіано №1, веснянки-ігри «Вийди, вийди, Іванку» «Подоляночка», «Огірочки», «Вийди, вийди, сонечко», "Топчу-топчу ряст". До уроку додано презентацію у форматі PowerPoint (у наступному вкладенні)
План-конспект уроку музичного мистецтва в 4 класі. Слайд1
учитель музичного мистецтва
Вознесенського НВК
Буланенко Людмила Віталіївна
Тема. Від веснянки до концерту.
Мета.
веснянками, піснями весняного календарно-обрядового циклу, підвести учнів до усвідомлення існування зв’язків між народною та професійною музикою, ознайомити з творчістю композитора Петра Чайковського, розпочати розучувати веснянки.
Розвивальна: поглиблювати уміння учнів розуміти календарно-обрядову творчість та характеризувати її, розвивати музичний слух, пам’ять, творчі здібності, розвивати вокальні здібності учнів, розширювати голосовий діапазон.
пісень, співу, кращі моральні якості особистості, любов до музичного мистецтва, повагу до творчості композитора, самокритично оцінювати свої здібності.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Основні поняття для засвоєння: календарно-обрядові пісні, веснянки.
Музичний матеріал. П. Чайковський концерт для фортепіано №1, веснянка «Вийди, вийди, Іванку» «Подоляночка», «Огірочки», «Вийди, вийди, сонечко».
Методи: вербальні, наочні методи, метод «Емоційного заряду», метод музичних узагальнень, психологічний тренінг, «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», музичний словник, «Мікрофон».
Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація, картки, портрет П. Чайковського, підручник «Музичне мистецтво» О. Лобова
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Діти заходять до класу під музику «Вийди, вийди, сонечко»
І Організаційний момент
Музичне вітання Щирою посмішкою всіх вас вітаю,
Доброго настрою на весь день бажаю.
За руки один одного візьмем —
І дружно привітаємось. Добрий день!
Учитель. Добрий день діти! З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? (метод «Емоційного заряду» )А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? А я сподіваюсь, що ви будете активні, веселі, ніхто не буде нудьгувати і тому девіз нашого уроку: «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!» слайд 2
ІІ Основна частина
Діти, ви звернули увагу, яка музика звучала коли ви заходили в клас.
Так це була поспівка «Вийди, вийди, сонечко» подивіться на дошку, тут зображені картини певної пори року. Якої? (весна) Так саме про весну, про веснянки піде мова на нашому уроці.
Весна – це пора року, коли від довгого зимового сну прокидається все навколо. Тане сніг, природа надягає нове, яскраве вбрання, все радіє теплому сонечку.
Об’єднайтеся в групи. Вам потрібно з’єднати весняний об’єкт і його опис.
Слайд 3
Молодці, саме тепле сонечко, блакитне небо, дзвінкий струмочок, соковита трава - все це є ознаками довгоочікуваної весни.
Днями ми відзначали одне з найбільших християнських свят - Стрітення, коли зима зустрічається з весною. І за народними прикметами люди дізнаються чи скоро чекати тепла. А ще в Україні існує велика кількість пісень, присвячених весні і традиціям зустрічі цієї пори року.
Веснянки – народні календарно-обрядові пісні, які виконують для зустрічі весни. І поспівка, якою ми розпочали наш урок, також належить до веснянок.
Ще одна українська веснянка «Вийди, вийди, Іванку» дуже сподобалась композитору Петру Чайковському, коли він гостював у своїх друзів в Україні.
Послухайте і ви цю веснянку. Який характер цієї веснянки і чому вона так сподобалась композитору?
Слухання музики.
Ця пісня так захопила композитора, що пізніше він включив її до свого Першого концерту для фортепіано з оркестром.
Слайд 4 Концерт - (від лат. concerto — змагаюсь) — твір, в основі якого лежить принцип протиставлення звучання оркестру і соліста.
В деякій мірі це змагання оркестру і фортепіано в даному випадку.
Послухайте фрагмент цього концерту, чи змінився характер веснянки, яка звучить у партії фортепіано?
Слухання музики. Аналіз.
Поетичне бачення наших предків творення світу, давнє магічне обрядодійство дійшло до нас у вигляді ось таких веснянок, а також хороводів, дитячих замовлянь та ігор. Це самобутні шедеври, витворені українським народом ще в дохристиянські часи. Магічне заклинаня приходу весни (воскресінню Матері-Природи), намагання вплинути на її сили з надією на пробудження землі, розбудити її енергію рухами:
Поспівка з рухами для хлопців
Топчу, топчу ряст, ряст, Бог здоров’я дасть, дасть.
А ще буду топтати, щоб на той рік діждати.
(топтати ряст – означає “жити”);
Поспівка з рухами для дівчат
«Подоляночка»
Чи сподобались вам ці весняні ігри? Сьогодні ми з вами розучимо ще одну весняну гру «Огірочки».
8. Вокальна робота
9. Виконання пісень
ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія.
Ось підійшла до завершення наша весняна музична зустріч.
(технологія «Незакінчене речення»).
Про що ми з вами говорили, що нового дізналися?
Що таке веснянка? (народні календарно-обрядові пісні, які виконують для зустрічі весни)
Як прізвище композитора, який включив веснянку до свого концерту?
Який інструмент «змагається» з оркестром у Першому концерті П. Чайковського?
Яка веснянка вам найбільше сподобалась? Чому?
Все правильно. Мені сподобалось як ви працювали на уроці, ви були активні – молодці. Я задоволена. Дякую вам.
А чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього уроку? Вам було цікаво, ви дізналися щось нове, вам сподобався урок? А як ви оцінюєте свою роботу? До побачення
Вихід з класу під «Веснянку»