1
Тема уроку: Андрій Чайковський. «За сестрою» Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності і патріотизм у творі.
Мета уроку: опрацьовуючи ідейно-художній зміст повісті, охарактеризувати образ головного героя твору Павлуся Судака; вчити висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу; розвивати вміння мислити критично, грамотно висловлювати власні думки, почуття, враження; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття любові до рідної землі, своєї родин, поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості.
Обладнання: підручник, зошит, «Квітка цінностей», музичний супровід - «Пісня джури» муз. О. Жилінського, сл.О Кононенка, репродукція
А. Манастирського “У погоні за татарином”.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
II.Мотиваційний етап.
1).Визначення емоційної готовності до урок.
Вже осінь за вікном золотить дерева, листочки кружляють додолу в мелодійному вальсі. Голубе небо і жовто-золоте листя поєднали в собі кольори нашого національного символу. Яка ж патріотична осінь! Яка прекрасна наша рідна Україна!
Давайте ж побажаємо нашій країні миру, а нашим мужнім захисникам прогнати ворога , знищити його і повернутися додому з перемогою. А вам, діти, я бажаю гарного настрою і плідної праці на уроці. « Приготуйте» свої серця, щоб почути відгомін минулого, славної історії, пройнятися лицарським духом і відвагою наших мужніх козаків – оборонців рідної землі.
2)Актуалізація досвіду, необхідного для сприймання навчального матеріалу.
«Квітка цінностей».
(Щаслива сім’я, велика дружна родина, усміхнена мама, наша Батьківщина, рідний край, міцне здоров’я, вірні друзі, любов до ближнього і т.д.)
– Якщо у людини є усі названі вами цінності, чи можна назвати її щасливою? (Мабуть, людину, яка має щасливу родину, міцне здоров’я, вірних друзів, має можливість жити і насолоджуватись життям, займатися улюбленою справою, можна назвати щасливою.)
– А якщо вона втратить бодай одну із пелюсточок цієї квітки? (Щастя такої людини буде неповним.)
– Чи готові ви пожертвувати своїми цінностями? Якими? Коли?
– А чи пожертвували б своїми найбільшими цінностями заради інших? (Це залежить від вартості цих цінностей, адже людина має зробити вибір).
– Чи часто вам у житті доводиться робити вибір? Чи складно це робити? Чому?
– А чи буває так, що хтось сам зрікається своїх цінностей? Як ви вважаєте, чи буде щасливою така людина?
Рефлексія
Виконуючи це завдання, ми зрозуміли: варто пам’ятати, що ми відповідаємо за свої вчинки і їх наслідки. (Саме ці слова можуть стати визначальними під час характеристики персонажів твору “За сестрою”, а також “іменем” уроку
ІІ.Повідомлення теми та цілевизначення уроку.
ІІІ.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
а) Дослідження динаміки подій у повісті.
- Чому село, у якому відбуваються події, називається Спасівкою?
- З кого складався і чим славився рід Судаків?
- Як ви думаєте, чому дід Андрій вважав своїм обов’язком навчити Павлуся лицарського ремесла?
- Чому так трапилося, що люди не зуміли дати відсіч татарам, виявилися не готовими до нападу?
- Чи події, описані у творі відбувалися насправді? Що трапилося з сім’єю Павлуся?
- Як врятувався Павлусь? Що допомогло йому вижити? Куди він потрапив і свідком чого став? Чи злякався Павлусь першого бою?
- Чим пояснити пророкування козака Недолі стосовно того, що з Павлуся “кошовий буде”?
Випереджувальне завдання (учні шукали відповідь заздалегідь)
Чому у козаків були такі дивні прізвища?
- Які риси стали в пригоді Павлусеві під час його небезпечної мандрівки? )
- Чи не страшно було Павлусеві, коли він вирішив іти самотужки на пошуки своєї сестри?
- Хто такий Карий? Як ви ставитеся до його вчинку – продажу Павлуся на невільницькому ринку? Чому його не любили ні козаки, ні татари?
- Якими показав татар письменник у своєму творі? Чи всі вони однакові?
-Чому татари були здивовані поведінкою Павлуся: його допитливістю, бажанням вчити мову, згідливістю?
- Що пропонували татари Павлусеві? Через що Павлусь не міг переступити?
- Яка кара чекала Павлуся за його невдалу втечу? Що допомогло йому врятуватися?
-Яку рису характеру проявив Павлусь, коли домовлявся з Девлет-гіреєм про пошук Ганни? Чого боявся найбільше Павлусь?
- Про що свідчить прохання Павлуся звільнити Остапа Швидкого?
-Чи дотримав свого слова Девлет-гірей? Чого боявся татарин, коли посилав послів до лубенського полковника з викупом?
Проблемне запитання
Чому діти, Павлусь та Ганнуся, яким було добре у Девлет-гірея, вирішили все ж повернутися додому?
-Чи змінив Павлусь свою думку про татар після того, як звільнив свою сестру?
Проблемне запитання
Чи вистачило б у мене сміливості подолати такий складний шлях і витримати стільки випробувань, скільки випало на долю головного героя повісті?
Пояснення назви твору
-Чому повість має таку назву? Скільки разів зустрічається цей вираз у творі? З якою метою?
Робота з репродукцією картини А.Манастирського «У погоні за татарином»
-Який момент повісті може ілюструвати ця картина?
IV.Закріплення вивченого матеріалу
Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.
-Чи можна, на вашу думку, вважати родину Судаків патріотами? Чому?
Павлусь став свідком героїчного вчинку старших членів родини, двоє із яких загинули, захищаючи дітей, свою оселю, рідну землю. Як ви гадаєте це мало вплив на виховання патріотичних почуттів у хлопчика?
Прийом «Гроно»
Записати у вигляді грона на дошці і в зошитах риси характеру Павлуся, які ми визначили під час роботи над твором.
(Цілеспрямованість, наполегливість, мужність, витримка, незламність і твердість, готовність на самопожертву, велика сила волі, ненависть до гнобителів українського народу, зрадництва,розум і кмітливість, володіння зброєю, справедливість, вірність, сердечність і доброта, гордість, кмітливість і винахідливість, любов до сестри, родини, рідного краю, вміння реально оцінювати ситуацію).
V.Підсумок
Повернемося до запитання , на яке ми давали відповідь на початку уроку: чи складно робити вибір.
-Як ви думаєте ,чи складно було Павлусеві робити вибір?
-Чи складно було нашим воїнам робити вибір: захищати рідну землю від ворога чи рятувати власне життя?
-Чого навчила кожного з нас повість «За сестрою»?
VI. Домашнє завдання
Скласти «Пам’ятку майбутньому лицареві»