Урок на тему "Алгоритми та їх виконавці"

Про матеріал
Мета: • навчальна: ознайомити учнів з поняттям алгоритму, виконавця алгоритму, способами подання алгоритму; • розвиваюча: розвивати інформаційну культуру, логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати, міркувати; • виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість. • Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, • Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Перегляд файлу

Клас. 5-А

Дата.

Тема: Алгоритми та їх виконавці

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів з поняттям алгоритму, виконавця алгоритму, способами подання алгоритму;
  • розвиваюча: розвивати інформаційну культуру, логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати, міркувати;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
  • Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет,
  • Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Мотивацій навчальної діяльності
  • Гра «Чарівник»
  • Учитель повідомляє, що він чарівним чином може відгадати число, яке здобудуть діти, виконавши певні дії. Для цього він запише число та покладе аркуш у конверт. Далі пропонує дітям загадати будь-яке число і виконати такі дії:
  • — Загадайте число.
  • — До цього числа додайте 5.
  • — Від результату відніміть 3.
  • — Здобуте число збільште на 10.
  • — Відніміть задумане вами число.
  • — Зменште отримане число в 3 рази.
  • — назвіть здобуте число. (Учитель дістає показує число 4.)

Відповіді на запитання

  • Чи можна будь-яке наказове речення вважати командою?
  • Які виконавці тобі зустрічалися та які команди вони могли виконувати?
  • Які інструкції ти та твої друзі використовували в навчанні та побуті?
  • Чи можна вважати інструкцію та алгоритми синонімами?
  1. Виклад нового матеріалу

Виконавець об’єкт, який виконує команди.

Виконавцями можуть бути люди, тварини. Ми користуємося багатьма пристроями, які також виконують команди. Це сучасна мікрохвильова піч, мобільний телефон, комп’ютер тощо.

Що таке команда?

В інструкціях використовують повідомлення, спрямовані на виконання певних

дій, їх часто називають командами.

Команда    це  повідомлення, яке  спонукає до виконання певної дії.

Ту саму команду можна подати в різних формах:

 

https://3.bp.blogspot.com/-dyHlR9FldVk/WIM6WCFNZfI/AAAAAAAAAe8/sxdzmEI7LtI2HiLP7j0s5E-GqTWsuT3kgCLcB/s640/%25D0%25A0%25D0%25B8%25D1%2581%25D1%2583%25D0%25BD%25D0%25BE%25D0%25BA6.png

 

 

Форма подачі команди залежить від її призначення та об'єкта, який

виконуватиме цю команду, — виконавця команди.

 

Команди можуть подаватися спонукальними реченнями. Такий спосіб подання команд називається словесним.

Команди можуть подаватися й іншими способами.
Світлофор подає команди водіям світловими сигналами різного кольору. А міліціонер-регулювальник жестами.

Команди також можуть подаватися звуковими сигналами. Наприклад, дзвінок у школі – це команда розпочати або закінчити урок. А постріл стартового пістолета – сигнал для спортсменів розпочати забіг.

У комп’ютері команди можуть подаватися встановленням вказівника на значок і подвійним клацанням кнопки миші. Так ви запускали програми на виконання.
Команди можуть ще подаватися вибором команди меню.

Команди, які може виконувати виконавець, утворюють систему команд виконавця. А команди, які не входять до його системи команд, він виконати не може.

Система команд виконавця визначає, які дії він може виконувати.

Але в кожному випадку важливим є порядок виконання дій. Якщо в плані переплутали порядок дій, то такий план не приведе до очікуваного результату.

Якщо план складається зі спонукальних речень, то він являє собою інструкцію. При цьому в плані вказують дії, які потрібно виконати, а в інструкції — вказівки, як їх виконувати.

Люди, не звертаючи на це увагу, часто виконують різні алгоритми.

Поняття алгоритму.

Алгоритм — це скінченна послідовність команд, виконання яких приводить до розв’язання поставленої задачі.

Алгоритми можна подавати в:

  • Словесній формі подання
  • Графічній формі подання

Створюють алгоритми люди. А виконують їх люди й різні пристрої, якими управляють люди — комп’ютери, роботи, верстати, супутники, складна побутова техніка та навіть дитячі іграшки.

Виконавець алгоритму — це об’єкт, здатний виконати команди алгоритму.

Об’єктом може бути людина, машина або пристрій.

Виконавець має розв’язувати задачу за вказаним алгоритмом формально, тобто виконувати послідовно команду за командою, не вносячи ані до послідовності, ані до кожної команди алгоритму жодних змін.

algoritm8

 В алгоритм можуть входити тільки ті команди, які виконавець зможе виконати, тобто команди із системи команд цього виконавця.

Команди алгоритму записують послідовно одна за одною. Для зручності команди нумерують.

Створений у Scratch алгоритм називається проектом.

Складати алгоритми можна не тільки для Рудого кота, а й для інших виконавців.

Завдання 1. Інструкція для того, щоб нагріти чайник.

Порядок виконання дій

Треба виправити порядок виконання дій, щоб запобігти нещасному випадку.

 

           1.  Налити воду в чайник.

           2.  Відкрити кран газової конфорки.

           3.  Поставити чайник на плиту.

           4.  Чекати, поки вода не скипить.

           5.  Піднести сірник до плити.

           6.  Запалити сірник.

           7.  Вимкнути газ.

 

https://3.bp.blogspot.com/-912vNJzSvt8/WIM3ggpF_rI/AAAAAAAAAeo/uYwWikAev_MZJRKhwyeu4eQXht1mVetvACLcB/s320/%25D0%25A0%25D0%25B8%25D1%2581%25D1%2583%25D0%25BD%25D0%25BE%25D0%25BA4.png

Дресировані тигри в цирку — це виконавці: вони виконують ті команди, яких їх навчив дресирувальник. Хлопчика, що переходить дорогу на зелене світло світлофора, також можна назвати виконавцем. Мобільний телефон, за допомогою якого ти надсилаєш другові повідомлення, теж виконує команди після натискання певних кнопок.
 

Система команд виконавця — це набір команд, які він може виконати.

Людина може мислити. Вона сама приймає рішення. Машина може виконувати лише ті команди, які для неї склала людина і при її створенні передбачила можливість їх виконання.

 

  1. Застосування нових знань

Працюємо в парах

Створіть і розкажіть одне одному алгоритм збереження ново­го телефонного номера у списку контактів свого мобільного телефону. Скільки він має команд? Хто є виконавцем такого алгоритму?

Питання для самоперевірки:

  1. Що таке команда?
    2.Що таке алгоритм? Наведіть приклади алгоритмів із власного життя й
    навчання.
    3. У яких формах можна подавати алгоритми?
    4.Хто або що може бути виконавцем алгоритму?
    5. Що таке система команд виконавця?
    6. Поясніть зв'язок системи команд алгоритму і їх виконавця.
  1. Домашнє завдання

Написати у зошитах алгоритм чищення зубів

 

 

docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
2077
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку