Урок на тему "Біотичні фактори навколишнього середовища"

Про матеріал
Урок з біології в 11класі. З використанням інтерактивних технологій та презентації. Тип уроку комбінований. Використані прийоми "Екологічне доміно", "Відкритий мікрофон", "Словничок", "Екологічна фотогалерея"
Перегляд файлу

Відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації

Балаклійська загальноосвітня школа  І-ІІІ ступенів №1 ім. О.А.Тризни

Балаклійської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК №  ___

ТЕМА: Біотичні фактори навколишнього середовища, та їх характеристика.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:                                                                                                                     вчитель біології, спеціаліст

вищої кваліфікаційної категорії

ЯРОШЕНКО Олена Дмитрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

БАЛАКЛІЯ 2019 рік

 

Мета: розглянути біотичні фактори навколишнього середовища та їх вплив на                                                                                                                                           живі організми. Розвивати поняття середовища існування та пристосування організмів до середовища існування, розвивати поняття взаємодії між живими організмами в біоценозі. Виховувати екологічну культуру учнів та любов до природи.

 

Терміни: Симбіоз, конкуренція, коменсалізм, мутуалізм, нахлібництво,                     квартиранство, паразитизм.

 

Епіграф: ‟ Ніщо в природі не існує само по собі. Все живе прямо, або опосередковано взаємодіє ”.

                                                                                                                          Ч.Дарвін

 

І. Організаційний етап.

   Сьогодні на уроці ми розглянемо з вами біотичні фактори навколишнього середовища.

Скажіть, будь ласка, які задачі стоять перед нами на уроці.

  1. Нам треба розглянути особливості взаємодії організмів в екосистемах.
  2. Розглянути взаємозалежність існування різних видів організмів.
  3. Значення взаємоіснування для організмів різних видів.

    А також протягом уроку ми будемо аналізувати, порівнювати, робити висновки, одним словом тісно співпрацювати.

 

Для того, щоб вирішити ці завдання нам з вами треба дещо пригадати.

 

ІІ. Активізація опорних знань.

     Я пропоную вам вправу ‟Відкритий мікрофон” і всі бажаючі можуть висловитись.

  1. Чи правильне висловлювання ‟Погана екологія” ?
  2. Що вивчає екологія?
  3. Хто ввів перше поняття ‟Екологія”?   ( Геккель у 1865 році).
  4. Основні екологічні фактори.
  5. Які основні середовища існування ви знаєте?
  6. Найголовніший абіотичний фактор наземно-повітряного середовища.
  7. Особливості підземного середовища існування.
  8. Хто такі гідробіонти?
  9. Назвіть основні шари водного середовища? (Планктон, нектон, перефетон, нейстон, бентос).
  10.  Що ми з вами зараз повторили (основні екологічні поняття).

 

Вправа 2:  Екологічне доміно

  1. Несприятливі умови живі організми можуть переживати у вигляді (цист, спор, у фазі яйця, в стані анабіозу).
  2. Наявність у комах в гемолімфі гліцерину дає можливість (пережити несприятливі умови при низьких температурах).
  3. У теплокровних тварин функцію теплоізоляції виконує ( підшкірний жир, хутро, волосяний покрій).
  4. На великих глибинах життя неможливе тому, що (великий тиск, немає світла, дуже мало кисню).
  5. Дерева в восени скидають листя для того щоб (зменшити площу випаровування).
  6. Товста воскова кутикула в деяких рослин дає можливість ( утримати воду в середині рослини та захистити її від перегрівання).
  7. Ґрунт – відносно стале середовища існування – тому що ( немає різких перепадів температури).
  8. Листя у вигляді колючок мають рослини, які живуть в умовах (спекотних і посушливих).
  9. Тісний взаємозв’язок живих організмів і середовища існування полягає – в (адоптаціях).

 

    Перед тим, як перейти до нової теми, я пропоную вам проблемну ситуацію.

 

   ‟Ч.Дарвін любив писати свої праці подалі від міста, на лоні природи. Одного разу прийшли до Дарвіна селяни, його сусіди і запитали: ‟ Кажуть, що ви вельмишановний вчений, знаєте багато таємниць природи, а чи не порадити нам, що робити, аби корови давали більше молока? Селянам кортіло поглузувати з ученого.  Замислився Дарвін і відповів: ‟Заведіть більше котів”. Селян, звичайно, така порада не влаштувала. Як же коти можуть вплинути на надої? А дійсно, як?  Відповідь на це питання ми дізнаємось в кінці уроку.

 

   Епіграф нашого уроку на дошці. Чи дійсно це так ми будемо розглядати протягом уроку.

 

ІІІ. Вивчення нової теми.

  1. Скажіть, що належить до біотичних факторів (взаємозв’язки між живими організмами, вплив їх один на одного, прямий чи опосередкований).

В. Біотичні взаємини можна поділити на внутрішньовидові і міжвидові.

 

Слайд № 1 (внутрішньовидові взаємини).

    Упереджувальне завдання. Конкуренція. (Чернишенко М., груповий ефект. Храпська А.).

Слайд № 2 (міжвидові взаємозв’язки, антагоністичні, взаємовигідні, нейтральні).

     На чому базуються ці зв’язки? На трофічних і просторових зв’язках.

     Міжвидові взаємини набагато складніші, ми їх будемо розглядати заповнюючи таблицю.

Міжвидові зв’язки

Характеристика

Приклади

Антагоністичні зв’язки

1. Конкуренція

Особини одного або різних видів змагаються за один ресурс (харчовий).

Рись-вовк-лисиця – спільний об’єкт полювання - зайці

2. Хижацтво

Взаємини між двома однаковими за рівнем організацією істотами, одна з яких активно полює (хижак), а друга є об’єктом полювання (жертвою).

Сова-миші

лев-зебри

щука-окунь

3. Паразитизм

Один організм оселяється на тілі,або в тілі іншого, живиться за його рахунок і заподіює йому значну шкоду.

Гриб трутовик, стьожкові черви, людська аскарида, повитиця

Симбіоз

4. Мутуалізм

Взаємовигідне життя організмів різних видів.

Лишайники, мікориза, рак самітник – актинія.

5. Коменсалізм

Взаємини між особинами різних видів,  які їм не шкодять, проте і не надають користі.

 

А. Нахлібництво

Коли один вид тварин підбирає залишки з ‟Панського стола” іншого хазяїна.

Риба прилипала – акула

Б. Квартиранство

Один вид організмів використовує іншого, як житло і джерело живлення без шкоди для партнера.

 

6. Нейтралізм

 

 

 

 

 

 

Слайд № 3 (хижацтво з прикладами);

Слайд № 4 (паразитизм);

Слайд № 5 (конкуренція);

Слайд № 6 (мутуалізм);

Слайд № 7 (коменсалізм);

Слайд № 7 (квартиранство);

Слайд № 8 (нахлібництво).

Питання на закріплення.

  1. Серед, яких царств живої природи зустрічаються найбільше хижаків?
  2. Паразити трапляються найчастіше серед …
  3. Чому всі віруси є паразитами?
  4. Яке існує пристосування до паразитизму?
  5. Яке значення має конкуренція, позитивне чи негативне, чому?
  6. Значення паразитизму. (Паразити захищають екосистеми від проникнення нових видів, регулюють їхню чисельність, запобігають надмірному зростанню густоти популяції хазяїна).
  7. Яку користь можуть мати рослини від того, що їх поїдають тварини?
  8. Якось у лісі повирубували всі старі дуплисті дерева. І що ж. Міцні молоді дерева були уражені шкідниками. Ліс загинув. Який зв'язок між цими явищами?
  9. А чи можемо ми тепер відповісти на проблемне запитання: який зв’язок між котами та збільшенням надоїв молока?

    І так, який висновок ми можемо зробити з сьогоднішнього уроку. Що все в природі взаємодіє, і якщо випадає якась ланка то це може в майбутньому призвести до загибелі екосистеми.

docx
Додано
16 березня 2019
Переглядів
2239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку