Відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації
Балаклійська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 ім. О.А.Тризни
Балаклійської районної ради Харківської області
УРОК № ___
ТЕМА: Біотичні фактори навколишнього середовища, та їх характеристика.
Підготувала: вчитель біології, спеціаліст
вищої кваліфікаційної категорії
ЯРОШЕНКО Олена Дмитрівна
БАЛАКЛІЯ 2019 рік
Мета: розглянути біотичні фактори навколишнього середовища та їх вплив на живі організми. Розвивати поняття середовища існування та пристосування організмів до середовища існування, розвивати поняття взаємодії між живими організмами в біоценозі. Виховувати екологічну культуру учнів та любов до природи.
Терміни: Симбіоз, конкуренція, коменсалізм, мутуалізм, нахлібництво, квартиранство, паразитизм.
Епіграф: ‟ Ніщо в природі не існує само по собі. Все живе прямо, або опосередковано взаємодіє ”.
Ч.Дарвін
І. Організаційний етап.
Сьогодні на уроці ми розглянемо з вами біотичні фактори навколишнього середовища.
Скажіть, будь ласка, які задачі стоять перед нами на уроці.
А також протягом уроку ми будемо аналізувати, порівнювати, робити висновки, одним словом тісно співпрацювати.
Для того, щоб вирішити ці завдання нам з вами треба дещо пригадати.
ІІ. Активізація опорних знань.
Я пропоную вам вправу ‟Відкритий мікрофон” і всі бажаючі можуть висловитись.
Вправа 2: Екологічне доміно
Перед тим, як перейти до нової теми, я пропоную вам проблемну ситуацію.
‟Ч.Дарвін любив писати свої праці подалі від міста, на лоні природи. Одного разу прийшли до Дарвіна селяни, його сусіди і запитали: ‟ Кажуть, що ви вельмишановний вчений, знаєте багато таємниць природи, а чи не порадити нам, що робити, аби корови давали більше молока? Селянам кортіло поглузувати з ученого. Замислився Дарвін і відповів: ‟Заведіть більше котів”. Селян, звичайно, така порада не влаштувала. Як же коти можуть вплинути на надої? А дійсно, як? Відповідь на це питання ми дізнаємось в кінці уроку.
Епіграф нашого уроку на дошці. Чи дійсно це так ми будемо розглядати протягом уроку.
ІІІ. Вивчення нової теми.
В. Біотичні взаємини можна поділити на внутрішньовидові і міжвидові.
Слайд № 1 (внутрішньовидові взаємини).
Упереджувальне завдання. Конкуренція. (Чернишенко М., груповий ефект. Храпська А.).
Слайд № 2 (міжвидові взаємозв’язки, антагоністичні, взаємовигідні, нейтральні).
На чому базуються ці зв’язки? На трофічних і просторових зв’язках.
Міжвидові взаємини набагато складніші, ми їх будемо розглядати заповнюючи таблицю.
Міжвидові зв’язки |
Характеристика |
Приклади |
Антагоністичні зв’язки |
||
1. Конкуренція |
Особини одного або різних видів змагаються за один ресурс (харчовий). |
Рись-вовк-лисиця – спільний об’єкт полювання - зайці |
2. Хижацтво |
Взаємини між двома однаковими за рівнем організацією істотами, одна з яких активно полює (хижак), а друга є об’єктом полювання (жертвою). |
Сова-миші лев-зебри щука-окунь |
3. Паразитизм |
Один організм оселяється на тілі,або в тілі іншого, живиться за його рахунок і заподіює йому значну шкоду. |
Гриб трутовик, стьожкові черви, людська аскарида, повитиця |
Симбіоз |
||
4. Мутуалізм |
Взаємовигідне життя організмів різних видів. |
Лишайники, мікориза, рак самітник – актинія. |
5. Коменсалізм |
Взаємини між особинами різних видів, які їм не шкодять, проте і не надають користі. |
|
А. Нахлібництво |
Коли один вид тварин підбирає залишки з ‟Панського стола” іншого хазяїна. |
Риба прилипала – акула |
Б. Квартиранство |
Один вид організмів використовує іншого, як житло і джерело живлення без шкоди для партнера. |
|
6. Нейтралізм |
|
|
Слайд № 3 (хижацтво з прикладами);
Слайд № 4 (паразитизм);
Слайд № 5 (конкуренція);
Слайд № 6 (мутуалізм);
Слайд № 7 (коменсалізм);
Слайд № 7 (квартиранство);
Слайд № 8 (нахлібництво).
Питання на закріплення.
І так, який висновок ми можемо зробити з сьогоднішнього уроку. Що все в природі взаємодіє, і якщо випадає якась ланка то це може в майбутньому призвести до загибелі екосистеми.