“Живі істоти – це хімічні організації, які складаються з клітин і здатні розмножуватися. (Кітон 1986, 85)”. Прокаріоти – живі організми, що складаються з клітин, які не мають клітинного ядра і мембранних органел. Еукаріоти – живі організми, клітини яких містять ядро, а також мембранні органели.
ТЕМА: Будова клітин прокаріотів та еукаріотів.
Мета:
навчальна: вивчити будову клітин прокаріотів та еукаріотів, порівняти будову клітин прокаріотів та еукаріотів, продовжити ознайомлювати учнів з історією відкриття і вивчення клітини;
розвиваюча: продовжити формування умінь і навичок використовувати різні інформаційні джерела: інтернет, додаткову літературу при підготовці до уроку, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, розвивати логічне мислення учнів, удосконалюючи техніку публічних виступів;
виховна: виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища,формувати етичні стосунки в колективі (взаємодопомогу, доброзичливість), сприяти розвитку інтересу до вивчення біології, виховувати спостережливість, старанність, працелюбність.
Обладнання: таблиця «Загальна схема будови рослинної і тваринної клітин», малюнки з різними типами клітин, портрети вчених.
Поняття і терміни: клітинна теорія, Роберт Гук, ядро, органели.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності до уроку.
II.Актуалізація опорних знань умінь і навичок учнів.
Учні по черзі виходять до плакатів і розповідають про видатних вчених, які зробили вагомий внесок у вивченні і дослідженні клітини.
Учитель. Ми з вами вивчили ознаки живих організмів. На дошці записано всього декілька слів тільки ось букви всі переплуталися. Знайдіть і запишіть в зошиті ці ознаки. Перші троє учнів , що правильно відповіли отримають відмінні оцінки.
Учням пропонується з наведених нижче тверджень вибрати правильні і позначити їх знаком "+", а неправильні - знаком "-".
№ твердження |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Знак "+", "-" |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Учитель. Пригадай, зістав, покажи!
На дошці є таблиця «Будова рослинної і тваринної клітин». Що об'єднує ці клітини?
III.Мотивація навчальної діяльності учнів
Учням пропонується послухати суфійську філософську мініатюру «На що схожий дім?»
Одного разу Насреддін відпочивав у чайхані. До нього підійшов відвідувач і запитав: Молла, на що схожий твій дім, скажи мені?
-Я зараз повернусь,- відповів Насреддін і вийшов.
- Бачив, як я збив з пантелику його своїм питанням?- сказав гордо відвідувач.
Насреддін повернувся в чайхану, тримаючи в руці цеглину.
- Мій дім – спокійно відповів він, - схожий на груду ось таких штук.
Питання до учнів: - Про що йде мова у цьому сенквейні?
Казка про клітину
Недалеко і неблизько –
В кожної людини –
Є маленькі королівства,
Що звуться клітини.
Королівством цим
Прекрасним
Править заодно
Оболонка, цитоплазма
Й головне – ядро.
Правлять мудро, не воюють –
Скрізь у них є толк.
Царство це функціонує
Геть без помилок.
Оболонка на кордоні
здійснює контроль :
пропускає воду, солі,
як назвуть пароль.
З іншими клітинами
Теж взаємодіє,
Бо послом працює –
Дружити уміє.
Цитоплазма – дуже ніжна
І модно покроєна,
Вся така собі поважна
Містить органоїди:
Ендоплазматичну сітку,
Рибосоми спритні,
Мітохондрії довгасті
Лізосоми різні.
Все у цитоплазмочці
Злилося – з’єдналось.
Тому у клітині
Добробут і радість.
РНК, білки розумні –
Все тут необхідне,
Королівство співпрацює
З ними досить плідно.
Тож живемо ми із вами
Й не знаємо горя,
Бо численні королівства
Нас прекрасних творять.
IV Повідомлення теми і мети уроку
V Вивчення нового матеріалу Розповідь вчителя з елементами бесіди
Під час розповіді вчителя (з елементами бесіди) учні заповнюють таблицю.
Порівняльна характеристика клітин бактерій, рослин і тварин.
Органели клітин |
Бактерії |
Рослини |
Тварини |
1. Клітинна стінка |
|
|
|
2. Цитоплазма |
|
|
|
3. Ядро |
|
|
|
4. Вакуолі |
|
|
|
5. ЕПС |
|
|
|
6. Комплекс Гольджі |
|
|
|
7. Мітохондрії |
|
|
|
8. Рибосоми |
|
|
|
9. Пластиди |
|
|
|
10. Лізосоми |
|
|
|
СУЧАСНА СИСТЕМА ОРГАНІЧНОГО СВІТУ
Усю живу природу можна поділити на дві імперії: Клітинні та Неклітинні. Як уже згадувалося вище, тільки віруси не мають клітинної будови та проявляють процеси життєдіяльності винятково в клітинах інших організмів.
Імперія Клітинні включає надцарства Еукаріоти (Ядерні) та Прокаріоти (Доядерні). До еукаріотів належать ті організми, в більшості клітин яких наявні ядра. Ядро – це органела, яка регулює процеси життєдіяльності в клітині, та в якій зберігається спадкова інформація. До Еукаріотів належать три царства живого: Рослини, Тварини та Гриби та лишайники.
У Доядерних організмів ядро відсутнє, а спадкова інформація зберігається у вигляді великої молекули ДНК, яку називають нуклеоїдом. До Прокаріотів належить царство Бактерії.
Прокаріотичні клітини складаються з поверхневого апарата й цитоплазми. До складу поверхневого апарата зазвичай входять плазматична мембрана і клітинна стінка. Але в деяких прокаріотичних організмів клітинна стінка може бути відсутньою. Як додаткові елементи до поверхневого апарата у прокаріотів можуть входити бактеріальні джгутики, слизові капсули й різноманітні вирости плазматичної мембрани.
Цитоплазма прокаріотів представлена напіврідким цитозолем, у якому розташовані поодинокі рибосоми, та нуклеоїдом (кільцевою молекулою ДНК). Мембранні органели в цитоплазмі відсутні, але плазматична мембрана клітини може утворювати впинання, які виконують різноманітні функції. Середній розмір клітин прокаріотів — від 0,1 до 10 мкм.
На відміну від прокаріотів, еукаріотичні організми мають складну структуру клітин Їх поверхневий апарат крім плазматичної мембрани (плазмалеми) містить надмембранний і підмембранний комплекси. Деякі групи еукаріотів мають клітинні стінки. В еукаріотичних організмів також є поверхневі структури, які забезпечують рух клітин (джгутики й війки). Але вони мають складну внутрішню будову й не є результатом розвитку прокаріотичних джгутиків. Крім того, еукаріотичні клітини можуть рухатися завдяки випинанням мембрани клітини (амебоїдний рух).
Внутрішня складова клітини еукаріотів містить три важливі групи органел, відсутні у прокаріотичних організмів: неклітинні органели (цитоскелет), одномембранні органели (лізосома, комплекс Гольджи, ЕПС, вакуолі) та двомембранні органели (ядро, мітохондрії, пластиди).
Прокаріоти - надцарство організмів (бактерій, ціанобактерій), клітини яких не мають ядра. Зовні клітина бактерій вкрита клітинною стінкою. У цитоплазмі містяться рибосоми, кільцева молекула ДНК, запасні поживні речовини. Клітини деяких прокаріот мають органели руху - один або кілька джгутиків.
Еукаріоти - це рослини, тварини, гриби. Клітини цих організмів мають сформоване ядро. Зовні рослинна клітина вкрита клітинною стінкою, а тваринна клітина - глікокаліксом. Внутрішнє середовище клітин - цитоплазма, в якій містяться органели: ядро, ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, мітохондрії, рибосоми, вакуолі. Для рослинних клітин характерна наявність хлоропластів.
V.Узагальнення, систематизація і контроль знань і умінь учнів
А зараз ми перевіримо як ви зрозуміли матеріал сьогоднішнього уроку?
На дошці вивішені саморобні плакати «Бактеріальна клітина», «Рослинна клітина», «Тваринна клітина» ,на яких намальовано лише оболонку клітини без її внутрішнього вмісту. Вчитель роздає учням на парту малюнок будь якої органели, і учні виходячи до дошки ,повинні помістити їх у «відповідну клітину». Після того як клітини буде складено, учні роблять висновок.
2. Робота в групах. Учні обєднуються в 3 групи, кожна з яких отримує завдання. Підписати малюнки «Клітина рослин», «Клітина тварин», «Клітина бактерій».
VII.Рефлексія
Сформулюйте відповідь, починаючи зі слів «На цьому уроці я дізнався …»
Клітина є одиницею будови всіх живих організмів (окрім вірусів).
Спільність хімічного складу і будови говорить про єдність походження всього живого на Землі.
Клітина – це елементарна біологічна система.
Клітина – це одиниця будови, функціонування, розмноження живих організмів на Землі.
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати §31
Підготувати повідомлення «Сучасні дослідження клітини»
VI.Самостійна робота учнів
Виконати тестову роботу в зошиті і поставити собі оцінку.
1. Вперше побачив і описав клітини рослин: а. Р.Вірхов;б Р.Гук;в.К.Бер;г. А.Левенгук.
2. Удосконалив мікроскоп і вперше побачив одноклітинні організми: а. М.Шлейден; б А.Левенгук; в Р. Вірхов; г Р. Гук.
3. Творцями клітинної теорії є: а Ч.Дарвін і А. Уоллес; б. Т.Шванн и М. Шлейден; в Г.Мендель і Т. Морган; г Р.Гук і Н. Р.
4. Клітинна теорія неприйнятна для: а грибів і бактерій; б вірусів і бактерій; в тварин і рослин; г бактерій і рослин.
5. Клітинна будова всіх живих організмів свідчить про: а єдність хімічного складу; б різноманіття живих організмів; в єдність походження всього живого; г єдність живої і неживої природи.
6.Наука про будову і функції клітини – це… а Біологія б Гістологія в Цитологія г Бріологія
7.Основною структурною одиницею всіх живих організмів є а Клітина б Молекула в Тканина г Орган
8.Основний метод цитологічних досліджень: а Мікроскопія б Функціонування в Фрагментація г Зондування
9.Нові клітини виникають шляхом: а Статевого розмноження б Поділу інших клітин в Вегетативного розмноження г Поліембріонії
10.Детальну будову деяких органел малих розмірів відкрито і вивчено за допомогою: а Світлового мікроскопу б Електронного мікроскопу в Методу мічених атомів г Центрифугування
Правильні відповіді. б,б,б,б,в,б,а,а,б,б
VI.Самостійна робота учнів
Виконати тестову роботу в зошиті і поставити собі оцінку.
1. Вперше побачив і описав клітини рослин: а. Р.Вірхов;б Р.Гук;в.К.Бер;г. А.Левенгук.
2. Удосконалив мікроскоп і вперше побачив одноклітинні організми: а. М.Шлейден; б А.Левенгук; в Р. Вірхов; г Р. Гук.
3. Творцями клітинної теорії є: а Ч.Дарвін і А. Уоллес; б. Т.Шванн и М. Шлейден; в Г.Мендель і Т. Морган; г Р.Гук і Н. Р.
4. Клітинна теорія неприйнятна для: а грибів і бактерій; б вірусів і бактерій; в тварин і рослин; г бактерій і рослин.
5. Клітинна будова всіх живих організмів свідчить про: а єдність хімічного складу; б різноманіття живих організмів; в єдність походження всього живого; г єдність живої і неживої природи.
6.Наука про будову і функції клітини – це… а Біологія б Гістологія в Цитологія г Бріологія
7.Основною структурною одиницею всіх живих організмів є а Клітина б Молекула в Тканина г Орган
8.Основний метод цитологічних досліджень: а Мікроскопія б Функціонування в Фрагментація г Зондування
9.Нові клітини виникають шляхом: а Статевого розмноження б Поділу інших клітин в Вегетативного розмноження г Поліембріонії
10.Детальну будову деяких органел малих розмірів відкрито і вивчено за допомогою: а Світлового мікроскопу б Електронного мікроскопу в Методу мічених атомів г Центрифугування
«Історія вивчення клітини»
1. У 1665 році англійський природодослідник Роберт Гук ,розглядаючи зріз кори коркового дуба під вдосконаленим ним мікроскопом побачив утворення, що нагадують бджолині соти. Описуючи побачене Гук використовував слово «келл», що на англійській означає «камера», «осередок». На українську мову термін був переведений як КЛІТИНА. Тому терміном клітина ми користуємося завдяки Роберту Гуку.
Хоча зараз ми знаємо, що бачив він не самі клітини, а їх клітинні стінки.
2 У період з 1676 по 1719 р. сучасник Гука голландський купець Антоні ван Левенгук завоював славу ученого і подарував науці найбільше відкриття. Він удосконалив мікроскоп Гука і створив лінзи що дають збільшення в 100-300 разів і відкрив світ одноклітинних організмів. Левенгук писав «О еврика! Люди, що я бачу! У цій маленькій крапельці води зустрівся мені цілий світ маленьких живих істот. Світ, який важко зрозуміти і пояснити. Ці маленькі звірятка були дуже забавні, вони перекидалися, стрибали, пустували і були дуже щасливі в житті.». Та і за формою «звірятка» були досить симпатичні: кульки, спіральки, палички, то по одній крутилися, то по 2-3 в зрозумілому тільки для них танці. Опис цих «звіряток» здобули голландцеві світову популярність, спонукали інтерес до вивчення живого світу.
3 У 1831 році шотландський ботанік Роберт Броун вперше описав ядро в рослинній клітині.
У 1834 році російський учений П.Ф. Горянінов в своїх дослідженнях відзначив, що всі тварини і рослини складаються із сполучених між собою клітин, які він називав бульбашками, мішечками або комірками. Він висловив думку про загальний план будови рослин і тварин. В середині XIX століття накопичилася багато інформації, нових знань про клітини.
4 1838 р. Німецький ботанік Маттіас Шлейден прийшов до висновку, що тканини рослин складаються з клітин.
1839 р. Німецький фізіолог Теодор Шванн видав книгу «Мікроскопічні дослідження про відповідність в структурі і зростанні тварин і рослин», в якій сформулював висновок про те, що клітина є структурною і функціональною одиницею живих організмів. Це уявлення і отримало назву теорії Шванна-Шлейдена.
5. Карл Бер – академік Російської академії в 1827 р. відкрив яйцеклітину ссавців. Бер встановив, що всі організми починають свій розвиток з однієї клітини (зиготи). Це відкриття доводить, що клітина є ще і одиницею розвитку всіх живих організмів.
6. 1840 р. Ян Пуркіне запропонував термін «протоплазма» для позначення живого вмісту клітини 1844 р. учений Гуго Моль детально описав вміст клітини, застосовуючи термін «протоплазма».
7. 1876 р. Олександр Флемінг відкрив клітинний центр.
8. 1890 р. Ріхард Альтман відкрив мітохондрії.
9.1898 р. Камілло Гольджі відкрив органоїд, названий на честь його, – апарат або комплекс Гольджі.
11. На рубежі XIX і XX століть сформувалася нова біологічна наука ЦИТОЛОГІЯ (від грецького цитос – клітина, логос – учення)
12 ЦИТОЛОГІЯ вивчає:
13. Основні положення сучасної клітинної теорії
Ці положення доводять єдність походження всіх живих організмів, єдність всього органічного світу. Завдяки клітинній теорії стало зрозуміло, що клітина – це найважливіша складова частина всіх живих організмів.
Клітина – найменша одиниця організму, межа його подільності, наділена життям і усіма основними ознаками організму. Як елементарна жива система, вона лежить в основі будови і розвитку всіх живих організмів. На рівні клітини виявляються такі властивості життя, як здатність до обміну речовин і енергії, авторегуляція, розмноження, ріст і розвиток, подразливість.