Урок на тему: "Чи безпечно для здоров'я збирати гриби?"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з предмету Я досліджую світ для 2 класу на тему: " Чи безпечно для здоров'я збирати гриби?"
Перегляд файлу

Тема.  Чи безпечно для здоров’я збирати гриби?  

Мета: сформувати в учнів уявлення та поняття про гриби; навчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати; виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.

Формувати групу компетентностей:

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату.

-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до

власного здоров’я та здоров’я інших;

- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних

навичок дослідження та спостереження;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження

природних явищ,  процесів;

-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних

джерелах.

Очікувані результати:

Співвідносить зображення / описи грибів

Проводить (самостійно або в парі) прості спостереження / досліди

Фіксує здобуту інформацію (зображеннями, символами, за допомогою фотопристроїв)

Розпізнає їстівні та отруйні гриби

Не завдає шкоди рослинам під час спостереження

Дотримується правил безпечної поведінки під час збору грибів

Описує об’єкти природи (гриби)  за певними ознаками  

Розпізнає відомі гриби  (за кольором,  формою,  тощо)

Визначає, що дають гриби людині та тваринам .

Вправляється над інтонацією мовлення, чіткістю дикції, виразністю міміки і жесту, перевтілюючись у різних персонажів

Обладнання: скринька з грибочком, лист від Білочки, підручник, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал для роботи в парі. відеоматеріали, цеглинки, справжні гриби.

 

                                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання 

Ми веселі малючки,

Як грибочки маслючки,

Всіх із ранком вас вітаєм

І здоров’я всі бажаєм!

 

2. Очікування від уроку.

- Що ви очікуєте від цього уроку?

-Які ви будете на цьому уроці? ( н/д слово УСПІХ)

- Подаруйте одне-одному і мені щиру усмішку.

 

3. Робота з календарем 

Давайте зазирнемо у «Віконечко природи». Доповідати нам сьогодні буде…

Доброго ранку!

Сьогодні рік (2023)

Пора року (осінь)

Місяць (листопад)

День тижня (п'ятниця)

Число (20)

Стан неба сьогодні (ясно, хмарно, похмуро)

 

ІІ. Мотивація діяльності

1. Вправа «Скринька» 

   У цій скриньці є щось дуже цікаве. За допомогою запитань, відгадайте, що там. Я буду відповідати тільки так чи ні.

 (В скриньку кладемо маленький грибочок. Діти відгадують що всередині за допомогою запитань.)

2. Загадка

Маленький, чепурненький,

Крізь землю пройшов,
Червону шапочку знайшов.
(Гриб)

 

3. Лист від Білочки.

   Тут у скриньці і ще щось є. Що це? А від кого він? Давайте прочитаємо!

                                                 Любі мої другокласники!

    До  лісу  прийшла чародійка Осінь. Це моя улюблена  пора року. Адже  вона дарує багато грибів, які я надзвичайно полюбляю. А які тільки бувають гриби! Їх сила-силенна найрізноманітніших! Такі гриби привабливі, так цікаво їх збирати, – бо вони ж ховаються, ніби в піжмурки з тобою грають!  Я назбирала багато  грибів. Але  не знаю як вони називаються, які з них їстівні, а які отруйні. Допоможіть мені  зібрати в   кошик  лише їстівні  гриби.

                                                                                                                       Ваша  Білочка

  • Що просить зробити Білочка? (Зібрати їстівні гриби).
  • Підніміть руку, хто збирав гриби? А як звуть людей, які збирають гриби? (Грибники)
  • А що потрібно знати, щоб збирати гриби? (Які гриби отруйні, а які їстівні).

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Отже, тема нашого уроку… (напис на дошці « Чи безпечно для здоров’я збирати гриби?»)

-Щоб  допомогти Білочці треба старанно  попрацювати. Познайомимося з різними видами грибів, будемо навчатися  розрізняти їх, та вміти виділяти  їстівні від отруйних грибочків. А також дізнаємося про правила збирання грибів.

- Тож беремося до роботи.

 

ІV. Сприйняття й усвідомлення матеріалу.

  1. Бесіда з використанням методу «Фішбоун»

C:\Users\User\Desktop\Дидактичні матеріали\45170221_1928205420592811_8744749952359464960_o.jpg— Хто з вас разом з батьками із задоволенням збирав гриби в лісі? Як ви вважаєте, гриби це жива чи нежива природа? (Жива). Чому? (Гриби з’являються (народжуються), ростуть, помирають) .Чи можна гриби віднести до рослин, вони ж ростуть на землі?. Які частини рослин вам відомі? (Корінь, стебло, гілки, листя, плід). Що можна сказати про гриби? (У грибів немає листя, стебла, гілок.). У такому разі чи можна з упевненістю віднести гриби до світу рослин? (Ні)
— А до світу тварин? (Також ні)
— Так що ж це таке — гриби? (Напевно, це особливий світ природи: ані рослини, ані тварини.)

Отже, гриби відносяться до окремого царства живої природи!

 

2. Ознайомлення із будовою гриба з практичним засвоєнням нових знань .

( Діти в парах досліджують будову живого грибочка)

- Гриб складається з трьох частин. Перш за все в нього є шапка, яка кріпиться до ніжки-ці дві частини мають назву - тіло гриба. Воно виростає з грибниці, яка знаходиться в землі. Грибниця має вигляд білого павутиння. З однієї грибниці може вирости не один гриб. Тому, дуже важливо, коли ви зрізаєте грибочок його грибницю треба залишати на місці.

 

3. «Довідкове бюро»

Ознайомлення дітей з отруйними та їстівними грибами.

 

-У нашому краї гриби здебільшого ростуть улітку і восени. Їх можна зустріти в лісі і в полі. Але як дізнатися, їстівні вони чи отруйні?   Послухайте про найвідоміші їстівні гриби.

• Опеньки
У наших лісах багато опеньок. Вони ростуть на пеньках, тому так і називаються. Ці гриби лісові санітари. Вони переробляють мертву деревину та очищують ліс.

• Білий гриб
Білий гриб — найбажаніша знахідка грибника. Красивий, смачний, дивовижно-  ароматний. Білий гриб росте біля дубів і ялин.

• Підосичники
Підосичники найчастіше мешкають поряд з осикою і тополею, рідше з вербою.

• Маслюки
Маслюки зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташовуються сім’ями, рідко — поодинці. Маслюк дістав назву із-за слизової оболонки, немов мащеної маслом, клейкого капелюшка.

• Лисички

Лисички унікальні гриби. Грибниками підмічено, що ці гриби не бувають червивими, навіть у перезрілому стані. Лисички справжні швидко ростуть у вологу погоду. Але є ще лисички несправжні.

• Мухомор
Він зустрічається в листяних і хвойних лісах з липня по жовтень. Цікаво, що цей гриб добре відомий не лише у нас, але і в інших країнах. Він росте, наприклад, у Південній Америці. У багатьох європейських мовах назва цього гриба походить від старовинного способу його застосування як засіб проти мух.

• Бліда поганка
Бліда поганка смертельно отруйна. Особлива небезпека гриба полягає в тому, що ознаки отруєння не проявляються впродовж тривалого часу. Симптоми можуть не проявлятися впродовж перших 6-24 і більше годин, протягом яких, проте, вже відбувається отруєння організму. Після прояву симптомів смертність дуже висока і будь-яке лікування часто виявляється даремним.

• Підберезовики

Підберезовики абсолютно їстівні гриби. Існує багато видів цих грибів, але ззовні вони відрізняються. Ростуть підберезовики переважно під березами в різному кліматі.

 

4. Робота з підручником ( ст.47)

Ознайомлення з їстівними та отруйними грибами. (Зелений колір – їстівні, червоний –отруйні).

 

5. Повідомлення про користь грибів

-Чи знаєте ви, яку користь приносять гриби?

- Гриби – це окраса наших лісів. Їх треба берегти! Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони  перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще  називають санітарами лісу.

     Гриби є кормом для тварин: білок, лосів, диких кабанів, їжачків, птахів.

     З давніх часів лисички, білий гриб використовували як ліки. Їх сушили, дрібно різали і приймали для покращення здоров’я. А з цвілі виготовили перший антибіотик – пеніцилін.

       Також гриби – це цінний білковий продукт  харчування людей. Яких тільки страв не готують з грибів! Картопля зі смаженими грибами, грибний суп, піца, плов з грибами, мариновані грибочки та багато інших.

 

V. Фізкультхвилинка

VI. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів.

 

1. Розігрування  п’єси О. Підсухи «Хвалилися гриби» з демонстрацією малюнків.

                                                                    ХВАЛИЛИСЯ ГРИБИ
 


Боровик
Я, гриб боровик,
Маскуватися звик.
Мусиш ліс обійти,
Щоб мене віднайти.
А кому знайти удасться,
Знай, тому всміхнеться щастя,
Бо смачнішого нема
Між грибами усіма.
Хто не вміє нас шукати,
Тим адресу можу дати:

Ми і в лісі, й на галяві,
Ніжка біла, верх смаглявий.

 

Печериця
По-нашому я — печериця,
А по-французьки —
шампіньйон
Хоч куцонога, білолиця,
Але витримую фасон
Засмажте ви мене в сметані,
Й куди тому боровику!
Мене шукайте на світанні
У лісі, в полі і в садку.


 


Сироїжка
Я — сироїжка, біла ніжка.
У різний колір чепурюсь.
Така тендітна, така ніжна,
У руки візьмеш — я кришусь.
Хоча кришусь, хоча тендітна,
А кажуть — дуже апетитна.
 

 

 

 

 

 

 

 

Хто коштував хоч раз мене,
Побачить в лісі не мине.

 

 

Лисички
Ми лисички, жовті личка,
Ростом зовсім невеличкі.
Не червиві, дуже чисті,
Не ховаємося в листі.
Хто на слід наш натрапляє —
Повен кошик назбирає.
Ростемо ж не по одинці,
Нас шукайте у низинці.

 

Опеньки
Ми опеньки, ніжки тоненькі,
Шиї, мов цівки, круглі голівки.
А як більші виростаєм

 — Парасольки розкриваєм.
Лий дощику, лий!
Нам ти не страшний.
І на пні, і коло пня
Нас великая рідня.
Простягай-но рученята —
Устигай лише збирати.

 

Маслюки
Ми маслюки, жовто-бурі шапки,
Ростемо там, де глиця,
Під соснові залазим шишки,
Любим запах живиці.
Нас збирають старі і малі,
Маринують і смажать.
Тільки з’явимось десь на столі,
Нас одразу побачать.
Смачніших не знайдете страв,
Ледацюга — хто нас не збирав.

 

Підосичник
Я гриб грибів. Я — підосичник,
Найбільший в лісі симпатичник.
До мене не ідуть — біжать,
Покласти в кошики спішать.
А шапка в мене, глянь яка!
Як у гриба боровика.
Лише різницею тією,
Що верх червоний у моєї.
Удався вродою і зростом,
Грузд проти мене — карлик просто
І навіть на боровика
Дивитись мушу висока.

 

Мухомор
Я мухомор, я мухомор,
Червоний, наче помідор,
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай,
Мене побачиш обминай
О. Підсухи.


 

Грибник

Не сваріться, ви грибочки!

Одягли гарні сорочки.

Добре вмію вас збирати

І їстівні розпізнавати.

 

- Діти, а чи знаєте ви, які гриби їстівні, а які отруйні?

_ Пропоную вам пограти в гру « Збери кошики»

 

2. Навчальна гра « Збери кошики». ( Самоперевірка з грибником) н/д

 

3. Робота в парах . Складання правил збирання грибів. н/д

1) Збирай тільки ті гриби, які добре знаєш.
2) НЕ збирайте  старі та червиві гриби.
3) Гриби треба обережно зрізати ножем або викручувати із землі.
4) НЕ знищуйте неїстівні гриби!  Вони є кормом і ліками для лісових мешканців.

5) НЕ збирай гриби біля  доріг та заводів.

 

4. Робота в зошиті. (Самостійне виконання ст.40)

5. Робота з Лего. Гра « Я досвідчений грибник»

C:\Users\Vlad\Desktop\цеглинки.jpg

 

Якщо гриб їстівний, діти піднімають зелену цеглинку, якщо отруйний — червону. (Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, несправжні опеньки, сироїжки, підосичник, підберезник, лисички)

 

VIІ. Рефлексія

1. Вправа «Сенкан»

  1. Гриби
  2. Які гриби? (М’які, маленькі)
  3. Що вони роблять? (Ростуть, лікують, милують)
  4. Складіть речення про гриби.

2. Прийом «Інтерв’ю»

-Що вам найбільше сподобалось на уроці?

-Що ви корисного дізналися?

- Чи знадобляться вам ці знання у житті?

Чи справдилися ваші очікування від уроку?

 

3. Самооцінювання дітей своєї роботи на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Любі мої другокласники!

    До  лісу  прийшла чародійка Осінь. Це моя улюблена  пора року. Адже  вона дарує багато грибів, які я надзвичайно полюбляю. А які тільки бувають гриби! Їх сила-силенна найрізноманітніших! Такі гриби привабливі, так цікаво їх збирати, – бо вони ж ховаються, ніби в піжмурки з тобою грають!  Я назбирала багато  грибів. Але  не знаю як вони називаються, які з них їстівні, а які отруйні. Допоможіть мені  зібрати в   кошик  лише їстівні  гриби.

                                                                                                                        Ваша  Білочка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 липня 2023
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку