Урок на тему "Експортна орієнтація економіки. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародні зв’язки України з Китаєм."

Про матеріал
Сформувати в учнів знання про особливості економічного розвитку країни, визначити особливості розвитку і розміщення виробництв первинної і вторинної сфери та домінуючі складові третинного сектору, зовнішні економічні зв’язки, міжнародні зв’язки України з Китаєм.
Перегляд файлу

Урок 1

Дата: 02.02.2021 р.                                      Підпис вчителя:______________

Тема уроку: Експортна орієнтація економіки. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародні зв’язки України з Китаєм.

Мета уроку: сформувати в учнів знання про особливості економічного розвитку країни, визначити особливості розвитку і розміщення виробництв первинної і вторинної сфери та домінуючі складові третинного сектору, зовнішні економічні зв’язки, міжнародні зв’язки України з Китаєм.

Поняття: ЕГП, промисловість, сфера послуг, сільське господарство, транспорт, зовнішньоекономічні зв’язки, ТНК, ринкова економіка.

Засоби навчання: атлас, підручник, навчальний електронний посібник, економічна карта Азії.

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД  УРОКУ

І. Організація навчально - пізнавальної діяльності учнів.

1 . Організація уваги і роботи учнів.

Інструктаж щодо організації робочого місця учня.

2. Мотивування навчально- пізнавальної діяльності   учнів. Ця країна завжди вражала мандрівників-іноземців своєю самобутністю. Про неї можна знати багато чи мало, але неможливо знати все. Карта розповість вам про різноманітність природних умов і величезну площу цієї держави. Ви вже знаєте, що Китай посідає перше місце у світі за кількістю населення. Для багатьох Китай — великий товаровиробник, чия продукція буквально заполонила наші ринки.

Запитання учням: Що ви знаєте про особливості економічного розвитку Китаю?

ІІ. Поточний контроль та коригування предметно-географічних компетентностей.

  1. Активізація роботи учнів.

Пояснення критеріїв та процедури оцінювання навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці: на уроці діє система накопичення балів- сума балів,зароблених учнями під час поточного контролю навчальних досягнень за минулий урок та домашню роботу оцінюється від 1-12 балів; виконання навчальних завдань у процесі вивчення нового матеріалу оцінюється  від 1 до 6-ти балів. Кількість набраних балів фіксується упродовж уроку. Сумарна кількість балів визначить оцінку, яку отримують учні за урок.

  1. Поточна перевірка знань і вмінь учнів.

Усне фронтальне опитування( 1- 3 бали за відповідь залежно від рівня складності запитання та правильності й повноти відповіді учня):

  1.        Укажіть головні ознаки ЕГП Китаю?
  2.        Які природні ресурси Китаю мають світове значення?
  3.        Проаналізуйте статево-вікову піраміду населення Китаю?    

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 2.Актуалізація опорних географічних знань.

      Бесіда:

  1. Розкажіть про сучасну демографічну ситуацію?
  2. Охарактеризуйте кількісний та якісний склад трудових ресурсів Китаю?

     3.Сприймання та початкове усвідомлення.

Розповідь учителя: Відкритість китайської національної економіки, що переважно зорієнтована на експорт, сприяє швидкій інтеграції Китаю зі світовою економікою. Отже, китайська економіка дуже залежна від зовнішнього ринку. За обсягом експорту Китай посідає 1-ше місце в світі. Експорт дає 80 % валютних надходжень. На зовнішній ринок вивозиться близько 20 % валової продукції промисловості та сільського господарства, а перелік експортних  товарів налічує 50 тисяч найменувань.                                           Китай  - індустріально-аграрна країна, з 1978р. запроваджується нова економічна політика, що поєднує командну економічну систему.                             Структура ВВП: сільське господарство – 8,2%, промисловість – 39,5%, сфера послуг – 52,2%.

 Китайські товари різної якості постачаються майже до всіх країн світу. Паралельно склалися начебто «дві економіки Китаю». Продукція з найвищими стандартами якості надходить до високорозвинутих країн, особливо Японії, США та країн Європи, на які припадає 55 % зовнішньоторговельного обігу країни. Найбільш конкурентоспроможною продукцією є одяг, взуття, іграшки. Зростає в експорті роль електроніки, автомобілів, будівельних машин. В останнє десятиліття Китай став лідером за обсягами високотехнологічного експорту, зокрема офісного та телекомунікаційного обладнання. До країн третього світу потрапляють низькоякісні й дешеві товари китайського виробництва, що їх вироблено на кустарних підприємствах. 

     4.Сприймання,  усвідомлення  та осмислення нового матеріалу.

Пояснення вчителя з елементами демонстрування: На початку ХХІ ст. Китай став першою світовою індустріальною наддержавою з дуже широкою спеціалізацією.

За загальною кількістю фабрик і заводів Китай посідає 1-ше місце в світі. Активно розвиваються металургійне, автомобільне та фармацевтичне виробництва. Створено такі сучасні галузі, як електроніка, нафтохімія, авіабудування, металургія рідкісних і розсіяних металів. Китай є надпотужним виробником абсолютної більшості видів промислової продукції у світі: коксу, чавуну, сталі та сталевих труб, алюмінію, цинку, олова, нікелю, автомобілів, телевізорів, радіоприймачів, мобільних телефонів, пральних і швейних машин, велосипедів, годинників, фотоапаратів, мінеральних добрив, цементу, бавовняних і шовкових тканин, взуття.

Учитель зображує діаграму та поясноє учні переносять в зошит (робота з атласом)

Китай лідирує у світі за обсягом виробництва понад 100 видів промислової продукції. У Китаї швидкими темпами розвивається енергетика- 1-ше місце у світі (13 електростанцій- АЕС, ТЕС) на ГЕС припадає 20,2% виробленої електрики. Найпотужнішою ГЕС Китаю є «Санься» на р.Янцзи. Чорна металургія продукує понад 800 млн тонн сталі, а за виробником алюмінію посідає І-ше місце у світі. Обсяги машинобудування набирають швидкого темпу розвитку, зокрема це стосується верстатобудування, виробництва електроніки й побутової електротехніки, авіакосмічне машинобудування(супутники, ракетоносії, міжпланетні станції). Розвиток хімічної промисловості зорієнтований на виробництво мінеральних добрив, полімерних матеріалів, побутової хімії та фармацевтики.                                        Сільське господарство. Основні райони землеробства зосереджені на сході на півдні країн. У галузевій структурі сільського господарства переважає І-ше місце. Найбільше значення мають свинарство, скотарство, птахівництво, шовківництво, а рибальство займає першість на світовому ринку.               Сфера послуг: з 2016 р. частка третинного сектора перевищила 50% від загального обсягу ВВП. Особливо швидкими темпами розвиваються фінансово банківський сектор, наука, телекомунікації та ІТ-послуги, туризм. Найбільш фінансові центри – Гонконг, Шанхай, Пекін. Там розташовані штаб-квартири найбільших китайських та іноземних банків, промислових компаній, ТНК. Пріоритетні напрями розвитку науково технічної сфери: нові матеріали, комунікації, енергетика, озброєнь, космічні дослідження. Створено мережу парків та технополісів, 40 тис. компаній працюють у сфері розробки програмного забезпечення. 4 місце у світі за кількістю туристичних відвідувань та 2 місце – за доходами від туризму.                                         Зовнішні економічні зв’язки

  • Експорт: електронна техніка, побутові прилади, одяг, меблі, текстиль.
  • Імпорт: електронна техніка, нафта та нафтопродукти, промислове обладнання, руди металів.
  • Основні партнери: країни Східної Азії. США.
  • Стратегічний партер –Україна.

Міжнародні зв’язки України з Китаєм: Між Україною та Китаєм ухвалено понад 50 міждержавних, міжурядових та міжвідомчих документів, що створюють необхідне правове підґрунтя для співробітництва між двома країнами. Економічна співпраця між країнами регулюється Угодою між урядом України та урядом Китайської Народної Республіки про торговельно-економічне співробітництво. В українському експорті важливе місце посідають сировина та продукція металургії. Зростає експорт української продукції до Китаю рослинного походження, переважно зернових, жирів та олій. Однак найбільш позитивним є зростання експорту машин та устаткування. Китайська сторона зацікавлена в науково-технічному діалозі з Україною в галузях космонавтики, сільського господарства, військово-промислового комплексу.

5. Застосування вмінь у практичній діяльності.

Завдання учням письмово: Охарактеризуйте види транспорту Китаю

а) залізничний              б) морський            в)повітряний

  1. Виявлення зворотного зв’язку між учнями та вчителем:

-  Розкажіть про особливості сучасного розвитку економіки Китаю?

- Які риси притаманні китайській промисловості?

ІV.  Коментування домашнього завдання.

  1. Опрацювати §27
  2. Позначити на контурній карті найбільші промислові центри Китаю.

V.  Підбивання підсумку уроку.

Учитель оцінює роботу учнів на уроці, коментує оцінки.

 

Література

1.Вішнікіна Л. П. Компетентнісне навчання географії в основній школі: монографія / Л. П. Вішнікіна. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2017. – 407 с.

2.Географія (рівень стандарту) підручник для 10 класу для закладів загальної середньої освіти/ Бойко В.М. Брайчевський Ю.С. Яценко Б.П. – К. Ірпінь: ТОВ «Видавництво «Перун»,2018 – 256 с.: іл..

3. Довгань Г.Д. Географія: регіони та країни 10 клас. – Х.:Вид.група «Основа», 2018. – 112с.

4. Загальна методика навчання географії: Підручник [з грифом МОНМС України] / О. М. Топузов, В.М. Самойленко, Л.П. Вішнікіна. – К.: ДНВП "Картографія", 2012. – 512 с.

5.  Кобернік С.Г. Методика навчання географії в загальноосвітніх навчальних закладах : навч. посіб. / С.Г. Кобернік., Р.Р. Коваленко., О.Я. Скуратович.; за ред. С.Г. Коберніка. – К. : Навч. книга, 2005. – 319 с.

6. Методика навчання географії у загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник для вчителів географії та студентів педагогічних вищих навчальних закладів / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна та ін. – К.: ДНВП «Картографія», 2015. – 128 с.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Соціально-економічна географія світу. (рівень стандарту, академічний рівень ) 10 клас (за редакцією Яценка Б. П.)
Додано
24 березня 2021
Переглядів
2397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку