Цей конспект уроку надасть можливість учителеві сформувати уявлення про тепловий стан тіл; ввести поняття «температура», розкривши його фізичний зміст на основі положень молекулярно-кінетичної теорії; продовжувати формувати вміння спостерігати та аналізувати побачене; познайомити з температурними шкалами та приладами для її вимірювання. В учня ж буде можливість розкривати в собі такі ключові компетентності, як : критичне мислення; гнучкість уяви; отримання знань через власний досвід; уміння навчатися впродовж життя.
Тема:
Тепловий стан тіл. Температура та її вимірювання
Мета уроку: сформувати уявлення про тепловий стан тіл; ввести поняття «температура», розкривши його фізичний зміст на основі положень молекулярно-кінетичної теорії; формувати вміння спостерігати та аналізувати побачене; познайомити з температурними шкалами та приладами для її вимірювання;
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та наочність: відеосупровід; презентація; приладдя для виконання експериментального завдання
Хід уроку
І. Організаційний етап
Доброго дня! Сідайте! Сьогоднішній урок ,я сподіваюся, принесе нам звами багато позитивних емоцій та нових знань. На цьому уроці ми з вами побачимо,що наш Всесвіт, крім того, що є безмежним, його існування цілком залежить від таких понять, як теплота та температура.
Епіграфи для сьогоднішнього уроку:
ІІ. Актуалізація опорних знань та навичок
Запитання для фронтального опитування ( 2хв):
IІІ. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нової теми:
На дотик ми з вами можемо виміряти температуру лише приблизно і перерозподілити за відчуттями на гаряче,тепле,холодне. Дуже яскраво допоможе нам ще зробити дослід з посудинами різної температури та нашими руками.( пояснення досліду).
Отже температура-це фізична величина,що характеризує степінь нагрітості тіла. Вимірювання температури на дотик може бути хибним.
Теплова рівновага – стан, при якому всі макроскопічні параметри системи залишаються незмінними.
Макроскопічні параметри термодинамічної системи - тиск,об’єм, температура. Тиск та об’єм є адитивними величинами,а температура визначається лише з досліду. Це ми перевіримо при виконанні експериментального завдання наприкінці уроку.
Всі тіла складаються з молекул. Найпростіша молекула одноатомна.
Молекули знаходяться у неперервному хаотичному русі.
Молекули взаємодіють між собою. Між молекулами діють сили притягання та відштовхування.
Звернути також увагу на повторення таких понять як тепловий рух молекул,дифузію, залежність дифузії від температури( не залежить, лише швидкість її протікання залажить від температури); кінетична та потенціальна енергія макротіл та застосування законе збереження для мікросвіту.
Проаналізувати фізичні характеристики агрегатних станів речовини: порядок розташування молекул, перерозподіл сил притягання та відштовхування, а відповідно і енергій. З’ясувати, що температура, як внутрішній параметр,буде залежати від такого виду енергії, як енергія руху.
ТЕМПЕРАТУРА- міра середньої кінетичної енергії хаотичного руху молекул.
Термометр-прилад ,який служить для вимірювання температури.
Перший термометр (тоді його називали термоскопом) сконстру¬ював Галілео Галілей.
Винаходу термометра передувало створення термоскопа — приладу, що відзначав зміну температури. При потеплінні повітря усередині кулі розширювалося й витісняло воду з кулі в трубку. За зміною рівня води й судили про зміну температури.
Зупинимося на розгляді будови деяких термометрів. При цьому учням варто пояснити:
1) принцип дії термометра;
2) градуювання термометра;
3) шкалу термометра;
4) правила вимірювання температури.
Необхідно звернути увагу учнів на такі факти: будь-який термометр завжди показує свою температуру; щоб він показав температуру деякого тіла, необхідно, щоб температура термометра дорівнювала температурі тіла, тобто щоб термометр перебував у тепловій рівновазі з тілом; для встановлення теплової рівноваги необхідний певний час.
ІV. Закріплення нових знань
Експериментальне завдання.
Виміряти температуру води рідинним термометром до та після змішування води різної температури ( довести, що температура є внутрішнім параметром тіла та може бути визначена лише з досліду)
Повторення: визначення ціни поділки вимірювального приладу.
Запитання:
Який термометр краще використовувати для вимірювання температури тіла рідинний чи електронний? ( обидва,електронному термометру потрібно більше часу для встановлення теплової рівноваги)
V. Підсумки
Мету уроку досягнуто! Спасибі всім за плідну співпрацю!)))
Оцінки за урок:
VІ. Домашнє завдання