Урок на тему "Еволюція образу Раскольнікова та розвінчання теорії сильної особистості, «надлюдини» в романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара»"

Про матеріал
Матеріал використовують при вивченні роману Ф.М. Достоєвського "Злочин і кара" в 10 класі
Перегляд файлу

 

Тема. Еволюція образу Раскольнікова та розвінчання теорії сильної особистості, «надлюдини» в романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара»

Мета: допомогти учням простежити розвиток образу Раскольнікова, визначити авторське та особисте ставлення до персонажа та його ідей; розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів у їх динаміці, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх на основі життєвих спостережень; виховувати гуманізм, кращі моральні якості.

Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, презентація до теми уроку.

Тип уроку: комбінований.

                                            

                                             Людина є таємниця.

                                                  Її потрібно розгадати, а якщо її будеш розгадувати все життя,

                                             то не кажи, що втратив час;

                                             я займаюся цією таємницею, бо хочу бути людиною.

                                                                                                          Ф.М. Достоєвський

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Мудрець давніх часів, байкар Езоп сказав: «Погано стане всім людям, коли кожен вимагатиме свого». Герой роману Достоєвського «Злочин і кара» Раскольніков вирішив «урятувати світ», створивши теорію «сильної особистості», якій дозволено те,

що заборонено решті людей, і випробував її на собі. Якими якостями повинна бути наділена та «надлюдина», щоб мати право розпоряджатися життям інших, судити винних і невинних? Над цим питанням та багатьма іншими ми й працюватимемо сьогодні.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Заповнення таблиці «Ідеї твору Ф. Достоєвського “Злочин і кара”»

Рис 01-26 Таблица.JPG

V. Формування вмінь та навичок

1. Слово вчителя з елементами евристичної бесіди

 

І БЛОК  ПИТАНЬ

Перш ніж детально розглянути образ головного героя, пригадаймо, в які роки створювався роман, де відбувається дія твору.(1859 р. –задум у формі сповіді; 1865 – первісна версія роману «П’яненькі» історія сімї Мармеладових; 1866 р. І частини, робота над ІІ частиною продовжується рік)

Охарактеризуйте Петербург, яким він постає в романі. (Це не лише тло, на якому розгортаються драматичні події, але й символ життя ненормального, аморального. Міський пейзаж органічно пов’язаний із душевним станом героїв.)

Коли Раскольніков блукає містом, розмірковуючи про злочин, то «важко дихати», скрізь «громада мертвого каміння, де людині нікуди йти»; й інші герої задихаються «під важким петербурзьким небом». Тут страждають від голоду, від бідності люди, і в їх головах

народжуються злочинні думки, реальність сплітається з мареннями та кошмарами. Свидригайлов назвав Петербург «містом напів-божевільних».

Головний герой мріє про інше, прекрасне місто, створене для щастя людей, і (такий парадокс!) коли йде на злочин, то думає…про облаштування фонтанів!

Які перші враження про Раскольнікова? Доведіть, що спочатку Раскольніков був скромною, інтелігентною людиною, гарним студентом, здатним співчувати чужому горю. (Сон про знущання з коня, віддав гроші сім’ї Мармеладових, допомагав хворому товаришеві та його батькові, переживав за долю матері й сестри.)

Згадаймо портрет Раскольнікова. («…Він був напрочуд гарний з себе, з прекрасними темними очима, темнорусявий, стрункий, на зріст вище середнього». Був дуже погано вдягнений.)

Чим відрізняється Раскольніков від героїв раніше написаних творів? (Раскольніков у творі – не «маленька людина». Це сильна, розумна, горда, талановита людина, яка могла стати видатним ученим.)

♦ Що це за «теорія Раскольнікова»і що не врахував Раскольніков у своїй теорії «надлюдини»? (він мріє про роль спасителя і властителя людства, він хоче бути Наполеоном і Христом. Насильство над власною душею, муки совісті. Бажаючи привести людство й окрему людину до щастя, Раскольніков запропонував шлях до «світлого майбутнього» через нещастя, через насильство.)

 

 

 

 

 

Грані особистості в її ставленні до наполеонізму

Жульєн Сорель

Родіон Раскольніков

Риси характеру

Гостро відчуває своє низьке суспльне становище та матеріальну залежність. Талановитий, але надто зарозумілий.

Пригнічений своєю бідністю, озлоблений проти світу убозтва й несправедливості. Має хвору уяву.

Мотиви поведінки

Пробити собі дорогу у житті, зробити кар’єру.

Зробити багато добрих справ. Довести, що він – не «твар тремтяча».

Спосіб досягнення мети

Лицемірство, обман

Убивство

Ставлення до Наполеона в кінці твору

Наполеон лишається кумиром

Переосмислює своє колишнє захоплення ідеями наполеонізму

Фінал

Загибель

Духовне відродження, надія на майбутнє.

                                                     Всі люди поділяються на:

«звичайні»

«сильні світу цього»

“Рабів, які придатні лише для того,

щоб  народжувати нащадків

 

Геніїв, спроможних сказати

світу “нове слово”

Призначення слабких – бути “матеріалом”

для експериментів  видатних

Сильним, обраним дозволено все заради поступу і,зокрема, принесення в жертву слабких

 

♦ З якою метою герой задумав  учинити злочин, убити стару лихварку?

а) Щоб розбагатіти, допомогти сестрі й матері;

б) щоб помститися багатіям за скривджених ними;

в) щоб перевірити свою теорію «надлюдини»;

г) щоб очистити місто від «скверни».

Примітка. Кожну відповідь — правильну і неправильну — обґрунтувати.

Що принесла Раскольнікову його перша «спроба» і як він це зробив? ( приніс лихварці срібний годинник. Відчай і страждання)

Чи міг би злочин не відбутися? (Міг би, адже герой випадково дізнався про те, що сестри лихварки не буде ввечері; він випадково почув розмову в трактирі про Альону Іванівну; з іншого боку, одержима ідеєю людина все одно прагне її втілити.)

Чи були люди, які думали так само, як Раскольніков? Наведіть цитати з тексту. (Студент і офіцер у трактирі. За одне житя – тисячі життів, врятованих від гниття і розкладу. Одна смерть і сто життів натомість – та тут же арифметика.)

 

ІІ БЛОК ПИТАНЬ

Щоб зрозуміти ідею, яка народилася в свідомості Раскольнікова, необхідно звернутися до конкретних уривків роману.

♦ На які роздуми наводить зустріч Раскольнікова з п’яною дівчиною? Який добрий вчинок він вчинив?

♦ Передайте зміст перщого сну Раскольнікова?

♦ Які риси характеру героя розкриваються після цього сну? (тонка, добра душа хлопця)

♦ Що стає відомо Раскольнікову з листа матері про життя сестри? Що спільного побачив у долі Соні Мармеладової та Дуні?

Так письменник розкриває зовнішні причини, якими було обумовлено злочин.

 

ІІІ БЛОК ПИТАНЬ

♦ Пригадайте зміст розмови студента і офіцера?

♦ Чому Раскольнікова зацікавили слова студента?

IV БЛОК ПИТАНЬ

♦ Розкажіть, що вам відомо про стару лихварку?

♦ Про що говорять ці деталі?

Ілюстрації: чи співпадають з авторським баченням і художником?

♦ Чому після вбивства лихварки у Раскольнікова з’явилася сила? (Убивство було задумане і здійснене як акт відплати(«пропадають молоді сили…»), як акт гуманності(«спасти сестру..»), як спроба знайти вихід із життєвого глухого кута і ствердити своє право неабиякої особистості) («теорія Раскольнікова»)

На що прирікла б людей теорія Раскольнікова, якби вона перемогла. (Особистість, людина – це священне).

♦ Кому першому Раскольніков зізнається у злочині й чому? (Соні, у неї він запитує, що робити, як жити далі, хоча перед цим кілька разів поривався йти в поліцію із зізнанням.)

♦ Чому Раскольніков зізнався в убивстві? (Сум за людиною, любов до людей, герой не витримую розриву з ними. Для Раскольнікова  найстрашніше покарання -  самотність.Розрив з людьми, бажання знайти втрачений контакт, він перестав вірити в свою нелюдську ідею)

♦ Чи одразу Раскольніков прийшов до каяття? (Ні, навіть після суду й вироку він вважав, що не має «особливої страшної провини». Тільки поступово, аналізуючи свої вчинки, розмірко-

вуючи над своїм жахливим сном про «світову язву-моровицю», він почувається здатним до каяття і відродження, особливо під впливом благодатної та всепрощенської любові Соні.)

♦ Яке покарання отримав Раскольніков? Що його врятувало?

♦ Як проходило його заслання?

( Вернути до життя Раскольнікова зможе любовь Сонічки, прийнята від неї  віра і…каторга.)

Цитата: «Их воскресила любовь, сердце одного заключало бесконечные источники жизни для сердца другого.»

Висновок. Достоєвський впевнений, що для будь-кого хто переступить межу людини відкритий шлях до прощення, але для того, щоб отримати його, злочинець повинен пройти довгий і складний шлях, кроками якого є усвідомлення своєї вини – муки совісті – каяття – страждання – покарання – прощення – любов до людей.

2. Аналізування етапів еволюції образу Раскольнікова

У ч и т е л ь. Запишіть та поясніть еволюцію образу Раскольнікова за етапами.

Очікувана відповідь

Добра, розумна людина → теорія «сильної особистості» → задум злочину → здійснення подвійного вбивства → докори сумління, рішення під впливом Соні зізнатися → зізнання, каторга → роздуми та каяття, прихід до Бога.

VI. Домашнє завдання

Проаналізувати образ головного героя (з урахуванням його складності й суперечливості).

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

♦ До Раскольнікова я ставлюся…

♦ Теорія «сильної особистості» і в наш час…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕОРІЯ РАСКОЛЬНІКОВА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Порівняльна таблиця «Жульєн Сорель та Родіон Раскольніков»

Грані особистості в її ставленні до наполеонізму

Жульєн Сорель

Родіон Раскольніков

Риси характеру

Гостро відчуває своє низьке суспльне становище та матеріальну залежність. Талановитий, але надто зарозумілий.

Пригнічений своєю бідністю, озлоблений проти світу убозтва й несправедливості. Має хвору уяву.

Мотиви поведінки

Пробити собі дорогу у житті, зробити кар’єру.

Зробити багато добрих справ. Довести, що він – не «твар тремтяча».

Спосіб досягнення мети

Лицемірство, обман

Убивство

Ставлення до Наполеона в кінці твору

Наполеон лишається кумиром

Переосмислює своє колишнє захоплення ідеями наполеонізму

Фінал

Загибель

Духовне відродження, надія на майбутнє.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Зайчук Алина
Додано
29 березня 2021
Переглядів
1204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку