Тема. Еволюція образу Раскольнікова та розвінчання теорії сильної особистості, «надлюдини» в романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара»
Мета: допомогти учням простежити розвиток образу Раскольнікова, визначити авторське та особисте ставлення до персонажа та його ідей; розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів у їх динаміці, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх на основі життєвих спостережень; виховувати гуманізм, кращі моральні якості.
Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, презентація до теми уроку.
Тип уроку: комбінований.
Людина є таємниця.
Її потрібно розгадати, а якщо її будеш розгадувати все життя,
то не кажи, що втратив час;
я займаюся цією таємницею, бо хочу бути людиною.
Ф.М. Достоєвський
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Мудрець давніх часів, байкар Езоп сказав: «Погано стане всім людям, коли кожен вимагатиме свого». Герой роману Достоєвського «Злочин і кара» Раскольніков вирішив «урятувати світ», створивши теорію «сильної особистості», якій дозволено те,
що заборонено решті людей, і випробував її на собі. Якими якостями повинна бути наділена та «надлюдина», щоб мати право розпоряджатися життям інших, судити винних і невинних? Над цим питанням та багатьма іншими ми й працюватимемо сьогодні.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Заповнення таблиці «Ідеї твору Ф. Достоєвського “Злочин і кара”»
V. Формування вмінь та навичок
1. Слово вчителя з елементами евристичної бесіди
І БЛОК ПИТАНЬ
Перш ніж детально розглянути образ головного героя, пригадаймо, в які роки створювався роман, де відбувається дія твору.(1859 р. –задум у формі сповіді; 1865 – первісна версія роману «П’яненькі» історія сімї Мармеладових; 1866 р. І частини, робота над ІІ частиною продовжується рік)
♦ Охарактеризуйте Петербург, яким він постає в романі. (Це не лише тло, на якому розгортаються драматичні події, але й символ життя ненормального, аморального. Міський пейзаж органічно пов’язаний із душевним станом героїв.)
Коли Раскольніков блукає містом, розмірковуючи про злочин, то «важко дихати», скрізь «громада мертвого каміння, де людині нікуди йти»; й інші герої задихаються «під важким петербурзьким небом». Тут страждають від голоду, від бідності люди, і в їх головах
народжуються злочинні думки, реальність сплітається з мареннями та кошмарами. Свидригайлов назвав Петербург «містом напів-божевільних».
Головний герой мріє про інше, прекрасне місто, створене для щастя людей, і (такий парадокс!) коли йде на злочин, то думає…про облаштування фонтанів!
♦ Які перші враження про Раскольнікова? Доведіть, що спочатку Раскольніков був скромною, інтелігентною людиною, гарним студентом, здатним співчувати чужому горю. (Сон про знущання з коня, віддав гроші сім’ї Мармеладових, допомагав хворому товаришеві та його батькові, переживав за долю матері й сестри.)
♦ Згадаймо портрет Раскольнікова. («…Він був напрочуд гарний з себе, з прекрасними темними очима, темнорусявий, стрункий, на зріст вище середнього». Був дуже погано вдягнений.)
♦ Чим відрізняється Раскольніков від героїв раніше написаних творів? (Раскольніков у творі – не «маленька людина». Це сильна, розумна, горда, талановита людина, яка могла стати видатним ученим.)
♦ Що це за «теорія Раскольнікова»і що не врахував Раскольніков у своїй теорії «надлюдини»? (він мріє про роль спасителя і властителя людства, він хоче бути Наполеоном і Христом. Насильство над власною душею, муки совісті. Бажаючи привести людство й окрему людину до щастя, Раскольніков запропонував шлях до «світлого майбутнього» через нещастя, через насильство.)
Грані особистості в її ставленні до наполеонізму |
Жульєн Сорель |
Родіон Раскольніков |
Риси характеру |
Гостро відчуває своє низьке суспльне становище та матеріальну залежність. Талановитий, але надто зарозумілий. |
Пригнічений своєю бідністю, озлоблений проти світу убозтва й несправедливості. Має хвору уяву. |
Мотиви поведінки |
Пробити собі дорогу у житті, зробити кар’єру. |
Зробити багато добрих справ. Довести, що він – не «твар тремтяча». |
Спосіб досягнення мети |
Лицемірство, обман |
Убивство |
Ставлення до Наполеона в кінці твору |
Наполеон лишається кумиром |
Переосмислює своє колишнє захоплення ідеями наполеонізму |
Фінал |
Загибель |
Духовне відродження, надія на майбутнє. |
Всі люди поділяються на:
«звичайні» |
«сильні світу цього» |
“Рабів, які придатні лише для того, щоб народжувати нащадків
|
Геніїв, спроможних сказати світу “нове слово” |
Призначення слабких – бути “матеріалом” для експериментів видатних |
Сильним, обраним дозволено все заради поступу і,зокрема, принесення в жертву слабких
|
♦ З якою метою герой задумав учинити злочин, убити стару лихварку?
а) Щоб розбагатіти, допомогти сестрі й матері;
б) щоб помститися багатіям за скривджених ними;
в) щоб перевірити свою теорію «надлюдини»;
г) щоб очистити місто від «скверни».
Примітка. Кожну відповідь — правильну і неправильну — обґрунтувати.
♦ Що принесла Раскольнікову його перша «спроба» і як він це зробив? ( приніс лихварці срібний годинник. Відчай і страждання)
♦ Чи міг би злочин не відбутися? (Міг би, адже герой випадково дізнався про те, що сестри лихварки не буде ввечері; він випадково почув розмову в трактирі про Альону Іванівну; з іншого боку, одержима ідеєю людина все одно прагне її втілити.)
♦ Чи були люди, які думали так само, як Раскольніков? Наведіть цитати з тексту. (Студент і офіцер у трактирі. За одне житя – тисячі життів, врятованих від гниття і розкладу. Одна смерть і сто життів натомість – та тут же арифметика.)
ІІ БЛОК ПИТАНЬ
Щоб зрозуміти ідею, яка народилася в свідомості Раскольнікова, необхідно звернутися до конкретних уривків роману.
♦ На які роздуми наводить зустріч Раскольнікова з п’яною дівчиною? Який добрий вчинок він вчинив?
♦ Передайте зміст перщого сну Раскольнікова?
♦ Які риси характеру героя розкриваються після цього сну? (тонка, добра душа хлопця)
♦ Що стає відомо Раскольнікову з листа матері про життя сестри? Що спільного побачив у долі Соні Мармеладової та Дуні?
Так письменник розкриває зовнішні причини, якими було обумовлено злочин.
ІІІ БЛОК ПИТАНЬ
♦ Пригадайте зміст розмови студента і офіцера?
♦ Чому Раскольнікова зацікавили слова студента?
IV БЛОК ПИТАНЬ
♦ Розкажіть, що вам відомо про стару лихварку?
♦ Про що говорять ці деталі?
Ілюстрації: чи співпадають з авторським баченням і художником?
♦ Чому після вбивства лихварки у Раскольнікова з’явилася сила? (Убивство було задумане і здійснене як акт відплати(«пропадають молоді сили…»), як акт гуманності(«спасти сестру..»), як спроба знайти вихід із життєвого глухого кута і ствердити своє право неабиякої особистості) («теорія Раскольнікова»)
На що прирікла б людей теорія Раскольнікова, якби вона перемогла. (Особистість, людина – це священне).
♦ Кому першому Раскольніков зізнається у злочині й чому? (Соні, у неї він запитує, що робити, як жити далі, хоча перед цим кілька разів поривався йти в поліцію із зізнанням.)
♦ Чому Раскольніков зізнався в убивстві? (Сум за людиною, любов до людей, герой не витримую розриву з ними. Для Раскольнікова найстрашніше покарання - самотність.Розрив з людьми, бажання знайти втрачений контакт, він перестав вірити в свою нелюдську ідею)
♦ Чи одразу Раскольніков прийшов до каяття? (Ні, навіть після суду й вироку він вважав, що не має «особливої страшної провини». Тільки поступово, аналізуючи свої вчинки, розмірко-
вуючи над своїм жахливим сном про «світову язву-моровицю», він почувається здатним до каяття і відродження, особливо під впливом благодатної та всепрощенської любові Соні.)
♦ Яке покарання отримав Раскольніков? Що його врятувало?
♦ Як проходило його заслання?
( Вернути до життя Раскольнікова зможе любовь Сонічки, прийнята від неї віра і…каторга.)
Цитата: «Их воскресила любовь, сердце одного заключало бесконечные источники жизни для сердца другого.»
Висновок. Достоєвський впевнений, що для будь-кого хто переступить межу людини відкритий шлях до прощення, але для того, щоб отримати його, злочинець повинен пройти довгий і складний шлях, кроками якого є усвідомлення своєї вини – муки совісті – каяття – страждання – покарання – прощення – любов до людей.
2. Аналізування етапів еволюції образу Раскольнікова
У ч и т е л ь. Запишіть та поясніть еволюцію образу Раскольнікова за етапами.
Очікувана відповідь
Добра, розумна людина → теорія «сильної особистості» → задум злочину → здійснення подвійного вбивства → докори сумління, рішення під впливом Соні зізнатися → зізнання, каторга → роздуми та каяття, прихід до Бога.
VI. Домашнє завдання
Проаналізувати образ головного героя (з урахуванням його складності й суперечливості).
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
♦ До Раскольнікова я ставлюся…
♦ Теорія «сильної особистості» і в наш час…
ТЕОРІЯ РАСКОЛЬНІКОВА
Порівняльна таблиця «Жульєн Сорель та Родіон Раскольніков»
Грані особистості в її ставленні до наполеонізму |
Жульєн Сорель |
Родіон Раскольніков |
Риси характеру |
Гостро відчуває своє низьке суспльне становище та матеріальну залежність. Талановитий, але надто зарозумілий. |
Пригнічений своєю бідністю, озлоблений проти світу убозтва й несправедливості. Має хвору уяву. |
Мотиви поведінки |
Пробити собі дорогу у житті, зробити кар’єру. |
Зробити багато добрих справ. Довести, що він – не «твар тремтяча». |
Спосіб досягнення мети |
Лицемірство, обман |
Убивство |
Ставлення до Наполеона в кінці твору |
Наполеон лишається кумиром |
Переосмислює своє колишнє захоплення ідеями наполеонізму |
Фінал |
Загибель |
Духовне відродження, надія на майбутнє. |