Урок на тему "Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці"

Про матеріал

Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети. Робота над казкою Г.Малик, проблеми, які порушені у творі.

Перегляд файлу

Тема. Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети

Мета:продовжити роботу над казкою Г.Малик, навчитися визначати проблеми, які порушені у творі;  розвивати вміння аналізувати поведінку героїв, робити висновки; розвивати творчі здібності, фантазію; виховувати відповідальність за свої вчинки, кращі людські риси характеру (дружбу, взаємоповагу, тактовність тощо).

Обладнання: підручники, зошити, екран, проектор,текст повісті-казки, портрет письменниці, ілюстрації, намальовані об’єкти країни Недоладія, конверт із завданнями, «Таємнича скринька»,  папірців чотирьох кольорах,  долоньки, макет книги

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: урок-презентація ( з використанням гри та роботи в групах)

                                                                                     Епіграф

Якомога краще виконуйте те, що маєте робити.
Сьогодні роби все так, щоби завтра не мав ти червоніти від сорому
                                                                                                                Боско.

  Чи може людина змінитися на краще? (на дошці)

Хід уроку

  1. Організаційний момент. Метод «Здивуй»
  •               Добрий день….
  •               Перед тим, як розпочати урок, я бажаю вам  хороших оцінок, вдалих відповідей та гарного настрою.
  •               Розгорніть зошити, щоб перевірити ваші письмові роботи.

(Учитель вибірково підходить до учня та робить зауваження)

  • Олександре, знову ти НЕДОПИСАВ дату.
  • Дашо, чому ти НЕДОРОБИЛА вправу?
  • Максиме, знову НЕДОМАЛЮВАВ.

являється учень, який грає Недочеревика, у руках тримає книгу)

Учитель. Вибачте, а Ви хто?

Недочеревик.  Я - Недочеревик. Приходжу до тих, хто не доводить справи до кінця. У вашому класі є учні, які вже недоробили 100 – у справу , усе це зазначено у моїй книзі недороблених справ.

Учитель. Не знаю, що робити?. Порадьте, будь ласка.

Недочеревик. Єдиний вихід – це забрати їх у країну НЕДОЛАДІЮ, щоб показати наслідки незавершених справ (Недочеревик починає читати заклинання):

Недо – роби!

Недо-пиши!

Недо-почни!

Недо-лиши!

І недо-їж!

І недо-пий!

І в Недо-ладію

Мерщій!

  1.  Оголошення теми ( за навчальною програмою у нас  4 години ,  сьогодні 2 урок) та мети ( знати, вміти) уроку( записати у зошит число та тему).

Мотивація уроку(звернення до епіграфу).

  • І не забувайте, працюйте старанно, бо за вами  спостерігає Недочеревичек.(ходить  між рядами  та спостерігає за дітьми Недочеревик)

- Поясніть епіграф. Чи доречно підібраний він до нашої повісті-казки?
                                                  (учні пояснюють епіграф)

- Молодці! Я рада, що ви зрозуміли епіграф (Я задоволена вашими відповідями).

Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми ще раз помандруємо сторінками казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

  1. Актуалізація знань. Перевірка д/з.

Прийом «Відтвори»  (Дошка закрита. Коли Недочеревик прочитає заклинання, учитель відкриває дошку)

Учитель.  Недочеревику, чи так виглядає країна недоладян?

Недочеревик. Звичайно, ні. Тут не вистачає багатьох елементів та об’єктів.

Учитель. Діти, давайте згадаємо, як виглядає країна Недоладія. Потрібно відтворити елементи, яких бракує, та з’ясувати, які правила у цій країні. Д/з було підготувати речі, які б відповідали країні Недоладії, тому доповніть власними елементами цю країну.

(Учні виходять до дошки з намальованим елементом, пояснюючи його. Поступово на дошку кріпляться елементи, які відтворюють країну . Елементи: ромашки без коренів та стебел, рибки з парасольками, колодязь, відро без дна, будинки різної форми, половина сонця, «Недотель», башта, назви сусідів (північ – абияки, захід – якоськи, південь і схід – сяк – таки)).

Учитель. А тепер Недочеревичку? Схожа?

Недочеревик. Дійсно, це тепер моя справжня країна.

 

Учитель. Недочеревику, скажіть, а з чого побудована Ваша країна?

 

Недочеревик. З того, що люди гублять, або викидають, або не бережуть. От, приміром, будується дім. Скільки битого скла, битої цегли, поламаних дощок залишається. Я усе це підбираю. Якщо ліс згорів, річка висохла чи ставок змілів, усе забираю в Недоладію.

 

Учитель. Шановний Недочеревику, дайте шанс дітям цього класу. Подивіться, як вони будуть працювати на уроці. Якщо Вам сподобається, тоді відпустіть їх додому.

Сідайте, будь ласка. А ви, діти , не забувайте, що за вами стежить Недочеревик…

(Недочеревик сідає на місце та стежить, як діти працюють)

 

  1. Формування нових знань.

Прийом «Я – герой»

Стукіт у двері.

Учитель. Ви чуєте, що хтось стукає у двері( вхід листоноші)

Листоноша . Добрий день! Ви 5-А клас? … Значить я до вас. Принесла я вам листа від дівчинки Алі з країни Недоладії. Будь ласка , отримуйте!

Учитель. Дякую вам, листоношо! (читає титулу листа). Шановні діти, прошу вас допомогти мені вибратися з країни Недоладії. Для цього  необхідно виконати всі завдання у конверті, які приготував   Недороль Десятий, король дивної країни. Я не зможу  звідси вибратися, поки не  виконаю  їх. Допоможіть мені, будь ласка!

V.  Опрацювання навчального матеріалу.

1. Робота над змістом повісті-казки. Бесіда. Робота з підручником

  • Хто така Аля?
  • Як ми вперше з нею знайомимося?
  • Про яку рису Алі читач дізнається з перших сторінок повісті?
  • Знайдіть і зачитайте портрет Алі. (ст..101)

 

Учитель. Так. Дівчинку Галинку називають Алею. Вона ніколи нічого не доводить до кінця: недоїдала,  недопивала. Почне малювати - кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну - кине, бо нудно. Почне вишивати - кине, бо нецікаво. Навіть заплестися їй ні разу не вдавалось до кінця. Заплете одну кіску, а за другу не береться. Так і ходить цілий день - одна коса заплетена, друга - ні. Через це з нею завжди траплялися якісь неприємності".

  • Такою з  неприємностей є потрапляння Алі в країну Недоладію.

На вашу думку, якою Аля була до цієї пригоди ? Давайте заповнимо разом таблицю.

Характеристика образу Алі ( заповнення таблиці учнями на дошці (перша колонка))

Аля до того, як потрапила в країну Недоладію( ДО)

Аля після повернення додому з країни Недоладії (ПІСЛЯ)

груба

ввічлива

не закінчує справи

товариська

запальна

не залишає справи на потім

брудна

врівноважена

 

здатна на співчуття

 

турботлива

 

Учитель. З такими рисами характеру Аля потрапила до в цю країну. Вона дуже сумує і просить нас про допомогу.

 

Давайте спробуємо їй допомогти,щоб Алі вийшла з країни Недоладії. (Відкриває лист)

 

  • 1-ЗАВДАННЯ. Гра «Упізнай героя за його описом» . Робота з текстом

(На екран поступово зявляються уривки з казки, у яких є опис героїв. Учитель зачитує, а діти повинні відгадати про кого йде мова)

Опис 1. «Обличчя незнайомки було вимазане попелом. Одягнена вона була до пояса у старий лантух. Зате від пояса до п’ят пишно спадала шовкова спідниця, гаптована золотом і оздоблена мереживом. З –під неї виглядали маленькі ніжки. Права взута у кришталевий черевичок, ліва – у важкий деревяний».

Відповідь. Недопопелюшка.

Учитель. Чому Недопопелюшка не стала принцесою і мала такий дивний вигляд? (Двоє дівчаток розповідали казку про Попелюшку молодшій сестрі, потім вони посварилися. Одна доводила, що сукня у принцеси повинна бути білою, а друга – рожевою. Так вони і недоказали казку).

Опис 2.«Кожен ранок приходить сюди і прилаштовує шолом собі на плечі, замість голови. А увечері ставить його назад»

Відповідь. Перший Недорадник.

Учитель. Чому Перший Недорадник був без голови? ( Його намалювала Аля спочатку з головою. Потім та голова їй чомусь не сподобалась і вона стерла її гумкою . А іншу так і не намалювала)._

  • А як Недорадник шукав собі голову? Прочитати з тексту (Наказував відрубувати голови, а потім приміряв їх).ст.112

Опис 3. «Але я не мотлох! Я – король! У мене тільки корона зламана»

Відповідь. Недороль Десятий.

Учитель.  Чому у Недороля була зламана корона? (Вовці з другого класу доручили полагодити корону для шкільного лялькового театру, але він забув і засунув короля з короною у віддалений куток майстерні).

Учитель. Ви гарно знаєте текст.   Скажіть, а хто ще живе у цій країні? (діти відповідають)

Добре. Тож давайте виконаємо наступне завдання.

Ось є чарівна скринька, подивимося , що в ній.

                             Вікторина «Таємнича скринька»

Учитель пропонує учням відгадати, кому з персонажів казки належить  речі зі скриньки, які там знаходяться:

□ голка з моточком червоних ниток, стрічка для волосся. (Аля)

□ книга із інструкцією (Недочеревик)

□ лицарські обладунки. (Перший Недорадник)

□ жменька волосся з бороди. (Гварді­єць Недоборода)

 

УЧИТЕЛЬ. Ви добре знаєте героїв. А які вони? (відповідь учнів)

 

VI. Узагальнення вивченого матеріалу.

3 – ЗАВДАННЯ. Робота в групах. Прошу вас обєднатися у 3 групи (учитель кожній групі роздає аркуші з таблицею «Герої з добрими та злими рисами характеру»
Герої з добрими рисами характеру                  Герої зі злими рисами характеру
- Недоладько                                                           - Перший Недорадник
- Аля
- Недоладці
- Недочеревик
- Недороль
- Недопопелюшка
Отже, ці герої досить й не погані. А як же вони впливають на Алю? (відповідь учнів)

Так , Аля починає робити добрі справи.

4- ЗАВДАННЯ. (учитель кожній групі роздає пазли до твору). Кожна група отримала однакову кількість пазлів. Відновіть ілюстрації до твору та прокоментуйте, що зображено на них.

Перший малюнок-   перша доведена справа до кінця( метелик).

  • Чому Аля пришила крильце метеликові?.... вона стала доброю, співчутливою.

 

Другий - Аля домалювує вус Недовусові.

  • Після чого  це відбулося?

Отже, Аля доводить ще одну справу до кінця.

 

Третій- полагодили годинника.

  • Хто допоміг лагодити годинника?
  • Для чого це їм було потрібно?
  • Скажіть, що Аля зробила перед тим, як покинути цю дивну країну? (Вона домалювала вухо Недоладьку, підправила ніс, продовжила коротку ногу; домалювала правого  вуса Недовусу. Допомогла багатьом Недоладянам)

Учитель. Отже, після повернення додому Аля змінилася ?(відповіді учнів)

Вона стала ввічливою, товариською,не залишає справи на потім, стала врівноваженою, турботливою.

Давайте доповнимо нашу таблицю до кінця.(2 колонка)

       Життя її змінилося на краще, адже вона тепер завершує всі справи до кінця.

  • Скажіть, а чи може людина і справді змінитися на краще?

Отже, ми з вами простежили, як все-таки змінилося життя Алі , після різних пригод, виконали всі завдання , які приготував король країни Недоладії і тепер ми можемо сказати , які  морально-етичні  проблеми, які порушує авторка  у повісті-казці.

  • Як ми вже зрозуміли з твору , добро перемагло зло.

                      Добро і зло

  • Яке зло переможене в історії про Алю?

                                Твір вчить відповідальності за свої вчинки  

( звернення до таблиці на дошці)А для того, щоб відповідати за свої вчинки, треба старанно                         працювати, а не лінуватися,

не боятися ніяких труднощів

  Це і є основні морально-етичні  проблеми твору.

VII. Підсумок уроку.

Галина Малик  своїм твором вчить нас бути добрими, відповідальними,працелюбними, не боятися ніяких труднощів, а лише завжди йти вперед.

Адже ці риси характеру допомагають стати кращими,за допомогою них людина змінюється, як сталося і з нашою героїнею.  Кожен з нас може стати кращим, працюючи над собою, а для цього для вас стануть слова Боско, які є епіграфом нашого уроку. (читаю епіграф).

  • Ну, що Недочеревику,  Ви заберете  ви  тепер учнів цього класу до дивної країни?

Недочеревик. Я спостерігатиму, як діти будуть доробляти справи. А недороблені справи буду записувати у свою книгу «СПРАВАНОМЕР», щоб потім знати, до кого приходити.

Мені час повертатися. До побачення ( учень виходить з класу).

VIII. Рефлексія.

  1. Прийом «Заверши речення».

Учитель. Подивіться, Недочеревику залишив свою книгу, у якій написані ваші імена та кількість недороблених справ. Я вважаю, що він це зробив не просто так. Давайте зараз сюди вклеїмо ваші долоньки, на яких ви напишете продовження речень.

( У кожного учня лежить паперова долонька, на якій вони під музичний супровід пишуть кінець речення)

Я зрозумів (ла), що…

Хочу пообіцяти…

Сьогодні я навчився(лась)…

Удома я розповім батькам( сестрі,брату)…

IX. Оцінювання. Пропоную вам оцінити ваші відповіді на уроці за допомогою факерів (червоного, синього, зеленого та помаранчевого). Пояснення(на екрані слайд)

Учні  піднімають той колір, який відповідає їх результатам. Учитель коментує роботу учнів на уроці.

Діти , погляньте, а що це в нас за торбина лежить?

Солодощі  для 5-А класу від Алі.. …. Що за солодощі тут можуть  бути? Які солодощі  любить Аля? …. Морозиво боялася розтане… Дякую вам за допомогу…

І тобі також спасибі Алю, діти обов’язково скуштують ці солодощі. ( листоношо роздай , будь ласка, а ми поки запишемо д/з.)

  1. Домашнє завдання (на вибір).
  1. Дібрати цитати до характеристики героїв: 1 група - Алі; 2 група - карлика Недочеревичка; 3 група - Недороля Десятого.
  2. Творче завдання: написати листа одному з героїв казкової повісті Г.Малик з порадами, як стати кращим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
6434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку