Урок ГЕОГРАФІЯ
6 класс
Тема. ГІДРОСФЕРА ТА ЇЇ ОСНОВНІ ЧАСТИНИ
Мета:
навчальна: поглиблення та систематизація знань про властивості води, кругообіг води та його наслідки; формування знань про гідросферу та її складові;
розвивальна: розвиток первинних практичних навичок розрізняти складові гідросфери, робота з картою;
виховна: виховання бережливого ставлення до водних багатств планети.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, глобус, настінна карта півкуль, схема та презентація «Світовий кругообіг води».
Опорні поняття: агрегатні стани води, атмосфера, випаровування, конденсація, кругообіг води.
Базові поняття: гідросфера, складові гідросфери.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Прийом «Бліцопитування» в зошиті
• Назвіть і дайте визначення оболонок Землі, особливості яких було вивчено на уроках
географії.
• В яких агрегатних станах перебуває вода?
• За яких умов вода переходить з одного стану в інший?
• Про які властивості води ви дізналися під час вивчення теми «Атмосфера»?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Фантастична добавка»
Колись давно жила собі планета. Була вона молода, гаряча і дуже самотня. Інші планети Сонячної системи, такі ж молоді та гарячі, знаходились далеко, і спілкуватися з ними було важко. Дуже хотілося планеті з кимось товаришувати, про когось дбати. І от одного разу, в результаті дуже складної послідовності хімічних реакцій, у речовині мантії планети почала утворюватися вода. Поступово води утворилося так багато, що вона заповнила западини. А оскільки поверхня планети була теплою, то вода почала активно випаровуватися, утворилися хмари, а із хмар пішов дощ. Одного сприятливого моменту у воді з’явилися перші найпростіші живі організмі. Як із цих найпростіших виникли складні живі системи, поки що нікому не відомо. Але головне, наша планета відтоді перестала страждати від самотності…
Висновки учнів.
Неважко здогадатися, про що йдеться в цій казці. Звичайно ж, про воду, про водну оболонку Землі, про взаємозв’язки водної оболонки з літосферою. Саме водну оболонку – колиску життя на нашій планеті, ви вивчатимете на уроках, присвячених темі «Гідросфера». На вас чекають простори океанів, загадкові вигини річок та таємничі озера, мальовничі водоспади та холодні льодовики. Тож почнемо знайомство з водною оболонкою планети.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
1. Світовий кругообіг води:
а) робота зі схемою «Світовий кругообіг води» (якщо є можливість – перегляд відео сюжету).
б) Показ презентації
в) висновки, наслідки кругообігу – взаємозв’язок водних об’єктів між собою.
2. Гідросфера – водна оболонка Землі.
а) складові гідросфери. Аналіз діаграми в підручнику;
б) значення прісної води для людей (робота в парах).
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в зошиті
І. Прийом «Географічний крос»
1. Водна оболонка нашої планети називається… (гідросфера)
2. Основна частина вод гідросфери зосереджена у … (Світовому океані)
3. Вода може перебувати у трьох станах: … (рідкому, твердому, газоподібному)
4. Основною причиною утворення кругообігу води в природі є … (Енергія Сонця)
5. Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий океани разом утворюють…
(Світовий океан)
ІІ. Скласти схему «Гідросфера та її складові»
ГІДРОСФЕРА
? ? ?
VI. Підсумок уроку
Прийом «П’ять речень»
учні складають п’ять речень, що містять висновки по уроку.
Гідросфера - …
Світовий океан - …
Води суходолу - …
Кругообіг води - …
Властивості води - …
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати текст параграфа 40.
• Скласти в зошиті схему світового кругообігу води.
Випереджальне:
• Прочитати параграф «Світовий океан та його частини»;
ПІДСУМОК
На уроці використані такі загальногеографічні компетенції: інформаційна, мовленнева, логічна, аксіологічна, картознавча.